شخصیت آرکیتایپی آرتمیس (دیانا) بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی آرتمیس artemis (تیپ آرکی تایپی دیانا) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه  آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر (سرس)
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی آرتمیس نماد شکار

شخصیت آرکیتایپی آرتمیس (دیانا)

بر اساس افسانه اسطوره ها، آرتمیس که نام رومی او دیانا است، بزرگترین فرزند و دختر بلند بالا و دوست داشتنی لتو و زئوس ، و خواهر دوقلوی آپولو بود. در افسانه اسطوره ها آمده که آرتمیس به کسانی که از او کمک می طلبیدند، مصمم و بی دریغ یاری می رساند و از آنها حمایت می کرد. همچنین آرتمیس در تنبیه آنانی که او را می رنجاندند، شتاب می ورزید.

کهن الگوی آرتمیس بر خلاف دیگر کهن الگوها ، در مقابل عشق و عاشقی مصونیت داشت. دلبستگی های عاطفی، آرتمیس را از پیگیری آنچه برایش مهم بود باز نمی‌داشت. در مقام کهن الگو ، آرتمیس بیانگر نیاز زنان به خود مختاری و نیز مظهری است از توانایی در تمرکز کردن بر آنچه که برایشان پرمعناست. کهن الگو آرتمیس نمونه‌ی زنانی است که فعالانه اهداف خود را دنبال می‌کنند.

آرتمیس یک شخصیت زنانه ی رها و آزاد است که قید و بندها را نمی پذیرد و می خواهد مستقل باشد. او الهه‌ی طبیعت و در کهن الگوهای زنانه، در ارتباط با مسائل خارج از منزل، حیوانات، حفاظت از محیط زیست و جوامع زنان است. او اهل عمل، بی پروا، حادثه جو، ورزشکار است.

او نماد احیاء قدرت زمین پیش از همه‌ی موجودات زنده است. آرتمیس و آتنا، هر دو الهه های حفاظت کننده می باشند. او به عنوان حامی کودکان، بچه‌ی حیوانات شناخته می شود و همچنین علاقه مند به شکار است. او به همراه دو شخصیت دیگر زنانه (آتنا و هستیا) الهه های باکره هستند. چنین زنانی بدون مرد هم می‌توانند زندگی کنند. به‌خوبی با انرژی مردانه اش متحد شده و مستقل است. آرتمیس برای کامل کردن خود نیاز چندانی به مرد ندارد.
اغلب اوقات در جمع‌های دختری را می‌بینیم که با مردان کل کل می‌کند و از حقوق زنان دفاع می‌کند و با گاهی حتی با خشم استقلال خود را فریاد می‌زند.

آرتیمیس بر هدف خود متمرکز است و اجازه نمی دهد کسی مانع رسیدن به هدف‌هایش بشود. عمدتاً زنان نوع آرتمیس از مصاحبت با کسانی که در کنار او کار می کنند لذت می برند و حرفه‌ی خود را با آن‌ها به مشارکت می گذارد اما موازی با آن، هر آرتمیسی هویت های قوی و متمایز خود را در زندگی، به‌صورت کاملاً جداگانه حفظ می کند. آرتمیس بعنوان گریزان از مردان شناخته می شود. یعنی با آن که در جامعه فعال است و با مردان به راحتی ارتباط برقرار می کند ولی وارد روابط احساسی نمی شود.

حتی بعنوان فردی بالغ شخصیت نوجوان قوی او همچنان ادامه دارد. پیرو سنت ها نیست و خودش سنت شکن می باشد. گاهی در بعضی از قومیت ها آرتمیس را به خاطر این سنت شکنی ها به شدت سرکوب می کردند.
معمولاً شغل هایی را انتخاب می کند که نتیجه علاقه،شور و اشتیاق او باشند. زن ورزشکار، زیست شناس، دامپزشک، زمین شناس، مدافع محیط زیست، شفا بخش، گیاه شناس و شغل های نظامی است.

او دارای نگاه فمینیستی است و از زنان ضعیف حمایت می کند. البته به شدت از زنان ضعیف متنفر است ولی وقتی می بیند که آن ها مورد ظلم قرار می گیرند واکنش نشان می دهد.

بیان جنسی او بیشتر متمایل به سمت ورزش تفریحی و هیجان یک تجربه جدید است تا برقراری رابطه جنسی عاطفی.
یک زن با شخصیت آرتمیس اغلب، نیاز به درجه‌ی خوبی از آزادی و استقلال دارد. مانند خواهر آتنای خود، به جای برآوردن انتظارات دیگران، نیاز به هدایت زندگی خود در راهی دارد که به او رضایت شخصی و کمال می دهد.

او نیازمند طبیعت است. اگر او به اندازه کافی خود را از دنیای طبیعی سیراب نکند، احساس خوبی ندارد و افسرده می شود.

آرتمیس کله شق و بسیار رقابت طلب است. در محیط کار از مردان ضعیف متنفر است و تنها می تواند با مردان قوی کار کند. فکر اقتصادی خوبی دارد و معمولا به دنبال درآمد، مدیریت و پیشرفت است. زن آرتمیس اگر مدیر باشد با تحکم با زیردستان خود برخورد می کند و در محیط کاری اش همه باید با نظم کار کنند.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش کهن الگو آرتمیس

برای پرورش انرژی آرتمیس فعالیت‌هایی همچون برنامه‌های دسته جمعی گردش در طبیعت، سفرهای گروهی با اهداف زنانه، شرکت در مسابقات ورزشی و اردوهای دخترانه، سفر به سرزمینهای ناآشنا، زندگی و تحصیل در فرهنگهای بیگانه مفید هستند و اینگونه کارها می‌توانند به رشد کهن الگو آرتمیس کمک کنند.

چالش های والدین کودک با شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

زمانی که دختری با کهن الگوی آرتمیس فعال، برای انجام کار مورد علاقه اش به اجازه والدین نیازمند است و با مخالفت روبرو می‌شود، اگر برادرانش به کار دلخواه او دست زنند و او را به خاطر دختر بودنش از آن کار بازدارند، حتما به اعتراض و مبارزه بر خواهد خاست و اگر اعتراض هایش به جایی نرسد، خشم و انزجار آرتمیس را به انزوا می کشاند. مخالفت و مقاومت در برابر آرتمیس ، به اعتماد به نفس و حرمت ذاتش لطمه می زند.

دوران کودکی فردی با شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

دختری با کهن الگوی آرتمیس دختر بچه‌ای است نامنفعل و لجباز که همیشه بازیهای پسرانه انجام می‌دهد و همانند پسر بچه ها رفتار می کند. آرتمیس شادمان از دختر بودن خود، همیشه طالب برابری با برادر خود است و از ضعیف ترها حمایت می کند. عاشق ورزش است و در دوران مدرسه همیشه نمره ورزشش عالی بوده است.

دوران بلوغ فردی با شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

آرتمیس نوجوان امیال و گرایشات استقلال طلبانه و جستجوگرانه دارد. کهن الگو آرتمیس دوست دارد در جنگلها گردش کند، از بلندیها بالا رود و یا کوچه های بعدی و بعدی را کشف کند. جملاتی از قبیل “محدودم نکنید” و “به من نچسبید” از شعارهای دختری با کهن الگو آرتمیس است. دختری با انرژی آرتمیس به نسبت دوستان خود کمتر اهل سازش و همرنگی است، زیرا چندان انگیزه‌ای برای راضی کردن دیگران ندارد و معمولا به خواست خود آگاه است.

دوران تحصیل فردی با شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

برای خانمی با کهن الگوی آرتمیس مدرک تحصیلی خیلی اهمیت ندارد، البته اگر آرتمیس تصمیم بگیرد و اراده کند که مدرک و یا درجه ای را کسب کند حتما این کار را می کند، حال هرچقدر هم که سخت و غیر ممکن به نظر برسد.

شغل و حرفه مناسب شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

از آنجایی که آرتمیس همیشه دغدغه استقلال دارد، استقلال مالی و عدم وابستگی به مردان برای آرتمیس بسیار مهم است. با این وجود علایق زنی با کهن الگو آرتمیس اکثرا جنبه تجاری ندارد و خارج از حیطه حرفه، امرار معاش و یا شهرت است. این علایق آرتمیس گاهی به قدری شخصی، وقت گیر و به دور از مسیر معمول زندگی است که باعث فقدان روابط و موفقیتهای دنیوی می شود. به طور کلی کهن الگو آرتمیس در محیط کار به دنبال برابری با مردان و دفاع از ضعیف‌ترها هستند. کارهای مستقلی مثل وکالت، روزنامه نگاری، فعالیت های NGO و حفاظت از محیط زیست و حیوانات با این انرژی سازگارترند. بطور کلی آرتمیس در هر شغلی که باشد تسلیم نمیشود و به دنبال هدف و موفقیت است و این تلاش ، رضایت درونی آرتمیس را فراهم می کند.

مدیران موفق
بی علاقه به کسب ثروت
رهبران حزب‌های سیاسی
رقیب مردان
علاقمند به کار تیمی در گروه‌های زنانه
وکالت، تجارت و سیاست

رابطه شخصیت آرکیتایپی آرتمیس با مردان و زنان

زنی با کهن الگوی آرتمیس همیشه تمایل دارد که با مردان رقابت کرده و برنده شود تا آنها متوجه شود که زنان از مردان قوی تر و بهتر هستند. آرتمیس از زنهای ضعیف و آویزان و دست و پا چلفتی متنفر بوده، ولیکن طرفدار آنها هستند و همیشه حق را به آنان می‌دهند، البته در برابر مردان. نمونه بارز این مساله را در رانندگی می توان دید، آرتمیس خودش از رانندگی خانم‌ها ایراد می‌گیرد، ولی وقتی یک آقا از رانندگی خانمها ایراد می‌گیرد، آرتمیس به او خرده می گیرد و از خانم‌ها دفاع هم می کند.

ازدواج شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

زنی با کهن الگو آرتمیس معمولا مجرد می مانند و به ندرت تن به ازدواج می‌دهد، چون دوست ندارند آزادیشان زیر سؤال برود. تعهدات زناشویی برای آنها حکم زندان را دارد. ازدواج آرتمیس در سنین جوانی، آنگاه که آرتمیس سخت درگیر حرفه و یا آرمان خویش است، بعید به نظر می آید. در صورت ازدواج معمولا ازدواجی دوستانه دارند.

من مردی رو می پسندم  که بخاطر مرد بودن، خودش رو سَرتر از من ندونه..نه در تحصیلات،نه در دارایی،و نه حتی در فیزیک بدنی احساس ِدر راس هرم بودن و برتر بودن نکنه…یک زندگی مشترک با فعالیتها و منافع مشترک بدون رومانتیک بازی و احساساتی گری.اگر مردی بخاطر جنسیت مردانه اش بخواد به من زور بگه و یا من رو تحقیر کنه،با تمام توانم باهاش می جنگم و از این کار پشیمونش می کنم.

فرزندان فردی با شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

برای زنی با کهن الگو آرتمیس که دوست دارد اندامی ورزیده و بلند بالا داشته باشد، حاملگی حس خوبی نیست. احساس غریزی مادر شدن به او دست نمی دهد، مگر اینکه کهن الگوی دیمیتر در او فعال باشد. کهن الگو آرتمیس از نداشتن فرزند ناراحت نمی‌شود. با وجود این بچه ها را دوست دارد و در صورتی که صاحب فرزند شود، مادر خوبی می شود. مادری با کهن الگو آرتمیس در برابر فرزندی که با ماری بر دوش به خانه می آید، واکنشی مطبوع نشان می دهد و با شادمانی همراه فرزندانش به اسکی و اردو می رود.

میانسالی شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

در صورت عدم حضور کهن الگوهای دیگر، زنی با کهن الگوی آرتمیس در سنین سی و پنج تا پنجاه و پنج سالگی با بحرانهای میان سالی روبرو می شود. آرتمیس الگوی رفتاری زن جوان هدفگرایی است که به تنهایی به دنبال خواسته های خود می رود، اما در سنین میانی زندگی در این زن تغییراتی ایجاد می شود و تعداد قلمروهای کشف نشده به حداقل می رسد. تا آن زمان، یا آرتمیس در دسترسی به اهداف خویش موفق بوده و به ثباتی در زندگی رسیده و یا با شکست مواجه شده است.

کهنسالی شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

زنی با کهن الگو آرتمیس هرگز آرام نمی‌گیرد و تحرک جوانی خود را حفظ می کند. اکنون شاید نوبت به جهانگردی و سیاحت در کشورهای مختلف است. نزدیکی و صمیمیت با جوانان و نیز توانایی جوان اندیشی همواره در آرتمیس حفظ می شود.

نقاط ضعف شخصیت آرکیتایپی آرتمیس

الف- تحکمی رفتار کردن و هیجانات انفجاری در برخورد با دیگران
ب- عدم توجه به بعد زنانگی خود
ج- بی‌توجهی به نیازهای عاطفی مرد مقابل

نقاط قوت آرتیمس

الف- مدیریت بالا برای کسب موقعیت‌های مالی بالا
ب- استقلال و خودباوری
ج- جسارت پی‌گیری هدف‌های خود
د- عدم وابستگی به مردان

روش جذب آرتیمس

برای برخورد با یک آرتیمس باید اعتماد به نفس داشته باشید و از اهداف و برنامه‌های خود سخن بگویید. آرام و با ترس سخن نگویید. با جدیت جملات خود را بیان کنید و نشان دهید که برای او سودمند هستید.

در کل موارد زیر را رعایت کنید:
الف- از حقوق برابر زن و مرد دفاع کنید و هرگز زنان را با الفاظ بد صدا نزنید
ب- آمادگی برخورد تند را از او داشته باشید
ج- به گونه‌ای رفتار نکنید که انگار او زن ضعیفی می‌باشد و نیاز به کمک شما دارد
د- از قدرت او تمجید کنید.

دستورالعمل‌هایی برای آرتیمس

الف- تلاش کنید هیجانات خود را کنترل کنید و در برخورد با دیگران از تکنیک‌های متقاعدسازی استفاده کنید
ب- بعد زنانگی خود را تقویت کنید
ج- اتظار نداشته باشید همه‌ی مردان یا زنان مثل شما باشند.

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *