روش صحبت کردن با کودکان ۵ تا ۹ ساله درباره پیشگیری از مصرف مواد

روش صحبت کردن با کودکان ۵ تا ۹ سال : راهنمای والدین برای پیشگیری از اعتیاد

روش صحبت کردن با کودکان 5 تا 9 ساله درباره پیشگیری از مصرف مواد

کودکان ۵ تا ۹ ساله معمولا احساس خوبی راجع به خود دارند. از اینکه در حال رشد هستند لذت می برند و معمولا مدرسه و فرصت های جدید را دوست دارند. در این مرحله نیز کودکان ابتدا از طریق تجربه رویدادها، فرا می گیرند و تفکر میکنند و در مورد وقایعی که د ر آینده ممکن است رخ دهد درک خوبی ندارند. واقعیت و خیال به راحتی درهم آمیخته می شود، دنیا همان گونه دیده می شود که کودک می خواهد و نه به صورت واقعی آن. کودکان در این سنین نیازمند قوانین و هدایت رفتار و اطلاعات برای تصمیمگیری و انتخاب صحیح هستند.

بحث درباره مشروبات الکلی و سایر مواد مخدر باید مربوط به افراد و رویدادهایی باشد که کودک آنها را میشناسد و در واقع باید مربوط به همان موقع و همان جا باشد. بسیاری از کودکان علاقه مندند بدانند بدن آنها چگونه فعالیت می کند، پس بحث می تواند روی نگهداری سلامتی کامل و اجتناب از هرگونه آسیب به بدن متمرکز شود.

نقش والدین از دومنظر بسیار مهم است، یکی به عنوان معلم و دیگری به عنوان الگوی نقش. کودکان معمولا به همه چیز اعتماد دارند و باور دارند تصمیم هایی که بزرگ سالان برای آنها م یگیرند, درست است . به کودک خود کمک کنید کسی که آنها باید به او اعتماد کنند را بشناسند و بفهمند این اعتماد مهم است. آنها باید درک کنند، صرف اینکه کسی بگوید » این کار را بکن « همیشه برای انجام دادن آن کار کافی نیست.

روش صحبت کردن با کودکان ۵ تا ۹ سال : در پایان کلاس سوم فرزند شما باید درک کند 

این مطلب را در روان راهنما ببینید : پکیج آموزش جراتمندی و نه گفتن به کودکان

􀂙 مواد مخدر و دارو های غیرمجاز چیست، چرا غیر قانونی و غیر مجازند، شکل آنها چگونه است، وبه چه میزان زیان آورند.

􀂙 تفاوت بین غذاها، سموم، داروها و مواد مخدر غیرمجاز چیست.

􀂙 اگر داروها هنگام بیماری توسط پزشک تجویز شود و توسط والدین مسوول داده شود، مفید و کمک کننده است ولی اگر این داروها درست استفاده نشوند زیان آور و خطرناک خواهند بود.

􀂙 اهمیت اجتناب از اشیا، بسته ها و مواد ناشناخته و احتمالا خطرناک چیست.

􀂙 کدام فرد بزرگ سال، در مدرسه و یا خارج از آن برای پاسخ دادن به سوالات قابل اعتماد است و می توان هنگام موارد اضطراری از او درخواست کمک کرد.

􀂙 کدام غذاها مغذی ترند و چرا ورزش اهمیت دارد.

قوانین مربوط به مشروبات الکلی وسایر موا د مخدر در مدرسه و خارج چیست.

􀂙 چرا مصرف مشروبات الکلی و سایر مواد مخدر برای همه کودکان غیرمجاز است.

پست مرتبط با روش صحبت کردن با کودکان : ویدئوی پیشگیری از اعتیاد ویژه والدین

اقداماتی برای روش صحبت کردن با کودکان ۵ تا ۹ سال :

􀂙 کودکان در این گروه سنی نیاز به درک کامل قوانین خانواده دارند. شما می توانید لزوم وجود قوانین را با صحبت درباره قوانین رانندگی و اهمیت آن در حفظ ایمنی، یا قوانین مدرسه توضیح دهید. آنها از جمله موضوعاتی هستند که کودک با آنها آشناست .

􀂙 با صحبت درباره چیزهایی که مردم باید برای بهداشت و سلامتی رعایت کنند بر اهمیت سلامتی کامل تاکید کنید، نظیر مسواک زدن بعد از هر وعده غذا، شستن دست ها، تغذیه خوب و مناسب، استراحت و خواب مناسب. با استفاده از این موارد می توانید چیزهای زیان آوری که ممکن است سلامتی مردم را تهدید کند, مورد مقایسه قرار دهید، نظیر مصرف مواد و داروهای غیرمجاز، سیگار یا مصرف مشروبات الکلی.

􀂙 توضیح دهید چگونه تبلیغات تلویزیونی سعی در ترغیب کودکان برای خرید محصولات آنان دارند مانند انواع و اقسام شکلات، پفک، نوشابه و موارد دیگری که برای کودکان جذاب است.

􀂙 درباره بیماری هایی که فرزند شما با آنها آشنایی دارد توضیح دهید و نام داروهایی که معمولا برای آن بیماری تجویز می شود را به آنها یاد بدهید. بسیاری از کودکان, گلودرد، عفونت گوش، آنفلوآنزا و سرماخوردگی را تجربه کرده اند. با بحث درباره این بیمار یها به فرزند خود کمک کنید تا تفاوت بین داروهای مجاز و موادمخدر یا داروهای غیرمجاز را درک کند.

􀂙 روش »نه « گفتن را با فرزند خود تمرین کنید. موقعیت هایی را که ممکن است برای فرزند ناخوشایند باشد, توصیف کنید، مانند هنگامی که کودک برای بازی و دوچرخه سواری دعوت می شود ولی شما به او اجازه نمی دهید یا هنگامی که دارو یا مواد ناشناخته به او تعارف می شود. به فرزند خود چند پاسخ برای این گونه موقعی تها یاد دهید.

􀂙 فهرستی از کسانی که فرزند شما می تواند به آنها اعتماد کند و در واقع خطر متکی به آنها باشد تهیه کنید. با کمک فرزند دفترچه تلفنی تهیه کنید که شماره تلفن های افراد فامیل، دوستان خانوادگی، همسایگان، معلمان، روحانیون، پلیس و آتشنشانی در آن نوشته شده باشد. مطمئن شوید فرزند، چهره افراد آشنا را می شناسد، حتی می توانید عکس های آنان را نشان دهید. درباره انواع کمکی که هر یک از افراد م یتوانند در هنگام وقوع اتفاق غیر منتظره انجام دهند با فرزند خود صحبت کنید، نظیر هنگام گم کردن کلید خانه یا طرز برخورد با یک غریبه.

روش صحبت کردن با کودکان ۵ تا ۹ سال


با مجموعه پکیج های آموزش مهارتهای زندگی به کودکان با روان راهنما همراه باشید


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *