پرسشنامه اهمال کاری تاکمن

پرسشنامه اهمال کاری تاکمن را در روان راهنما دانلود کنید

از نظر روانشناسی اهمال کاری یعنی به آینده محول کردن کاری که تصمیم به اجرای آن گرفته ایم، رفتار نامطلوب و نکوهیده ای است که به تدریج در وجود انسان به صورت عادت در می­آید. در واقع اهمال کاری راه فرار از زیستن تا سرحد امکان در لحظات حال است.

اهمال کاری هنر ادامه دادن دیروز و اجتناب از امروز است. تصمیم به تعویق انداختن کاری که می توان در زمان حال انجام داد ظاهراً جانشین قابل قبولی است برای عملی ساختن آن و این امکان را فراهم می آورد که خود را فریب دهیم و فکر کنیم که با انجام ندادن کاری که قصد انجام آن را داشتیم به خودمان دروغ نگفته ایم. اهمال کاری کار بشر است، اما منظور از اهمال کاری مورد بحث تأخیری طبیعی و معمولی نیست که گاهی اوقات پیش می آید . بلکه منظور نوعی ویژگی شخصیتی است که در رضایت فردی اختلال ایجاد می کند و به کیفیت روابط انسانی آسیب می رساند، این نوع از اهمال کاری را می توان اهمال کاری مزمن یا سندرم فردا نامید.

جوهره این آسیب روانی، تعویق انداختن، تعلل ورزیدن، سبک گرفتن و سهل انگاری در کار است؛ بنابراین اهمال هم در امور فردی و هم در امور جمعی معنا پیدا می کند. پس در همه معانی نوعی این دست و آن دست کردن نهفته است. اهمال کاری به گونه های متفاوتی تجلی می یابد که از جمله آن می توان به موارد: رویا دیدن، نگرانی، بحران سازی، پرخاشگری، پر کاری، حواس پرتی، بیزاری از تکلیف، ابهام و سردرگمی در انجام امور، اشاره کرد.

روایی پایایی و نمره گذاری پرسشنامه اهمال کاری تاکمن

برای آزمون و سنجش تعلل یا اهمال کاری ، پرسشنامه استاندارد تاکمن (tukman,1991) مورد استفاده قرار می گیرد. این پرسشنامه یک مقیاس خودگزارشی ۱۶ ماده ای است که بر مبنای طیف لیکرت طراحی شده است . گرفتن نمره بالا در این مقیاس نشانه تعلل بالا در آن است. تاکمن ، پایایی این پرسشنامه را ۸۶% گزارش کرده است. در پژوهش کاظمی و همکاران (۱۳۸۹) مقدار آلفای کرونباخ ۷۱% به دست آمد که گویای اعتبار بالای پرسشنامه است.

نمره گذاری پرسشنامه به روش لیکرت است. نمرات سوالات باهم جمع شده و نمره بالاتر نشان از تعلل ورزی بالاتر است.

دانلود پرسشنامه اهمال کاری تاکمن

دانلود فایلهای روانشناسی

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


 

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *