پرسشنامه فرسودگی تحصیلی

پرسشنامه فرسودگی تحصیلی

کاملا موافقم موافقم نظری ندارم مخالفم کاملا مخالفم      

عبارات

ردیف  
          با مطالعه کردن، احساس می کنم که از نظر هیجانی تحلیل می روم و بی رمق می شوم. ۱  
          از زمان ثبت نام در دانشگاه، علاقه ام به مطالعه کمتر شده است. ۲  
          من می توانم به طور موثر مسائلی را که هنگام مطالعاتم پیش می آیند حل کنم. ۳  
          در پایان یک روز درسی در محل تحصیلم احساس خستگی و تحلیل رفتگی می کنم. ۴  
          شور و اشتیاقم نسبت به مطالعه کمتر شده است. ۵  
          من اعتقاد دارم که مشارکت و سهم موثری در کلاسهایی که در آنها شرکت می کنم دارم. ۶  
          در نتیجه ی مطالعه، احساس فرسودگی و خستگی مفرط به من دست می دهد. ۷  
          به عقیده خودم دانشجوی خوبی هستم. ۸  
          من چیزهای بسیار جالبی در طول دوره مطالعاتم یاد گرفته ام. ۹  
          وقتی صبح از خواب بیدار می شوم و مجبورم که روز دیگری را در محل تحصیلم سپری کنم، احساس کسالت و خستگی می کنم. ۱۰  
          من نسبت به سودمندی و فایده ی بالقوه ی مطالعاتم بسیار بدبین  شده ام. ۱۱  
          زمانیکه به اهداف مطالعاتیم دست می یابم احساس شوق و برانگیختگی می کنم. ۱۲  
          مطالعه یا شرکت کردن در کلاس واقعا به من فشار وارد می کند. ۱۳  
          من نسبت به اهمیت مطالعاتم دچار تردید شده ام. ۱۴  
          مطمئنم که در انجام فعالیتها در کلاس به طور موثری عمل می کنم. ۱۵  

سوالات پرسشنامه فرسودگی تحصیلی

 

تاریخچه و نمره گذاری پرسشنامه فرسودگی تحصیلی

پرسشنامه فرسودگی تحصیلی را  برسو، سالانووا و اسچفلی(۲۰۰۷) ساخته‌اند. این پرسشنامه سه حیطه‌ فرسودگی یعنی خستگی تحصیلی، بی‌‎علاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی را می‌سنجد. پرسشنامه فرسودگی تحصیلی پانزده ماده دارد. که با روش درجه بندی لیکرت ۵ درجه‌ای کاملاً مخالف تا کاملاً موافق توسط آزمودنی‌ها درجه‌بندی شده است. خستگی تحصیلی ۵ ماده (۱، ۴، ۷، ۱۰، ۱۳مطالب درسی خسته‌کننده هستند)، بی‌علاقگی تحصیلی ۴ ماده (۲، ۵، ۱۱، ۱۴ احساس می‌کنم نسبت به مطالب درسی علاقه ندارم ) و نا کارآمدی تحصیلی ۶ ماده (۳، ۸، ۹، ۱۲، ۱۵ احساس می کنم نمی توانم از عهده‌ی مشکلات درسی بر بیایم) دارد.

روایی و پایایی . پرسشنامه فرسودگی تحصیلی

پایایی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی را سازندگان آن به ترتیب ۷۰/۰، ۸۲/۰ و ۷۵/۰ برای سه حیطه‌ی فرسودگی تحصیلی محاسبه کرده اند. اعتبار . پرسشنامه فرسودگی تحصیلی را محققان با روش تحلیل عامل تأییدی محاسبه شده که شاخص ها ی برازندگی تطبیقی (CFI) شاخص برازندگی افزایشی (IFI) و شاخص جذر میانگین مجذورات خطای تقریب[۱] مطلوب گزارش کرده‌اند. ضرایب اعتبار . پرسشنامه فرسودگی تحصیلی از طریق همبسته کردن آن با پرسشنامه فشارزاهای دانشجویی به ترتیب برابر با ۳۸/۰، ۴۲/۰ و ۴۵/۰ محاسبه شده که در سطح P<0/001 معنی دار است (نعامی، ۱۳۸۸).

 

 

[۱] rmsea

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *