پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی (مکانیک/ ارگانیک) ساشکین و موریس

پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی (مکانیک/ارگانیک)

ابعاد ساختای بیان ­کننده ویژگی­های درونی یک سازمان هستند و مبنایی بدست می­دهند که می­ توان به وسیله آن­ها سازمان­ها را اندازه­گیری و با هم مقایسه کرد

ابعاد سازمانی (مکانیک/ارگانیک)

برنز و استاکر” (۱۹۶۱) ساختارهای سازمانی را به دو نوع مکانیکی و ارگانیک دسته بندی می کنند و بیان می کنند که این تقسیم بندی بر اساس قابلیت های سازمان ها در خصوص پردازش اطلاعات است.

ساختار سازمانی تعریف کننده ی محیط فیزیکی است که در آن رفتار کارکنان سازمان رخ می دهد (دالتون و همکاران، ۱۹۸۰). ساختارهای سازمانی را می توان به دو دسته ی مکانیکی و ارگانیک تقسیم کرد.

ساختارهای مکانیکی دارای مشخصاتی مانند ساختارهای بسیار رسمی ، سلسله مراتب زیاد ، تحت کنترل شدید ، غیر انعطاف پذیر و غیر شرکت کننده یا غیر همراه هستند. در حالیکه ساختارهای ارگانیک را می توان توسط ویژگی هایی مانند ساختار غیر رسمی ، عدم مرکزیت اختیارات، کانال های باز برقراری ارتباط و انعطاف پذیری تعریف کرد (خاندوالا، ۱۹۷۷).

سیر گذار و تکامل سازمان­ها به سازمان­های ارگانیک، منعطف، مسطح و غیرمتمرکز نشان می­ دهد که ابعاد تشکیل ­دهنده آن­ها باید چیزی فراتر از ابعاد سازمان­های سلسله مراتبی و رسمی باشد.

در این گونه سازمان­ ها، روابط غیررسمی می­توانند نقش مهمی در ساختاردهی سازمانی ایفاء کنند. تغییرات اخیر نشان می ­دهد که این چهار بعد برای تغییر و موفقیت ساختارهای مدرن کفایت نمی ­کنند. این امر منجر به ساختاردهی سازمانی و کشف ابعاد اساسی عمیق ­تری از ساختار در بازارهای پویا شده است.

این سطح شامل روابط مبتنی بر اعتماد، روابط تعاملی برون­گرا و روابط عاطفی فراگیر می­باشد. منظور از روابط مبتنی بر اعتماد، حذف موانع محدودکننده، همکاری، انسجام و هماهنگی است که در سایه اعتماد ایجاد می­شوند.

سازمان­های دانش محور گرایش به ساختار ارگانیکی است و این ساختار موجود و ساختار ارجح از دیدگاه کارکنان به نظر می­رسد که عدم تطابق موجود بین  باید نوعی بده بستان بین ساختار موجود و ساختار ترجیح داده شده به وسیله کارکنان ایجاد شود یعنی یا ساختار موجود به سمت خواسته­های کارکنان و یا خواسته­های کارکنان به سمت ساختار موجود تعدیل گردد

پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی (مکانیک/ارگانیک)

پرسشنامه ارزیابی ابعاد سازمانی(مکانیک/ارگانیک) متشکل از ۱۰ سوال می باشد. سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) طراحی شده است.

تعداد گویه ها: ۱۰
هدف: تعیین مشخصه ارگانیک یا مکانیک در سازمان
سازندگان پرسشنامه: ساشکین و موریس

دانلود پرسشنامه به همراه مقاله علمی مرتبط

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *