روش صحبت کردن با بچه های پیش دبستانی درباره پیشگیری از مصرف مواد

روش صحبت کردن با بچه های پیش دبستانی راهنمای والدین برای پیشگیری

روش صحبت کردن با بچه های پیش دبستانی درباره پیشگیری از مصرف مواد

شاید آموزش پیشگیری از مصرف مواد مخدر برای کودک پیش دبستانی ضروری به نظر نرسد، ولی نگر شها و عادات  که کودکان در همان سنین اولیه یاد می گیرند، در نحوه تصمیم گیری بعدی آنها نقش بسیار مهمی دارد.

کودک سه یا چهار ساله هنوز آمادگی یادگیری مفاهیم پیچیده راجع به الکل یا سایر مواد مخدر را ندارد ولی میتواند مهارت های تصمیم گیری و مشکل گشایی که بعدها سبب اجتناب از مصرف مشروبات الکلی و موا دمخدر می شود را فراگیرد. به خاطر داشته باشید، کودکان در این گروه سنی توانایی شنیدن صحبت طولانی مدت را ندارند. آنها بیشترعلاقه مند به انجام کارها برای خودشان هستند.

برای والدین گرفتار پرمشغله, انجام کارهای کوتاه مدت برای کودک خود بسیار وسوسه آور است, زیرا هم سریع تر و هم راح تتر است. با یک طرح ساده، می توانید با استفاده از روش یادگیری و همرنگ شدن با کودک، به کودک خود نحوه تصمیم گیری را آموزش دهید. اجازه دهید کودک از بین عقاید و اید ه هایی که برای شما قابل قبول است, انتخاب کند. هنگامی که انتخاب صورت گرفت، مطمئن شوید کودک مفهوم آن را به خوبی درک کرده و با آن درگیر شده است.

پست مرتبط با روش صحبت کردن با بچه های پیش دبستانی : صحبت کردن با بچه های ابتدایی

اقداماتی که برای روش صحبت کردن با بچه های پیش دبستانی :

􀂙 اوقات مشخصی که می توانید کاملا به کودک توجه داشته باشید را تنظیم و در اختیار کودک قرار دهید. با یکدیگر بازی کنید، کتاب بخوانید، صحبت کنید، قدم بزنید و اوقات خوشی را داشته باشید تا به ساختن بنیان قوی اعتماد و محبت بین شما و فرزندتان کمک کنید.

􀂙 به کودکان خود خاطرنشان سازید حتی در محیط خانه هم مواد سمی و مضر می تواند یافت شود. موادی که در خانه مورد استفاده قرار می گیرد نظیر مواد سفیدکننده، مواد شوینده، لاک برا قکننده و رنگ از جمله موادی هستند که بر روی آنها برچسب اخطار و توجه وجود دارد و شما م یتوانید آنها را برای کودکان خود بخوانید. این گونه مواد را از دسترس کودکان و مکان هایی که مواد غذایی در آنها قرار دارد دور نگاه دارید.

􀂙 برای کودک خود توضیح دهید اگر داروها به طور غلط و نادرست یا بدون دلیل مصرف شوند عواقب بد و زیان آوری دارند. به فرزندان آموزش دهید تحت هیچ شرایطی سرخود دارو مصرف نکنند مگر اینکه شما خودتان به کودک بدهید و یا اینکه توسط افراد مطمئن دیگر مانند پدربزرگ، مادربزرگ یا پرستار به بچه دارو پیشنهاد شود.

􀂙 برای فرزند توضیح دهیدکه چرا کودکان نیازمند خوردن غذاهای خوب هستند وتنها باید مواد مغذی و مناسب به بدن آنها برسد. چند غذای خوب را که کودک مصرف کرده نام ببرید و توضیح دهید چگونه غذای خوب, کودک را سلامت و قوی می سازد.

􀂙 رهنمودهایی ارایه دهید که به کودک بیاموزد, انتظار شما انجام چه رفتاری است. به کودک اصول اولیه ارتباط اجتماعی و بودن در میان سایر کودکان را بیاموزید: در بازی ها عدالت را رعایت کن. اسباب بازی هایت را به سایر دوستانت بده. حقیقت را بگو و با سایرین به روشی رفتار کن که می خواهی با تو رفتار کنند.

􀂙 کودک را به اجرای قوانین واصول تشویق کنید. برای مثال، از کودک دعوت کنید هنگام پختن غذا به شما کمک کند ( مواد لازم برای پخت غذا را به اندازه لازم جدا کند، تخ ممرغ ها را شکانده و ه م بزند و… ). پیروی از دستورالعمل پخت غذا علاوه بر سرگرمی و لذت به کودک, روش انجام قدم به قدم کار را م یآموزد. انجام بازیهای ساده ای که روی صفحه بازی انجام می پذیرد و از اصول و قوانین پیروی می کند(مانند:منچ، ماروپله، ایروپولی و…..) و جورچین ها می تواند تمرین پیروی از اصول و قواعد باشد.

􀂙 برای کودک با استفاده از بازی , فرصت هایی را فراهم آورید که به تواند بر موقعیت های ناکام کننده چیره شده و مشکلات ساده را حل کند، او را در این هنگام تشویق کنید و در مواردی او را یاری دهید. مثلا ساختن برج با بلوک های کوچک پلاستیکی به دلیل فروپاشی مکرر آن ممکن است سبب گریه کودک شود، در این هنگام می توانید چند پیشنهاد برای درست قراردادن بلوک ها ارایه دهید. ولی در همان موقع باید از کودک سوال کنید برای اجرای پیشنهاد شما چه طرحی در ذهن خود دارد. تغییر موقعیت های شکست به پیروزی, سبب تقویت اعتماد به نفس کودک می گردد.

􀂙 برای اینکه به کودک خود کمک کنید تا از طریق عملی,مهارت تصمیم گیری را یاد بگیرد، هنگام انتخاب لباس، چند لباس را کنار هم قرار دهید و اجازه دهید کودک لباسی را که می خواهد به پوشد, انتخاب کند. حتی اگر انتخاب او از نظر شما درست نبود, نگران نشوید. اجازه دهید کودک بفهمدکه شما هم فکر می کنید او قادر به تصمیم گیری خوب و درست است.

روش صحبت کردن با بچه های پیش دبستانی درباره پیشگیری از مصرف مواد

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *