پرخوری افراطی بر اساس راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی

پرخوری افراطی

Binge Eating Disorder

اختلال پر‌خوری افراطی یک اختلال جدی مربوط به غذا خوردن است، که در آن شما، خیلی از اوقات به طور غیرعادی و فوق‌العاده،  مقدار زیادی مواد غذایی، مصرف می‌کنید. تقریباً برای هر فردی پیش می‌آید که در بعضی مواقع، مثلاً در روزهای تعطیل، در خوردن زیاده‌روی کند، اما در مورد بعضی از افراد، افراط در غذا خوردن، مصادف است با اختلال پرخوری افراطی، که تبدیل به امری عادی و همیشگی برای فرد می‌شود، که معمولًا نیز در خفا انجام می‌گردد. وقتی شما مبتلا به این اختلال هستید، ممکن است عمیقاً از این پرخوری و با حرص و ولع غذا خوردن، احساس خجالتی و شرمساری نموده و به خود قول دهید که آن را متوقف کنید. اما چنان احساس اجبار می‌کنید که نمی‌توانید در مقابل میل و انگیزه خود مقاومت کنید و  همچنان به خوردن با حرص و ولع ادامه می‌دهید. در صورت ابتلاء به این عارضه، درمان می‌تواند کمک‌کننده باشد. اکثر این افراد دچار چاقی بیش از حد می شوند.

مشخصات این اختلال عبارتند از:

• سریع غذا خوردن
• غذا خوردن تا جایی که فرد احساس ناراحتی کند
• غذا خوردن به مقدار زیاد وقتی که فرد گرسنه نیست
• تنها غذا خوردن
• اضطراب و پریشانی از پرخوری

علل و عوامل بروز اختلال پر‌خوری افراطی، ناشناخته است. اما سابقه خانوادگی، عوامل بیولوژیکی، رژیم‌های غذایی طولانی‌مدت و مسایل روانی و روانشناختی احتمال خطر ابتلاء را افزایش می‌دهند.

اهداف درمانی اختلال پرخوری افراطی، کاهش پرخوری بیش از حد و هله‌هوله خوری جهت بهبود خلق وخو از لحاظ احساسی و در صورت نیاز، کاهش وزن می‌باشد. از آنجائیکه پرخوری افراطی، با خجالت و شرمندگی، تصویر ذهنی پایین، احساس تنفر از خود، و سایر احساسات منفیِ، کاملا گره خورده است، هدف درمان باید، این موارد به‌علاوه سایر مسایل روحی و روانی باشد. با کمک گرفتن جهت درمان اختلال پرخوری افراطی، شما یاد می‌گیرید که چگونه وزن کم کنید و از این بیماری دور شوید.

ملاکهای تشخیص پرخوری افراطی در DSM5

A- اپیزودهای مکرر پرخوری افراطی. هر اپیزود پرخوری افراطی دو مشخصه اصلی دارد ( هر دو باید وجود داشته باشند)

  • فرد در یک دوره زمانی مستقل (مثلاً در عرض دو ساعت) مقداری غذا می خورد که بسیار بیشتر از غذایی است که اکثر مردم در همان دوره زمانی و تحت شرایط مشابه می خورند.
  • احساس می کند در طول این دوره نمی تواند رفتار “خوردن ” را کنترل کند (برای مثال ، احساس می کند نمی تواند خوردن را متوقف کند یا نوع غذا یا مقدار آن را کنترل کند).

B- دوره های پرخوری افراطی با سه مورد (یا بیشتر) از موارد زیر همراه است:

  1. فرد با سرعتی بسیار بیشتر از سرعت عادی می خورد.
  2. آن قدر می خورد که احساس سری ناخوشایندی به او دست می دهد.
  3. حتی زمانی که احساس نمی کند به طور فیزیکی گرسنه است ، مقدار زیادی غذا می خورد.
  4. در تنهایی می خورد زیرا از این که دیگران ببینند چقدر زیاد می خورد خجالت می کشد.
  5. بعد از پرخوری، از خودش بدش می آید، به شدت ناراحت و غمگین می شود، یا به شدت احساس عذاب وجدان می کند.

C- به خاطر پرخوری افراطی ، رنج (دیسترس) شدیدی تجربه می کند.

D- پرخوری افراطی ، به طور متوسط، حداقل یک بار در هفته و به مدت سه ماه روی می دهد.

E- پرخوری افراطی با استفاده مکرر از رفتارهای جبرانی (مثل رفتارهای جبرانی در بولیمیا) ارتباطی ندارد و انحصاراً در طول ابتلا به بولیمیا یا آنورکسیا روی نمی دهد.

اسپسیفایر:

خفیف: ۱تا ۳ اپیزود پرخوری افراطی در هفته.

متوسط: ۴تا ۷ اپیزود پرخوری افراطی در هفته.

شدید: ۸تا ۱۳ اپیزود پرخوری افراطی در هفته.

مفرط: ۱۴ اپیزود پرخوری افراطی در هفته.

 

درمان پرخوری افراطی

• درمان رفتاری شناختی(CBT) :

ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید بهتر از عهده مسائلی که می‌تواند دوره‌های پرخوری افراطی را در شما شعله‌‌ور کند، برآیید، مسائلی مانند احساس منفی در مورد بدن خود و یا حالت افسردگی. همچنین می‌تواند حس بهتری جهت کنترل و نظارت  بر رفتار خود و الگوهای تغذیه‌ای، به شما بدهد. اگر شما دچار اضافه وزن باشید، این امکان وجود دارد که به مشاوره جهت کاهش وزن علاوه بر  CBT نیاز داشته باشید.

• روان‌درمانی میان‌فردی

روان‌درمانی میان فردی بر روابط رایج و شایع با سایر افراد، متمرکز است. هدف، بهبود مهارت‌های میان‌فردی شما است، اینکه چگونه با سایرین، شامل اعضاءخانواده،دوستان و همکاران خود ارتباط برقرار کنید. ممکن است این روش به کاهش اختلال پرخوری افراطی که به واسطه ارتباطات ضعیف و مهارت‌های ارتباطی ناسالم، به‌وجود می‌آید، کمک کند.

• درمان رفتار منطقی

این شکل از درمان می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های رفتاری لازم جهت کمک به تحمل فشارهای روانی(استرس‌ها)، تنظیم و تعدیل احساسات خود و بهبود ارتباطتان با سایرین، را فرا بگیرید، که تمامی این موارد می‌توانند میل به پرخوری افراطی را در شما کاهش دهند.

 

مطالب مرتبط با پرخوری افراطی

دانلود مستند چگونه لاغر شویم

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید
RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://ravanrahnama.ir/binge-eating/
Twitter
LinkedIn

مطالب مرتبط

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.