شخصیت آرکیتایپی هفائستوس (ولکان) بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی هفائستوس hephaestus (تیپ آرکی تایپی ولکان) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه  آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر (سرس)
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی هفائستوس نماد صنعت و کار با فلزات

شخصیت آرکیتایپی هفائستوس (ولکان)

کهن الگو هفائستوس نماد کوره آهنگری و فلزکار المپ و نماد آتش زیر زمینی است. رومیان او را ولکان می‌نامند.

ویژگیهای کهن الگو هفائستوس در جوامعی که به قدرت، منطق و همرنگ دیگران بودن اهمیت داده می‌شود، مطرود به حساب می‌آید. احساسات عاشقانه، غرایز، ویژگیهای زمینی و مواردی از این دست در مردان و زنان، همگی از کهن الگوی هفائستوس بر می‌خیزد. هفائستوس به کهن الگوی خلاقیت و کار مربوط می‌شود. هنگامی که این کهن الگو بیدار می‌شود، زیبایی خود را در کارهای دستی نشان می دهد و آنچه را که در عمق درون احساس می‌کند، در دنیای بیرون خلق می‌کند و به آن شکل می‌دهد.

هفائستوس تیپ شخصیتی مرد درونگرایی است که ذهن شهودی قوی ای دارد و می‌تواند چیزهایی خلق کند که قبلا نبوده‌است. ذهن شخصیت هفائسیتوس پر از ایده‌های ناب است ولی به خاطر ترس،ناامیدی و یا عدم جدیت اغلب این ایده‌ها را رها می‌کند. هفائستوس اگر بر کار خود تمرکز کند بسیار موفق می‌شود. اگر شرایط جامعه ناسازگار باشد و یا خانواده‌اش او را سرزنش کنند در اعماق درون خود می‌رود و خلاقیت خود را رها می‌کند. در این صورت هفائستوس فکر می‌کند عیب خاصی دارد و این مساله اعتماد به نفس او را متزلزل می‌کند.

هفائستوس مرد احساسی است که اگر به او توجه شود مهربانی زیادی از خود بروز می‌دهد. او دل‌نازک است و نمی‌خواهد کسی را از خود برنجاند. اما در بسیاری از مواقع هفائستوس ناراحتی و خشم درونی خود را جمع می‌کند و بعد یک‌دفعه با قهر یا عصبانیت آن را نشان می‌دهد.

در طول تاریخ بهترین و عمیق‌ترین شعرها با ذهن هفائستوسی خلق شده‌اند. برای هفائستوس‌ها زن و مخصوصا آفرودیت الهام بخش است. هر گاه زن در زندگی او باشد که انگیزه دهد هفائستوس قوی‌تر می‌شود.

بهترین آثار هفائستوس زمانی خلق می‌شوند که زنی به او الهام دهد.

یکی از ویژگی‌های بسیاری از هفائستوس‌ها این است که زود ناامید می‌شوند و منتظر کسی هستند که بیاید و آن‌ها را راهنمایی کند یا نجات دهد.

ذهن شهودی و خلاق هفائستوس‌ها در بسیاری از مواقع آن‌ها را بی‌نظم می‌کند. هر وقت هدفی مشخص داشته باشد با انگیزه‌ی بسیار به دنبال آن است. ولی اگر هدف خود را از دست بدهد امید و انگیزه‌اش کم ‌می‌شود و روی به تنبلی می‌آورد.

هفائستوس غمی درونی و ذهنی منفی دارد ولی اگر این مساله را حل کند می‌تواند در زندگی خود بسیار پیشرفت کند. در داستان‌ها می‌گویند هفائستوس‌ها ته دریا هستند و منتظر کسی هستند که بخواهدی آن‌ها را از اعماق دریا نجات دهد.او معمولا سرگردان است و نمی داند چه کاری باید انجام دهد. ولی اگر استعداد خود را بشناسد و شروع کند به موفقیت می رسد.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش کهن الگوی هفائستوس

دوری از جمع، در تنهایی کار کردن، استفاده از دستها و قوه خلاقیت از ویژگیهای هفائستوس است. درونگرایی هفائستوس برای کودکان برونگرا که وابسته به دیگران هستند، مهم است. پدر و مادر می توانند ویژگیهای کهن الگو هفائستوس را با دوره‌های سکوت در این نوع کودکان پرورش بدهند. کار کردن با اسباب بازی‌های خانه سازی و ساختن چیزهایی با گل می تواند شروع به کار گرفتن تجسم برای کار با دست باشد.

چالش‌های والدین کودک با شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

پسری با کهن الگو هفائستوس کمتر از سایر فرزندان مورد علاقه پدر و مادر است چون بیش از دیگران جدی، احساساتی و درونگراست. معمولا به دلیل موفق نبودن و نداشتن آرزوهای بزرگ از هفائستوس انتقاد می‌شود و دائما او را با دیگر فرزندان مقایسه می‌کنند. موقعیت ایده آل برای رشد فرزندی با کهن الگوی هفائستوس به این ترتیب فراهم میشود که والدین به خاطر نوع ذهنیت و کاردستی‌ای که انجام می‌دهد او را مورد تحسین قرار دهند. آنها به او ارزش می‌دهند و او را تشویق می کنند تا رشد کند و به او کمک می‌کنند در معاشرت با دیگران راحت‌تر باشد و در عین حال به درونگرایی‌اش نیز احترام می‌گذارد.

دوران کودکی فرد با شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

کودکی با کهن الگوی هفائستوس برای مادرش چالش‌هایی سخت دارد، چون انرژی زیادی در درون دارد و فوق العاده حساس است. هفائستوس سکوتی دارد که آتشفشانی در زیر آن نهفته است و می تواند هر لحظه با درد و خشم منفجر شود. به سادگی می‌توان ذهن چنین کودکی را از آنچه در اطرافش رخ می‌دهد، منحرف کرد. در مقایسه با دیگر کودکان هفائستوس شخصیتی سنگین دارد. او ذهنی دارد که در اختیار خود اوست و به سادگی در کاری که به آن مشغول شده، غرق می‌شود.

دوران بلوغ فردی با شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

اگر نوجوانی با کهن الگو هفائستوس آن قدر خوش شانس باشد که بتواند خلاقیت خود را نشان بدهد و این توانایی را در وجودش تقویت کند، جوانی و شروع بزرگسالی برای او دوره‌ای دوست داشتنی خواهد بود. هفائستوس با نشان دادن کارهایش، خود را به شکلی کامل ابراز می‌کند و می‌تواند دوستان و همراهانی داشته باشد. اگر او در کودکی طرد شده باشد، در نوجوانی دچار خشم و افسردگی خواهد شد و به دنبال انتقام گرفتن است. هفائستوس جوان با برخوردهای فیزیکی انتقام نمی گیرد، بلکه نقشه‌هایی می‌کشد تا افرادی که او را تحقیر کرده اند، تحقیر کند. احتمال دارد به شکل هنرمندی ولگرد در آید و یا عضو گروهی بزهکار شود.

دوران تحصیل فردی با شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

کودکی با کهن الگو هفائستوس در محیط مدرسه معمولا تنهاست. هفائستوس طوری نیست که به کانون فعالیتها تبدیل شود. او بیشتر به دستگاهها و ماشین آلات علاقمند است تا افراد. هفائستوس در آنچه علاقه دارد غرق شده و معلم یا مادرش برای جلب توجه او باید او را از علاقه مندی‌هایش دور کنند.

شغل و حرفه فردی با شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

هفائستوس تنها کهن الگویی است که کار می‌کند. محل کار هفائستوس می‌تواند کارگاه، استودیو یا آزمایشگاهش باشد. هیچ مردی به اندازه‌ی مردی با کهن الگوی هفائستوس در کار غرق نمی‌شود. برخی از آنها جراحانی خبره هستند که هرگز از کار خسته نمی‌شوند. مرد یا زنی با انرژی هفائستوس ، هنرمندی است که با دستهایش کارهای ظریفی انجام می‌دهد. نقاش‌ها، معمارها و مجسمه سازها نمونه‌هایی روشن از افرادی با کهن الگو هفائستوس هستند. آنها نیز به سادگی غرق کارشان می‌شوند و گذشت زمان را نمی‌فهمند. کار برای هفائستوس بسیار بیشتر از “شغلی برای درآمدزایی” اهمیت دارد.

توانایی انجام کار طولانی
از روی کارهایش شناخته می‌شود.
علاقمند به صنعت و هنر
بی علاقه به رقابت و سود مالی

رابطه شخصیت آرکیتایپی هفائستوس با مردان

مردی با کهن الگو هفائستوس خیلی اهل روابط برادرانه با مردان دیگر نیست. مردان سطحی و برون گرا معمولا مورد علاقه هفائستوس نیستند، چرا که تفاوتهای زیادی با آنها دارد. اگر ویژگیهای دیگری مثل ویژگیهای آپولو یا هرمس در مردی با کهن الگوی هفائستوس وجود داشته باشد، روابط اجتماعی با مردان دیگر برای او ساده‌تر خواهد بود.

رابطه شخصیت آرکیتایپی هفائستوس با زنان

زنان برای مردی با کهن الگوی هفائستوس مهم هستند. زنان قدرت دارند به هفائستوس انگیزه زندگی بدهند یا او را نابود کنند. ممکن است مردی هفائستوس ، به زنی نیاز داشته باشد تا منبع الهام بخش او باشد، مهارتهای اجتماعی اش را بهبود ببخشد و کارهای او را به دنیا معرفی کند. شخصیتهای مهم در زندگی هفائستوس ، زنان هستند. هوش، جرات، جسارت و زیبایی زنان برای هفائستوس مهم است. در صورتی که زن مورد علاقه‌اش را پیدا کند، رابطه‌ای عمیق با او برقرار می‌کند، چون زن‌های زیادی در زندگی هفائستوس وجود ندارند. کهن الگو هفائستوس می‌تواند ساعتهای متمادی از تصویر و ذهنیت او لذت ببرد.

ازدواج شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

برای مردی با کهن الگو هفائستوس ازدواج مساله‌ای مهم و در عین حال مشکل ساز است. رضایت او از زندگی بیرونی و دنیای درونی اش به این بستگی دارد که با چه کسی ازدواج می‌کند و این که ازدواجش در چه مسیری حرکت خواهد کرد. همسر هفائستوس همه زندگیش است و او را می پرستد و تنها موجود در جهان هستی است که برای هفائستوس وجود دارد. او می‌تواند ساعتها و روزها و مدتهای مدیدی را با او بگذراند و حتی فقط به تماشای او بپردازد یا در فکر او به سر ببرد.

سه نوع ازدواج در میان مردان هفائستوسی است:
هفائستوس و آفرودیت : ازدواج آن دو اتحاد میان کار و عشق و زیبایی است. مرد هفائستوس می‌تواند از ازدواج تجربه‌ای درونی داشته باشد، در حالی که زن آفرودیتی چنین قابلیتی ندارد. اگر زن آفرودیت نتواند انرژی خود را در کار متمرکز کند و از آن بهره ببرد یا کهن الگوی هرا را در وجودش زنده نکند، می تواند به سادگی همسر هفائستوسی اش را ترک کند.

هفائستوس و آتنا : آتنا شفاف‌ترین ذهن را در میان دیگران دارد. آتنایی ها حسودی نمی‌کنند و برای مرد هفائستوس در عین حال که جذاب و جالب هستند، اسرارآمیز هم به نظر می‌رسند. اتحاد کار خلاقانه و هوش باعث می‌شود هفائستوس بداند چگونه کار خود را به دنیا عرضه کند.

هفائستوس و پرسفون : هنگامی که هفائستوس با زنی جوان ازدواج می‌کند که خصوصیات پرسفون را دارد، یعنی فرمانبردار است، ممکن است به سادگی او را به خدمتکاری تبدیل کند که کارهایش را انجام بدهد. ویژگی فرمانبری در پرسفون به شکل آگاه و ناخودآگاه او را برای چنین نقشی کاملا آماده کرده است.

فرزندان فرد با شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

بسیاری از مردان هفائستوس ترجیح می‌دهند فرزندی نداشته باشند، به ویژه اگر دوران کودکی شادی را تجربه نکرده باشند. برای مرد هفائستوس ارتباط برقرار کردن با فرزند سخت است .حرف هایی که پدر هفائستوس می‌زند همیشه در لفافه و به شکل متلک است و فرزندان او ترجیح می‌دهند خیلی دور و برش آفتابی نشوند. فرزندان پدر هفائستوسی از او به خاطر اقتدار طلبی و کم حرف بودن ایراد می‌گیرند.

میانسالی فردی با شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

مردی با کهن الگو هفائستوس اهل رقابت منطقی و برونگرا نیست و از چالشهای زندگی لذت نمی‌برد. اگر مرد هفائستوس بتواند در زندگی کاری و خانوادگی موفق باشد، نیمه دوم زندگی برایش شادتر از نیمه اول خواهد بود. در این حالت او نسبت به نیمه اول برونگراتر خواهد بود. مرد هفائستوس عصبانی و افسرده که سعی می‌کند به دیگران دستور بدهد یا از دیگران کناره می‌گیرد، در نیمه دوم زندگی غمگین تر خواهد بود.

کهنسالی فردی با شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

در سالهای پایانی زندگی، احتمال زیادی وجود دارد که مرد هفائستوس از خلاقیتش و کارهایی که انجام داده احساس رضایت کند. با این حال همچنان از نظر مهارتهای اجتماعی ناتوان و منزوی باقی می‌ماند. ممکن است پیرمردی باشد که با لذت در کارگاه خود کار می‌کند و رضایت درونی دارد و یا پیرمردی گوشه نشین و منزوی که سایرین او را طرد کرده‌اند

نقاط ضعف شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

الف- ضعف تصمیم گیری
ب- ترس درونی
ج- فن بیان ضعیف
د- وابسته بودن به دیگران
ه- خودباوری اندک

نقاط قوت شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

الف- سخت‌کوشی
ب- تمایل به یادگیری
ج- تمرکز بر کار
د- خلاقیت

روش جذب مردان شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

هفائستوس ها مردان احساسی هستند و باید مورد تایید قرار گیرند. اگر با تحکم با آن‌ها برخورد شود ممکن است بدون هیچ اخطاری کار را رها کنند و به دنبال جای امن دیگری بروند.

برای هفائستوس ها رویا بسازید و خود و او را درون آن رویا قرار دهید و در راه رسیدن به آن رویاها آن‌ها را رها نکنید. توانمندی‌های آن‌ها را یادآوری کنید تا بتوانند انگیزه پیدا کنند.

دستورالعمل‌هایی برای شخصیت آرکیتایپی هفائستوس

الف- اعتماد به نفس و عزت نفس خود را تقویت کنید
ب- یاد بگیرید آن چه درونتان است را بیان کنید و نگذارید تبدیل به خشم شود.
ج- دنبال ناجی نباشید، بلکه دنبال این باشید که روابط اجتماعی خود را تقویت کنید.
د- توانمندی‌های خود را دست کم نگیرید.
ه- روش‌های بازاریابی را یاد بگیرید و از رقابت نترسید.

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *