شخصیت آرکی تایپی آپولو بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکی تایپی آپولو  apollo (تیپ آرکی تایپی آپولو ) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه  آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر (سرس)
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکی تایپی آپولو  نماد خورشید ، ساز و کمان

شخصیت آرکیتایپی آپولو

آپولو فرزند زئوس است. او بعد از زئوس در مقام دوم اهمیت و رتبه در میان نمادهای یونانی قرار می‌گیرد. آپولو را به شکل مردی خوش سیما و جوان با موهایی بلند طلایی و بدون ریش، با هیکلی قوی ترسیم کرده‌اند. او نماد خورشید و هنر موسیقی است، به پیش گویی می پردازد و در تیراندازی با کمان مهارت دارد. او قانونگذار و مجازات کننده بدکاران است.

آپولو خواهان توضیحاتی روشن است، دوست دارد در مهارت‌های مختلف به استادی برسد، نظم و هماهنگی برای آپولو ارزش دارد و ترجیح می‌دهد به سطح توجه کند تا عمق. بیشتر دوست دارد فکر کند تا این که احساس خود را به کار بیندازد، از راه دور نظاره‌گر باشد تا نزدیک و ارزیابی هایی عینی داشته باشد تا درک شهودی.

آپولو مردی است که:

الف- می داند چه می خواهد و برای خود هدف‌های واضح تعیین می‌کند

ب- به یادگیری اهمیت زیادی می‌دهد

ج- اهل مساوات است و به همه احترام می‌گذارد

د- بیشتر از این که بحث و دعوا کند دوست دارد با صحبت مسائل را حل کند

ه- دنبال اصلاحات بدون خشونت است و در این راه سختی‌های زیادی متحمل می‌شود

و- به دنبال امور اجتماعی است و خیر وصلاح جامعه را مقدم بر هر چیزی می‌شمارد.

آپولو ها مردان منطقی و با هدف هستند و در همه کارهایشان و در همه زمینه‌های زندگی میل زیاد به نظم و برنامه و مقررات دارند و در همه‌ی موارد به قانون احترام می گذارند .

به قوانین در محل کار و در منزل اهمیت می دهند. در حوزه سر به سر می برند و با مسائلی راحت هستند که به طور منطقی قابل فهم و سنجش باشند . ذهن واضح دارند و از درگیر شدن با مسائل مبهم و پر رمز و راز دوری می کنند .

مستقیماً با مشکلات درگیر نمی شوند و ترجیح می دهند جوانب امر را مشاهده کرده و از دور دست به عمل بزنند . اگر دعوایی شود به جای این که زد و خورد کنند به پلیس زنگ می زنند.

این افراد به علومی مثل ریاضیات محض و نجوم و … علاقمند هستند .

ذهن طبقه بندی دارند و می دانند چه می خواهند. موسیقی کلاسیک را به انواع موسیقی ترجیح می دهند . در زندگی اهداف دور و درازی برای خود تعیین کرده که با سختی و کوشش بسیار بتوان به آن رسید و تا رسیدن به اهداف خود دست از تلاش و کوشش برنمی دارند .

سخت کوش و اهل برنامه ریزی هستند. در دوان تحصیل همیشه جزء شاگردان ممتاز بوده اند و همیشه مورد علاقه اولیای مدرسه بوده اند . در سر کلاس در ردیف جلو و درست مقابل دید معلم می نشینند .

این افراد این نیاز را در خود می بینند که در هر زمینه ای که وارد می شوند با تلاش درازمدت در آن زمینه به استادی برسند .

زنان برای این افراد احترام قائل هستند ولی از آن جایی که از تفکر بیشتر استفاده می کنند به ظاهر خشک به نظر می رسند و ممکن است در روابط عاشقانه چندان موفق نباشند.

این افراد اگر درآمد کمی هم داشته باشند قادر به بودجه بندی درست و دقیق آن هستند که هم به زندگیشان برسد و هم بتوانند پس انداز کنند .


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش شخصیت آرکی تایپی آپولور

در فرهنگ پدر سالار، ویژگیهای آپولو از کودکی در پسران پرورش داده می‌شود. از دوران پیش از کودکستان از کودک خواسته می‌شود که فکر کند و پاسخ‌هایی منطقی بدهد. برای پرورش ویژگیهای آپولو ممکن است فرد نیاز به کمک داشته باشد تا یاد بگیرد چگونه زمان، پول و وظایف خود را مدیریت کند. در قلمرو آپولو ، تحصیلات و تمرین به موفقیت منجر می‌شود.

والدین کودکی با کهن الگو آپولو

مادر پسر آپولویی از به دنیا آوردن چنین پسری خوشحال و راضی است، چون بعدها دستاوردهای او را به خود نسبت می‌دهد و به این دستاوردها افتخار می کند. پسری با کهن الگوی آپولو به خاطر شباهت زیاد و یکی بودن با پدر مورد تایید اوست. او آینه‌ی تمام نمای پدر و مادر و ارزش های مورد علاقه‌ی آنهاست. ممکن است برای پیروز شدن فشار زیادی را تحمل کند. نیاز به برنده شدن برای رسیدن به محبت پدر و مادر باعث می‌شود اضطراب و تنش نیز به مشکلات آپولو افزوده شود.

دوران کودکی فردی با شخصیت آرکی تایپی آپولو

پسری با کهن الگو آپولو ، کودکی برونگرا و بسیار کنجکاو است که از دنیای اطراف لذت می‌برد. آپولو دوست دارد نام هر چیزی را بداند. در کودکستان کودک آپولو یکی از کودکانی است که در کارهای گروهی شرکت دارد. معمولا دیگران دوست دارند او بهترین دوست‌شان باشد. در ورزش های گروهی یا بهترین است یا یکی از بهترین هاست. به نظر می رسد آپولو ساعتی درونی دارد و می‌داند چه کاری برای امروز و چه کاری برای فردا مناسب است. آپولو همیشه رک و روراست است.

دوران بلوغ فردی با شخصیت آرکی تایپی آپولو

اگر تنش و اضطراب توان آپولو را نکاهد، به خوبی می‌تواند به هدف‌هایی که برای خود تعیین کرده برسد. معمولا موفقیت در جهان بیرون و در کار که وظایف نیمه اول زندگی است برای مردی با کهن الگو آپولو روان و راحت است. بلوغ برای پسری با کهن الگو آپولو زمان عصیان و نافرمانی نیست و تلاطم‌های عاطفی جنسی زیادی ندارد و دیگران چنین نشانه‌هایی را در پسری با کهن الگو آپولو نمی‌بینند.

دوران تحصیل فردی با شخصیت آرکی تایپی آپولو

آپولو در دوران تحصیل همیشه جزو شاگردان ممتاز بوده و همیشه مورد علاقه اولیای مدرسه و اصولاً مبصر کلاس بوده‌است. در مدرسه معمولاً رهبر گروه و یا کاپیتان تیم است. در سر کلاس در ردیف جلو و درست مقابل دید معلم می‌نشیند.

شغل و حرفه فردی با شخصیت آرکی تایپی آپولو

مردی با کهن الگوی آپولو در دنیای کار کاملا پیشرو و موفق است. آپولو به راحتی در کار خود به شکلی عالی عمل می‌کند، به دلیل این که آپولو فردی واقع گراست، هدف های واقعی دارد و می‌تواند مطابق برنامه ریزی‌هایش گام به گام به سوی این هدف‌ها حرکت کند. آپولو توانایی دارد روابطی دوستانه و همزمان پر از رقابت با همکارانش ایجاد کند. فردی با کهن الگو آپولو این توانایی را در خود می‌بیند که در هر زمینه‌ای که وارد می‌شود با تلاش درازمدت در آن زمینه به استادی برسد. مشاغلی چون پزشکی، حقوق. آپولو یکی دیگر از کهن الگوهایی است که میان پزشکان رایج است. پزشکی که کهن الگو آپولو دارد در تشخیص بیماریها مهارت فوق العاده‌ای دارد، چون می تواند خیلی خوب روی فرضیه‌ها کار کند.

آپولو برای نقش جانشین یا نفر دوم بسیار مناسب است.
آپولو بر روی انجام کار تمرکز دارد.
آپولو علاقمند به فعالیت‌های تیمی است.
آپولو مناسب برای رشته‌هایی نظیر پزشکی و حقوق است.
در سازمان‌های بزرگ به راحتی کار می‌کند.
علاقمند به تایید مدیر و اجرای دستورات اوست.

رابطه شخصیت آرکی تایپی آپولو با مردان

کهن الگوی آپولو معمولا خیلی راحت با مردان دیگر ارتباط برقرار می‌کند، ولی با کسی کاملا صمیمی و نزدیک نمی‌شود. آپولو به دنبال ارتباط با مردان مسنی است که در جایگاه اقتدار قرار دارند و معمولا جایگاه استادی یا مربی‌ای در آن موقعیت دارند. آپولو با بده بستان‌های مرسوم در روابط راحت‌ است، استعداد مذاکره دارد و به قول خود وفادار است. آپولو دوست دارد مورد توجه دیگران باشد. تنهایی را نمی پسندد و معمولا به اندازه‌ی کافی برای دیگران جا دارد.

رابطه شخصیت آرکی تایپی آپولو با زنان

مردی با کهن الگو آپولو براحتی عاشق نمی‌شود و معتقد است که برای یک رابطه توافق، تمجید و احترام کافی است معمولا جذب زنهای مستقل، بالیاقت و جذاب می‌شود. ممکن است زنها به سادگی آپولو را برادر خود بدانند. کینه و انتقام جویی از ویژگیهایی است که می تواند در آپولو نهان باشد. معمولا روابط آپولوها با هم، چاشنی رقابتی نیز دارد.

ازدواج فردی با شخصیت آرکی تایپی آپولو

مردی با کهن الگو آپولو برای ازدواج مناسب است. ازدواج برای آپولو مثل وارد شدن به دانشگاه و شروع کاری جدید است. عشق و علاقه، هنگام ازدواج مواردی نیست که آپولو براساس آن تصمیم گیری‌ کند. آپولو به دنبال این است که همسری مناسب و هماهنگ با خود پیدا کند. معمولا در متن ازدواج و طول زندگی حضور دارد، به ویژه اگر همسر آپولو زنی منطقی مانند آتنا باشد. در این صورت هر دوی آنها در این ازدواج راحت هستند و هر یک برنامه و هدف های دیگری را درک می‌کند.

فرزندان فردی با شخصیت آرکی تایپی آپولو

مرد آپولو معمولاً یا پدر خوبی است یا پدری خنثی. آپولو استانداردهای منصفانه می‌گذارد و به بچه‌ها پند و اندرز می‌دهد. فاصله عاطفی با فرزندان، بزرگترین مشکل آپولو است. آپولو هرگز فرزندان خود را نوازش نمی‌کند و متوجه عواطف پنهان بچه‌ها نمی‌شود. در واقع رابطه آپولو با فرزندانش نیز رابطه‌ای عاطفی نیست بلکه رابطه‌ای است در چارچوب‌ها و استانداردهای تعریف شده.

میانسالی فردی با شخصیت آرکی تایپی آپولو

سالهای میانی زندگی مردی با کهن الگوی آپولو با بحران همراه است. آنها از نظر احساسی با خانواده‌ی خود فاصله دارند. معمولا در این دوره افسردگی به سراغ آنها می‌آید. آپولو ممکن است در این دوره احساس کند که به عنوان یک پدر، شکست خورده است. آپولو در دوران میانسالی به خاطر برآورده کردن توقعات خانواده و فرهنگ حاکم از لحاظ روانی بهای گزافی می‌پردازد، آپولو زندگی های نکرده بسیاری دارد که باعث می شود در این دوران جنبه سرکوب شده شان قد علم کند.

کهنسالی شخصیت آرکی تایپی آپولو

مردی با کهن الگوی آپولو با دوراندیشی و آینده نگری خود در دوران بازنشستگی وضع اقتصادی خوبی دارد. اگر آپولو اهل تجارت بوده باشد، حقوق بازنشستگی او با سرمایه گذاری‌هایی که کرده افزایش می‌یابد و اگر کارمند باشد، تا زمان بازنشستگی حتما صاحب‌خانه می شود.

نقاط ضعف شخصیت آرکی تایپی آپولو

الف- انتقاد زیاد از مسائل اجتماعی

ب- عدم توجه به کودک درون

ج- باید و نبایدهای زیاد

د- توجه کم به حوزه‌ی احساسات

نقاط قوت شخصیت آرکی تایپی آپولو

الف- برنامه ریزی

ب- هدفمندی

ج- عدم سرک کشیدن در زندگی دیگران

د- قدرت آینده نگری

ه- واضح بودن خواسته ها و نیازهایشان

روش جذب شخصیت آرکی تایپی آپولو

الف- واضح صحبت کنید

ب- با دلیل و منطق صحبت کنید

ج- اگر اشتباهی کردید توجیه نکنید و عذرخواهی کنید

د- در مورد مسائل روز و مسائل اجتماعی نظر بدهید

ه- به خاطر هدفمندی و برنامه ریزی آن‌ها را تشویق کنید

و- از هدف‌ها و برنامه‌های خود سخن بگویید

ز- اغراق آمیز صحبت نکنید

دستوالعمل‌هایی برای شخصیت آرکی تایپی آپولو

الف- کمی به هیجانات، موسیقی و تفریح اهمیت دهید

ب- بپذیرید که مردم تیپ‌های شخصیتی مختلفی دارند و نمی‌توانند مثل شما فکر کنند.

ج- انتقاد از اوضاع اجتماعی و رفتار دیگران را کم‌تر کنید

د- کار را از تفریح جدا کنید.

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *