روش ترک سیگار چیست؟

روش ترک سیگار را در روان راهنما مطالعه کنید

سیگار بالاخره شما را بالاخره خواهد کشت! »

شاید از شنیدن این جمله بخندید و آن را بسیار اغراق شده تصور کنید. چرا که افراد سیگاری زیادی را می شناسید که زندگی می کنند و بلایی هم سرشان نمی آید، اما شکی وجود ندارد که کشیدن سیگار، شما را برای ابتلا به ده ها بیماری مزمن و خطرناک از جمله بیماری مزمن ریه، بیماری قلبی، سکته مغزی، انواع سرطان، دیابت، ناباروری (بویژه در خانم ها)، به دنیا آوردن فرزندان کم وزن و نارس و بیماری های دهان و دندان مستعد می کند.

حال اگر از جمله سیگاری هایی باشید که برای حفظ سلامت تان تصمیم به ترک گرفته اید، باید بدانید که فرآیند ترک موفق سیگار در مرحله نخست به هدف گذاری و تصمیم آگاهانه شما و پس از آن به آگاهی از همه عواملی که بر تداوم یا شکست تصمیم شما موثر هستند، باز می گردد.پای صحبت های دکتر رضا دانشمند، روانپزشک و مشاور و روان درمانگر در زمینه اعتیاد نشسته ایم تا مروری بر روند ترک موفق سیگار داشته باشیم.

جالب است بدانید که اعتیاد به سیگار آن قدر نامحسوس است که بسیاری از افراد حتی متوجه آن هم نمی شوند. زیرا اعتیاد به نیکوتین فقط ۳ درصد از جسم را درگیر می کند و ۹۷ درصد این وابستگی کاملا ذهنی، روحی و روانی است.به بیان دیگر، سیگار کشیدن یک عادت نیست بلکه اعتیاد به نیکوتین است، به همین دلیل ترک سیگار مشکل به نظر می رسد.

از این رو وقتی دلایل واقعی مصرف سیگار را متوجه می شوید و اطلاع کافی از آن پیدا می کنید، دیگر نیازی به مصرف سیگار را در خود نخواهید دید و به راحتی می توانید به این باور برسید که ترک سیگار بسیار آسان است و این کار را به راحتی انجام دهید.

روش ترک سیگار

ایجاد انگیزه برای ترک سیگار

خیلی ها تصور می کنند که ترک سیگار از ترک سایر مواد اعتیاد آور و مخدر متفاوت است. در حالی که اصول کلی ترک سیگار خیلی متفاوت از سایر مواد اعتیادآور نیست. اما ترک سیگار، ملاحظات خاص خود را دارد و بازوهای اصلی ترک سیگار، روان درمانی و دارو درمانی هستند.

به این معنا که ابتدا باید انگیزه و دلایل کافی در فردی که تصمیم به ترک سیگار گرفته است توسط مشاور یا روان درمانگر ایجاد بشود. سپس سود و زیان ترک سیگار برای فرد ارزیابی شود و فرد با برنامه ریزی زمانی مشخص و آموزش روش های کنترل ولع مصرف و مقابله با بر انگیزاننده ها شروع به ترک سیگار کند.

ترک موفق؛ دارو درمانی در کنار روان درمانی

ترکیب دارو درمانی و روان درمانی موثر ترین روش ترک سیگار محسوب می شود. در حالی که ترک ساده در واقع بدون کمک گرفتن از دارو و روانشناسی بوده و فقط منجر به ۳ تا ۶درصد، ترک موفق سیگار می شود.

دارو درمانی در ترک سیگار شامل دو طیف از داروها می شود:

جایگزین های نیکوتین مانند آدامس نیکوتین، پچ و برچسب های پوستی که پزشک بسته به تعداد سیگار مصرفی روزانه و مدت زمان اعتیاد فرد می گوید که شخص برای چه مدت باید از آنها استفاده کند.

طیف دیگر دارو درمانی در ترک سیگار شامل داروهای جدید تر می شود که باید در کنار روان درمانی طی فرآیند ترک (حداقل سه ماه) مصرف شود.

البته داروهای ترک سیگار، نسبتا گران هستند و نکته مهم تداوم مصرف آن طی سه ماه است.

با این حال، ترک سیگار چه از نظر اقتصاد سلامت (هزینه های غیرمستقیم درمانی) و چه از نظر تاثیراتی که در کاهش خطر ابتلا به بیماری های ناشی از استعمال سیگار به جا می گذارد به نفع شخص تمام می شود و تاثیر خود را در کاهش هزینه های نهایی به نفع سلامت شخص خواهد گذاشت.

انتخاب بهترین روش ترک سیگار

بی شک، ترک موفق و بدون بازگشت به انگیزه و تعهد بیمار به پی گیری دستورالعمل ها بستگی خواهد داشت.

البته انتخاب روش ترک موثر به شرایط جسمی و روانی فرد باز می گردد که تشخیص آن به عهده متخصصان در کلینیک های تخصصی ترک سیگار است.

ناگفته نماند که کلینیک های تخصصی ترک سیگار در کشور محدود هستند، ولی اکثر پزشکان در این کلینیک ها از مهارت کافی برای ارائه روش های ترک موثر، متناسب با شرایط فیزیکی و روانی هر شخص برخور دارند.

علاوه بر انتخاب روش درست ترک سیگار، سیاست هایی همچون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی، آموزش همگانی، افزایش قیمت سیگار و مالیات بر دخانیات، رسانه های جمعی و ممنوعیت استعمال دخانیات توسط شرکت ها و محیط های شغلی نیز می تواند بر کاهش مصرف دخانیات موثر باشد.

منبع روش ترک سیگار : روزنامه جام جم

bookh این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *