آموزش جنسی : از چه سنی به کودکان مسائل جنسی را آموزش دهیم؟

آموزش جنسی

ویژه والدین

از چه سنی به کودکان مسائل جنسی را آموزش دهیم؟

ما در دنیایی با تمایلات سالم و نا سالم جنسی زندگی می کنیم . بسیاری با کودکان از اطلاعات پراکنده ای که از محیط اطراف خود کسب می کنند ، دچار سردرگمی می شوند و ممکن است پیش  از کسب  آمادگی های لازم ، ناخواسته و یا به زور وارد یک رابطه  ناسالم جنسی شوند .

اگر ما برای کودکانمان خواستار زندگی سالم جنسی هستیم، باید دانش این مقوله را به آنها بیاموزیم .

 فاصله بین کودکی تا دست یابی به هویت جنسی سالم در بزرگسالی مانند یک میدان مین است. اگر بخواهیم نقشه‌ای بکشیم که فرزندمان براساس آن و به راحتی و بدون خطر از این فاصله بگذرد، لازم است که با مفاهیم گسترده‌ جنسیت  آشنا شویم.

محیط خانه می تواند مهم ترین مکان برای آموزش باشد . ما می توانیم به آنها کمک کنیم از همان ابتدا نسبت به جنسیت و رفتارهای جنسی خود احساس خوبی داشته باشند و به اندازه کافی به ما اعتماد پیدا کنند تا به راحتی سؤالهای خود را درباره‌ جنسیت از ما بپرسند.

باید احساساتمان را صریح و بی پرده به آنها بگوییم .به همان اندازه که غذا و سرپناه برای یک انسان مهم است ، مسائل جنسی نیز مهم می‌باشد .مهم ترین درسی که پدر و  مادر می توانند به کودک خود بیاموزند این است که متفاوت بودن با دیگران امری است طبیعی .

باید با کودکان در مورد معیارهایمان کاملا شفاف و صریح باشیم .  بچه ها باید بدانند دیگران ممکن است در مورد رفتارهای جنسی معیارهای متفاوتی داشته باشند . به آنها بیاموزیم که احترام به این تفاوتها مهم است .

کنجکاوی نسبت به تولید‌مثل و روابط جنسی در ذات هر انسانی از کودکی تا بزرگسالی نهفته است. اگر والدین بتوانند مطابق فرهنگشان، این وظیفه‌ پایه‌ای را خود به عهده بگیرند، این احتمال کاهش می یابد که فرزند آنها برای ارضای کنجکاوی خود از منابعی استفاده کند که در پرورش و رشد او تاثیر منفی داشته باشد.

بعضی والدین بر این باورند که : اگر درباره‌ مسائل جنسی چیزی نگویند، فرزندشان نسبت به آن موضوع علاقه‌مند یا وسوسه نخواهد شد. اطمینان داشته باشیدکه این کار عاقلانه‌ای نیست. والدین با آموزش جنسی و آگاهی رسانی در این مقوله، دانش فرزندان خود را افزایش می دهند و دانش هیچ گاه مخرب نیست .

جنسیت از لحظه‌ تولد تا آخر عمر در انسان نقش مهمی را در زندگی ایفا می‌کند. کار اصلی والدین این است که اطلاعات لازم را در اختیار فرزندانشان قرار بدهند تا آنها بتوانند با آگاهی انتخاب کنند.

یکی از ابعاد رشد ، رشد جنسی است . رشد و بلوغ جنسی دو بعد دارد. یکی پایه‌ بیولوژیکی دارد و خودبه خود صورت می‌گیرد و با ترشح غدد جنسی در دوران بلوغ همراه است. اما بعد دیگر رشد جنسی رشد رفتار و ارتباط جنسی است که این بخش خودبه خود صورت نمی‌گیرد و نیاز به آموزش و مراقبت و حضور فعال والدین و مربیان و متخصصین دارد.

در جوامع نسبت به این بعد دو نوع برخورد وجود دارد :

جوامع  مدرن مساله‌ ارتباط جنسی و رشد جنسی و حقوق جنسی به عنوان یک پدیده پذیرفته شده و آن را نه تنها پنهان نمی‌کند بلکه برای برخورد با آن راه کارهای علمی ارائه می‌نماید. در نتیجه از میزان پنهان کاری های روابط جنسی کاسته اند.

اما در جوامعی که این مسأله را پنهان می‌کنند،  هیچ راه کاری جز حذف صورت مسأله برای آن ندارد.  این در حالی است که هر چه مسأله پنهان کاری صورت گیرد و یا چشم بر روی واقعیت بسته شود، خطرات آسیب رسیدن به جامعه بیشتر است.

در این نوع جوامع آموزشی برای این بعد از ابعاد انسان (آموزش جنسی) وجود ندارد و در حقیقت آموزش آن را بدست همان بعد طبیعی و بیولوژیکی می‌سپارند .

 در جوامع مدرن آموزش جنسی از سنین قبل از مدرسه با توضیح در خصوص آناتومی و فیزیولوژی بدن و اندامها و ارگانهای جنسی آغاز می‌شود و متناسب با رشد کودک اطلاعاتی در خور فهم کودک به او داده می‌شود.هم چنین در مدارس نیز به آن پرداخته می‌شود.

البته در این بین مشکلاتی نیز همچون صنعت پرنوگرافی وجود دارد که متأسفانه ترویج آن در کودکی شالوده‌ فساد جنسی را پی می‌ریزد.

این در حالی است که این صنعت (پرنوگرافی) در جامعه‌ای همچون جامعه ‌ما رواج دارد ولی متأسفانه هیچ آموزشی در خصوص سکسوالیته به کودکان و نوجوانان داده نمی‌شود.

آموزش مسائل جنسی برای رشد و بلوغ روانی – عاطفی -جنسی پسر و دختر (هر دو) لازم است.

آشنایی والدین با مراحل رشد جنسی کودکان و چگونگی برخورد مناسب و سازنده با نیازها و ویژگی‌های روان‌شناختی و زیست‌شناختی آنان می‌تواند سلامت جنسی کودکان را در مراحل بعدی تأمین کند.

آموزشهای زودرس، شتاب زده و ناشیانه‌ مسائل جنسی به کودکان، همان اندازه آسیب‌زا خواهد بود که اگر این آموزش‌ها با تأخیر، پنهان‌کاری و یا نادیده انگاری همراه باشد.

اگر والدین به سؤالات و کنجکاوی‌های جنسی کودکان واکنش طبیعی و مناسب با ظرفیت ادراک آنها به دور از مخفی‌کاری و سرکوب داشته باشند خطر منحرف شدن  کودکان نسبت به مسائل جنسی کاهش می‌یابد. چرا که کنجکاوی کودک در ابتدا صرفاً‌ جنبه‌ی شناختی دارد اما اگر برخورد والدین با سرکوب و ممنوعیت همراه شود ممکن است که این کنجکاوی معمولی و شناختی، جنبه جنسی پیدا کرده و در نهایت زمینه‌های انحراف جنسی را برای آنها به دنبال داشته باشد.

در واقع  پنهان کردن واقعیت، نه تنها آن واقعیت را از بین نمی‌برد،‌ بلکه نیروی آن را شدیدتر و کارکرد آنها را مخفی‌تر و پیچیده‌تر می‌کند به‌گونه‌ای که ذهن ضد جنسی انحراف جنسی را به دنبال می‌آورد.

منبع : دکتر حسام فیروزی

 

مطالب مرتبط با آموزش جنسی کودکان

 

چرا والدین از صحبت کردن درباره‌ مسائل جنسی با کودکان نگرانند؟

سوء استفاده جنسی یا دستکاری جنسی کودکان

 

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید
RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://ravanrahnama.ir/jensi/
Twitter
LinkedIn

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.