شخصیت آرکیتایپی آتنا (مینورا) بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی آتنا athena  (تیپ آرکی تایپی مینورا) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی آتنا نماد عقل و مهارت

شخصیت آرکیتایپی آتنا (مینورا)

بنا به افسانه‌ها، متیس اولین همسر رسمی زئوس ، نماد عقل و دانایی بود. پیشگویی شده بود که متیس دو فرزند استثنایی به دنیا می آورد: دختری که در شهامت و حکمت با زئوس برابری می کند و پسری که پادشاه همه می‌شود. از این رو وقتی متیس آتنا را حامله بود، زئوس با نیرنگ او را بلعید. سپس آتنا در سر پدر رشد یافت و از سر او، در هیات زنی بالغ با زره درخشان طلایی بر تن و نیزه ای بر دست تولد یافت.

کهن الگو آتنا به خاطر تدبیر اندیشی و راه حلهای عملیش شهرت دارد. کهن الگو آتنا نمونه زنی است که تحت فرمان عقلش است و از قلبش پیروی نمی‌کند. کهن الگوی آتنا نشانگر این واقعیت است که خوب اندیشیدن، مقاومت در اوج بحران عاطفی و تدبیر کردن، خصایص ذاتی برخی از زنان است. آنیموس یا انرژی مردانه کهن الگوی آتنا مسئول اندیشیدن او نیست، بلکه خود زنانه‌اش است که با وضوح و برای خویش می اندیشد.

آتنا یک شخصیت خردمند بوده و به خدای خردمند بانوان مشهور است. شخصیت آتنا با مردان کار می کند ولی از دوستی و رابطه جنسی با مردان دوری می کند. دور اندیشی، طرح ریزی، مهارت در کار و صبر و شکیبایی از ویژگی‌های شخصیت آتنا است. او را عزیز کرده ی پدر می دانند. چون از کودکی گرایش بیشتر به پدر داشته‌است و از حرف های زنانه دوری می کرد.

زنان آتنایی می دانند چگونه به رقابت با دیگران بپردازند و برای آینده خود برنامه ریزی کنند. برای رسیدن به هدف از بهترین و راحت ترین راه‌ها اقدام می کنند و قبل از آن، برنامه ریزی کرده و همه‌ی جوانب آن را می سنجند. آنها ذهنی پویا و فعال دارند، ابتدا شرایط موجود را به دقت و موشکافانه بررسی کرده، تمام نشانه های موجود را می بینند و با در نظر گرفتن تمام جزئیات، به کل نگاه می کنند. به اندازه لازم به جزئیاتی که به کل مساله مربوط است توجه دارند، در حالی که سایرین عموماً یا جزئیات را نادیده می گیرند و یا بیش از اندازه به مطالب ریزی که اهمیت چندانی ندارد بها می دهند.

بسیار با نظم و ترتیب و مقررات هستند و در تمامی کارهایشان برنامه ریزی دارند، از رفتن به یک مهمانی ساده گرفته تا رفتن به یک سفر و انجام کارهای اجتماعی و مدیریتی بزرگ. افرادی که انرژی شخصیت آتنا در آنها فعال باشد، برنامه هایشان واقع بینانه بوده و توان واقعی خود را می شناسند، هدف را نیز دقیقاً شناسایی می کنند و با مدیریت زمان، کمترین اتلاف انرژی و زمان را دارند و همواره در حال حرکت به سمت هدف تعیین شده هستند.

نکته مهم بعدی، عملگرا بودن آن‌هاست. افراد آتنا را هرگز در حال سخنرانی در خصوص اهداف و کارهایشان نمی بینید. آن‌ها همیشه در حال انجام کار هستند و وقتی برای تلف کردن در نظر نمی گیرند.

در عرصه فعالیت‌های مردانه وارد می شود و در جاه طلبی‌ها، اهداف شغلی و ایده ها با مردان شریک می شود. راه آتنا، خدابانوی عقل و مهارت، پیوند با مردان در مقامی برابر و یا حتی برتر از آنها بود. شیوه انطباق او همگونی و یکی شدن با مردان بود. بسیاری از زنان که وارد دنیای تجارت شده اند و مشاغل سنتی مردانه را برگزیده اند، همان راه آتنا را می پیمایند.
برای رسیدن به هدف از بهترین و راحت ترین راه‌ها اقدام می کنند و قبل از آن ، برنامه ریزی کرده وهمه جوانب آن را می سنجند .

از میان مردان فقط مردان قدرتمند و قهرمان و در حوزه سر ، اجازه هم صحبتی و هم نشینی با آن‌ها را دارند .منظور از مردان حوزه ی سر آن‌هایی هستند که عقل و خرد فراوان دارند.این افراد معمولا رؤسای دفاتر و کارمندان ارشد و عالی رتبه ای دقیق و منظم برای افراد و موسسات ومجموعه های شغلی قدرتمند هستند .

از بچگی دنبال مطالعه و کشف علم و اطلاعاتند .دختران بی درد سری هستند و الگوی خیلی از دختران قرار می گیرند. اول شدن برای خیلی اهمیت دارد .
آتنا چندان تمایلی به مردان سطحی نگر ندارد و شخصیت و شان اجتماعی مرد برای او مهم تر از زنان دیگر است. یعنی اگر برای ازدواج بین دو نفرانتخاب انجام دهد که یکی پولدار و دیگری شخصیت اجتماعی والایی دارد حتما دومی را انتخاب می کند


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش شخصیت آرکیتایپی آتنا

زنی که ذاتا شباهتی به کهن الگو آتنا ندارد، می تواند کهن الگوی آتنا را از طریق تحصیل و حرفه در خود پرورش دهد. تحصیل علم نیازمند ویژگیهای کهن الگو آتنا است. با جدی گرفتن مدرسه و تحصیل، زن عادت به مطالعه را در خود پرورش می‌دهد. رفتار “حرفه ای” مستلزم آن است که زن منطقی، جدی و کاردان باشد. ناظری بی طرف باشد، منطقی فکر کند و مهارت حرفه‌ای را در خود پرورش دهد. تحصیل هر نوع علمی موجب پرورش این کهن نمونه می‌شود. آگاهی از واقعیتهای ملموس، واضح اندیشی، آمادگی برای امتحانات و گذراندن آنها همگی تمریناتی است که کهن الگو آتنا را بیدار می‌کند.

چالش‌های والدین کودک با کهن الگوی آتنا

مادر دختری با کهن الگو آتنا اگر خود خصایص آتنایی نداشته باشد، معمولا مورد بی احترامی و ناسپاسی دختر قرار می‌گیرد و گاه احساس می‌کند که دخترش از تیره‌ای کاملا متفاوت است. تجربه داشتن مادری که پیوسته نقصی را در دختر آتنایی خود می‌بیند، به رشد شخصیتی دختر خلال وارد می‌کند. دختری با کهن الگو آتنا اگر پدری همچون زئوس داشته باشد که موفق و متشخص است، معمولا رابطه خوبی با پدرش دارد و موقعیت او در خانواده مانند پسر ارشد خانواده است.

دوران کودکی فرد با شخصیت آرکیتایپی آتنا

کودکی با کهن الگوی آتنا مانند کودک با کهن الگو آرتمیس از توانایی تمرکز حواس برخوردار است و تمایلات روشنفکری آگاهانه دارد. کودک با کهن الگو آتنا زمانی که خواندن را می‌آموزد سرش همیشه توی کتاب است و زمانی را که با خواندن سپری نمی‌کند، کنجکاوانه با سوالات خویش به دنبال پدر است. معمولا سوالات خود را از مادر نمی‌پرسد، مگر اینکه مادری با کهن الگوی آتنا داشته باشد که به او پاسخهای منطقی دلخواهش را بدهد. دختری با کهن الگو آتنا کنجکاو و به دنبال اطلاعات است و می خواهد بداند چیزها چگونه کار می کنند.

دوران بلوغ فردی با شخصیت آرکیتایپی آتنا

دختری با کهن الگوی آتنا به شناخت موتور ماشین علاقه دارد و می داند چگونه وسایل مختلف را تعمیر کند. دختر با کهن الگوی آتنا را می‌توان در کلاسهای آموزش کامپیوتر یافت. کهن الگو آتنا با کامپیوتر احساس نزدیکی می‌کند، زیرا نحوه تفکر آتنا مشخص و مستقیم است و به منطق توجه دارد. کهن الگو آتنا دختری است که از بازار بورس سهام شناخت دارد و سرمایه گذاری و سرمایه اندوزی می‌کند.

دوران تحصیل فرد با شخصیت آرکیتایپی آتنا

زنی با کهن الگو آتنا در گستره دانشگاهی، پژوهشگری قادر و تواناست. در ریاضیات و علوم قوی است. گرفتن مدارک عالی تحصیلی، از بزرگترین هدفهای اوست و تا هر وقت که بتواند درس می خواند. بالاترین لذت برای آتنا کسب مدارک بالای تحصیلی است. دانشجوی آتنا به دنبال مطالعه و کشف علم و اطلاعات است. برای مطالعه دروس از ابتدای سال تحصیلی برنامه‌ریزی می‌کند و هیچگاه آتنا را شب امتحان، نگران و هراسان با حجمی از کتابهای نخوانده نخواهید دید.

شغل و حرفه فرد با شخصیت آرکیتایپی آتنا

کهن الگو آتنا می تواند آموزگاری عالی باشد، زیرا مسائل را به خوبی و روشنی توضیح می‌دهد. اگر موضوع درس نیاز به اطلاعاتی دقیق داشته باشد، او حتما در آن خبره می‌شود. تبحر آتنا در مسائل پیچیده‌ای است که باید مرحله به مرحله توضیح داده شود. آموزگاری با کهن الگو آتنا احتمالا سختگیر است، بهانه‌های مختلف شاگردان را قبول نمی‌کند و از آنها توقع زیادی دارد و هرگز بی‌مورد نمره نمی‌دهد. به شاگردان خوب و کوشا علاقه‌مند است و اکثر اوقات خود را با آنها می‌گذراند.

دارای تحصیلات بالا
استاد دانشگاه و آموزگاری خوب
مدیر بازرگانی و فعال در تجارت
فعالیت در کنار یک مرد با نفوذ
مدیرعامل
مشاوری مدبر

رابطه شخصیت آرکیتایپی آتنا با مردان و زنان

زنی با کهن الگو آتنا بسیار منطقی است و در کلیه امور زندگی، عقلانیت را لحاظ می کند و توجهی به احساسات و عواطف ندارد. کهن الگو آتنا غالباً به دوستی و رفاقت با مردان تمایل داشته و از میان مردان هم فقط مردان قدرتمند و موفق، اجازه هم صحبتی و همنشینی با آتنا را دارد. آتنا فعالیتهای مردانه را به تنهایی یا همراه با مردان انجام داده و اینگونه روابط را می پسندد. آتنا از بین دختران هم کسانی را برای دوستی انتخاب می کند که هم شأن و منزلت خودش باشد و با هر کسی دوست نمی شود. در کل، دوستان کهن الگو آتنا گلچینی از موفق ترین افراد جامعه هستند.

ازدواج شخصیت آرکیتایپی آتنا

زنی با کهن الگوی آتنا معمولا از ازدواج دوری می‌کند و اگر هم ازدواج کند کاملاً با برنامه ریزی و منطقی ازدواج می‌کند. کهن الگو آتنا معمولا در انتخاب همسر هوشیار است و مردی موفق و معمولا جاافتاده را برمی‌گزیند که به او آزادی کار، ادامه تحصیل و انجام فعالیتهای اجتماعی را بدهد. آتنا در پیشرفت و ترقی همسر خود، شرکت می‌کند و در مواقع لزوم مانع از واکنش‌های عجولانه و آنی همسر خود می‌شود. بر خلاف کهن الگو هرا ، زنی با کهن الگوی آتنا از حسادت های جنسی بری است. آتنا زناشوی‌اش را شراکتی می داند که به نفع هر دو طرف است. آتنا معمولا بسیار وفادار است.

من از مرد احساساتی و لوس و رومانتیک خوشم نمیاد ..مردیکه میخواد وارد زندگی من بشه،باید باهوش و متفکر و موفق باشه…باید دنبال هدف باشه…بتونه درآمد خوبی کسب کنه…همیشه به فکر پیشرفت  باشه…فقط هوش و  سطح بالای تفکر اونه که میتونه منو سیرآب کنه…اگر بافکر و منطقی باشه خوشبختی در دسترس هردوی ما خواهد بود.

فرزندان فردی با شخصیت آرکیتایپی آتنا

زنی با کهن الگوی آتنا برای تربیت و نگهداری فرزند خود برنامه خاصی دارد و کاملا بر طبق آن عمل می‌کند. در صورتی که فرزند آتنا دچار مشکلی بشود، برای زن آتنایی بسیار عذاب آور و ناراحت کننده‌ است و دائما در این فکر است که کجای کارش ایراد داشته است. آتنا در نقش یک مادر بی صبرانه مشتاق رسیدن فرزندانش به سن بلوغ است تا بتواند با آنها صحبت کند و در انجام کارهای مورد علاقه شان به آنها یاری رساند.

میانسالی فردی با شخصیت آرکیتایپی آتنا

به خاطر دستاوردهای گذشته زن آتنایی در زندگی، معمولا میانسالی برای او بهترین دوران زندگی محسوب می‌شود. معمولا در این دوران وضعیت خود را می‌سنجد، همه امکاناتش را بررسی می‌کند و بدین ترتیب مسیر خود را می‌بیند و گذارش را برای ورود به دوره بعد تا اندازه‌ای هموار می‌گرداند. اما گاه میانسالی برای او به مرحله‌ای بحرانی و غیرمنتظره تبدیل می‌شود و زندگی او دچار آشفتگی‌های عاطفی می‌شود. گاه این طوفان در زندگی زناشویی او رخ می‌دهد و آرامشش را بر هم می‌زند.

کهنسالی فردی با شخصیت آرکیتایپی آتنا

گذشت دهه‌های زندگی آبستن تغییرات چندانی برای زنی با کهن الگوی آتنا نیست. آتنا در تمامی دوران زندگی پرتوان و فعال است. غالبا مدافع سازمانهای سنتی و نسبتا محافظه کار است. زن آتنایی به هنگام بزرگ شدن فرزندان خود، آنگاه که هر یک پی سرنوشت خود خانه را ترک می‌کنند به عزلت و غم نمی‌نشیند، بلکه این را فرصتی برای انجام بهتر و بیشتر کارهای دیگر خود می‌داند.

نقاط ضعف شخصیت آرکیتایپی آتنا

آتنا در روابط عاطفی معمولا مشکل دارد و چندان به بعد احساسی مرد توجه نمی کند. جنبه ی زنانه ی خود را چندان رشد نمی دهد و از این نظر در روابط زناشویی اش مشکل پیش می آید. در عین حال کمال طلبی و افکار زیاد او باعث می شود به جسمش توجه چندانی نکند. به نیازهای عاطفی مرد چندان توجه نمی‌کند و فقط مردان قوی را قبول دارد.

نقاط قوت تیپ شخصیتی آتنا

خردمندی آتنا او را به سمت هدف‌مندی و برنامه‌ریزی‌های بزرگ می‌برد. آتنا با وجود زن بودنش، بیشتر تصمیماتش منطقی است. او آخر کار را نگاه می‌کند و از حواشی زندگی خود را دور می‌کند.
آتنا دنبال حرف‌های زنانه و غیبت کردن‌های معمول نیست و در زندگی دیگران سرک نمی‌کشد. مردانی که زن آتنایی دارند همه از فعال بودن و هوش و خرد او صحبت می‌کنند. آتنا به جنبه‌هایی از زندگی فکر می‌کند که بسیاری از مردان یا زنان به آن جنبه توجهی ندارند.
آتناها مشاوران خوبی هستند و می‌توان در مورد مسائل کاری و خانوادگی از نظرات آن‌ها بهره‌مند شد.

روش جذب شخصیت آرکیتایپی آتنا

برای صحبت با آتنا باید هدفمند سخن بگویید. آتنا از ذهن‌های شهودی و پراکنده خوشش نمی آید و دوست دارد صحبت طبق یک خط سیر مشخص پیش برود.
هر وقت با آتنا قراری دارید به زمان اهمیت بدهید و سخنان شما باید منطقی و هدفمند باشد.
با او از شوخی‌های سطحی بپرهیزید و بیشتر از برنامه‌های خود بگویید و او را به خاطر نظرات و اهدافش تحسین نمایید.
انتظار نداشته باشید آتنا زود وارد روابط عاطفی شود او ابتدا می‌سنجد و مدت‌ها زمان می‌خواهد تا کمی صمیمی شود. ولی برای مسائل علمی و اجتماعی و تحقیقاتی بسیار همراهان خوبی هستند.

دستورالعمل‌هایی برای شخصیت آرکیتایپی آتنا

الف- به بعد احساس و ابراز هیجانات توجه بیشتر کنید
ب- بایدگرایی و کمال‌طلبی را کنار بزنید
ج- استرس را مدیریت کنید
د- بعد زنانه‌ی خود را فراموش نکنید
ه- به زنان و مردان معمولی هم توجه کنید.

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *