روش دوست یابی صحیح در دانشگاه

روش دوست یابی صحیح

برای بسیاری از دانشجویان این سؤال مطرح است که آیا قادر خواهم بود با کسی دوست شوم؟ نکند تنها بماند؟

شاید این سؤال برای بعضی افراد بی معنا باشد ولی برای دسته ای دیگر بسیار نگران کننده و قابل تأمل است. با بررسی دغدغه های دانشجویان سال اول نکات ساده ولی مهم ذیل را گردآوری کرده ایم تا با به کاربستن آن دیگر نگران دوست یابی نباشید:

مطمئن باشید که حتماً در دانشگاه دوستی خواهید یافت

در دانشگاه فرصت های زیادی برای دوست یابی وجود دارد، تقریباً اغلب هم دانشکده ای و و همکلاسی های شما در همان مرحله زندگی شما هستند و تشنه رفاقت. البته دوست یابی در چنین شرایطی در صورتی غیرممکن است که شما بین خودتان و دیگران دیواری ایجاد کنید، از ارتباط با دیگران امتناع کنید یا منتظر بمانید که همیشه دیگران به سمت شما قدم بردارند.

برای دوست یابی لازم است ابتکار عمل بخرج دهید

رابطه دوستانه خود بخود شکل نمی گیرد. بیشتر دانشجویان از سوئی مایل به یافتن دوست و فعالیت های گروهی اند، از طرفی خود را در انزوا فرو می برند و برای خواسته خویش هیچ حرکتی نمی کنند. اگر می خواهید با افراد روابط عمیق تر برقرار کنید لازم است خودتان پیش قدم باشید و همیشه منتظر نباشید به جمع خاصی دعوت شوید.

پست مرتبط با دوست پیداکردن  : پکیج آموزش دوست یابی به کودکان

بپذیرید دوستی در دانشگاه ممکن است با دوستی های قبلی شما متفاوت باشد

بیشتر دوستی هایی که در دوران مدرسه داشته اید، تقریباً در یک شرایط همگون شکل گرفته اند. دوستی با افرادی که در یک شهر، طبقه اجتماعی و شرایط نسبتاً مشابه بوده اند از دوستی های دانشگاه متفاوت است چرا که در محیط دانشگاه افراد از شهرها، طبقات، فرهنگ ها و در نتیجه آداب و عادات مختلف حضور دارند. پذیرش تفاوت ها شرط لازم دوست یابی در دانشگاه است، در غیر این صورت دائم در حال مقایسه این افراد با دوستان قدیمی خود هستید و به جای سرمایه گذاری بر روی ارتباطتان غرق مقایسه و قضاوت می شوید.

بپذیرید قرار نیست با همه افراد صمیمی شوید و این امر کاملاً طبیعی است

بسیاری از دانشجویان  به ویژه آن هایی که از شهرهای کوچک تر به شهرهای بزرگ تر آمده اند این انتظار را از محیط دانشگاه دارند که خیلی زود همه افراد را بشناسند و با همه صمیمی شوند در حالی که دوستی در دانشگاه با دوستی در شهرهای کوچک متفاوت است. در شهرهای کوچک همه افراد تقریباً همدیگر را می شناسند و از اوضاع و احوال هم باخبرند ، خیلی راحت صمیمی می شوند و حریم خصوصی معنای متفاوتی دارد. بنابراین اگر با همه افراد صمیمی نشوید هیچ اشکالی ندارد، لازم است در شروع روابط درک عمیقی از نیازهای خود و طرف مقابل داشته باشید و تنها براساس نیازهای خودتان رفتار و تصمیم گیری نکنید، صمیمی شدن در یک رابطه زمان می برد و به تمایل هر دو نفر نیاز دارد.

روش دوست یابی صحیح : خودتان باشید و نقش کس دیگری را ایفا نکنید

لازم است در محیط دانشگاه خود واقعی تان باشید، اگر برای ایجاد دوستی تحت شرایطی، دائماً نقش عوض کنید و هر روز شبیه دسته ای خاص شوید، هم خودتان دچار گم گشتگی می شوید و هم به دیگران پیام هایی ضد و نقیض می دهید. بدین منظور لازم است به مهارت خودآگاهی مجهز باشید.

روش دوست یابی صحیح : اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید

از آنجا که در محیط دانشگاه با افراد مختلف و علاقه مندی های متفاوت آشنا می شوید چنان چه دانش عمومی شما در حوزه های مختلف مثل ادبیات، شعر، موسیقی، فیلم، مسائل علمی، مذهبی و غیره زیاد باشد، شانس بیشتری برای هم صحبت شدن با سلیقه های مختلف دارید بدین ترتیب اگر در زمینه ای بی اطلاعید در عوض در حوزه دیگر حرفی برای گفتن دارید.

روش دوست یابی صحیح : زمینه های مشترک بیابید

تجارب مشابه، سرگرمی ها و سایر علایق مشترک، افراد را به یکدیگر نزدیک تر و مکالمه ها را دلنشین تر می کند، با هوشمندی و خلاقیت می توانید این مشترک ها را کشف و زمینه ای مناسب برای گفتگو فراهم کنید.

روش دوست یابی : وعده های غذایی را باهم صرف کنید

 همانطور که اعضای خانواده برای صرف غذا دور هم جمع می شوند صرف غذا با دوستان نیز می تواند برای با هم بودن وگپ زدن دلیل خوبی باشد.

روش دوست یابی : دلنشین وخوش اخلاق باشید

چهره گشاده و خوشرو داشته باشید با لبخند به دیگران نزدیک شوید. چهره های شاد و گشاده دلنشین تر و برای ایجاد رابطه جاذبه دارند.

ظاهر مرتب و تمیز داشته باشید

طرز پوشش ما بر روی دیگران تأثیر می گذارد، ظاهر مرتب و تمیز با پوشش مناسب موقعیت به ویژه در شروع رابطه اثرگذار است.

خزانه لغات خود را افزایش دهید

با گسترش خزانه لغات خود، ادبیات مناسب تری برای گفتگو داشته باشید. بدین ترتیب کلمات تان نفوذ بهتری خواهند داشت و تأثیرگذارتر خواهند بوند.

روش دوست یابی : مراقب سلامت جسم و روان خود باشید

اگر دائماً درگیر بیماری های درمان نشده جسمانی باشید، همیشه با چهره ای آزرده از بیماری در جمع حاضر شوید، یا خلق منفی داشته باشید و دچار اضطراب و افسردگی باشید، دیگران تمایل ندارند وقت زیادی با شما صرف کنند. بهداشت جسم و روان خود را جدی بگیرید. کسالت به هر شکلی که باشد به ویژه به صورت تکرارشونده جمع را کسل می کند.

دوست یابی یک مهارت است، اگر بدان مجهز نیستید فرابگیرید

دوست یابی برای بعضی افراد کاری ساده و برای یعضی بسیار سخت است از طرفی نحوه نگه داشتن روابط دوستانه نیز برای بعضی ها بدیهی و یرخی دیگر مشکل است. مثلاً برخی افراد به راحتی با دیگران دوست می شوند ولی مهارت های لازم برای تداوم رابطه را ندارند. برای دوست یابی و تداوم آن لازم است مهارت های لازم را داشته باشیم. بعضی افراد به دلیل ویژگی های شخصیتی، نوع تربیت و روابط اجتماعی زیاد بدون آموزشهای گام به گام به این مهارت ها مجهزند و برخی دیگر از آن بی بهره اند. به هرحال خبر خوب این است که این مهارت قابل یادگیری است، و با تمرین ارتقاء می یابد. مطالعه، مقاله و بروشور می تواند کمک کننده باشد، اگرچه شرکت در کارگاه های مربوط انتخاب بهتری برای یادگیری مهارت ها است.

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *