ماده مخدر گل یا ماری جوانا و عوارض مصرف آن

ماده مخدر گل یا ماری جوانا

ماری جوآنا (MARIJUANA)

  • اسامی عامیانه: WEED ،GRASS ،POT ،CHRONIC ،JOINT ،BLUNT ،HERB ،GANGA HEMP ،BASH ،BHANG ،BLAST ،JIVE
  • شکل ظاهری: از برگ، ساقه شاهدانه بدست می آید. شبیه جـعــفـری خشک سبـز، قهوه ای و یا خاکستری میباشد. اندکی توهم زا است.
    ماده مخدر گل یا ماری جوانا
    نحوه استعمالماده مخدر گل یا ماری جوانا : مانند حشیش میباشد.
  • اثرات آنی ماده مخدر گل یا ماری جوانا : گذشت زمان حس نمیگردد، تمرکز کاهش مییابد، حافظه و یادگیری کاهش می یـابد، افـزایـش فـشار خـون و ضـربـان قـلـب، خشکی دهان، قرمزی چشمها، خواب آلودگی، اشتها آور، اثرات حشیش را نیز دارا می باشد. خنده های مکرر.
  • خطرات ماده مخدر گل یا ماری جوانا : پارانوئید، آسیب به ریه ها، سرفه و عفونت مجاری تنفس، برونشیت.
  • .ماری‌جوآنا که در فرهنگ عامه با نام علف یا گل. نیز شناخته می‌شود، ترکیبی از گیاه شاه‌دانه است که به عنوانداروی فعال‌کننده روان یا داروی طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جز ماری‌جوانا، ترکیبات دیگری از گیاه شاه‌دانه نظیرحشیش و روغن حشیش نیز به‌دست می‌آید.
  • .تتراهیدروکانابینول.. ترکیبِ مؤثر همهٔ فراورده‌های گیاه شاهدانه و عامل اصلیِ آثارِ سرخوشی‌آورِ آن است. تَمدد اعصاب،درون‌اندیشی خنده زیاد و افزایش اشتها از مهم‌ترین آثارِ دلخواه ذهنی و جسمیِ ماری‌جوانا است. از عوارض جانبی موقتیِ مهم مصرف آن می‌توان به کاهش حافظهٔ کوتاه‌مدت، خشکی دهان، سرخی دیدگان، اختلال در مهارت‌های حرکتی، و گاهی احساس اضطراب و وحشت اشاره کرد. عوارض جانبی بلندمدت شامل اعتیاد، کاهش قوای فکری در افرادی که مصرف را از نوجوانی آغاز کرده‌اند، و مشکلات رفتاری در کودکانی است که مادرانشان هنگام بارداری ماری‌جوآنا مصرف می‌کرده‌اند.
  • .ماری‌جوانا، به‌عنوان یک مادهٔ داروهای روان‌گردان تفریحی، داروی درمانی، و همچنین در برخی مراسم مذهبی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دارو بیشتر به‌صورت تنفسِ دودِ حاصل از سوختن (تدخینی) و گاهی به‌صورت خوراکی است. در حالت تدخینی، گیاه خُرد شده را در کاغذی پیچیده و به صورت سیگار شاه‌دانه آن را می‌کشند.
  • .از اوایل قرن بیستم، در اغلب کشورهای دنیا، محدودیت‌هایی قانونی درمورد استفاده و فروش ماری‌جوانا و دیگر محصولاتِگیاه شاهدانه وضع شده‌است. علاوه براین، ماری‌جوانا در برخی کشورهای دنیا مانند کانادا، بلژیک، استرالیا، هلند، اسپانیا و همچنین ۳۲ ایالت از کشور آمریکا به‌عنوان یک درمانِ گیاهی با تجویز پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌عنوانماری‌جوانای طبی از آن یاد می‌شود. داشتن، مصرف، و فروش آن در بیشتر کشورهای جهان غیرقانونی است.
  • .اولین نشانه‌ها از مصرف ماری‌جوانا به هزارهٔ سوم پیش از میلاد یا ۵ هزار سال پیش از این مربوط می‌شود.

عوارض ماده مخدر گل یا ماری جوانا

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان بریتانیا مصرف ماری‌جوانا در برخی موارد ممکن است اضطراب و پارانویا در افراد را افزایش دهد و منجر به سردرگمی و حتی توهم شود. مارتا دی فارتی از کینگز کالج لندن می‌گوید ‘شواهد قانع‌کننده‌ای’ وجود دارد که مصرف منظم ماری‌جوانا خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مثل اسکیزوفرنی را به خصوص در نوجوانان افزایش می‌دهد. مایکل بلومفیلد از دانشگاه کالج لندن هم می‌گوید تصور می‌شود نوجوانان به ویژه بیشتر آسیب‌پذیر هستند به دلیل این که مغز آنها هنوز در حال رشد است. دکتر دی فارتی می‌گوید تحقیقات همچنین خطر بالایی از ابتلا به روان‌پریشی را به نوعی از مار‌ی‌جوانا مرتبط دانسته‌اند که میزان بیشتری از ماده روانگردان تتراهیدروکانابینول (THC) دارد. نتیجه پژوهشی نشان داد که خطر ابتلا به روانپریشی در افرادی که هر روزرماری‌جوانای قوی مصرف می‌کنند، پنج برابر بیشتر از کسانی است که ازآن استفاده نمی‌کنند. ماری‌جوانا می‌تواند اعتیاد‌آور باشد، به ویژه اگر مرتب مصرف شود. تخمین زده شده که حدود ۱۰ درصد از افرادی که مرتب این ماده را استفاده می‌کنند، به آن وابسته می‌شوند. به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان، ترک اعتیاد به ماری‌جوانا ممکن است در برخی افراد باعث علائمی مثل ولع شدید، کم‌خوابی، نوسانات خلقی، زودرنجی و بی‌قراری شود. در حالی که ممکن است برخی از این اعتیادها روانشناختی باشد، به گفته دکتر بلومفیلد، ماده ” THC” در ماری‌جوانا می‌تواند برای برخی افراد اعتیاد جسمی هم ایجاد کند. دکتر مورگن می‌گوید مصرف ماری‌جوانا در کوتاه مدت به حافظه و توانایی شناختی افراد آسیب می‌زند. به نظر می‌رسد برخی اثرات ضعیف و قابل برگشت آن تا بیست روز باقی بماند. پروفسور مورگن می‌گوید درباره این که مصرف ماری‌جوانا باعث می‌شود فرد به مواد مخدر قوی‌تری روی بیاورد، شواهد قوی وجود ندارد اما مصرف ماری‌جوانا ممکن است باعث شود که فرد به سیگار روی بیاورد و به گفته اداره خدمات ملی بهداشت بریتانیا، افرادی که به صورت منظم چه خالص چه با توتون، ماری‌جوانا می‌کشند، به احتمال زیاد ممکن است به بیماری برونشیت،التهاب پوشش ریه‌ها، مبتلا شوند.

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چیست و چه تفاوتی با حشیش دارد؟

انواع ترکیبات ماری‌جوانا و حشیش از برگ‌، ساقه‌، دانه و یا گل‌های خشک گیاه شاه‌دانه و یا کانابیس به دست می‌آیند و به رنگ‌های سبز‌، قهوه‌ای‌، خاکستری و یا ترکیبی از آن‌ها دیده می‌شوند‌. بیش از ۲۰۰ نام و اصطلاح مختلف در سراسر دنیا برای فراورده‌های گیاه کانابیس شناخته شده است که رایج‌ترین اصطلاحی که در کشور ما برای  آن‌ها به‌کار می‌رود‌، حشیش است‌. سایر اسامی رایج برخی از ترکیبات این خانواده از مواد روان‌گردان عبارتند از : ماری‌جوانا (Marijuana)، علف یا گراس (Grass)، دیگ (Pot)، علف هرز (Weed)، چای (Tea)، مری‌جین (Mary jane)، شاه‌دانه Temp)‎)، چرس (Charas)، بنگ (Bang)، داگا (Dugga) و سین سمیلا (Sinsemilla).

ماده مخدر گل یا ماری جوانا چه مدت در بدن مصرف‌کننده باقی می‌ماند؟

THC موجود در ماده مخدر گل یا ماری جوانا به سرعت توسط بافت‌های چربی اندام‌های مختلف بدن جذب شده و در بدن به مدت طولانی باقی مانده و به کندی دفع می‌گردد. معمولاً آزمایش‌های معمولی ادرار، وجود THC در بدن فردی که حتی یک‌بار ماریجوانا مصرف کرده است را بعد از هفت تا ده روز هنوز مثبت نشان می‌دهد. در افرادی نیز که مصرف‌کنندگان دائمی ماری‌جوانا هستند، حتی پس از گذشت دو تا چهار هفته از آخرین مصرف آن‌ها هنوز آزمایشات وجود THC در بدن آن‌ها را نشان می‌دهند.

چرا نوجوانان به مصرف ماری جوانا روی می‌آورند؟

دلایل مصرف ماده مخدر گل یا ماری جوانا ماری جوانا

برخی فکر می‌کنند مصرف ماریجوانا آرامش‌بخش است چون در مورد آن اطلاعات نادرستی از دیگران دریافت کرده‌اند. برخی از نوجوانان ممکن است برای فرار از تنهایی و یا مشکلاتی که در خانه، مدرسه و یا با دوستانشان دارند به مصرف ماری جوانا بپردازند.

یکی دیگر از دلایل مصرف ماری‌جوانا به خصوص در بین نوجوانان و جوانان این است که آن‌ها بر این باور غلط هستند که ماری جوانا و حشیش اعتیاد آور نیست. اما درواقع باید به این نکته توجه داشت که ماری جوانا و حشیش جز دسته مواد روان گردان محسوب می‌شوند و برخلاف دسته مواد مخدر مانند تریاک و هروئین که ابتدا اعتیاد جسمانی ایجاد می‌کنند و بعد اعتیاد روانی، مواد روان گردان در همان ابتدا بر روی اعصاب و روان فرد معتاد اثر می‌گذارد و او را گرفتار وابستگی روانی به آن ماده می‌کند. و در نهایت می بایست این نکته مهم را نوجوانان و جوانان یادآور شد که سیر درمان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد روان‌گردان به مراتب سخت‌تر و طولانی‌تر است.

قطع نظر از همه تبلیغاتی که در مورد مصرف ماری‌جوانا به گوشتان می‌رسد، همواره به‌خاطر داشته باشید که “هرگز نباید صرفاً به دلیل آن‌که دیگران ماری جوانا مصرف می‌کنند، آن را استفاده کنید و به یاد داشته باشید که در بین شما نوجوانان بسیار زیادی هم هستند که ماری جوانا مصرف نمی‌ کنند”.

چگونه می‌توان تشخیص داد که فردی ماده مخدر گل یا ماری جوانا مصرف کرده است؟

تست اعتیاد ماده مخدر گل یا ماری جوانا

اگر فردی ماری جوانا مصرف کند معمولاً خلق شاد و سرحالی پیدا می‌کند و این سرخوشی با علائم زیر همراه است :

 گیج و غیرعادی به‌نظر می‌رسد و راه رفتن او آشفته است.

 همانند افراد احمق بدون هیچ دلیل خاصی قهقه‌های بلند سر می‌دهد.

 چشمانش متورم و خیلی قرمز می‌شوند.

 در به یادآوری چیزها و مسائلی که رخ داده است، مشکل دارد.

 پس از بین رفتن سرخوشی چند ساعته، بسیار خواب‌آلود شده و در خواب سنگینی فرو می‌رود.

منابع :

ویکیپدیا

سایت آکسون

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *