درمان افت تحصیلی : روش مشاوره دادن برای حل مشکل تحصیلی

درمان افت تحصیلی

شیوه مداخله در درمان افت تحصیلی 

  1. درمان افت تحصیلی : باورهای فرد را درباره توانمندی ها و عملکردهای تحصیلی بررسی کنید و پیشینه وی را در این خصوص (مثلاً ریزنمرات یا تعداد کلاس هایی که در هر ترم نام نویسی کرده است) مورد مطالعه قرار دهید.
  2. درمان افت تحصیلی : به فرد کمک کنید احساسات خود را (مانند اضطراب، تردید، ناکامی، گناه، شادی، افتخار و یا شرمساری) که ناشی از باورهای او درباره ی توانایی و عملکرد تحصیلی است را بشناسد و توضیح دهد.
  3. درمان افت تحصیلی : به فرد کمک کنید هر یک از باورهای خود را درباره عملکردهای تحصیلی خویش، با طرح سؤالی ارزیابی کند: “آیا این انتظاری معقول و منطقی است؟” و یا “آیا این توقع دست یافتنی است؟”
  4. به فرد کمک کنید تا به ارتباط بین باورها و انتظارات غیرمنطقی و دست نیافتنی با مشکلات هیجانی و تحصیلی خود پی ببرد.
  5. به فرد تکالیفی بدهید تا در باورهایش تجدید نظرکرده به گونه ای که باورها را منطقی تر و عملی تر کند. (برای مثال، تعهد می کنم در هر نیمسال معدلم بین ۲ تا ۳ نمره افزایش یابد. یا توان ریاضی خود را بهبود بخشم و این کار را با استفاده از منابع کمک آموزشی دانشگاه انجام بدهم.)
  6. از فرد بخواهید واکنش های هیجانی و رفتارهای تحصیلی ناشی از باورهای تجدید نظرشده خود را تعریف و یادداشت کند.
  7. فرد را از اثرات اضطراب های ناتوان کننده برعملکرد تحصیلی آگاه کنید (مانند حواس پرتی فزاینده، کاهش توانایی در یادآوری مطالب، قدرت فزاینده پیامدهای منفی انتظارات، اشتغال ذهنی درباره جنبه های جسمانی اضطراب همچون: افزایش ضربان قلب، تعریق، تنفس سطحی یا سرگیجه، یا خستگی های ناشی از تنش عضلانی و اختلال خواب).
  8. درمان افت تحصیلی : فرد را در تشخیص علل ناتوان ساز اضطراب در عملکرد یاری کنید (مانند باورهای شخصی غیرمنطقی، انتظارات غیرمنطقی از عملکرد تحصیلی، انتظارات غیرمنطقی از والدین، تجارب ناموفق گذشته، مشکلات سازگاری فعلی در زندگی فردیی، نبود کمک های آموزشی برای موضوعات جدید و مشکل. ضعف در مهارت های مطالعه و ضعف در مدیریت زمان).
  9. برنامه ای برای پاسخگویی به علل شناخته شده اضطراب فرد تدوین کنید (مانند جایگزین کردن باورهای منطقی به جای باورهای غیرمنطقی درباره عملکرد تحصیلی، با توقعات غیرمنطقی او از والدینش مستقیماً چالش کنید، برای حل تعارضات ناشی از مشکلات زندگی از تکنیک حل مسئله استفاده کنید، از تکنیک های مهارت های مطالعه مؤثر یا مدیریت زمان استفاده کنید).
  10. درمان افت تحصیلی : مهارت های آرامسازی (آرام سازی کامل ماهیچه ها، تنفس عمیق، یا آرام سازی پیش رونده) را به فرد بیاموزید تا هنگام اضطراب های شدید یا استرس های معمولی از آن استفاده کنید.
  11. درمان افت تحصیلی : استفاده از تکنیک های تجسم ذهنی را (مانند تجسم صحنه دراز کشیدن زیر نور آفتاب گرم در ساحل یا به خاطرآوردن کامل و روشن رویدادها در جریان یک آزمون، یا تجسم اجرای موفقیت آمیز مهارت های خود در برابرگروه) به منظور رسیدن به آرامش و احساس راحتی به هنگام تجربه اضطراب شدید امتحان یا اضطراب شدید عملکرد به فرد بیاموزید.
  12. از تکنیک ایفای نقش برای کمک به فرد در کاربست فنون آرام سازی و مهارت های تجسمی مثبت در موقعیت های ویژه اضطرابی ناتوان کننده، استفاده کنید.

درمان افت تحصیلی 

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *