پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم مک لین (MSTAT-II)

پرسشنامه تحمل ابهام : مک لین در سال ۱۹۹۳ پرسشنامه ای را برای ارزیابی تحمل ابهام تهیه کرد . پرسشنامه تحمل ابهام ۱۳ آیتم دارد و با عنوان پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم  شناخته می شود.

دانلود پرسشنامه تحمل ابهام

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید ، دکمه دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود پرسشنامه تحمل ابهام به ایمیلتان ارسال می گرد

تحمل ابهام چیست ؟

منظور از تحمل ابهام این است که فرد در تطبیق خود با محیط تا چه اندازه احساس تهدید و مشکل می کند. هنگامی که تغییرات به صورت سریع و غیرقابل پیش بینی رخ می دهند اطلاعات ناکافی و غیر شفاف است. اینجاست که تفاوت آدم ها در نوع واکنش آنها اثر می گذارد. کسی که تحمل ابهام بالایی دارد معمولاْ درک پیچیده ای از رویدادها دارد و در تفسیرهای خود از سبک شناختی «ادراکی» پیروی می کند. چنین افرادی اطلاعات را بهتر منتقل می کنند و کلاْ نسبت به دیگران در محیط کار حساس هستند.

مقابله با ابهام یا تحمل ابهام به معنی:
۱. توانایی مدیریت و تحمل تغییر به روشی مفید و اثربخش
۲. عوض کردن مسیر تغییر
۳. اینکه یاد بگیریم که بدون داشتن اطلاعات کامل هم می توانیم عمل کنیم و تصمیم بگیریم.
۴. تحمل کردن و آرامش داشتن در شرایط نامطمئن و نامشخص است.

توصیه‌هایی برای مقابله با ابهام

با توصیه های زیر شما می توانید در این وضعیت ها بهتر عمل کنید:
همیشه به یاد داشته باش که در شرایط مبهم و نامشخص معمولاً شما دچار نگرانی و اضطراب خواهی شد پس سعی کن یاد بگیری که چگونه در این شرایط اضطراب خود را مدیریت کنی تا این نگرانی شما کم شود.
• سعی کن همیشه از چیزهایی که در اطرافت می گذرد آگاهی داشته باشی و نسبت به هر چیزی که در اطرافت هست هوشیار باشی.
• خب این یک واقعیت است که خیلی از شرایط و چیزهایی که اطراف توست برایت معلوم و مشخص نیست و تو نمی توانی آن ها را تغییر دهی ولی بجای آن می توانی از خودت شروع کنی. در شرایطی که دچار ابهام و نامعلومی وضعیت هستی باید سعی کنی از خودت اطمینان پیدا کنی، خب شاید سؤال کنی این که از خودت مطمئن شوی یعنی چه؟ پاسخ ساده است، یعنی
.خودت را خوب بشناسی، بدانی توانایی های واقعی تو چیست؟ چه کارهایی را خوب انجام می دهی و در چه کارهایی خیلی خوب نیستی.
.همیشه سعی کن در هر کاری بجای این که به دیگران وابسته باشی به خودت تکیه کنی.
. به قضاوت خودت همیشه اعتماد داشته باش و سعی کن به درونت باور داشته باشی.
. بجای اینکه فکر کنی که این عدم اطمینان و نامعلوم بودن شرایط برایت یک تهدید و خطر است این شرایط نامعلوم را مثل یک فرصت ببین، همیشه فکر کن در این وضعیت نامعلوم چه فرصتی وجود دارد که من بتوانم از آن استفاده کنم.
. به نیروهایی درونی خودت و به آنچه که دلت به تو می گوید اعتماد کن.
. سعی کن زمانی که می خواهی در شرایط نامعلوم تصمیمی بگیری تمرکز بالایی داشته باشی و تمام حواست به تصمیمی که می خواهی بگیری باشد. تو باید سعی کنی با تمام توانت در آن لحظه از توانایی ها، دانش ها، مهارت ها و تجربه هایی که داری استفاده کنی.
• قبل از هر چیزی شما باید در مورد شرایط مبهم آمادگی داشته باشید، تحمل ابهام می تواند با تمرین یادگرفته شود و افزایش پیدا کند. آمادگی فقط به این معنی نیست که شما جسم و تن آماده ای داشته باشید، بلکه از نظر احساسی و ذهنی هم باید آماده باشی. شما باید در مورد خودتان، کارهایتان، محیط اطرافتان و اینکه در اطراف شما چه اتفاقاتی در حال افتادن است و افرادی که در کنار شما هستند چه می کنند، اطلاعات کافی داشته باشید. برای رسیدن به این هدف شما نمی¬توانید مغزی پر از فکر و نگران داشته باشید. اگر ذهنتان مشغول چیزهای دیگر باشید خب قطعی است که نمی توانید خوب عمل کنید.
• اطمینان بیابید که تمام منابع داده های بالقوه تان را بدست آورده اید. تحمل ابهام توجیهی برای نبود سعی و تلاش در جمع آوری داده ها نیست، تصمیماتی با اطالاعات درست بهتر از هر فرض درستی است و این به این معنا نیست که فقط به جستجو در اینترنت بپردازید. به بیرون بروید و با مشتریان درباره شرایط کسب و کار یا همکاران در مورد نقش ها و مسئولیت ها صحبت کنید.

• فرضهایی که می توانید برای پر کردن شکاف بین داده هایتان را ایجاد کنید را از راه طوفان فکری پر کنید.
• فرضهایتان را به طور شفافی مستندسازی کنید. این موضوع نیازمند دو هدف است. اول، شما منبعی دارید که بتوانید به آن مراجعه کرد و مرور کنید و نتایجی را که رخ می دهد، آزمون کنید.
• در موقعیت های مهم، فرضهای جایگزین را در نظر بگیرید. این موضوع ممکن است موجب شود در مواجه با داده های جدید یا نتایج غیرقابل انتظار واکنش سریع نشان دهید.
• برای تست فرضهایتان فرآیند تعریف نمایید. این فرآیند باید فرکانسی که شما نتایجتان را مرور می¬کنید، تعریف معیارهایی که برای تست نتایج استفاده می شود.
• شما وقتی در وضعیت های نامعلوم و مبهم قرار می گیرید دو راه حل دارید:

۱) این نامعلومی و ابهام را کم کنید. برای اینکه این ابهام کمتر شود می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
 الف) اطلاعات دقیق بیشتری بدست آورید.
 ب) کارها و اقداماتی که می توانید انجام دهید را ساده تر کنید.
 ج) کاری که می خواهید انجام دهید را به بخش های کوچکی تبدیل کنید.
۲) راه حل دوم شما این است که این ابهام و نامعلومی را قبول کنید و سعی کنید خودتان را با این وضعیت عادت دهید. باید قبول کنید که شرایط شما کاملاً معلوم و مشخص نیست، پس این شرایط کنار بیایید و آن را بپذیرید و فکر کنید بهترین کاری که می شود در این وضعیت کرد چیست (سامانه دانشنامه علم و فناوری).

مطالب مرتبط با پرسشنامه تحمل ابهام

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


 

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *