حل مشاجرات خانوادگی : روش مشاوره برای حل تعارضات در روابط خانوادگی

حل مشاجرات خانوادگی

راهکارهای مشاوره برای حل مشاجرات خانوادگی و تعارضات در روابط 

۱.   حل مشاجرات خانوادگی : از مراجع بخواهید درباره مشکلات خاص خانواده که به توجه فوری نیاز دارد، توضیح بدهد.

۲.   حل مشاجرات خانوادگی : از مراجع بخواهید تا جایی که ممکن است به نحو کامل ماهیت تعاملات خود با اعضاء خانواده را توضیح دهد.

۳.   حل مشاجرات خانوادگی : پیشینه تعاملات و همچنین احساس خاص او را درباره مشکلات فوری خانواده(برای مثال: خشم، اندوه، شادی یا سایر موارد) مود بررسی قرار دهید.

۴.   مراجع را در تهیه یک نمودار معرف وضعیت خانواده برای تشخیص اطلاعات مهم درباره اعضاء خانواده (برای مثال: شغل، سن یا سلامت) و نیز نوع و کیفیت ارتباط بین آن ها (برای مثال: درگیری، قطع رابطه…) یاری دهید.

۵.   حل مشاجرات خانوادگی : تأثیر الگوهای محبت مشروط، اعتیاد، بیماری، تکانش گری، وسواس، کودک آزاری، خشونت یا رهاشدگی را درایجاد تصویری که مراجع از خود دارد و نیز روابط با همسالان را مورد بررسی قرار دهید.

۶.   حل مشاجرات خانوادگی : با تهیه پوستری از مراجع بخواهید از اطلاعات نمودار خانواده، برای فهرست کردن قوانین آشکار و پنهانی که در خانواده ازآن تبعیت می کرده و نیز مقرراتی را که هم اکنون نیز از سوی خانواده اعمال می شود، استفاده کند.

۷.   حل مشاجرات خانوادگی : مراجع را برای تمرکز بر روابط فعلی خود یاری داده، ببینید تداوم مقررات خانوادگی که هنوز راهنمای باورها و رفتارهای اوست زندگی را برایش بهتر می کند یا سخت تر.

۸.    از مراجع بخواهید قوانین و مقررات غیرمنطقی خانوادگی را مشخص و بازسازی کند و مقررات جدید خود را روی کاغذ جداگانه بنویسد (برای مثال: “باید همیشه بهترین باشی”، در مقابل “تلاش می کنم چیزی بیاموزم تا این که همیشه بهترین باشم” یا “روابط همیشه به پایان بدی ختم می شود، پس فایده اش چیست؟” درمقابل “تصمیم دارم رفتاری را که موجب روابط ناسالم می شود تغییر دهم” یا “من باید همیشه پاسخگوی نیازهای دیگران باشم” درمقابل “مهم است که هنگام تصمیم برای انجام کاری، نیازهای خود و دیگران را مدنظر قرار دهم”).

۹.   پیشنهاد کنید مراجع مقررات بازسازی شده ای را که می تواند درمورد مسائل جاری خانواده به کار رود، مشخص کند و احساسات، تفکر و تغییرات رفتاری را که برای به کارگرفتن مقررات جدید ضروری است، مورد بحث قرار دهد.

۱۰.   مراجع را تشویق کنید به عنوان یک تکلیف، پوستر مقررات جدید را دراتاق نصب کند و از آن برای تأیید و جهت دادن احساسات، افکار و رفتار موردنظر خود نسبت به خانواده و دیگران استفاده کند.

۱۱.   به مراجع کمک کنید روش های ارتباطی پرخاشگرانه، منفعلانه و جرأت مندانه را تعریف کند و تأثیر روش موردنظر خود را مورد بازبینی قرار دهد(برای مثال: پرخاشگرانه یعنی نیازهای من بدون توجه و احترام به نیاز دیگران ارضاء شود، منفعلانه یعنی نیازهای دیگران بدون توجه واحترام به نیازهای من برآورده شود و جرأت مندانه یعنی هنگام تصمیم به اقدام، نیازهای من و همچنین نیازهای دیگران مورد توجه و احترام قرار گیرد). نحوه استفاده از روش جرأت مندانه را درتعارض های خانوادگی مورد بحث قرار دهید.

۱۲.   به مراجع یاد بدهید منظور خود را به صورت رفتاری و واضح توضیح دهد(برای مثال: “من قبض تلفن را دوهفته پیش پرداخته ام، من آن را به شما نشان دادم و خواهش کردم سهم خود را بپردازید ولی هنوز اقدامی انجام نداده اید”، “من از اینکه درباره بدهی خود چیزی نگفته اید ناراحت و نگرانم چون در این هفته بی پول بودم”، “می خواهم شما هم سهم خود را همان موقع که من می پردازم بپردازید. چنانچه در این زمان پول ندارید به من بگویید چه موقع می توانید پول من را پس دهید” یا “چنانچه وضع مالی خود را همان موقع که من قبض را پرداخت می کنم به من اطلاع دهید، مطمئنم می شود کاری کرد که برای هر دو نفر ما مناسب باشد”. این طور از دست شما عصبانی نخواهم بود و مجبور نخواهم شد برای پرداخت مخارج خود تقلا کنم”).

۱۳.   از مراجع بخواهید روندی از تعامل های رفتاری تهیه کند و این مکالمه را با استفاده از مشکلات جاری خانواده به صورت ایفای نقش تمرین کند، تا اطمینان حاصل شود که وی در نقش جرأت مندانه جدید خود کاملاً احساس راحتی می کند.

۱۴.   حل مشاجرات خانوادگی : به مراجع پیشنهاد کنید مطالب کتاب های تربیتی را برای درک اهمیت تربیت خانوادگی در فرآیند رشد دریابد و سپس روند تربیتی را در خانواده او مورد بررسی قرار دهید.

۱۵.   مراجع را تشویق کنید بازی و اوقات فراغت (مانند: دوچرخه سواری، فوتبال، گردش، بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی و …) را به منظور فاصله گرفتن از استرس های ناشی از مشکلات خانواده و گسترش فعالیت های زندگی در برنامه زندگی خود منظور کند. از او بخواهید یک فعالیت از هر یک از این موارد را انتخاب کند و آن را در برنامه هفتگی خود بگنجاند.

۱۶.   به مراجع پیشنهاد کنید دفتر خاطرات روزانه ای برای یادداشت احساسات خود درباره فرآیند تعیین حدود روابط خود با خانواده فراهم کند و از تسلیم شدنش به درخواست های نامعقول اعضای خانواده جلوگیری کند.

۱۷.   برای اینکه استفاده از ارتباط جرأت مندانه برای حفظ حدود استقلال عمل با اعضای خانواده را به مراجع بیاموزید، از تکنیک های الگوسازی و ایفای نقش، استفاده کنید.

حل مشاجرات خانوادگی

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *