شخصیت آرکیتایپی پوزیدون (نپتون) بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی پوزیدون poseidon (تیپ آرکی تایپی نپتون) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه  آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر (سرس)
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی پوزیدون نماد چنگک ، خدای دریا، عواطف انفجاری و غرایز

شخصیت آرکیتایپی پوزیدون (نپتون)

کهن الگوی پوزیدون که رومی ها او را نپتون می نامند، فرمانروای دریاهاست. پوزیدون مردی است با ریش بلند مانند زئوس که چنگکی سه شاخه و بزرگ در دست دارد. زمین لرزه در اختیار پوزیدون است و حیوان نمادین کهن الگوی پوزیدون اسب و گاونر وحشی است. در اسطوره یونانی، پوزیدون پسر کرونوس ، همچون دیگر خواهر و برادرانش، به جز زئوس، پس از تولد توسط پدرش کرونوس بلعیده شد، زیرا کرونوس می ترسید پسرش او را از اریکه قدرت پایین بیندازد. بعدها به همراه سایر خواهران و برادرانش، توسط زئوس نجات می یابد.

دریایی آرام را تصور کنید که رب النوعی احساستی، عصبانی و دمدمی زیر آن زندگی می کند. او هر لحظه ممکن است با خشم از دل دریا بیرون آید و هرچه را بر سر راهش است، در هم بکوبد. با این تصویر می توانید ویژگیهای کهن الگوی پوزیدون را بشناسید. کهن الگوی پوزیدون بخشی از کهن الگوی پدر است که در زئوس وجود دارد. ویژگیهای کهن الگو پوزیدون در مردان زئوسی سرکوب شده و تحت کنترل قرار دارد.

پوزئیدون خدای دریاهاست. به خاطر این که جذر و مد زیاد دارد. یعنی عواطف انفجاری دارد. این تیپ شخصیتی و این مجموعه رفتاری همیشه تحت تاثیر احساسات، عواطف و غرایز است ، این احساسات هم شامل احساسات مهربانانه و عاشقانه می شود و هم شامل خشم و عصبانیت.
وقتی عاشق می شوند، همه فکر می کنند دیگر عاشق تر از او وجود ندارد و وقتی هم که عصبانی می شود و متنفر، هیچکس در دنیا خشمگین تر از او نیست!
افراد تایید طلبی هستند که به نظر دیگران در مورد خودشان خیلی اهمیت می دهند. در هر کجا و در جمعی هر طور که شده ریاست آنها را بر عهده می گیرند و مطمئن هستند که هیچ شخصی بهتر از آنها توانایی انجام این کارها را ندارد و این مطلب را هر طور شده،چه در جایگاه رئیس و چه غیر از آن به همه دیگران آن جمع ثابت می کنند.

بسیار بسیار مهربان و با توجه هستند، حتی وقتی چیزی از دل کسی می گذرد که آن را می خواهد، این‌ها صدای او را شنیده و سعی در برآورده کردن نیاز او دارند، به هر زبانی که بتوانند ابراز احساسات می کنند و به طرف رابطه شان این علاقه را نشان می دهند، حال می تواند ابراز احساسات زبانی باشد یا خریدن کادوهای گرانقیمت و یا غافلگیر کردن طرف مقابلشان با کارهای هیجان انگیز و عاشقانه.

در هنگام عصبانیت همه چیز را بهم می ریزند، درست همانند دریای آرامی که یک دفعه طوفانی می شودو همه چیز را بهم می‌ریزد، داد می زنند ، فحش می دهند ، چیزی را می شکنند ، طوفان به پا می کنند و بعد هم پشیمان می شوند و کاری می کنند که از دل بقیه دربیاورند.
در اوج عصبانیت حرفی می زنند و یا کاری انجام می دهند ،که در زمان آرامش آن را به یاد نمی آورند و یا نمی خواهند که به یاد بیاورند، چون در آن لحظه فقط با حوزه احساسشان عمل می کنند و حوزه سر (تفکر و تدبیر و تعقل ) کاملا تعطیل می شود.

حافظه طولانی مدت عاطفی از دیگر ویژگی‌های کسانی است که این تیپ شخصیتی را دارند ، به طوری که از سال‌های گذشته و بعضا از دوران کودکی خود خاطره دارند!


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


چالش های والدین کودک با کهن الگو پوزیدون

اگر کهن الگو پوزیدون در خانواده‌ای از جنس خودش پرورش یابد بسیار راحتر احساسات و هیجانات خود را بیان می‌کند. اما اگر در خانواده‌ای باشد که مقرراتی باشند و اهل احساسات زودگذر نباشند، کودک با کهن الگو پوزیدون در چنین خانواده‌ای دائما در حال عذاب کشیدن است. کودک با کهن الگو پوزیدون حتی باید احساسات و هیجانات خود را هم مخفی نگه دارد. به او گفته می شود که “مردها گریه نمی کنند”. در حالت ایده آل در چنین خانواده هایی، کودک با کهن الگو پوزیدون به شکلی که هست پذیرفته می‌شود و با صبر پدر و مادر یاد می گیرد که منظم تر باشد و به قوانین خانه احترام بگذارد.

دوران کودکی فرد با شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

کودک با کهن الگو پوزیدون نسبت به هر آنچه که برایش مهم است، احساسات قوی از خودش نشان می دهد. کودک با کهن الگو پوزیدون ، واکنش هایی احساسی، سریع، قوی و در لحظه نشان می‌دهد. اگر چیزی توجه کودک با کهن الگو پوزیدون را جلب کند، آن را درخواست می کند و در لحظه باید به هر آنچه که می خواهد برسد. مهم برای کودک با کهن الگو پوزیدون رسیدن سریع به چیزی است که می‌خواهد. اگر به چیزی که دوست دارد برسد، می توان توجه او را به سادگی از چیزی که دوست دارد روی چیز دیگری متمرکز کرد. درست برخلاف برادر اسطوره ای اش زئوس!

دوران بلوغ فرد با شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

نوجوانی با کهن الگو پوزیدون معمولا احساساتی و هیجانی است. به ویژه در دوران بلوغ که تغییراتی در هورمونهای او پدید می‌آید. پوزیدون تصمیم‌ها و واکنش‌‌هایی هیجانی دارد و برای محیط مدرسه دردسر به شمار می‌رود. کهن الگو پوزیدون اگر ورزشکار باشد، به ورزشهای آبی علاقمند می‌شود و اگر اهل هنر باشد به نمایش و بازیگری روی می‌آورد. اغلب به دنبال دخترانی است که برایش جذابیت دارند.

دوران تحصیل فرد با کهن الگوی پوزیدون

برای اینکه نوجوانی با کهن الگوی پوزیدون در مدرسه و تحصیل موفق باشد به کهن الگوهای دیگری نیاز دارد. با اینکه نوجوان با کهن الگو پوزیدون باهوش هستند، اما دستاوردهای تحصیلی برای آنها اهمیت چندانی ندارد. نوجوان با کهن الگو پوزیدون نمی‌داند وقتی بزرگ شد می خواهد چه کاره شود! دستاوردهای روشنفکرانه برای پوزیدون بی معنی است و همین الگو خیلی از اوقات در دانشگاه و در بقیه مراحل زندگی وقتی که باید به هدفی رسید یا موفقیت مالی کسب کرد، ادامه خواهد داشت.

شغل و حرفه فرد با شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

مردی با کهن الگوی پوزیدون در دفتر کار و کارخانه باید احساسات و هیجانات خود را کنترل کند. اگر پوزیدون بتواند در انجام چنین کاری موفق شود خوشحال خواهد بود. در غیر این صورت حتی اگر در موقعیت عالی کار قرار داشته باشد، همواره احساس می کند برای حقوقی که می گیرد کار می کند، نه رضایت شخصی. اگر کهن الگو پوزیدون نتواند ویژگیهای نیمکره‌ی چپ مغز را (که برای کار کردن به آنها نیاز دارد) توسعه دهد، هرگز نمی تواند از کاری که می کند لذت ببرد. معمولا دوست دارد کاری در ارتباط با طبیعت یا ماهیت طبیعی افراد داشته باشد.

ناهماهنگ با دنیای صنعتی
کارمند و یا مدیر ناراضی
خشم در مقابل شکست
موفقیت در گرو کنترل احساسات
هنرمندانی زبده
موفق در ورزش یا بیزینس های آبی
موفق در کسب و کارهای مرتبط با طبیعت

رابطه شخصیت آرکیتایپی پوزیدون با مردان

در دنیای کسب و کار، مردی با کهن الگو پوزیدون به اندازه‌ی کهن الگو زئوس با ویژگی این دنیا هماهنگی ندارد. پوزیدون به جای منطقی عمل کردن، کاملا احساسی واکنش نشان می‌دهد. مردی با کهن الگو پوزیدون نمی‌تواند در دنیای رقابت آن طور که باید خود را نشان بدهد. تا زمانی که خود را با جامعه هماهنگ نکند، احساساتش را مدیریت نکند و ذهنی هدف گرا نداشته باشد، در کسب و کار موفق نخواهد بود.

رابطه شخصیت آرکیتایپی پوزیدون با زنان

دو ویژگی در کهن الگو پوزیدون وجود دارد که باعث می شود روی زنها تسلط داشته باشد: تمایلات پدرسالارانه و قدرت احساسی و هیجان در آنها. به گونه‌ای عمل می کند که گویی حق دارد روی زنان تسلط داشته باشد. این هیجانات زیاد مردی با کهن الگوی پوزیدون در روابط عاطفی و عاشقانه با زنان، در مورد بعضی از زنان شاید خوب و مناسب باشد، اما در مورد بسیاری از زنان، بد و نامناسب است.

ازدواج شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

درست مثل کهن الگو زئوس و کهن الگوی هادس ، مردی با کهن الگوی پوزیدون هم به دنبال ازدواج هستند. این سه کهن الگو علاقه دارند خانواده تشکیل بدهند و پدر سالاری را در خانواده‌ای که شکل داده‌اند تجربه کنند. مردی با کهن الگوی پوزیدون برای ازدواج زنان زیبا را انتخاب می‌کند. پوزیدون سعی می‌کند بر این گونه زنان تسلط و برتری داشته باشد. اگر مردی با کهن الگو پوزیدون روی مهارت‌ها و توانایی های عاطفی و اجتماعی خود در ارتباط با زنان کار کند و یا دوست و فرد واسطه‌ای را برای صحبت با این زنان نزد آنها بفرستد در ازدواج خود موفق خواهد شد. فقدان کنترل عاطفی ، زندگی زناشویی را برای همسر پوزیدون آزاردهنده می‌کند. پوزیدون معمولا دیر متوجه می شود که همسر خود را آزار می دهد.

فرزندان فرد با شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

فرزندان مردی با کهن الگو پوزیدون یا خیلی خوب حمایت و تربیت می شوند یا اصلا این اتفاق رخ نمی‌دهد. مردی با کهن الگو پوزیدون که در کودکی توسط پدر و مادر خود پذیرفته شده، می تواند پدری عالی باشد. در عین حال پوزیدون می تواند پدری بد باشد که در این صورت همسری بد هم خواهد بود. بدرفتاری پوزیدون با همسرش خیلی وقت‌ها به فرزندان هم سرایت می‌کند. فرزندان پدری با کهن الگوی پوزیدون از رفتارهای خشمگین او رنج می‌برند و هرگاه بتوانند، آنها نیز چنین رفتارهایی از خود نشان می‌دهند. دختران با انرژی پوزیدون معمولا خود را با دردی که از رفتار پدر می بینند، سازگار می کنند و معمولا می توانند نقش نجات دهنده ها را بازی کنند.

میانسالی فرد با شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

در حالت کلی خانواده نکته‌ی مورد توجه مرد با کهن الگو پوزیدون است. معمولا در میانسالی همسر مرد با کهن الگو پوزیدون ، چالش زیادی با او دارد و پوزیدون با بحران میانسالی به شکل شدیدتری روبرو می‌شود. پوزیدون ممکن است به مردان دیگری علاقه‌مند شوند که تصویری هستند از پسری که درون آنها سرکوب شده و نادیده انگاشته شده است.

کهنسالی فرد با شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

فردی با کهن الگوی پوزیدون اگر توانسته باشد به خوبی هیجانات خود را مدیریت کند، زندگی‌ای کامل و واقعی داشته است. در صورتی که کهن الگوی پوزیدون قادر به مدیریت هیجانات خود نشده باشد، تمامی واکنشهای او در زندگی غریزی بوده و همین باعث شده تا زندگی‌ای پیچیده و همراه با درد و شکست داشته باشد.

نقاط ضعف شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

الف- عواطف انفجاری که ممکن است اطرافیان را از او دور کند
ب- تاییدطلبی از دیگران
ج- عدم تحمل محدودیت‌ها

نقاط قوت شخصیت آرکیتایپی پوزیدون

الف- توجه به خانواده و قلمروی آن
ب- اهمیت به مسائل اجتماعی و گرد‌هم‌آوری اعضای فامیل
ج- توجه به نیازهای فیزیکی اعضای خانواده

روش جذب تیپ شخصیتی پوزیدون

برای پوزیدون احترام و بزرگ نشان دادن او بسیار مهم است. پوزیدون‌ها از افراد موفق اجتماع خوششان می‌آید و تلاش می‌کنند خود را به آن‌ها وصل کنند. بنابراین اگر می‌خواهید پوزیدون را به خود جذب کنید باید موفقیت خود را به او نشان دهید و در عین حال از توانمندی و بزرگی او تعریف کنید.

دستورالعمل‌هایی برای تیپ شخصیتی پوزیدون
الف- قبل از هر اقدامی چند ثانیه توقف کنید
ب- تکنیک‌های کنترل خشم را یاد بگیرید
ج- انتظار نداشته باشید در دنیای امروز بقیه طبق میل شما رفتار کنند

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *