شخصیت آرکی تایپی هستیا (وستا)بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکی تایپی هستیا (تیپ آرکی تایپی وستا) hestia را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی هستیا نماد آتشکده

شخصیت آرکیتایپی هستیا (وستا)

در افسانه‌های یونانی، کهن الگوی هستیا نخستین فرزند ریا و کرونوس و خواهر ارشد نسل اول المپ‌ها و خاله و عمه دوشیزه نسل دوم می‌باشد. هستیا اولین کودکی بود که مانند چهار برادر و خواهر دیگرش به محض تولد توسط کرونوس پدرش بلعیده شد و آخرین فرزندی بود که از شکم پدر بیرون آورده شد. بدین ترتیب هستیا بیشترین زمان را در زندان تاریک و خفقان آور پدر گذراند و نیز تنها کودکی بود که مدتی را در آنجا به تنهایی سر کرد. هستیا بزرگترین خواهر زئوس و الهه حاکم بر زندگی خانوادگی و به عبارتی اجاق خانه بود. هستیا نماد آتشکده ، به ویژه آتش شعله ور آتشدانی دایره وار و ناشناخته ترین المپی زمانه خود بود که بنابر باور یونانیان بدون حضور و ورود هستیا هیچ خانه و معبدی تقدس نمی یافت. در واقع آنان وجود هستیا را موجب روحانیت اماکن و فراهم آورنده معرفت، گرما و حرارت زندگی می‌دانستند. نه هستیا و نه همتای رومیش، وستا ، هیچ یک به دست نقاشان و مجسمه سازان در پیکر انسانی ظاهر نشدند، بلکه حضور ایشان در دل آتشین و گرم خانه، معابد و شهرها احساس می‌شد. نماد صوری هستیا ، دایره بود. هستیا هم آن حس روحانیت و تقدس بود و هم آتش مقدسی که فراهم آورنده معرفت، گرما و حرارت برای پختن غذاست.

حضور کهن الگوی هستیا برای تداوم زندگی اساسی است و نیز به عنوان یک کهن الگو حضورش در شخصیت زن بسیار مهم است، زیرا به زن حس کمال و یگانگی می دهد. کهن الگو هستیا ، ظاهرا وجه مشترکی با کهن الگوی آرتمیس پرجنب و جوش و یا کهن الگوی آتنا تیزهوش زره‌پوش ندارد. گرچه این سه خدابانوی در قلمرو توجه و طریق عمل با یکدیگر تفاوت دارند، اما در برخی خصوصیات ناملموس و در عین حال بسیار اساسی و مهم مشترکند. هستیا ، آرتمیس و آتنا دارای وجه یگانگی با خویشتن هستند. هیچ یک قربانی اعمال دیگران نشدند. در هر سه این توانایی هست که بی هیچ پریشانی و آشفتگی به خاطر نیازهای دیگران و یا نیاز خود به دیگران، بر اهداف خویش متمرکز بماند.

هِستیا خدابانوی آتشکده و معنویت است که در جامعه ی اکنون متاسفانه کمتر پیدا می شود ولی اگر باشند متمرکز بر خود هستند و کاری به دیگران ندارند. قضاوت نمی کنند و حوادث را همان گونه که هست قبول می کنند.هستیا دارای خوی درونگرا و تمرکز بر معنویت می باشد. هستیا کهن الگوی درون محور است. او به عنوان یک شخصیت معتدل، شرافتمند، مهربان و سخاوتمند شناخته می شود. مشابه آتنا و آرتمیس، او در مقابل وسوسه های مردانه مقاومت می کند، به همین دلیل به عنوان الهه‌ی باکره دسته بندی می گردد. آگاهی او متمرکز است. برخلاف پرسفون که افراد دیگر را جستجو و مطالبه می کند، هستیا بر روی خود متمرکز است. همچنین متفاوت با آتنا و آرتمیس، هستیا خطر جستجوی جهان خارج و حیات وحش را به جان نمی خرد.

هستیا وقتی کاری انجام می‌دهد غرق در آن می‌شود و با آرامش خاصی آن را به پایان می‌رساند.

هستیا زن رازداری است که می‌تواند سنگ صبور بقیه زنان باشد. در فرهنگ مدرن امروز تیپ هستیا به عنوان یک شخصیت غالب در اکثریت زنان دیده نمی شود. اکثر زنان کهن الگو های غالب دیگری را به همراه دارند. البته هنوز بعضی از زنان اشاراتی را از خصوصیات هستیایی در آرایش خود دارند. زنان دیگر آرزو می کنند تا ویژگی های هستیایی را در خودشان رشد دهند.
زن هستیایی دارای یک حضور درونی و سکوت است. او در روابط خود متمایز از دیگران است. او کاملاً به مالکیت، نتایج و قدرت غیر وابسته است.

او از هرگونه قید و بند به اتفاقات بیرونی رها است.

او یک آرامش به همراه سکوت می طلبد. زن هستیایی به سمت تشریفات و مراسمات معنوی از قبیل مراقبه گرایش دارد. معمولا در بین فامیل کاری به مسائل بقیه ندارد و سرش به کار خودش است.

زن هستیایی بر روی تجارب درونی خود متمرکز است.

او کاملاً در تماس با ارزش های درونی خود است. زندگی برای او معنای خاصی دارد. هستیا به عنوان محافظت کننده اجاق زندگی، وظایف و مسئولیت های خود را در آرامش و با تمرکز به انجام می رساند. او حتی اگر در حال جارو زدن یا رختشویی نیز باشد، باز هم این کار را با کمال تمرکز و مانند یک مراقبه انجام داده و هرگز توجهی به زمان نخواهد داشت. او در بین فعالیت های اورژانسی یک آرامش بدون توجه به زمان را تجربه می کند.

زن هستیایی زن پس زمینه هستند. او مقاومت نمی کند. به نظر بی نام و نشان می نماید، در حالی که وجودش باعث ایجاد آرامش می گردد. معنا یک نکته کلیدی در زندگی تیپ هستیا است. زن هستیایی اهل سخن چینی و شایعه سازی و بحث های روشنفکرانه نیست.
او شنونده‌ی بسیار خوبی است و مهربانی خود را به روش خودش نشان می دهد. مسائل جنسی در درجه اول اهمیت او نیست. اگرچه وقتی اتفاق می افتد لذت می برد.

زن هستیایی متاهل می تواند نقش یک زن سنتی را ایفا نماید. اگرچه یک زن هستیایی واقعی، خود مختاری درونی خود را حفظ کرده و به یک مرد برای بهره مندی عاطفی نیازمند نیست.
زنی که کهن الگوی هستیا بر او غالب است معمولاً مجرد مانده و اصولاً بر خلاف جهت اجتماع خود زندگی می نماید. خانواده یا دوستان متاهلش ممکن است حسرت حس تنهایی او را بخورند.
زن تیپ هستیا دارای یک زندگی غنی درونی است بنابراین با چالش های یک انسان تنها نیز مواجه می شود. – او آرزومند تنهایی است تا فضای مقدسی به منظور تماس با بخش عمیق درونی خود فراهم آورد.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش شخصیت آرکی تایپی هستیا

کهن الگوی هستیا را می‌توان در تنهایی بی‌دغدغه و آرام یافت و یا در حس نظم و ترتیبی که از انجام “صبورانه کارهای خانه” حاصل می‌شود. مرتب کردن کمد لباس، مرور عکسهای گذشته و مرتب و منظم کردن و چیدن آنها در آلبوم. زنی که ذاتا کهن الگو هستیا ندارد، می‌تواند هوشیارانه هستیا را به درون خویش دعوت کند و اوقاتی را با کهن الگوی هستیا یعنی با جنبه متمرکز، درونی و آرام خویش بگذراند. چنین دعوتی مستلزم این است که وقت و فضای لازم را به خود اختصاص دهد. این بخصوص در مورد زنی برونگرا صادق است که زندگیش پر از فعالیت و ارتباط است و همیشه مغرورانه از نداشتن لحظه‌ای خلوت و آرامش شکوه می‌کند. برای تقویت کهن الگو هستیا لازم است وقت کافی به انجام هر کاری اختصاص داده شود.

والدین کودکی با شخصیت آرکی تایپی هستیا

سالهای کودکی کهن الگو هستیا ، مشابه افسانه کهن الگو ، زندگی با پدری مستبد و مادری ناتوان و غالبا افسرده است. بسیاری از آنها در خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند که به نیاز کودکان اهمیتی نمی‌دهند. آنها کمابیش به حال خود رها هستند و هر نوع بیان شخصیتی تحت تاثیر نیاز پدر به سلطه جویی، بلعیده می‌شود. در چنین محیطی بیشتر کودکان از والدین خود می‌آموزند و مانند آنها رفتار می‌کنند. بزرگترها، بخصوص پسرها به بچه‌های کوچکتر آزار می‌رسانند و یا اینکه به کوچه و خیابان پناه می‌برند. دختران گاه از نمونه دیمیتر پیروی می‌کنند و خواهران و برادران کوچک را تحت حمایت خود قرار می‌دهند و گاه نمونه هرا می‌شوند و در اولین فرصت خود را به مردی یا شوهری وابسته می‌کنند.

دوران کودکی فردی با کهن الگو هستیا

کودکی با کهن الگوی هستیا بسیار آرام است و معمولا خودش به تنهایی بازی می‌کند و برای دیگران مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. کهن الگو هستیا کمتر توجه دیگران را به خود جلب می‌کند و نیز کمتر باعث واکنشهای شدید در دیگران می‌شود. کودک هستیا از ابتدا خودکفا بوده و طبع آرام و خودبسنده خودش را نشان می‌دهد. مواقعی که اذیت می‌شود یا آسیب می‌بیند، به اتاق خودش پناه می‌ببرد و در تنهایی تسکین می‌یابد.

دوران بلوغ فردی با شخصیت آرکی تایپی هستیا

فردی با کهن الگو هستیا در دوران بلوغ، خود را از هیجانات عاطفی و نیز از موضوع طرفداری یک دوست به نفع دیگری دور نگاه می‌دارد. هستیا از دید اجتماع اطرافش تکرو و همیشه در حواشی جریانهاست، فردی است که خود می خواهد کنار باشد و بی نیاز از دیگران است. دوران بلوغ فردی با کهن الگوی هستیا ممکن است برای او ارمغان آور تعمق در عوالم دینی و روحانی باشد. اگر هستیا با جدیت به این عوالم بپردازد و خود را وقف آن کند، احتمالا تنها مورد اختلاف با والدین برایش پیش می‌آید.

دوران تحصیل فردی با شخصیت آرکی تایپی هستیا

اگر فردی در خود فقط کهن الگوی هستیا را داشته باشد، تمایل چندانی به دانشگاه رفتن ندارد، زیرا میل به پیشرفت عقلانی، یافتن شوهر و یا کسب تخصص حرفه‌ای جزء نیازهای کهن الگو هستیا نیست. این انگیزه ها با حضور کهن الگوهای دیگر شکل می‌گیرد. بیشتر دختران هستیایی به خاطر وجود کهن الگو‌های دیگر و یا به دلیل توقعات دیگران به دانشگاه می‌روند.

شغل و حرفه فردی با شخصیت آرکی تایپی هستیا

محیط رقابت جویانه کار باب طبع زن با کهن الگو هستیا نیست، زیرا در زن هستیا انگیزه جاه طلبی و شهرت نام وجود ندارد. او محیط کارش را همچون خانه پر از صمیمیت می‌کند، برای قدرت ارزشی قائل نمی‌شود و با بازیهای برد و باخت نیز بیگانه است. اغلب به کارهای سنتی زنانه و نیز حرفه دفتری می‌پردازد. در محیط کار یا به چشم نمی‌آید و ارزش کاریش نادیده گرفته می‌شود و یا برعکس، به خاطر کار خوب و قابل اطمینانش و نیز دور نگاه داشتن خود از غیبت کردنها و سیاست بازیها چون جواهری با ارزش تلقی می‌شود.

کهن الگوی هستیا به دنبال شهرت و جاه طلبی نیست.
هستیا معمولاً در خانه کار می‌کند.
کهن الگو هستیا در کار بسیار بردبار و استوار است.
هستیا علاقه‌مند به کارهای دفتری و دور از توجه دیگران است.
رابطه فردی با کهن الگو هستیا با مردان و زنان
کهن الگوی هستیا در ارتباط با زنان آنها را همانند خودش می بیند و فکر می کند که اتفاقی نیست که هر کس در مسیر زندگیش قرار می‌گیرد. کهن الگو هستیا در مورد مردان هم فکر می‌کند که آنها فقط مشغول زندگی کردن خودشان هستند و اگر رفتار و یا عادتی دارند که زنها نمی پسندند، دلیل بر دیگر آزاری نیست و آنها فقط مشابه خانم ها نیستند و نه هیچ چیز دیگری.

ازدواج شخصیت آرکی تایپی هستیا

زنی با شخصیت آرکی تایپی هستیا با قالب سنتی همسر خوب، وارد زندگی می‌شود و به وظیفه “کدبانویی” اولویت می‌دهد. در مراقبت از منزل کوشاست و به دنبال آرزوهای جاه طلبانه برای خود و همسرش نیست. از این رو هستیا نه با همسرش به رقابت می‌پردازد و نه به عیب‌جویی و شکایت از او بر می‌خیزد. تا وقتی آفرودیت در او نفوذ نکرده باشد، هیچ گونه انگیزه تنوع در او یافت نمی‌شود. در پی ارتباط با مردان دیگر نیست و گرچه خیانت شوهر برایش چندان اهمیتی ندارد، اما خودش چون هرا به زناشویی وفادار می‌ماند.

من جذب مردی ساکت و آروم و محجوب میشم…مردی فهمیده که خانواده دوست و نان آوره و دنبال شَر و شور نیست…مردی که مستقل و کارآمده و درک میکنه که من همسر خوبی برای او هستم…من زن وظیفه شناسی هستم و همه ی امور شوهر داری و بچه داری رو طبق وظیفه انجام میدم…من باورها و اعتقادات شخصی خودم رو دارم و دخالتی در سبک زندگی شوهرم یا فرزندانم نمیکنم..من زن بدون قضاوتی هستم… من وظایف خودم رو بعنوان یک همسر یا یک مادر،بخوبی انجام میدم  تا احساس رضایت درونی داشته باشم. در بندِ مادیات و چشم و هم چشمی نیستم.برای معنویات و  درونیات خودم ارزش بیشتری قائلم و کاری به کار دیگران ندارم.

فرزندان فردی با کهن الگوی هستیا

زنی با کهن الگو هستیا ، به خصوص اگر قدری هم دیمیتر داشته باشد، مادری فوق العاده می‌شود. اما گاهی گرایشش به درون موجب فاصله گیری او از فرزندانش می‌شود و مهر و محبتش به شدت رنگ می‌بازد. معمولا فرزندانش را آزاد می‌گذارد تا خودشان راهشان را انتخاب کنند. مادری با کهن الگوی هستیا در مواظبت و نگهداری از فرزندان برای ایشان خانه‌ای پر از آرامش و امنیت فراهم می‌آورد. اگر چه غالبا ارتباط سالمی با فرزندان خود دارد، اما چنین مادری در کمک به فرزندان برای حل مشکلات اجتماعی‌شان و یا انتخاب راه‌های پیشرفت حرفه‌ای و مادی موفق نیست.

میانسالی فردی با شخصیت آرکی تایپی هستیا

زندگی زنی با شخصیت آرکی تایپی هستیا در میانسالی راه خود را پیدا کرده‌است. در صورتی که ازدواج کرده باشد، خانه‌داری برایش نقشی محبوب و راضی کننده است و اگر مجرد باقی مانده باشد، از تجرد خود راضی است و در پی مردان نمی‌باشد و چنانچه وارد محیط کار شده باشد بخش جدایی ناپذیر فضای کاری خود می‌شود و به آرامی به انجام وظایف خود می‌پردازد. میانسالی برای زنی با کهن الگو هستیا اغلب آن مرحله از زندگی است که رسما وارد حیطه مذهبی می‌شود، تحولی طبیعی که نتیجه وفاداری آنان به پیمانی عمیق و دیرینه در قلبشان می‌باشد. برای قوم و خویشان چنین تصمیمی از جانب هستیا که همواره ساکت بوده و هرگز اهمیت این بخش از زندگیش را عیان نکرده، بسیار غیرمنتظره است.

کهنسالی فردی با شخصیت آرکی تایپی هستیا

در زنی با کهن الگوی هستیا همواره حالتی از “متانت و دانایی” نهفته است. در مواقع لزوم نیز در نقش عمه یا خاله مجرد به یاری اعضای خانواده می‌رود. دو بحران عاطفی که در زندگی زنان سنتی وقوع می‌یابد، آشیانه تهی و بیوگی است (آشیانه تهی به دوره‌ای از زندگی زنان مادر اطلاق می‌شود که فرزندانشان همگی بزرگ شده و به دنبال سرنوشت خویش خانه را ترک کرده اند)، اما برای زنی با کهن الگوی هستیا که اغلب هم مادر است و هم همسر، هیچ یک از این نقشها نیاز مبرمی نیست و در نتیجه بر زن هستیا تاثیر نمی‌گذارد.

نقاط ضعف شخصیت آرکی تایپی هستیا

الف- منفعل بودن
ب- سکوت و بی‌تفاوتی

نقاط قوت شخصیت آرکی تایپی هستیا

الف- آرامش
ب- صبر و توکل
ج- عدم دخالت در زندگی دیگران

روش جذب تیپ شخصیتی هستیا

اجازه دهید در آرامش باشد و محیطی آرام برای او فراهم کنید. او را مجبور به انجام کارهای بیرون نکنید و انتظار فعالیت‌های اجتماعی زیاد از او نداشته باشید.

دستورالعمل‌هایی برای تیپ شخصیتی هستیا

کمی خود را از درون بیرون بیاورید و به بیرون هم توجهی کنید. به فرزندان خود جسارت بدهید و خود نیز جسارت را بالا ببرید.
به مطالعه‌ی اوضاع اجتماعی بپردازید تا کمی بیرون خود را هم رشد دهید.
ظاهر بینی زنان مدرن امروز باعث از دست دادن ویژگی های هستیا می شود. هستیا ها در اجتماع های معنوی شکوفا می شوند ولی در جوامع امروزی این افراد تنها می شوند. هستیا خود را به صورت راهب باکره به اشتراک می گذارد، گویی از خود دست می کشد و به معنای زندگی می پردازد.
مشکلی که ممکن است یک زن تیپ هستیا در دنیای امروز پیدا کند، عدم تمایل به ایستادگی و مقاومت در امور مختلف است.
هستیا فاقد هرگونه ابراز وجود است. او در مورد خودش چیزی نمایش نمی دهد. او از دنیای مدرن، سریع و رقابتی امروز به دور است.

زنان هستیا نیازمند گسترش یک “شخصیت موثر” هستند، یک “انطباق اجتماعی” تا زمان بروز حوادث، به هستیا ها کمک کند تا با امور مختلف تعامل نشان دهند.
چالش های زندگی ممکن است باعث شود تا به دانستن چیزهایی که برایشان اهمیت دارد، نزدیک شوند.

شخصیت آرکی تایپی هستیا

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *