قرص اکس یا اکستاسی (ECSTASY) متیلن دی اکسی مت آمفتامین

قرص اکس یا اکستاسی

برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ توسط یک شرکت آلمانی بعنوان داروی اشتها زا ساخته شد

اکستازی از دسته آمفتامین‌های جایگزین بوده و دارای خواص توهم‌زایی و محرکی می‌باشد.

اسامی عامیانه: ECCY ،XTC ،X ADAM ،E-DIAMONDS ،MITSUBISHI ،LOVERS SPEED ،CLARITY

شکل ظاهری: از METHYLENE-DIOXYMETHYL-AMPHETAMINE) MDM) تهیه میگردد قرص به اشکال و اندازه های گوناگون، گرد، کپسول، مایع. از نـوعی آمـفی تـامین توهم زا میباشد، معمولا با نشاسته، پودر تالک و رنگ، کافئین، آمـفی تـامین و افدرین ترکیب میگردد.

نحوه استعمال: خوراکی، دود کردن و استنشاق، تزریق.

اثرات آنی: اثر آن ۲۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر میگردد، اکستاسی هم محرک است و هم توهم زا، افزایش انرژی و حس خوشی، اصوات، رنگها و احساسات شدیدتر میگردد اثر آن تا ۶ ساعت باقی میماند، به حالت ایجاد شده از آن ROLLING می گـویند، اثراتش شبیه آمفی تامین میباشد، افزایش ضربان قلب، افزایش اعتماد بنفس،احساس تهوع، اضطراب، احـساس صمـیـمیت بـا دیـگران، سـایـیدن دنـدانـها بـه یکدیگر، کاهش اشتها، تعـریـق، احــساس شدید لذت، گرمی و شادی، شما را به رقصیدن وا می دارد. تـرشـح دپامین و سروتونین در مغز.

خطرات: گرمازدگی، چون بیشتر در کلوبها از آن استفاده می گـردد و در پـی فـعـالـیــت شدید مانند رقصیدن سبب افزایش شدید گرمای بدن میگردد که بسیار خطرناک اســت، فرد برای رفع تشنگی مـمـکن اسـت آب فـراوان بـنـوشد کـه ایـن خـود سبب رقیق شدن بیـش از حـد خــون و از مــیان رفتن تعادل سدیم خون شـده و سـبـب تـورم اعـضـاء بـدن هـمـچـون مـغز و در نهایت مرگ فرد می شـود، پـس از یـکـی دو روز بـعـد فـرد احـسـاس افسـردگـی و خـستگی میکند، در دراز مدت سبب آسیب به کبد، کلیه و مغز می گردد، توهم گویی، استفراغ، تشنج.

تظاهرات مصرف اکستازی پس از ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بروز و ۴ تا ۵ ساعت در یک حد حفظ و سپس به تدریج اثرات آن کاهش می‌یابد.

● افزایش شدید احساس خوب بودن در فرد (حس ملایمی‌از سرخوشی)
● افزایش انرژی در فرد
● احساس تمایل برای ارتباط با دیگران و احساس تعلق و نزدیکی به دیگران
● احساس عشق و سرخوشی (احساس رضایت از وضع موجود)
● دست و دلبازی
● افزایش هوشیاری و درک موسیقی
● افزایش حسهای بویایی و چشایی
● احساس تجربیات و حالات روحی جدید در زندگی
● احساس روشنایی
● تمایل برای آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران
● به علت افزایش انرژی در افراد مصرف کنندگان تمایل برای فعالیت شدید و رقصهای طولانی دارند.

عوارض مصرف اکستاسی

* اثرات منفی :
● کاهش اشتها
● گشاد شدن مردمکها (میدریاز) افراد مصرف کننده در محل‌های مصرف مثل پارتی‌ها با وجود کم بودن نور مجبور به استفاده از عینکهای آفتابی در شب هستند که علت آن تحریک‌پذیری با نور است.
● حرکات غیرطبیعی چشم (نیستاگموس)
● توهم بینایی (هالوسیناسیون)
● افزایش ضربان قلب و فشار خون (تاکی‌کاردی و هیپرتانسیون)
● تغییر در نظم حفظ دمای بدن
● تمایل شدید برای مصرف مجدد این ماده پس از افت تاثیر اولیه

● خستگی و افسردگی شدید تا یک هفته پس از مصرف
● احتمال اعتیاد جسمی کم است ولی احتمال اعتیاد روانی بسیار زیاد است.
● احتمال سمیت کبدی
● صدمه به اعصاب مغزی
● بزرگ شدن پستان در آقایان (ژنیکوماستی)
● احتباس ادراری (Retension)
● تخریب عضلات مخطط (رابدومیولیز) که در نتیجۀ افزایش دمای بدن رخ می دهد و می تواند بعلت رسوب مواد حاصل از این تخریب در کلیه باعث آسیب به این ارگان شود.

میزان بروز مرگ در اثر مصرف اکستاسی ۱۰ در ۱۰۰۰۰۰ مصرف کننده است.
دختران جوان بعلت اثرات هورمونهای جنسی زنانه، در صورت مصرف اکستاسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افت سدیم خون و بدنبال آن تشنج هستند. (میزان بروز SIADH در ارتباط با استروژن خون افزایش می‌یابد).

اثرات قرص اکس

اثرات روانی قرص اکس :

احساس آرامش وشادی

افزایش انرژی

احساس صمیمیت با دیگران

اضطراب

افسردگی

بی خوابی

جنون

اثرات جسمی قرص اکس :

تعریق

 خشکی دهان

افزایش فشار خون

تاکی کاردی

 گشادی مردمک

 افزایش انرژی

افزایش دمای بدن

انواع اکستازی کدامند؟

این ماده به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی موجود است. این قرص‌ها شکل، رنگ، اسم و اثر متفاوت دارند و با نام‌هایی مثل فراری، میتسوبیشی، شادی، گشنیز، هپی، صلیب، تویوتا، سان، مرسدس بنز، موتورولا، دلار، صلیب و … شناخته می‌شوند. رنگ ‌آ‌ن‌ها نیز متنوع بوده و به رنگ‌های نخودی، سبز، آبی، قرمز، بنفش دیده می‌شوند. این نوع قرص‌ها بسته به نوع و جنس‌شان با قیمت‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند. در ایران این قرص‌ها با دو نوع E و X معروف هستند و مطابق با تحقیقات انجام گرفته، نوع E آن، در بین جوانان ایرانی شایع‌تر است.

میزان MDMA در هر قرص از ۹ تا ۱۱۷ میلی‌گرم متفاوت است. قرص‌های موجود در بازار، حاوی مقدار اندکی MDMA و درصد زیادی ناخالصی هستند. کافئین، افدرین (تحریک کننده)، PMA (فعال کننده سیستم عصبی)، DXM,MDA (ترکیبی کشنده) و Speed Pcp از جمله مواد محرکی هستند که به‌عنوان ناخالصی به قرص‌های اکستازی افزوده می‌شود.

X پارتی (اکس پارتی با قرص اکس)

X پارتی اکنون به عنوان کانونهایی برای تجمـع نوجوانـان و جوانان ورقص آواز دسته جمعی در بیشتر کشـورهای جهـان متداول شده است وتجارت گسترده این ماده اعتیاد آور هرروز با دامنه وسیعتری رو به افزایش است .

X پـارتی نسخـه مشابه رقـص هـای سن ویتوس در اروپای رنسـانس وگـویی تـاریخ همان کتاب قدیم است باجـلدهای جدید .

چگونه می‌توان تشخیص داد که فردی اکستازی مصرف کرده است؟

اثرات اولیه مصرف اکس تقریباً چهار تا شش ساعت در فرد باقی می‌ماند. این افراد پس از مصرف اکس، به احساسات مثبت عمیقی دست یافته و رفتارهای اجتماعی از خود نشان می‌دهند که در وضعیت طبیعی این‌گونه نبوده‌اند. آن‌ها به شدت با دیگران هم‌دلی کرده و تمایل شدیدی برای لمس یا بوسیدن اطرافیان‌شان نشان می‌دهند. بسیار آرام و احساساتی به نظر می‌رسند و نیاز کمی به غذا و خواب دارند و ممکن است ساعت‌ها بدون وقفه و احساس خستگی، تشنگی یا گرسنگی به فعالیت شدید بپردازند. از دیگر نشانه‌هایی که در این افراد دیده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خلق سرخوش و انرژی بسیار

افزایش صمیمت و ارتباط با دیگران

تسعیل در روابط اجتماعی

افزایش اعتماد به‌نفس

مصرف اکستازی چه اثراتی روی کارکرد جنسی دارد؟

چون اکستازی احساس صمیمیت و برقراری ارتباط با دیگران را تقویت کرده و فرد تمایل شدیدی برای تماس جسمی با دیگران پیدا می‌‌‌کند، ممکن است برای تقویت تجربه جنسی مورد استفاده قرار گیرد. اما با این وجود، مصرف زیاد و مستمر اکستازی با ناتوانی جنسی و سایر اختلالات کنشی جنسی همراه است.

آیا مصرف اکستازی روی بارداری تاثیر می‌گذارد؟

تحقیقات صورت گرفته روی مصرف اکستازی در دوران بارداری حاکی از آن است که اکس می‌تواند اثرات بلند مدت و مخربی روی مغز و رفتار جنین بگذارد که این اثرات پس از پنج یا شش سال در کودک قابل مشاهده خواهند بود. اکستازی با افزایش دوپامین در سلول‌های مغری کودک، وی را در برابر اختلالاتی چون پیش فعالی و نقص توجه، اختلالات یادگیری و مشکلات خواب آسیب‌پذیر می‌رساند.

قرص اکس

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *