پرسشنامه چند عاملی رهبری بس و آولیو (MLQ) نسخه رهبران یا مدیران

پرسشنامه چند عاملی رهبری بس و آولیو (MLQ) نسخه رهبران یا مدیران ۳۶ سوالی

برخی ابعاد رهبری 

نفوذ آرمانی: رفتارها و ویژگی‌هایی در رهبر که باعث می‌شود تا به‌عنوان سرمشق پیروان٫مورد تحسین ٫احترام و اعتماد قرار گیرد و پیروان رهبر را به‌عنوان فردی باقابلیت‌های فوق‌العاده، دارای پشتکار و اراده بدانند. (باس و ریگ گیو، ۲۰۰۶). رهبرانی که مورداحترام زیردستانشان هستند؛ و نفوذ شگرفی در پیروان خوددارند.

انگیزش الهامی: ایجاد و بیان یک دیدگاه واقع‌بینانه، قابل‌اعتماد، جالب و جذاب از آینده سازمان (رابینز، ۱۹۹۶, ترجمه پارسائیان و اعرابی، ۱۳۸۶). رهبرانی که چشم‌اندازی قوی از آینده دارند و می‌توانند آن را به پیروان خود القا کنند.

تحریک عقلانی: ایجاد خلاقیت و نوآوری از طریق پرسش درباره مفروضه‌ها، طرح مسئله و انجام امور از طریق روش‌های نو (باس و ریگ گیو، ۲۰۰۶). رهبرانی که پیروان خود را در جهت زیر سؤال بردن فرضیه‌ها ترغیب می‌کنند.

ملاحظه فردی: توجه رهبران به نیازهای هر پیرو برای دستیابی به موفقیت یا رشد با ایجاد فرصت‌های جدید یادگیری و حمایت از آنان (باس و ریگ گیو، ۲۰۰۶). رهبرانی که بر افراد به‌عنوان یک فرد و نه یک عضو گروه برخورد می‌کنند.

پاداش اقتضایی : رهبر و پیرو برای آنچه بایستی انجام شود و شرایط و کیفیت کار موردنظر همچنین پاداش موردنظر به توافق می‌رسند. (باس و ریگ گیو، ۲۰۰۶). رهبرانی که به مبادله منابع می‌پردازند.

مدیریت فعالیت – انتظار: رهبر وظایف لازم را برای تشخیص انحراف از استانداردها و خطاها انجام می‌دهد و بر زیردستان نظارت دارد. (باس و ریگ گیو، ۲۰۰۶). نظارت بر انحراف افراد از نقش‌ها و استانداردها و تصحیحی آن‌ها.

مدیریت منفعل – انتظار: رهبر به شکل غیرفعال منتظر می‌ماند تا انحراف از استانداردها و خطای در انجام وظایف پیروان رخ دهد سپس اقدام به اصلاح آن‌ها می‌کند. (باس و ریگ گیو، ۲۰۰۶). عدم دخالت در امور مگر زمانی که استانداردها رعایت نشده باشند.

بی‌بندوباری: نوعی از رهبری است که در آن رهبر از تصمیم‌گیری خودداری و مسئولیت‌ها را واگذار می‌کند. (باس و ریگ گیو، ۲۰۰۶). عدم پذیرش مسئولیت و عدم تمایل به تصمیم‌گیری.

پرسشنامه سبکهای رهبری توسط بس و آولیو در سال (۱۹۸۵) طراحی شده است. این پرسشنامه در نسخه اولیه دارای ۴۵ سوال بود که در جدیدترین ویرایش باس وآولیو، سوالات آن را به  ۳۶ پرسش تقلیل دادند. این پرسشنامه به ارزیابی عوامل و شاخص‌های رهبری تحول‌آفرین، تبادلی و عدم مداخله می‌پردازد. رهبری تحول آفرین دارای ۲۰ سؤال و ۵ مولفه، رهبری تعامل‌گرا یا تبادلی دارای ۱۲ سؤال و ۳ مولفه، و رهبری عدم مداخله دارای ۴ سؤال است.  و بر اساس طیف پنح گزینه ای لیکرت با سوالاتی مانند (به دلیل ارتباط با او احساس غرور و افتخار می کنم) به سنجش سبک های رهبری می پردازد. در اجرای این پرسشنامه دو فرم وجود دارد که می‌توان یک فرم مخصوص پیروان یا کارکنان که در باره رهبر یا مدیر نظر خود را اعلام می کنند و یک فرم نیز مخصوص رهبران یا مدیران است که خود آن‌ها درباره خود اظهار نظر می‌کنند.

دانلود پرسشنامه چند عاملی رهبری

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید ، دکمه دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود پرسشنامه چند عاملی رهبری به ایمیلتان ارسال می گرد
با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


 

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *