پرسشنامه استفاده آسیب زا از تلفن همراه (COS) جنارو

پرسشنامه استفاده آسیب زا از تلفن همراه (COS) جنارو

تلفن های همراه امروزه به بخش جدایی ناپذیری از زندگی نه تنها افراد بالغ و بلکه کودکان نیز تبدیل شده است. بر اساس آمار موجود چیزی نزدیک به ۲۲ درصد کودکان ۶ تا ۹ سال ، ۶۰ درصد کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۸۴ درصد کودکان ۱۵ تا ۱۸ ساله در آمریکا دارای تلفن همراه هستند. بر همین اساس آمار کودکان ۸ تا ۱۲ ساله که از تلفن همراه استفاده می کنند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بر اساس مطالعات جدید انجام شده استفاده از تلفن همراه می تواند اعتیاد آور باشد.همچین ارتباطی مستقیم بین میزان استفاده از تلفن همراه و احساس افسردگی وجود دارد. بیشتر کودکان و نوجوانانی که در زمان حال دچار افسردگی هستند از تلفن همراه به مقدار زیادی استفاده می کنند.

وابستگی به تلفن همراه

در یک تحقیق انجام شده در آمریکا ، ۳۷ درصد نوجوان کاربر تلفن همراه گفته اند که بدون تلفن همراه قادر به ادامه زندگی نیستند. همچنین مشخص شده است که بسیاری از نوجوانان ترجیح می دهند با دوستان خود از طریق تلفن رابطه داشته و کمتر همدیگر را ملاقات کنند.

استفاده آسیب زا از تلفن همراه که گاهاً استفاده افراطی از تلفن همراه یا استفاده بیمارگونه از تلفن همراه نیز خوانده می‌شود یکی از اختلالات جدید مرتبط با تکنولوژی است. استفاده آسیب زا از تلفن همراه وضعیتی است که در آن از تلفن همراه بیش از حد استفاده می‌شود و مشغله ذهنی زیادی به وجود می‌آورد. به دنبال گسترش این مشکل جنارو و همکارانش در سال ۲۰۰۷ اقدام به ساخت یک پرسشنامه برای سنجش آن کردند (سایت پلیس سایبری)

مقیاس استفاده آسیب زا از تلفن همراه (COS)

این پرسشنامه  که معادل انگلیسی آن Cell-Phone Over-Use Scale است یک پرسشنامه ۲۳ سوالی است که به منظور سنجش استفاده آسیب زا از تلفن همراه تهیه شده است. این مقیاس بر اساس ده شاخص روانشناختی از DSM تهیه شده است. این پرسشنامه هیچ خرده مقیاسی ندارد و در یک طیف لیکرت شش گزینه‌ای از هرگز تا همیشه نمره گذاری می‌شود. در پژوهشی که به منظور بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی این پرسشنامه انجام شده است ۲۱ ماده آن دارای روایی مناسبی تشخیش داده شده‌اند

دانلود پرسشنامه استفاده آسیب زا از تلفن همراه به همراه مقاله پژوهشی

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید آزمون ، دکمه دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود به ایمیلتان ارسال می گرد

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *