شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس (باکوس)بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس dionysus (تیپ آرکی تایپی باکوس) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه  آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر (سرس)
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس نماد لذت ، عشق ، مستی، عرفان و شراب

شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس (باکوس)

دیونوسوس که رومیان او را بَکِس می‌نامیدند، ستوده‌ترین نماد بود. گیاه محبوبش انگور بود و تمامی طبیعت قلمرو اوست. در افسانه های یونانی، دیونوسوس پسر زئوس و زنی به نام سمیل بود.

کهن الگو دیونوسوس نکات بالقوه‌ی مثبت و منفی زیادی در خود دارد. وجود کهن الگو دیونیسوس پر است از احساسات متفاوت که می‌تواند در روان فرد و اجتماع تناقض‌هایی ایجاد کند. کهن الگوی دیونوسوس در مردان عارف و قاتل (هر دو) وجود دارد. انرژی دیونیسوس در مرد و زنی یافت می‌شود که به دنبال لحظات شاد و هوس‌های ضد و نقیض است.

دیونوسوس مرد احساساتی و از نظر دیگران عجیبی است که حتی شاید ظاهر خود را به طریقی دیگر نمایان سازد. او دارای احساسات متناقض است و گاهی شاد و در همان لحظه می تواند بسیار غمگین می شود. احساس می کنند بچه خدا هستند و خدا مثل پدرشان، از ایشان مراقبت می کند و گوش به فرمان آن‌هاست تا خواسته هایشان را برآورده کند، از درون احساس می کنند از بقیه برتر و بالاتر هستند و برای اثبات برتری شان کاری نمی کنند و از درون این احساس عمیق را دارند.
خود را بسیار بزرگ و عظیم الشأن می دانند و از اینکه در میان انسان‌ها گیر افتاده اند بسیار احساس غریب و رنج و زحمت دارند و فکر می کنند انسان ها موجودات نادانی هستند که باید هر چه زودتر بفهمند که ایشان که هستند و کمر به خدمت ایشان ببندند.

به گشت وگذار روی می‌آورند و در لحظه فکر می‌کنند. از ذهن و کارهای مربوط به ذهن فراری هستند، حوصله فکرکردن ندارند مثلا درس خواندن و یا هر چیزی که نیاز به ذهن باشد، برایشان غیر قابل انجام است.

بدون چهارچوب هستند، و هیچ حد و حدود و قانون و مقرراتی برای خودشان قائل نیستند و دوست دارند که آزاد و رها باشند.
لباس پوشیدن، مدل مو و آرایش صورت این افراد خاص خاص خودشان است و خیلی جامعه پسند نیست.تمایل به داشتن موی بلند دارند، ریش بلند و مویی که روی گوش را بپوشاند. گاهی نیز ممکن است ظاهری مثل دراویش درست کنند.
تمایل شدید به هرگونه از خود بی خود شدن ذهنی به واسطه هر عامل بیرونی و یا درونی دارند و برای رسیدن به آن از هر وسیله ای استفاده می کنند، چه با مدیتیشن و چه با مواد روان گردان.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش کهن الگو دیونیسوس

مردی که از کهن الگوی دیونوسوس در وجودش خبری نیست، از نظر هیجانی و احساسی کاملا خشک و بی‌روح است. از حس شادی و رضایت تهی است. کهن الگو دیونوسوس به لحظه‌ی حال توجه می‌کند، نه هدفی که قراراست در آینده به آن برسد. شادی، هیجان، روابط صمیمی و موسیقی مواردی است که برای کهن الگوی دیونوسوس مهم به شمار می‌آید. مردی با کهن الگو دیونوسوس کاملا در لحظه زندگی می کند و در لحظه از زندگی‌اش لذت می‌برد.

والدین کودک با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

این که پسری با کهن الگو دیونوسوس تصویری مثبت از خود دارد یا نه بیشتر به نوع رفتار و واکنش های پدر و مادرش بستگی دارد. در هر حال نبود تایید و حمایت پدر و مادر اتفاقی است که برای پسری با کهن الگوی دیونوسوس رخ می‌دهد. پسری با کهن الگو دیونوسوس کودکی بازیگوش است که در لحظه زندگی می‌کند و خیلی نگران آینده نیست. پسری با کهن الگوی دیونوسوس به مادرش علاقه‌دارد و بیشتر به مادر شباهت دارد تا پدر. اگر فرزند دیونوسوسی انتظارات مادرش را برآورده نکند، با مادر نیز بیگانه خواهد ماند. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که کهن الگوی آتنا ، کهن الگوی غالب در مادرش باشد.

دوران کودکی فرد با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

کهن الگوی دیونیسوس در کودکی به شکل دخترها بزرگ شده‌است. پسری با کهن الگو دیونوسوس اغلب در کودکی لباسهایی با رنگهای دخترانه می‌پوشد و ناخودآگاه به طرف کارهایی کشیده می‌شود که دخترها انجام می‌دهند و بازی‌های دخترانه برایش جذاب تر از بازی های پسرانه مثل تفنگ بازی و توپ بازی است. کودکی با کهن الگوی دیونیسوس دوست دارد زندگی‌ای غنی از تجربیات حسی داشته باشد و از پنج حسش استفاده کند. به رنگ ها علاقه‌مند است و موسیقی را دوست دارد. بسیار خوشخواب و متوقع است و همه را در خدمت خود می‌داند.

دوران بلوغ فردی با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

دوره بلوغ کهن الگوی دیونوسوس معمولا دوره‌ای بحرانی برای دیونوسوس است. در این دوران فردی با کهن الگو دیونوسوس درگیر نوسانات عاطفی زیادی می‌شود و همه چیز برای آنها تشدید می‌شود. استفاده از مواد مخدر ریسک بزرگ این دوره است. اگر پسری با کهن الگوی دیونوسوس در خانواده و فرهنگی زندگی کند که پیرو باورهایی خاص باشد، ممکن است حتی احساس گناه هم به مشکلات او افزوده شود.

دوران تحصیل فردی با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

کهن الگو دیونیسوس اصولاً اهل درس خواندن نیست، به نمرات و درس و مدرسه اهمیتی نمی‌دهد و دلیلی برای درس خواندن و مدرک گرفتن ندارد. با این حال در درک مفاهیم فلسفی بسیار قوی است. پسری با کهن الگوی دیونیسوس به دنبال تجربه‌های بی قید و بند و در برخی موارد مواد مخدر که اغلب با تحصیل و شغل تداخل پیدا می کنند، می‌رود.

شغل و حرفه فردی با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

مردی با کهن الگوی دیونوسوس اهل کار کردن نیست و فکر می کند هیچ کاری لیاقت این را ندارد که او به انجام دادن آن مشغول شود. فردی با کهن الگو دیونوسوس فکر می‌کند همیشه باید افرادی در جامعه وجود داشته باشند که کار کنند و مقدمات و مسائل زیربنایی او را آماده کنند تا زندگی راحت و بی دردسری داشته باشد و بتواند در آرامش و امنیت زندگی کند. کهن الگوی دیونوسوس دوست دارد که همیشه در خانه باشد و از خانه بیرون نرود. کارهایی مثل استاد معنوی شدن و یا نواختن موسیقی برای دل خود، از نظر آنان مناسب است. مردی با کهن الگو دیونوسوس را می‌توان در میان ستارگان موسیقی و بازیگران سینما که اعتیاد به الکل مواد مخدر دارند، یافت.

بی علاقه به تحصیل و رقابت.
اهل کارهای تیمی نیست.
بی علاقه به شهرت و قدرت.
شاعر و نویسنده.
هنرپیشه یا خواننده.
فیلسوف.

رابطه شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس با مردان

مردی با کهن الگو دیونیسوس معمولا علاقه‌ای به ارتباط با مردان ندارد، چون هیچ احساس مشترکی با آنها ندارد. او با دوستان مردش همراه نیست. او بیشتر دوست دارد شخصی عمل کند تا این که عضوی از یک گروه یا تیم باشد و چندان هم اهل رقابت نیست. مردی با کهن الگوی دیونوسوس می‌توانند با مردان هرمس رابطه‌ای صمیمی برقرار کند و همچنین رابطه‌ی آنها با مردان هفائستوس هم خوب است. مردان آپولویی هم که نقطه‌ی مقابل کهن الگو دیونوسوس هستند، به سوی آنها کشیده می‌شوند.

رابطه شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس با زنان

حالتهای کودکانه کهن الگو دیونوسوس باعث می شود زنان زیادی تمایل داشته باشند مراقبت از او را به عهده بگیرند. حساس بودن و لذت بردن از زیبایی، زنهای زیادی را به سمت کهن الگوی دیونوسوس جذب می‌کند. طبیعت مردی با کهن الگو دیونوسوس به طبیعت زنان بسیار نزدیک است به طوری که زن‌ها احساس نمی‌کنند که با یک مرد ارتباط دارند. دیونوسوس برای برقراری ارتباط، زنان را ترجیح می‌دهد چون حرف دیونوسوس را بسیار بهتر می فهمند و احساس نزدیکی زیادی به دیونوسوس می‌کنند و می‌توانند با دیونوسوس هر طور که می‌خواهند و بدون هیچ ملاحظه‌ای رفتار کنند و بالا و پایین های احساسی شان را با ایشان زندگی کنند.

ازدواج فردی با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

مردی با کهن الگوی دیونیسوس زنی را برای ازدواج می‌خواهد که بتواند نیازهای او را، هر آنچه که باشد، برطرف نماید و در قبال این رفع نیازها از او توقعی نداشته باشد و مزاحم فضاهای شخصی و خصوصیش نشود. دیونیسوس توقع دارد همسرش در نقش مادر برایش ظاهر شود و سرویس و خدمات نه صرفا همسرانه، بلکه مادرانه به او بدهد.

فرزندان فردی با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

مردی با کهن الگو دیونوسوس به خودی خود آن قدر کودک است که نمی‌تواند خیلی به فرزندانش بپردازد. به قدری خودش سرویس می‌گیرد که جایی برای سرویس گرفتن فرزندش باقی نمی‌ماند. دیونیسوس گاهی شاد و هیجان زده است و گاهی افسرده و ناامید. کهن الگوی دیونیسوس به هر چه در لحظه حاضر میگوید اعتقاد دارد، ولی نمی توان بعدا برای انجام آن به دیونیسوس اتکا کرد. بی ثبات و غیرقابل اتکا است. پدری این چنین موجب می‌شود کودکان کاملا بی ثبات و بی اعتماد بار بیایند.

میانسالی فردی با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

سالهای میانی در زندگی مردی با کهن الگو دیونیسوس می تواند سالهایی بحرانی باشد. کهن الگوی دیونیسوس ممکن است در این سالها درگیر اعتیاد به الکل، مواد مخدر و ورشکستگی کاری باشد. با تلاش و حرکت به سوی کارهایی با معنا و ایجاد تعهد در روابط، دیونیسوس می‌تواند به عمق و پختگی‌اش بیفزاید و شادی و لحظاتی خلاق را به زندگی روزمره بیاورد.

کهنسالی فردی با شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

نوع گذر مردی با کهن الگو دیونوسوس از بحران های میانسالی سه الگو برای سال های پایانی زندگیش شکل می‌دهد. الگوی رایج اول عبارت است از ادامه‌ی همان مشکلات میانسالی یعنی اعتیاد به الکل مشکلات کاری و روابط. الگوی بعدی ترکیبی است از ویژگیهای کهن الگوی دیونوسوس و ثروت به ارث رسیده که باعث می‌شود مردی با کهن الگو دیونوسوس در سال های پایانی زندگی همان حالتهای دوران جوانی را داشته باشد. الگوی سوم ، پختگی و بلوغ حالتهای کهن الگو دیونوسوس در اوست که باعث می شود کاملا در لحظه زندگی کند و همزمان احساساتی غنی داشته باشد.

نقاط ضعف شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

الف- بی‌توجهی به جامعه و دیگران
ب- احساسات متناقض که گاه می‌تواند فاجعه بار باشد

نقاط قوت شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

الف- بودن در لحظه‌ی حال
ب- بی‌توجهی نسبت به بسیاری از حوادث و حواشی زندگی
دیونوسوس در تحصیلات
این افراد از کارهای ذهنی گریزانند به همین خاطر توجه چندانی به درس نمی‌کنند. در دانشکده‌های هنر و موسیقی می‌توان دیونوسوس‌ها را به‌وفور پیدا کرد.

دستورالعمل‌هایی برای شخصیت آرکیتایپی دیونیسوس

هر چند دیونوسوس خیلی دنبال دستورالعمل نیست ولی چند نکته برای آن‌ها مفید است:
الف- تضاد انسان‌های دیگر را بپذیرید
ب- کمی خودتان هم به فکر مسئولیت زندگی خود باشید
ج- در جامعه‌ی رقابتی امروز بی‌قید بودن دردی را دوا نمی‌کند

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *