مشاوره انتخاب رشته تحصیلی ویژه روانشناسان و مشاورین

مشاوره انتخاب رشته تحصیلی

راهکارهای مشاوره انتخاب رشته تحصیلی و رهایی از سردرگمی در انتخاب رشته 

۱)  مشاوره انتخاب رشته تحصیلی: میزان دانش و اطلاعات فرد درباره محتوا و راه های دسترسی به سایر رشته های تحصیلی را بررسی کنید.

۲)  درباره رشته هایی که فرد تاکنون درنظر گرفته است، بحث و تبادل نظر کنید و دلایل کنار گذاشتن آن ها را مشخص کنید.

۳)  عواطف و احساسات فرد را درباره رشته تحصیلی مورد علاقه اش بررسی کنید.

۴)  برای کمک به فرد، یک برنامه عملی مکتوب تهیه کنید تا بداند هنگام انتخاب یک رشته تحصیلی چه اقداماتی باید صورت دهد و هر اقدام تقریباً چقدر زمان می برد.

۵)  از فرد بخواهید کتابچه های راهنمای دروس دانشگاه را مطالعه کند تا اطلاعاتش درباره محتوای رشته های تحصیلی مختلف افزایش یابد.

۶)  از فرد بخواهید از طریق دفترچه راهنمای دانشگاه، رشته هایی را مشخص کند که از ضوابط روشن و پیش نیازهای مورد علاقه اش برخوردارند.

۷)  درخصوص رشته ها وکلاس های مورد علاقه اش با شما صحبت کند.

۸)  به فرد توصیه کنید به بررسی های خدمات مرکز مشاوره شغلی دانشگاه در رابطه با آزمون ها، کارگاه ها و دوره های کارآفرینی و منابع چاپی و اینترنتی بپردازد.

۹)  پرسشنامه های سنجش ارزش ها (مانند پرسشنامه علایق استرانگ ، هالند یا تیپ شناسی مایرز-بریگز) را به فرد بدهید تا علایق، ارزش ها و سبک زندگی انتخابی او مشخص شود و نتایج را با او درمیان بگذارید.

۱۰)  فرد را به دوره های درسی و کارگاه ها ارجاع دهید که بر خودسنجی تأکید دارند و او را برای نام نویسی در یکی از این گزینه ها تشویق کنید.

۱۱)  فرد را به کانون هایی در دانشگاه و یا سازمان هایی ارجاع دهید که با علایق تحصیلی اش همخوانی دارند و او را به کسب اطلاعات دقیق تر درباره آن ها تشویق کنید.

۱۲)  علاقه فرد را به رشته های تحصیلی، مقایسه کنید و براساس این مقایسه به بررسی دقیق تر علایق، توانایی ها، مهارت ها و گزینه های شغلی بپردازید.

۱۳)  از فرد بخواهید نهایتاً دوگزینه را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب کند و به بررسی دقیق این دوگزینه مشغول باشد (مثلاً با فردیان کارشناسی ارشد که دراین رشته ها تحصیل می کنند، اساتیدی که در این گروه ها هستند یا افرادی که در این زمینه ها به کار مشغول اند، صحبت کند).

۱۴)  به فرد کمک کنید با مشاوران تحصیلی مناسب هر رشته آشنا شود و با آن ها مشورت کند.

۱۵)  فرد را تشویق کنید از اساتید آن رشته، برای حضور در چند کلاس اجازه بگیرد.

۱۶)  توصیه کنید فرد با فردیان کارشناسی ارشد سایر رشته های تحصیلی صحبت کند و دیدگاه آنها را درباره رشته تحصیلی مورد نظر خود جویا شود.

۱۷)  فرد را تشویق کنید با اداره دانش آموختگان یا واحد مشاوره شغلی مرکز مشاوره تماس بگیرد و درباره رشته تحصیلی مورد علاقه خود با آن ها به گفتگو بنشیند.

۱۸)  به فردکمک کنید تا به بررسی های دقیق تر نمودار مقایسه ای دو رشته ای بپردازدکه ازآن ها به این شیوه ها اطلاعات جمع کرده است (از طریق مشاهدات کلاسی و گفت وگو با فردیان کارشناسی ارشد، دانش آموختگان، اساتید و کارشناسان مشاوره شغلی).

۱۹)  به منظور پردازش اطلاعات واقعی و مفید، نتیجه مقایسه نهایی را با فرد درمیان بگذارید و فهرستی از نظرات موافق و مخالف درباره دو رشته تحصیلی موردعلاقه او را فراهم آورید.

۲۰)  فرد را تشویق کنید تا اطلاعات گردآوری شده را با والدین، اعضای خانواده و سایر افراد مهم زندگی درمیان گذاشته، آن ها را از تصمیم خودآگاه کند و نظرشان را جویا شود.

۲۱)  با فرد برای بازنگری نهایی بازخوردهای افراد مهم، یک جلسه اختصاص دهید.

۲۲)  از فرد بخواهید یک رشته تحصیلی را انتخاب و کلاس های ترم بعد را براساس آن تنظیم کند.

۲۳)  برای ارزشیابی واکنش او به محتوای دروس و چگونگی همخوانی آن ها با علایق و توانایی هایش، در هفته های چهارم، هشتم و دوازدهم با فرد، وقت ملاقات بگذارید.

۲۴)  چنانچه نگرش فرد درباره رشته تحصیلی منتخب مثبت است، او را در دنبال کردن مراحل رسمی ثبت نام آن رشته تشویق کنید. درصورتی که از رشته ای که انتخاب کرده ناراضی است، او را در انتخاب سایر گزینه های تحصیلی یاری دهید.

مشاوره انتخاب رشته تحصیلی

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *