پرسشنامه امید به زندگی

پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر

 

سوالات پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر

خواهشمند است عبارتهای زیر با به دقت مطالعه نموده و یکی از ۵ گزینه را که به بهترین وجه ممکن، ویژگیهای شخصیت شما را توصیف می کند، انتخاب نمایید.  سعی نمایید به تمامی سؤالات پاسخ دهید.

کاملا موافقم موافقم نظری ندارم مخالفم

 

کاملا مخالفم سوالات ردیف
به نظر من راه های زیادی برای رهایی از فشارها وجود دارد ۱
من انرژی زیادی برای رسیدن به هدفم دارم ۲
من بیشتر اوقات احساس خستگی می کنم ۳
راه های زیادی پیرامون حل مشکل وجود دارد ۴
من در یک استدلال به اسانی کوتاه می آیم ۵
به نظر من راه های زیادی برای رسیدن به چیزهایی که در زندگی ام مهم است وجود دارد ۶
من در مورد سلامتی ام ناراحتم ۷
می دانم که توان پیدا کردن راه حلی برای حل هر مشکلی را دارم ۸
تجربه های گذشته من برای اینده من مناسب اند ۹
من در زندگی ام موفقیت زیبایی بدست اوردم ۱۰
من معمولا در خودم نگرانی هایی در باره بعضی چیزها پیدا می کنم ۱۱
من به همه  اهدافی که مد نظر دارم می رسم ۱۲

نمره گذاری پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر

پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر (۱۹۹۱) دارای ۱۲آیتم می باشد که ۸ آیتم آن مورد استفاده قرار می گیرد و ۴ آیتم دیگر دروغ سنج هستند که در نمره گذاری به حساب نمی آیند. از این ۸ آیتم، چهار آیتم آن مربوط به تفکر عاملی (مؤلفه کارگذار) (۲، ۹، ۱۰، ۱۲) و چهار آیتم آن مربوط به تفکر راهبردی (مؤلفه گذرگاه) (۱، ۴، ۶ و ۸). هدف این پرسشنامه، ارزیابی میزان امید به زندگی در افراد می باشد. شیوه نمره گذاری آن بر اساس طیف لیکرت ۵ گزینه ای از ۰ تا ۴ می باشد. اما این شیوه نمره گذاری در مورد سوالات شماره ۳، ۷ و ۱۱ معکوس شده است. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات تک تک سوالات را با هم محاسبه نمائید. امتیازات بالاتر، نشان دهنده امید به زندگی بیشتر در فرد پاسخ دهنده خواهد بود و برعکس.  (کاظمی و نامداری، ۱۳۸۷).

روایی و اعتبار پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر

اسنایدر و همکاران (۲۰۰۰) اعتبار آن را طریق بازآزمایی بعد از ۳ هفنه۸۵/۰ برآورد نمود (خلجی، ۱۳۸۶). لوپز و اسنایدر (۲۰۰۷) همسانی درونی مقیاس را از طریق آلفای کرونباخ ۷۴/۰ تا ۸۴/۰ و ضریب اعتبار آن را با روش بازازمایی ۸۰/۰ گزارش کرده اند (کوهساریان، ۱۳۸۷). در جمعیت دانشجویی ایران اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۸۲/۰، برآورد شد (غباری بناب، لواسانی و رحیمی، ۲۰۰۷). در پژوهش دیگر اعتبار این مقیاس از طریق آلفای کرونباخ ۷۰/۰ و از طریق بازآزمایی پس از یک ماه ۷۴/۰ به دست آمده است (خلجی، ۱۳۸۶). در روایی همزمان اسنایدر و همکاران (۱۹۹۱) همبستگی این مقیاس را با مقیاس افسردگی بک ۴۴/۰- گزارش کرده اند (کوهساریان، ۱۳۸۷). همبستگی مثبت معنادار بین این مقیاس با عاطفه مثبت، خوش بینی، رضایت از زندگی و عزت نفس؛ و همبستگی منفی معنادار با اضطراب و بدبینی نیز به دست آمده است (اسنایدر، ۲۰۰۷).

منبع پرسشنامه امید به زندگی اسنایدر

کوهساریان، پریسا (۱۳۸۷). بررسی تأثیر امید درمانی بر کاهش افسردگی زنان دیابتیک در مرکز پژوهشات دیابت سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربتی، دانشگاه علامه طباطبایی.کیامرثی، آذر؛ ابوالقاسمی، عباس (۱۳۸۵). روانشناسی سرسختی، انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *