شخصیت آرکی تایپی هرا (ژونو) بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکی تایپی هرا (تیپ آرکی تایپی ژونو) hera را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه ی آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکی تایپی هرا نماد زناشویی

شخصیت آرکی تایپی هرا (ژونو)

در افسانه‌های یونان باستان، هرا فرزند ریا و کرونوس بود و مانند چهار برادر و خواهر دیگرش به محض تولد توسط کرونوس ، بلعیده شد و سرانجام وقتی از شکم پدر رها شده، تبدیل به دختر جوانی شده بود. در آن وقت دو الهه عناصر طبیعی به منزله دایه، مراقبت و پرورش هرا را به عهده گرفتند. هرا که بسیار جذاب و دوست داشتنی شده بود، نگاه زئوس را، به خود جلب کرد. زئوس برای رسیدن به هرا خود را تبدیل به پرنده نحیف و لرزانی کرد و هرا با یک نگاه به او دلش به رحم آمد و برای گرم کردنش او را به خود فشرد. پس از ازدواج ، هوسرانی‌های زئوس باعث سرشکستگی هرا و اهانت به او بود.

کهن الگو هرا هم محترم و مقدس بود و هم توهین و تحقیر می‌شد. ابعاد دوگانه خوب و بد او بیش از هر کهن الگوی دیگری قابل تشخیص است. کهن الگو هرا از طرف جامعه به شدت حمایت می‌شود. ذهنیت ” کشتی نوح ” همچنان پابرجاست: انسانها نیز مثل کفش یا جوراب باید جفت باشند. با این باور جمعی زنان مجرد احساس می‌کنند که وصله ناجوری هستند. بنابراین، کهن الگو هرا هم از طریق عواقب منفی سرپیچی از این باور جمعی زنان و هم به واسطه اعتبار ناشی از همراهی با آن تقویت می‌شود.

شخصیت هرا زنی است جویای همسر و تشکیل خانواده که از کودکی به ازدواج و تشکیل خانواده اهمیت می دهد. هرا الهه‌ی ازدواج، و در کهن الگوهای زنانه بعنوان همسر و رئیس خانواده شناخته می شود. علاقه‌مند به همکاری و ارتباط با مردش به عنوان همسر است. او در رویارویی با چالش های زندگی با قدرت برخورد می نماید. یک زن نوع هرا، مرد قدرتمند و بسیار موفق را به عنوان شریک زندگی خود می خواهد. کسی که قدرت و موقعیت خود را با او تقسیم کند.

ابتدایی ترین نشانه هرا در کودکان خاله بازی است، البته نه در نقش یک مادر که به عروسک های خود غذا می دهد بلکه به عنوان شخصیت بزرگی که خانه داری و همسرداری می کند.
هرا از همان کودکی در ذهن خود همسری انتخاب می‌کند و خود را در لباس عروسی تصور می‌کند. ممکن است زودتر از همسن و سالان خودش دوست پسر داشته باشد. حتی ممکن است از سن ۶-۷ سالگی.

در سنین نوجوانی، او قطعاً پی در پی رویای ازدواج کردن و همسر بودن را در سر می پروراند. به شدت خواستار داشتن یک رابطه است و برای همین بودن در اجتماع برایش اهمیت دارد.

محل کار یا دانشگاه برای یک نوجوان هرا اغلب محیطی برای یافتن همسر مناسب است، نه رسیدن به اهداف مستقل.
هرا مرد خود را زیاد کنترل می کند و در دل ترس از خیانت دارد. به همین خاطر همیشه حواسش جمع می باشد که مبادا زنان دیگر به همسرش نزدیک شوند.
خانم هرا معمولاً دوستی صمیمانه ای با خانم ها ندارد. دوستان هرا مانند خود او زنان متأهلی هستند که همسر شرکای تجاری همسرش می باشند. شخصیت هرا، زنان مطلقه را از خود دور می کند بنابر این علاقه ای به استحکام روابط به زنان بدون شوهر ندارد.
هرا اگر از نقش همسری خودش فاصله بگیرد و زخمی شود در زندگی بقیه دخالت های زیادی می کند و با نقشه های زیادی می تواند خیلی از زندگی ها را به هم بریزد.
رابطه جنسی او تنها برای لذت بردن خودش نیست بلکه برای او بعنوان یکی از نقش های زنانه در ازدواج است. ممکن است سالها برای او لذت جنسی اتفاق نیافتد.
بعنوان یک مادر، کهن الگوی هرا، خواستار رفتار مناسب، اجرای قوانین و نگه داشتن انتظارات بالا از فرزندان خود، در زمینه های علمی و اجتماعی است.

مادران هرا خیلی تمایل دارند که دخترشان زود ازدواج کند و برای ازدواج او از همان کودکی برنامه های زیادی دارند و حتی گاهی بهترین پسرهای فامیل را از همان کودکی در نظر دارند.
هرا معمولا نگران از هم پاشیده شدن خانواده است به همین خاطر گاهی بسیار کنترل گر هم می شود، به گونه ای که ممکن است مرد اذیت شود.
اگر همسرش مرد ضعیفی باشد هرا او را تحقیر می کند و با مردان دیگر مقایسه ی شدید می کند که این امر اعتماد به نفس مرد را می گیرد.

هرا سیاست های زنانه را به خوبی اجرا می کند و می داند با مرد مورد علاقه اش چگونه برخورد کند. در اصل هرا شغل اصلی خود را شوهر داری می داند.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش کهن الگو هرا

اگر میل به پیوند با شریک زندگی آن قدرها شدید نباشد، می توان آن را آگاهانه پرورش داد. این فقط وقتی ممکن است که زن نیاز به تعهد را تشخیص دهد و بخواهد آن را حفظ کند و شرایط نیز بر وفق مراد او باشد. مثلا اگر دلباخته مردی است که خواهان و یا نیازمند وفاداری در پیمان زناشویی است، آن وقت تصمیم با اوست که برای حفظ این رابطه بین تنوع طلبی آفرودیتی یا استقلال طلبی آرتمیسی و تمایلات هرایی ، کهن الگو هرا را برگزیند. تصمیمی هوشیارانه برای هرا بودن، پیوند زن با این کهن الگو را تحکیم می بخشد.

والدین کودک با شخصیت آرکی تایپی هرا

مطابق افسانه‌ها، کهن الگو هرا تنها بچه‌ای بود که دارای دو جفت والدین بود. زمانی که از شکم پدر رهایی یافت، به دامن دو الهه عناصر طبیعی تحت عنوان دایه سپرده شد. داشتن دو جفت والدین متفاوت –یا دو نمونه زندگی زناشویی- زمینه آشنایی، برای زنی با کهن الگو هرا است. در وضعیت خانوادگی نامطلوب که بسیاری از کودکان نسبت به ازدواج بی اعتماد و بدگمان می‌شوند، هرای کوچک با رویای داشتن خانواده‌ای خوب خود را نجات می‌دهد.

دوران کودکی فرد با شخصیت آرکی تایپی هرا

کهن الگو هرا را می توان در سنین چهار و پنج سالگی دید که مشغول خاله بازی است و در حالی که همبازی خود را به طرف در راهنمایی می‌کند، می‌گوید، “تو حالا بابا بشو و برو سر کار”. بعد ادای بزرگترها را در می‌آورد، آب و جارو می‌کند، میز غذا را می‌چیند و در انتظار لحظه باشکوه اوج که همان بازگشت همسر به خانه است، می‌نشیند. (دیمیتر کوچک که دلش می خواهد مامان بشود، عروسکش را داخل کالسکه می گذارد و ساعتها سرگرم تغذیه، لباس پوشاندن و خواباندن “کودکش” می شود.)

دوران بلوغ فردی با شخصیت آرکی تایپی هرا

کهن الگو هرا در دوران بلوغ در صورت داشتن رابطه‌ای پایدار و دائمی، بسیار راضی و خشنود است. در سن بلوغ از داشتن دوست پسر خوشحال می‌شود و آن را به همه نشان می‌دهد و همه فکرش پیش اوست و دوست دارد فقط در مورد او صحبت کند. در نوجوانى معمولاً در دبیرستان رابطه برقرار مى‌کند و اتفاقاً از روابط گذراى آن دوران دچار ضربه شدید عاطفى مى‌شود. در شرایطی که دختری با کهن الگو هرا از نداشتن شوهر بسیار آزرده است و احساس بی هدفی و تهی بودن می‌کند، انتظارات و کنایه های نابجای اقوام مانند “کی به عروسی تو بیایم؟” بر شدت ناراحتی او می‌افزاید.

دوران تحصیل فرد با شخصیت آرکی تایپی هرا

برای کهن الگو هرا ورود به دانشگاه فرصتی برای یافتن شوهر است، نه رسیدن به اهداف مستقل. گاه طوری وانمود می‌کند که انگار تحصیلات واقعا برایش جدی و مهم بوده‌است. برای زنی با کهن الگو هرا تحصیل علم به خودی خود اهمیت ندارد و شاید صرفا بخشی از مقام و موقعیت اجتماعی هرا باشد. اگر ازدواج که انگیزه اصلی دانشگاه رفتن زنی با کهن الگو هرا است، در همان سالهای اول و دوم تحقق پیدا نکند، او به نگرانی و تشویش دچار می‌شود.

شغل و حرفه فرد با شخصیت آرکی تایپی هرا

برای زنی با کهن الگو هرا پیگیری حرفه همچون تحصیلات دانشگاهی جایگاه ثانوی دارد. کار و حرفه بخش اصلی زندگی کهن الگو هرا را تشکیل نمی‌دهد. حضور زنی با کهن الگو هرا در محیط کار فقط برای پیدا کردن شوهر است و اگر مرد دلخواهش را پیدا کند، اصراری برای سرکار رفتن ندارد. اغلب حتی بر روی رئیسش هم حساس است و روابط او با دیگران را زیر نظر دارد و کنترل می کند. کهن الگو هرا در کار کردن کند و محتاط است و روابط اجتماعی خوبی دارد.

شغل برای کهن الگوی هرا اهمیت ندارد.

ساعات فراغت کهن الگوی هرا ، صرف همسر می‌شود.

نوع شغل هرا و ادامه آن کاملاً به خواست همسر بستگی دارد.

رابطه شخصیت آرکی تایپی هرا با مردان و زنان

از آنجایی که برای زنی با کهن الگوی هرا ارتباط با جنس مخالف بسیار مهم است، از هر گونه ارتباطی با مردان استقبال کرده و همیشه در جهت جلب توجه آنان رفتار می‌کند. فقط تا وقتی با زنان ارتباط دارد که مورد مناسبی برای ازدواج پیدا کند، در واقع از ارتباطات دوستانش با مردان برای پیدا کردن مرد مناسب استفاده کرده و بعد از آن ارتباطش را با آنها قطع می‌کند، چون دوستانش (بخصوص مجردها) را تهدیدی برای رابطه اش می‌داند.

ازدواج شخصیت آرکی تایپی هرا

زنی با کهن الگوی هرا دوست دارد که هر چه زودتر ازدواج کرده و تشکیل زندگی مشترک بدهد و همه تمایلات و رفتارهایش جهت رضایت و خشنودی همسرش باشد. عاشق شوهر کردن و خرید جهیزیه و تمام مسائل مربوط به آن است. روز عروسی زنی با کهن الگو هرا مهم‌ترین روز زندگیش محسوب می‌شود. در آن روز صاحب نام و هویت جدیدی می‌شود. کهن الگوی هرا دوست دارد خبر ازدواجش در همه جا اعلام شود و شکوه و زیبایی یک ملکه را در شب عروسی تجربه کند.

من مردی رو میخوام که مایه سربلندی من جلوی زنهای دیگه باشه…بتونم بهِش افتخار کنم..امکانات و موقعیت ممتازی تو جامعه داشته باشه…همه جا نفوذ و بُرش داشته باشه…دو نفری مثل یک پادشاه و یک ملکه چشمها رو بسمت خودمون خیره کنیم…اون باید وجود منو از خودش هم بیشتر دوست داشته باشه…اون باید فقط و فقط  به من فکر کنه و در تملک من باشه..من هم همه ی دوستانمو حذف میکنم تا در اختیار او باشم…اون باید هوسهاشو کشته باشه و حتی توی خیالش هم به هیچ زن دیگه ای حتی مادرش توجه نکنه.وفاداری یک مرد اصلیترین معیار من برای انتخاب یک مَرده.

فرزندان فردی با شخصیت آرکی تایپی هرا

زنی با کهن الگو هرا معمولا صاحب فرزند می‌شود، زیرا این کار را جزء وظایف همسری خود و عامل تحکیم روابط با همسرش می‌داند. کهن الگوی هرا چندان هم غریزه مادری ندارد و در واقع فرزند را زنجیری بر پای شوهرش می‌داند، مگر اینکه از کهن الگوی دیمیتر سهمی داشته باشد. برای زنی با کهن الگو هرا فرزند در درجه دوم اهمیت قرار دارد و در برابر فرزندان، از شوهرش دفاع می‌کند. در صورت لزوم گزینش میان شوهر و فرزند، زنی با کهن الگوی هرا حاضر است برای حفظ شوهر نیازهای فرزند را نادیده بگیرد.

میانسالی فردی با شخصیت آرکی تایپی هرا

رضایت سالهای میانی زندگی کهن الگو هرا مشروط بر این است که آیا ازدواج کرده یا نه و اگر کرده با چه کسی. این سالها برای هرا که در رابطه زناشویی پایداری قرار دارد و شوهر نیز به درجاتی از توفیق اجتماعی رسیده و قدر زن خود را می‌داند، سالهای بسیار خوبی است. برای زنی با کهن الگوی هرا که مجرد، طلاق گرفته و یا بیوه شده باشد این سالها پر از درماندگی و بدبختی است.

کهنسالی فرد با شخصیت آرکی تایپی هرا

برای زنی با کهن الگو هرا ، دوران بیوگی سخت ترین دوران زندگی است. او هرگز از درد فوت شوهرش التیام نمی‌یابد چرا که با بیوه شدن نه تنها شوهر بلکه حس هویت و معنای زندگی خود را از دست می‌دهد، به طوری که احساس بی ارزشی می‌کند. با مرگ همسر، زنی با کهن الگو هرا که جنبه های دیگر وجود خود را هنوز پرورش نداده، از مرحله عزاداری به افسردگی مزمن، سرگردانی و تنهایی سوق می‌یابد. از آنجا که همیشه بیشترین اهمیت را به شوهر خود داده، با فرزندانش احساس نزدیکی و صمیمیت نمی‌کند. دوستان زیادی هم ندارد، زیرا همیشه معاشرتهای اجتماعی خود را محدود به دوستان و همکاران شوهر کرده‌است.

نقاط ضعف شخصیت آرکی تایپی هرا

الف- کنترل‌گری زیاد
ب- نقش‌های منفی بازی کردن
ج- دخالت در زندگی دیگران

نقاط قوت شخصیت آرکی تایپی هرا

الف- دانستن ساست‌های زنانه
ب- مدیریت خانواده
ج- توجه به بعد زنانگی

روش جذب شخصیت آرکی تایپی هرا

در برخورد با هرا موفقیت‌های خود شما مهم است و همچنین تعریف از خوبی‌های او. در برخورد با هرا موارد زیر هم مفید است:
الف- او به دنبال رابطه‌ی بیهوده نیست اگر رابطه‌ی شما به قصد ازدواج نیست او را آگاه کنید
ب- او را از روابط خود مطمئن سازید و به گونه‌ای رفتار کنید که نشان دهید فقط او اولویت زندگی‌تان است.
ج- اگر هرا شروع به گیر دادن و کنترل زیاد زندگی شما کرد، با او وارد رقابت نشوید یا از او دوری کنید یا با سیاست و درایت او ر ا مطمئن سازید که نمی‌خواهید از میدان بیرونش کنید.

دستورالعمل‌هایی برای شخصیت آرکی تایپی هرا

الف- بیشتر از این‌که به زندگی دیگران بپردازید به زندگی خودتان توجه کنید
ب- بعد آتنایی خود را تقویت کنید
ج- اگر به هر دلیلی موفق به ازدواج نشدید فکر نکنید دنیا به پایان رسیده است و کار دیگری نمی‌توانید بکنید.

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *