شخصیت آرکیتایپی زئوس (ژوپیتر) بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی زئوس zeus (تیپ آرکی تایپی ژوپیتر) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه  آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر (سرس)
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی زئوس نماد رعد وبرق و عقاب

شخصیت آرکیتایپی زئوس (ژوپیتر)

بنابر اسطوره های یونانی، کهن الگو زئوس نماد آسمان، باران و زاینده ابرها بود. کهن الگو زئوس بود که آذرخشهای دهشتناک می ساخت. قدرتش بیش از مجموع قدرت سایر کهن الگوها بود. مطابق افسانه اسطوره ها، زئوس کوچک ترین فرزند کرونوس و ریا بود و بر سه خواهر و دو برادرش که همگی توسط کرونوس بلعیده شده بودند، ارجحیت داشت. پیش بینی شده بود که مقدر است کرونوس از پسر خود شکست بخورد، پس کرونوس برای جلوگیری از بروز چنین حادثه ای هر فرزندی را که به دنیا می آمد، بی آنکه از دختر یا پسر بودن او آگاه شود، بلافاصله می‌بلعید. او در کل سه دختر و دو پسر را بلعید. پس از تولد زئوس ، مادرش ریا سنگ پیچیده در قنداق را به جای کودک به پدرش کرونوس داد و پدرش آن را بلعید و با این فریب توانست زئوس را نجات دهد و او را در غار پنهان کند.

نشستن در میان بزرگان با اقتدار کافی در حالی که فرمانروای همه آنها هستی، تصویری است از موقعیت کهن الگوی زئوس . مردی که فرمانروای زندگی است، اختیار همه چیز را به دست دارد و در این امر موفق استن، صاحب کهن الگوی زئوس گونه اند.

در هر جامعه‌ای موفق‌ترین افراد از نظر اقتصادی و جایگاه اجتماعی زئوس‌ها هستند.

سه اصل اساسی برای زئوس ثروت ، قدرت و شهرت است.

زئوس نفوذ زیادی بر دیگران دارند. اقتدار، هدفمندی و مدیریت قوی از ویژگی‌های زئوس است.
زئوس فرمانروای بزرگی است که از همان کودکی استعداد زیادی در جمع کردن افراد و تقسیم کار برای آن ها داشته است. آینده نگر و صبور است. گاهی برای به دست آوردن هدف بزرگی سال‌ها در خفا تلاش می‌کند بدون آن که خیلی‌ها بدانند. موفقیت خودش بسیار برایش مهم است و ممکن است برای رسیدن به موفقیت افراد زیادی را در خدمت خود بیاورد.
این افراد در حوزه سر به سر می برند ، در مورد هر چیز منطقی فکر کرده و بررسی می نمایند. بسیار دنبال ثروت، قدرت یا شهرت هستند. با درایت ، لایق و جدی هستند. در بسیاری از مواقع زئوس‌ها برای به دست آوردن آن چه برایشان مهم است منافع دیگران را به خطر می‌اندازند.

مظهر اراده و قدرت ، کنترل کننده ، تیزبین و مسلط به همه جهات می باشند.

ویژگی های شخصیتی چنین افرادی را می توان در رهبران قدرتمند , شاهان , حاکمان و رؤسای بزرگ دید.
یکی از ویژگی‌های زئوس این است که به ایده‌های دیگران گوش می‌کند و بهترین آن‌ها را انتخاب ‌می‌کند اما نهایتا با نام خودش آن را ارئه می‌کند.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


چالش های والدین کودک با کهن الگو زئوس

پدر و مادر کودک با کهن الگو زئوس ، باید فضای لازم را در اختیار کودک قرار دهند و او را تشویق کنند براساس اراده خود تصمیم بگیرد و عمل کند. با این کار والدین، توانایی تفکر و عمل را که از تواناییهای ذاتی مثبت کودک با کهن الگو زئوس است را در او تقویت می کنند. باید از کودک با کهن الگو زئوس این سوال پرسید: “دوست داری این کار را بکنی یا نه؟” یا “می خواهی اینجا بیایی یا نه؟” کودک با کهن الگو زئوس در پاسخ به این سوالها حرف آخر را می‌زند. بدترین حالت برای این کودک با کهن الگو زئوس وجود مادری بی اراده و پدری فرمانرواست. چنین کودکی منتظر فرصت است تا به حقوق دیگران تجاوز کند. اگر پدر یا مادر فرزند را آزار بدهد، فرزند با کهن الگو زئوس از فرد قدرتمندتر پیروی و بر افراد ضعیفتر حکمرانی می کند.

دوران کودکی فردی با شخصیت آرکیتایپی زئوس

زئوس خردسال همواره نظرات شخصی خود را مطرح می‌کند و به این ترتیب سریعا خودرا به همه میشناسند. وقتی موضوعی نظرش را جلب می‌کند، مثلا میخواهد چیزی را در دستش بگیرد یا چیزی را که دردست دارد، همچنان نگه دارد، مشکل بتوان نظرش را تغییر داد. کودک با کهن الگوی زئوس از همان وقتی که دو ساله است می تواند با اقتدار کامل “نه” بگوید. کودکان زئوسی معمولا با اراده هستند. تغییر دادن علاقه‌ی کودک با کهن الگوی زئوس کاری است دشوار. ممکن است حتی با اقتدار به پدر و مادر خود دستور بدهند.

دوران بلوغ فردی با شخصیت آرکیتایپی زئوس

ارتباط نوجوانی با کهن الگوی زئوس با مردان مستبد مشکل ساز خواهد بود. به عنوان یک نوجوان او به گونه ای رفتار می کند که دیگر مردان به او نشان می دهند رئیس واقعی در هر جا او نیست. نوجوان با کهن الگوی زئوس از اینکه زیردست دیگران باشد خشمگین می شود و منتظر فرصت باقی می ماند تا تلافی کند. نوجوانی با کهن الگوی زئوس سیاستمدار است و می داند نباید با قدرتی دربیفتد که در آن برنده نخواهد شد.

دوران تحصیل فردی با شخصیت آرکیتایپی زئوس

معمولا هم سن و سالان جوانی با کهن الگوی زئوس آنها را به عنوان رهبر ذاتی قبول می‌کنند. زئوس معمولا اهل عمل است. حتی ممکن است آنقدرها هم باهوش و بااستعداد نباشند. معمولا وقت خود را بر سر گذشته تلف نمیکنند و برای احساسات خود و یا دیگران وقت نمیگذارند. کهن الگوی زئوس در دوران تحصیل مهارت خاصی در شناسایی و بهره‌گیری از امکانات بالقوه و موجود دارند و به فکر کارهایی هستند که وقتی متصدی امری شدند، آنها را انجام خواهند داد. در این دوران کهن الگوی زئوس قادر به دیدن تصاویر جامع‌تر و با وضوح تصویر بیشتری از رویدادها هستند و می توانند به امکانات بالقوه هم فکر کنند.

شغل و حرفه فردی با شخصیت آرکیتایپی زئوس

فردی با کهن الگو زئوس همواره شکایت دارد که چرا بالاسری ها کارهایی را که او در آنها موفق است، نمی‌بینند. زئوس همواره به دنبال فرصت‌های مناسب است. برای زئوس رسیدن به پول و ثروت مثل بازی‌ای است که به طور غریزی در آن مهارت دارند. کهن الگو زئوس اگر لازم باشد کسی را که برایش کار می‌کند اخراج کند یا به کسی درسی بدهد، به راحتی و بدون هرگونه اغماض این کار را انجام می دهد. زئوس مقام بالایی دارد، چه شغل او دولتی باشد، چه سرقت و قاچاق!

به دنبال ریاست
شناخت کارمندان مناسب
داشتن دید کل نگر
دارای خلاقیت و به دنبال فرصت
پیشی گرفتن از دیگران
ماهر در تنبیه و یا اخراج کارمندان
اهل ریسک

رابطه شخصیت آرکیتایپی زئوس با مردان

مردها در بازی زئوس مهره هایی مهم هستند. برخی از این مردها همکاران و برخی دیگر رقبای زئوس هستند. برای کهن الگو زئوس ممکن است موقعیت‌ها‌یی پیش بیاید که هرکسی را قربانی کند. یکی از توانایی های کهن الگو زئوس ، استعداد آنها در مذاکره و سازش است. جمع های مردانه که سبب بیشتر شدن اقتدار زئوس می شود برای او جالب و دوست داشتنی است.

رابطه شخصیت آرکیتایپی زئوس با زنان

مردانی با کهن الگوی زئوس بسیار زن دوست هستند. و چون زئوس فرد مهمی است، به صورت طبیعی برای زنها جذابیت دارد. زکهن الگو زئوس از قدرت، شهرت و ثروت خود برای جذب زن ها استفاده می کند. زئوس خشونت دارد، خیلی احساساتی نیست، با زنان از موضع قدرت برخورد کرده و در مقایسه با مردان معمولی بیشتر درگیر روابط جنسی است. زئوس معمولا در روابط خود با زنها خیلی متعهد نیست. زئوس از زنها توقع فرمانبرداری دارد.

ازدواج فردی با شخصیت آرکیتایپی زئوس

هنگامی که زئوس کهن الگوی اصلی یک فرد می باشد، اهل تشکیل خانواده است و خانواده یکی از هرمهای قدرت اوست. چنین مردی معتقد است که “خانه یک مرد قلعه اوست.” از این رو خواهان خانه و خانواده است. زئوس برای گسترش قلمروش، ازدواج کرده و تشکیل خانواده می دهد و بچه به دنیا می آورد. زئوس از همسر خود توقع دارد خانه را اداره کند و او را درگیر خرده کاریهای خانه نکند.

فرزندان فردی با شخصیت آرکیتایپی زئوس

زئوس تایپ در ازدواج و تمایل به فرزند هم در پی یافتن اتحاد است که بتواند قلمروی خودرا گسترش دهد. زئوس دوست دارد خانواده‌ای پرجمعیت تشکیل بدهد و خواهان بچه ها و نوه های بسیار است تا تدوام نسل یابد و به پیشرفت فرزندان خود کمک می کند. فردی با کهن الگوی زئوس فرزندانش را در عرصه تحصیل و حرفه راهنمایی می کند و آنها را حمایت می کند. زئوس از نظر احساسی با فرزندانش فاصله دارد و پدری مقتدر است.

میانسالی فردی با شخصیت آرکیتایپی زئوس

زئوس موفق، فردی است که به هدف‌هایی که برای خود تعیین کرده، رسیده است و به همین دلیل از زندگی‌اش رضایت دارد. ممکن است فرزندان او که به بلوغ رسیده اند، مشکلاتی ایجاد کنند یا همسرش زئوس را ترک کند.

کهنسالی فردی با شخصیت آرکیتایپی زئوس

مرد زئوس پسرانش را به عنوان رقبای خود به حساب می‌آورد. زووس حتی ممکن است با نوشتن وصیت نامه ای عجیب و غریب سعی کند اموال و دارایی هایش را حتی پس از مرگ هم کنترل کند. تلاش برای کنترل هر چیزی سرنوشت مردی است که فرمانبردار کهن الگوی زئوس در وجود خود است.

نقاط ضعف شخصیت آرکیتایپی زئوس

الف- غرق شدن در موفقیت و رها کردن جنبه‌های دیگر زندگی
ب- فدا کردن خواسته‌های دیگران
ج- بی‌توجهی به بعد احساسات

نقاط قوت شخصیت آرکیتایپی زئوس

الف- مدیریت بالا
ب- شناختن استعدادهای افراد
ج- کارآفرینی
د- داشتن اراده و اهداف بزرگ
ه- ناامید نشدن در شرایط دشوار و مدیریت بحران

روش جذب شخصیت آرکیتایپی زئوس

زئوس از مردان و زنان توانمندی خوشش می‌آید که به اهداف او کمک می‌کنند. از کسانی‌که نالان و بی‌انگیزه هستند دوری می‌کند. وقت خود را تلف نمی‌کند و حتی برای روابط عاطفی‌اش هم برنامه‌ریزی می‌کند.

دستوالعمل‌هایی برای شخصیت آرکیتایپی زئوس

الف- به خودشناسی هم روی بیاورید
ب- بلندپروازی را در خدمت جامعه هم قرار دهید
ج- انتظار هوش و توانمندی زیاد از بسیاری از افراد نداشته باشید
د- رقابت‌طلبی خود را تا حدی ادامه دهید که منافع افراد زیردست به هم نریزد

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *