درمان آدلری : کارگاه آموزشی رواندرمانی با رویکرد آلفرد آدلر

درمان آدلری : کارگاه آموزشی رواندرمانی با رویکرد آلفرد آدلر

مشخصات فایل  :

فرمت : m4a

 

لینک دانلود درمان آدلری  ⇓⇓

دانلود

 

بر اساس مکتب روانشناسی آدلر٬ فرایند روان درمانی عبارت است از ایجاد رابطه حسنه و حفظ آن در طول درمان٬ برملا کردن هدفهای بیمار و شیوه زندگی او و چگونگی تأثیر هدفها بر شیوه زندگی٬ ایجاد بصیرت از طریق تعبیر و تفسیرهای ضروری و بالاخره بازآموزی و دادن جهت گیری مجدد به مراجع.

پیروان آدلراز تکنیکهای عملی زیادی نظیر نقش بازی کردن٬ صحبت کردن با یک صندلی خالی٬پشت سر نشینی و غیره استفاده می کنند تا به مراجع کمک کنند که جهت خود را مجدداْ پیدا کند.

درمان آدلری را می توان در موارد زیادی بکار بست و در مسائل کلنیکی٬ امور تربیتی و اجتماعی و روانپزشکی بکار برد آدلریستها حتی بیماران پسیکوتیک را هم کراراْ معالجه کرده اند.

مراحل روان‌درمانی به شیوه ادلر عبارتند از: برقراری رابطه و حفظ آن، بررسی دقیق هدف‌ها و شیوه زندگی و ارائه فرضیات روانی، ارائه تعابیر و تفاسیر ضروری که موجب بینش می‌شوند، طرح برنامه‌های آموزشی و اصلاحی و پیشنهاد راه حل‌های گوناگون هر کدام از مراحل فوق در زیر توضیح داده می‌شود.

برقراری و حفظ رابطه: برقراری رابطه و پذیرش مراجع رکن اساسی درمان محسوب می‌شود. بدین منظور درمانگر بحث جلسه روان‌درمانی را با مطالبی که مورد توجه و خواست مراجع است و با تذکر اهداف روان‌درمانی و نقش‌های درمانگر و مراجع آغاز می‌کند. درمانگر و مراجع همچون دو دست و با تکیه بر همکاری و احترام متقابل روبروی یکدیگر می‌نشینند و گفتگوی هدفداری را آغاز می‌کنند. در طول جلسه روان‌درمانی، درمانگر می‌کوشد مراجع را متقاعد سازد که انسان خلاق و مسئولی است و می‌تواند مشکلاتی را که از اشتباهات اساسی و یادگیری‌های نادرست نشأت گرفته‌اند، حل کند.

بررسی هدف‌ها و شیوه زندگی و ارائه فرضیات روانی: آگاهاندن مراجع از اهداف و شیوه زندگی و آماده‌سازی او برای تغییر، بخش مهمی از روان‌درمانی به شیوه ادلر محسوب می‌شود. درمانگر با طرح فرضیاتی درباره اهداف و شیوه زندگی مراجع، آگاهی او را در زمینه‌های متعدد افزایش می‌دهد. به عنوان نمونه، درمانگر با طرح فرضیه« آیا امکان دارد که شما در این زمینه » و یا « تصور می‌کنم که شما » مراجع را به تفکر بیشتر درباره رفتارش تشویق می‌کند. تأیید و یا تکذیب فرضیه‌ها بر عهده مراجع است و دخالت درمانگر در آن کار نامطلوبی به حساب می‌آید. فرضیه‌ها بر عهده مراجع است ودخالت درمانگر در آن کار نامطلوبی به حساب می‌آید.

تعبیر و تفسیر: در این مرحله درمانگر مراجع را از علل رفتارش می‌آگاهاند و موجب می‌شود که وی از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع یابد و به کسب بینشی که لازمه تغییر در انگیزه‌ها و اهداف است نایل آید. از طریق کسب بینش مراجع از اهداف شیوه زندگی، علت وماهیت مشکل، اشتباهات اساسی، و چگونگی تأثیر هر کدام در رفتار کنونی خودآگاه می‌شود. بینش که موجب درک مشکل و چگونگی رفتار می‌شود در حل مشکل فرد بسیار موثر است، بررسی تحلیلی رفتار و گفتار مراجع از جلسات اولیه روان‌درمانی آغاز می‌شود و درمانگر به نحوه ورود مراجع به اطاق، وضع ظاهری او، و محل و چگونگی نشستن ( خصوصاً در خانواده درمانی) توجه می‌کند و در طول جلسه در جستجوی نشانه‌هائی است که براساس آنها بتواند موضوعات مختلف را عمیق‌تر مورد تجزیه و تحلیل و تعبیر و تفسیر قرار دهد. در جریان تعبیر و تفسیر تاکید بر هدف است ونه بر علت و بر تحرک و عمل است نه بر توصیف و تشریح. در این حالت درمانگر همچون آینه‌ای عمل می‌کند که مراجع می‌تواند خود و رفتارش را در او بنگرد. درمانگر گاهگاهی بنا به اقتضاء به گذشته‌ها نیز اشاره دارد و این تنها بدان سبب است که پیوستگی و تداوم رفتار را به مراجع نشان دهد.

طرح برنامه‌های آموزشی و ارائه راه حل‌های پیشنهادی: مراجع پس از کسب بینش با بهره‌گیری از توانائی‌ها و امکانات خویش نسبت به تغییر انگیزه‌ها و هدف‌های خود اقدام می‌کند. مراجع باید تشویق به تلاش شود و جرأت فعالیت و عمل را پیدا کند تا بتواند رفتارش را تغییر دهد. در این مرحله درمانگر باید هرگونه تغییر مطلوبی را در مراجع مورد توجه و تأیید قرار دهد. درمانگر از فنون عملی متعددی همچون ۱)ایفای نقش به منظور آموزش فعالیتی مشخص۲)دادن تکلیف برای پیگیری آموزش‌های ارائه شده در جلسه درمان۳) تشحیع مراجع به تغییر عمدی و ارادی احساسات و عواطف خود ۴) بروز احساسات و عواطف برای جلب اعتماد ۵) مشورت با والدین و اطرافیان به منظور آگاهی بر چگونگی زندگی خانوادگی و تأثیر آن بر رفتار و جزء آنها می‌تواند استفاده کند.

مطالب مرتبط با درمان آدلری

نظریه آدلر

bookh ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *