پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر

پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر

 

سوالات پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر

 

ردیف عبارت هرگز برخی اوقات اغلب همیشه
۱ احساس می کنم که در حال ترقی هستم و در مسیر مثبتی رشد می کنم        
۲ از خود راضی ام و احساس آرامش می کنم        
۳ به آینده امیدوار هستم        
۴ اعتقاد دارم که زندگی ام هدفمند است        
۵ برای رسیدن به اهداف بلند مدت زندگی ام تلاش می کنم        
۶ از مسائلی که در زندگی برایم اهمیت دارند، آگاهی دارم.        
۷ هر روز زندگی برایم جالب توجه و چالش برانگیز است        
۸ احساس می کنم با نیروهایی بزرگتر از خودم در ارتباط هستم        
۹ از سوی مجموعه ای از افراد که نگرانم هستند و برایم دل می سوزاند، حمایت می شوم.        
۱۰ بین زمان کار و تفریح تعادل ایجاد می کنم        
۱۱ برای یادگیری تجربیات جدید آمادگی دارم        
۱۲ اطلاعاتی را از افراد متخصص، در مورد نحوه مراقبت درست از خودم، درخواست می کنم        
۱۳ در برنامه های آموزشی در زمینه مراقبت بهداشت فردی شرکت می کنم        
۱۴ زمان انجام فعالیت ورزشی ضربان قلبم را چک می کنم.        
۱۵ در مورد مسائل نگران کننده مربوط به سلامتم با متخصصان بهداشت و درمان گفتگو می کنم        
۱۶ نشانه های غیرمعمولی بیماری را به پزشک یا سایر پرسنل بهداشتی گزارش می کنم        
۱۷ در خصوص مشکلات و نگرانی هایم با اطرافیانم بحث و گفتگو می کنم        
۱۸ مطالب یا برنامه های تلویزیونی را در مورد حفظ و بهبود سلامتی می خوانم و می بینم        
۱۹ رژیم غذایی را که کم چربی، یا دارای چربی های اشباع شده و کم کلسترول باشد، انتخاب می کنم        
۲۰ برچسب مواد غذایی بسته بندی شده حاوی روغن ها و سدیم مانند کنسرو ها و غیره را می خوانم        
۲۱ از پرسنل بهداشتی مانند پزشکان و پرستاران برای فهم دستورات آنها سوال می کنم        
۲۲ اگر لازم باشد درخواست مشاوره یا راهنمایی می کنم        
۲۳ از سوی مجموعه ای از افراد که نگرانم هستند و برایم دل می سوزاند، حمایت می شوم        
۲۴ زمانی که از کارشناسان بهداشتی، پزشکان و پرستاران در مورد مسایل مربوط به سلامتی سوال می کنم دوست دارم اطلاعات زیادی به من بدهند.        
۲۵ وقتم را با دوستان نزدیک می گذرانم        
۲۶ با دیگران رابطه پر معنی و رضایت بخشی دارم        
۲۷ بیان نگرانی، عشق و صمیمیت به دیگران برایم آسان است        
۲۸ راه هایی را برای ایجاد روابط صمیمی و نزدیک پیدا می کنم        
۲۹ توسط افرادی که مورد توجه آنها هستم لمس می شوم و آنها را لمس می کنم        
۳۰ از طریق گفتگو و توافق با دیگران مشکلاتم را برطرف می کنم        
۳۱ زمان خوابیدن بر افکار خوب تمرکز می کنم        
۳۲ از دیگران بخاطر موفقیت هایشان به آسانی تعریف و تمجید می کنم        
۳۳ از روش های خاصی برای کنترل استرس خودم استفاده می کنم.        
۳۴ به قدر کفایت می خوابم        
۳۵ هر روز دقایقی را برای آرام سازی و شل کردن عضلات، تعیین می کنم        
۳۶ برای جلوگیری از خستگی قدم می زنم        
۳۷ مسایلی از زندگی ام را که قدرت تغییر آنها را ندارم، می پذیرم        
۳۸ آرام سازی و روشهایی مانند یوگا را روزانه ۲۰-۱۵ دقیقه تمرین می کنم.        
۳۹ در جریان فعالیت های معمول روز ورزش می کنم (مانند قدم زدن زمان ناهار، استفاده از پله بجای آسانسور، پارک ماشین در محلی دورتر از مقصدم و پیاده روی تا محل کار و غیره).        
۴۰ در فعالیت های بدنی سبک تا متوسط شرکت می کنم (مانند پیاده روی استقامتی ۵ روز در هفته هر روز ۴۰-۳۰ دقیقه)        
۴۱ حداقل ۳ بار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر ورزش شدید می کنم (دوچرخه سواری، پیاده روی سریع، دویدن، …)        
۴۲ برنامه منظمی برای ورزش کردن دارم        
۴۳ اوقات فراغتم را با فعالیت های بدنی می گذرانم ( مانند شنا، دوچرخه سواری)        
۴۴ در جریان فعالیت های معمول روز ورزش می کنم (مانند قدم زدن زمان ناهار، استفاده از پله بجای آسانسور، پارک ماشین در محلی دورتر از مقصدم و پیاده روی تا محل کار و غیره).        
۴۵ تمرینهای کششی را حداقل ۳ بار در هفته انجام می دهم.        
۴۶ هنگام فعالیت ورزشی ضربان قلبم به میزان مطلوب می رسد        
۴۷ صبحانه می خورم.        
۴۸ استفاده از شکر و شیرینی ها را محدود می کنم.        
۴۹ روزانه ۵-۳ وعده سبزی می خورم.        
۵۰ روزانه فقط ۳-۲ وعده گوشت قرمز، مرغ، حبوبات خشک، تخم مرغ و آجیل مصرف می کنم.        
۵۱ روزانه ۳-۲ وعده شیر، ماست یا پنیر می خورم.        
۵۲ روزانه فقط ۳-۲ وعده گوشت قرمز، مرغ، حبوبات خشک، تخم مرغ و آجیل مصرف می کنم.        
۵۳ ۴-۲ بار در روز میوه می خورم.        
۵۴ هر روز ۱۱-۶ وعده نان، برنج و ماکارونی می خورم.        

 

 

روش نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت

پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت دارای ۵۴ سوال بوده و هدف آن اندازه گیری رفتارهای ارتقا دهنده سلامت (تغذیه، ورزش، مسئولیت پذیری در مورد سلامت، مدیریت استرس، حمایت بین فردی، خودشکوفایی) است. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:

 

گزینه هرگز برخی اوقات اغلب همیشه
امتیاز ۱ ۲ ۳ ۴

 

پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت دارای شش بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است:

 

بعد سوالات مربوطه
تغذیه ۱۱-۱
ورزش ۲۴-۱۲
مسئولیت پذیری در مورد سلامت ۳۲-۲۵
مدیریت استرس ۳۸-۳۳
حمایت بین فردی ۴۶-۳۹
خودشکوفایی ۵۴-۴۷

 

برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات سوالات مربوط به آن بعد را با هم جمع نمایید. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید.

روایی و پایایی پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت

در پژوهش محمدی زیدی و همکاران (۱۳۹۰) روایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است. همچنین پایائی پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت یا قابلیت اعتماد آن با استفاده از روش اندازه­گیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (۰) به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (۱+) به معنای پایائی کامل قرار می­گیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می­شود. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر در جدول زیر ارائه شده است

 

مقدار آلفای کرونباخ در پرسشنامه­ سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر

بعد آلفای کرونباخ
تغذیه ۷۹/۰
ورزش ۸۶/۰
مسئولیت پذیری در مورد سلامت ۸۱/۰
مدیریت استرس ۹۱/۰
حمایت بین فردی ۷۹/۰
خودشکوفایی ۸۱/۰

 

منبع: محمدی زیدی، عیسی، (۱۳۹۰)، روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سبک زندگی ارتقا ء دهنده سلامت، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره بیست و یکم، ویژه نامه ۱.

– Walker SN, Hill-Polerecky DM. Psychometric evaluation of Health Promoting Lifestyle Profil II. Unpublished manuscript, University of Nebraska Medical Center, College of Nursing, Lincoln, 1997.

bookh این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *