پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان سینها و سینگ

پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان سینها و سینگ

     اصطلاح سازگاری[۱] اشاره به کسب نوعی درک از رفتارها، افکار و احساسات خود یا دیگران دارد که همراه با احساس کفایت و موفقیت در جهت شکل گیری راهبردهای مواجهه ( مقابل ) با نیازها و چالش های روزمره زندگی است ( آلن[۲]، ۱۹۹۰، ص ۵). ما در زندگی روزمره به صورت مستمر در تلاش برای ارضای نیازهای خود و کسب موفقیت هستیم و جهت نیل به این خواسته ها باید بطور مستمر با ویژگی ها و شرایط محیطی مواجه[۳] شویم و به تناسب آن شرایط واکنش نشان دهیم. رفتارهای مواجهه ای یا مقابله ای ما معمولاً همراه با نوعی تطابق[۴] موقتی است. این تطابق اگر به ارضاء واقعی نیازها و رسیدن به خواسته ها و اهداف منجر شود، می گوئیم سازگاری حاصل شده است( کمپبل[۵]، ۱۹۸۱ ). در غیر این صورت رفتار فرد رفتاری سازگارانه نیست و به عبارت دیگر دچار اختلال است.

این پرسشنامه یک ابزار خود-گزارشی مداد- کاغذی است که در سال ۱۹۹۳ توسط سینها و سینگ ساخته شده و در سال ۱۳۷۷ توسط کرمی ترجمه و نگارش شده است. این پرسشنامه دانش­آموزان دبیرستانی (گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ ساله) با سازگاری خوب را از دانش­آموزان با سازگاری ضعیف در سه عامل، شامل سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی (هر کدام شامل ۲۰ گویه) جدا می­سازد. همچنین آن­ها را از لحاظ میزان سازگاری کلی یا عمومی می­سنجد

دانلود پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش آموزان

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید آزمون ، دکمه دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود به ایمیلتان ارسال می گرد

 

[۱] -Adjustment

[۲] -Bem P. Allen

[۳] -Cope

[۴] -Adaptation

[۵] -R. j. campbell

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *