ترس از مرگ ، دلایل آن و روش درمان آن از نظر روانشناسی چیست؟

ترس از مرگ و دلایل آن

برای مطالعه این مطلب با سایت روانشناسی روان راهنما همراه باشید.

مرگ مسأله‌ای مهم در تفکر انسان ‌است و در روان‌پزشکی تحت‌عنوان مرگ‌شناسی یا تاناتولوژی به آن پرداخته می‌شود. «تاناتوس» نام الهه مرگ در اساطیر یونانی است. او و برادرش «هوپنوس» (الهه خواب)، فرزندان نوکس (شب) و مورد تنفر خدایان بودند. مرگ‌اندیشی و مرگ‌هراسی از جنبه‌های مهم فکری در تاریخ و فرهنگ ملل مختلف است. چگونگی نگاه افراد به مرگ، فلسفه مرگ را نسبت به زندگی نشان می‌دهد. مرگ در کمین همه انسان‌هاست. انسان‌ها در طول تاریخ هرگز نتوانسته‌اند از مرگ رهایی یابند. آنها همواره سعی کرده‌اند به اشکال مختلف و با تلاش برای جاودانگی با پدیده مرگ مقابله کنند. تظاهر در جاودانگی را می‌توان در اهمیت و رشد علوم پزشکی برای نامیرایی، مومیایی کردن اجساد و به جاگذاشتن نمادها و توتم‌ها (اجسامی نمادین) دید.

ترس از مرگ ، دلایل آن  و روش درمان آن

مرگ در علم پزشکی به معنای قطع همه فعالیت‌های حیاتی بدن مثل ضربان قلب، تنفس و از کار افتادن کارکرد مغز و همه اعضاست. دیدگاه مردم نسبت به از بین رفتن بعد جسمانی یا مرگ اعضای بدن، مشترک و یکنواخت نیست و هر کس بر اساس شیوه تفکر و فرهنگ خود، مرگ را در ذهن تفسیر می‌کند. برخی نگرشی جاودانه به مرگ دارند و آن را به شکل گذار از یک نوع حیات به نوع دیگر نگاه می‌کنند. برخی نیز نگرشی ماتریالیستی و مادی دارند و مرگ را پایان زندگی می‌دانند.

از دیدگاه روان‌شناختی، تصور ذهنی انسان از مرگ در قالب یک طیف، قابل طرح است؛ یک سر این طیف، درون فردی است؛ یعنی فرد با خود فکر می‌کند که چه عاقبتی خواهد داشت و بعد از مرگ چه خواهد شد، اما سر دیگر طیف بین‌فردی است؛ یعنی اندیشیدن درباره مرگ خود و تأثیر آن روی دیگران یا مرگ عزیزان و تأثیر آن در زندگی خود.

در حالی که بسیاری از افراد در مواجهه با واقعیت مرگ و میر انسان در یک موقعیت مانند بیمارستان، خانه، یا آسایشگاه در طول فرایند مردن یک نفر، یا در خلال مراسم تدفین، یادبود، یا مراسم خاک سپاری فردی که دوستش داشته اند، سطوحی از ناراحتی و اضطراب را تجربه می کنند، این پریشانی عموما ناشی از ترس از مرگ نیست

پست مرتبط با ترس از مرگ : مراحل پذیرش مرگ از نظر کوبلر راس

وحشت از مرگ واقعی باید شرایط زیر را داشته باشد:

از دست دادن زندگی تان باطنا بر شما تاثیر بگذارد و این نگرانی شامل مرگ و از دست دادن فرد دیگری نباشد. برای مثال، اندیشیدن یا ترس از بیماری یا حادثه در زندگی کسی که دوستش دارید یا به او اهمیت می دهید مثل فرزند، همسر، والدین یا یک دوست، ترس از مرگ به شمار نمی رود.
زندگی طبیعی شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، احساس ناراحتی و لکنت زبان در یک مراسم تدفین، چون واقعا نمی دانید که بهترین چیز برای گفتن به یک فرد عزادار چیست، بسیار رایج است. از سوی دیگر، امتناع از ترک خانه یا آپارتمان برای خرید خواروبار یا گرفتن یک محموله پستی به این دلیل که می ترسید چیزی منجر به مرگ شما شود، می تواند نشان دهنده یک وضعیت روانی باشد که به ارزیابی توسط یک متخصص سلامت روانی نیاز دارد.

گاهی اوقات ترس از مرگ را با عنوان‌هایی همچون تاناتو فوبیا نیز می‌شناسند، که Thanatos در زبان یونانی به معنای الهه‌ی مرگ و Phobos نیز به معنای الهه‌ی ترس می‌باشد.

پست مرتبط با ترس از مرگ : روش مشاوره برای حل مشکل سوگ یا فقدان

درمان رفتاری شناختی (CBT) برای ترس از مرگ

در حال حاضر متخصصان درمان رفتاری شناختی (CBT) را به افرادی که به ترس از مرگ دچار هستند پیشنهاد می‌کنند. این درمان برپایه‌ی بحث و ارائه است و اغلب برای درمان افسردگی و انواع بسیاری از فوبیاها و اضطراب‌ها همچون ترس از ارتفاع استفاده می‌شود.
دکتر فورر و دکتر واکر یک درمان رفتاری شناختی چند مرحله‌ای را به افرادی که دچار ترس از مرگ هستند توصیه می‌کنند.

با ترس خود مواجه شوید

اگر در تلاش برای کاهش اضطراب مرگ هستید نه تنها می‌بایست آن را به صورت شفاف بیان کنید، بلکه باید عواملی که موجب ایجاد ترس در آن‌ها می‌شوند را نیز به خوبی شناسایی کنید و سعی کنید با ترس خود روبرو شوید. برای مثال اگر از رفتن به مراسم تدفین و یا آرامگاه خودداری می‌کنید به آنجا بروید

از رفتارهایی که در آن‌ها به دنبال رسیدن به اطمینان هستید بپرهیزید.

این مرحله تمایل افراد به بررسی سلامتی بدن خود به شکل وسواس گونه را مورد هدف قرار می‌دهد. افرادی که همواره در حال چک کردن سلامتی بدن خود و پرسش از مشاورین و پزشکان برای رسیدن به اطمینان از سلامتی خود هستند. این افراد برای رسیدن به سلامتی ایده‌آل خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند، از خوردن قرص‌های مکمل مختلف گرفته تا اطمینان به برخی خرافه‌گری‌ها.

دکتر فورر و واکر برای جلوگیری از این رفتارها پیشنهاد می‌کنند که سعی کنید اینگونه کارها را به تعویق بیندازید، و فاصله‌ی زمانی انجام آن‌ها را رفته رفته طولانی‌تر کنید تا اینکه بتوانید کاملا از آن‌ها دست بکشید.

تجربیات شخصی خود را بررسی کنید

تجربیات شخصی افراد نیز نقش مهمی در این ترس‌ها دارد. برای مثال از دست دادن شخصی که دوست می‌داشتید و یا این‌که دچار بیماری خطرناکی بودید و یا نزدیکان شما با بیماری سختی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

اگر از دیدگاه درستی به این اتفاقات بنگرید، به شما کمک زیادی در حفظ تعادل بین زندگی و مرگ خواهد کرد و ممکن است با آرامش بیشتری با فکر به مرگ مواجه شوید.

تمرکزتان را بر روی لذت بردن از زندگی بگذارید

در این مرحله باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را شناسایی کنید تا به آنچه از زندگی می‌خواهید دست یابید و از تجربه‌ی این کارها لذت ببرید.

توجه مذهبی به مساله ترس از مرگ

توجیه دینی و پذیرفتنی کردن مرگ، سبب میشود فرد پس از مرگ عزیزان و پیشبینی مرگ خودش با خفیف ترین میزان وحشت ممکن به زیستن در جامعه ادامه دهد و مانع از مختل شدن جریان معمول زندگی گردد. )برگر و لاکمن، ۱۳۸۷ (
درعین حال که فرهنگ های مذهبی تأکید بیشتری بر پذیرش مرگ دارند، در جوامع مدرن، جهت گیری انکارانه در مورد مرگ بیش از پذیرش مرگ رواج دارد. )کرل ۳، ۱۹۸۹ و برک و لاکمن، ۱۳۸۷ ( دلیل عمده آن این است که نسلهای امروزه برخلاف نسلها ی گذشته که بیشتر از نزدیک شاهد مرگ اطرافیان و نزدیکان خویش بوده اند، نسبت به جنبه ها ی جسمانی مرگ آگاهی کمتری دارند، زیرا مرگ افراد بیشتر در بیمارستانها و کنار کادر بیمارستان و نه در خانه رخ میدهد.

 

bookh این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *