شخصیت آرکیتایپی دیمیتر (سرس) بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی دیمیتر demeter (تیپ آرکی تایپی سرس) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه  آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر (سرس)
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی دیمیتر نماد مادری

شخصیت آرکیتایپی دیمیتر (سرس)

کهن الگوی دیمیتر که رومیان او را با نام سرس (به معنای حبوبات) می‌شناسند، نمادی با موهای طلایی گندمگون و سمبل غلات و مادر کهن الگوی پرسفون ، ادامه دهنده نسلی بود که مظهر باروری‌اند. کهن الگو دیمیتر در مقام نماد غلات، باعث و بانی فراوانی طبیعت است. کهن الگو دیمیتر در افسانه بخشاینده‌ترین کهن الگو بود. روزی دخترش، پرسفون جوان و معصوم مشغول چیدن گل در دشت و دمن بود که توسط هادس و با همکاری پدرش زئوس دزدیده می‌شود. پس از این واقعه دیمیتر بر روی زمین به جستجوی دخترش پرداخت. دیمیتر وقتی به خیانت پدر فرزندش و سایر کهن الگوها پی برد خیلی عصبانی شد. او به هیچ چیز اجازه باروری نداد تا اینکه پرسفون برگردد.

کهن الگو دیمیتر نمونه مادر است. کهن الگو دیمیتر مظهر میل به زایش و پرورش از طریق بارداری و نیز تغذیه جسمی و روانی دیگران است. کهن الگو دیمیتر  بیش از هر کهن الگوی دیگر، مهرورز و پرورش دهنده بود. زنی که کهن الگوی دیمیتر قدرتمند را در خود دارد، در آرزوی مادر شدن است و به محض اینکه مادر شد، رضایت خاطر می‌یابد. کهن الگو دیمیتر در زنان برانگیزنده میل به مهرورزی، مهربانی و بخشایش و ایثار است.

دمتر الهه‌ی مادر است و در برخورد با افراد دیگر نقش مادرانه دارد. دیمیتر بیشتر درون گرا (متضاد با آفرودیت) و مهربان است. او حتی برای محبت های کوچک دیگران، جبران های بزرگی می کند. این تیپ با حاملگی، پرورش و بزرگ کردن بچه ها و خانواده شناخته می شود. این کهن الگو حامل “عشق مادری” است. دیمیتر زن فداکاری است که تلاش می‌کند همه را از خود راضی نگه دارد.

به خاطر نقش زایندگی و برکتی که در وجود او قرار دارد دیمیتر الهه‌ی زمین، کشاورزی و باروری است و به عنوان الهه ذرت شناخته می شود. سمبل انرژی احیا کننده برای تمامی موجودات زنده روی زمین است.
این تیپ زنان، مردان را برای حفظ امنیت خود می خواهند تا همراهی فکری یا جنسی. در همین راستا امنیتی که یک مرد می تواند به بار بیاورد به میزان توجهی که به موارد با اهمیت زندگی زن دیمیتری باز می گردد بستگی دارد، یعنی خانه، بچه درست کردن و پرورش آن ها.

بزرگترین لذت دیمیتر، به دنیا آوردن بچه است. برایش نه گفتن دشوار است. به نظر نمی آید که به نیاز های خود فکر کند.بیشتر به نیازهای دیگران فکر می کند.

تیپ های دیمیتر در صبر و استقامت بهترین هستند. او شخصیت گرم و عملگرایی دارد. دیمیتر و آفرودیت شخصیت های متضادی دارند. هر دو نماد عشق هستند ولی عشق دیمیتر معطوف به فرزند است. زمانی که دیمیتر مادر می شود، از بیرون رفتن از خانه متنفر می گردد. او حداقل علاقه را به لباس پوشیدن و بیرون رفتن را دارد. همچنین او علاقه ای به مطالعه ندارد مگر اینکه کتابی در مورد آشپزی یا کارِ خانه باشد تا توانایی های او را در خانه دو چندان کند.
آن‌ها علاقه دارند زمان خود را به بافندگی، خیاطی و باغبانی بگذرانند.

دیمیترعلاقمند به دستور پخت های تازه برای دیگران است. او از آشپزی برای خودش به تنهایی لذت نمی برد. در ارتباط با فرزندانش او خودخواه نیست و بردباری فراوانی دارد.
دیمیترها عاشق داشتن فرزندان زیاد هستند و اگر بتوانند، تا سنین بالا نیز به بچه دار شدن ادامه می دهند.
آن ها نتیجه و بهره زندگی خود را در فرزندان جستجو می کنند. دیدن رشد و شادی فردی آنها، او را خوشحال و راضی می کند. روابط دوستانه آنها محدوده بزرگی از افراد را شامل می شود. ممکن است دوستان او کاملاً بی ربط و متضاد باشند.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش کهن الگو دیمیتر

با تفکر جدی در مورد بچه‌دار شدن، چه خود زن بر آن آگاه باشد و چه نباشد، کهن الگو دیمیتر بیدار شده، به فعالیت می‌افتد و رشد می‌یابد. زنان با به تصویر درآوردن حاملگی و داشتن فرزند می‌توانند کهن الگوی دیمیتر درون را پرورش دهند.

چالش‌های والدین کودک با شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

وقتی زنی با کهن الگو دیمیتر با مردی فاقد محبت پدری پیوند زناشویی می‌بندد، افسانه اسطوره دیمیتر تکرار می‌شود. در چنین وضعیتی فرزند دختر با احساساتی همگون با مادر خود پرورش می‌یابد و هیچ نوع ارتباطی با پدر حس نمی‌کند. پدر غالبا نسبت به فرزندانش بی‌اعتناست، اما زمانی که به فرزندان به چشم رقیب در تملک عواطف مادر می نگرد، رفتاری حسادت آمیز، رقابت جویانه و یا حتی تجاوزگرانه در پیش می‌گیرد.

دوران کودکی فرد با شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

کهن الگو دیمیتر در کودکی نیز در عروسک بازی‌ها و خاله بازی‌ها نقش مادر را برعهده دارد. کودک با کهن الگو دیمیتر مادر کوچکی است که عروسک‌های خود را در آغوش گرفته و نوازش می‌کند. دیمیتر کوچک از بغل کردن نوزادان نیز لذت می برد و در سنین نه و ده سالگی مشتاق مراقبت از بچه های اطرافیان است.

دوران بلوغ فرد با شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

در سنین بلوغ بچه‌دار شدن از لحاظ جسمی ممکن می‌گردد و هم‌پای آن کهن الگو دیمیتر تحت تاثیر هورمون‌ها بیدار می‌شود. در چنین شرایطی برخی از دختران با کهن الگو دیمیتر فعال، اشتیاق شدید به حاملگی پیدا می‌کنند. بسیاری از دختران با کهن الگو دیمیتر زود ازدواج می‌کنند.

دوران تحصیل فرد با شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

اگر زن جوان با کهن الگو دیمیتر ازدواج نکند و تشکیل خانواده ندهد، به حرفه‌ای مشغول می‌شود و یا اینکه به دانشگاه می‌رود. کهن الگو دیمیتر در دانشگاه بیشتر رشته‌هایی را انتخاب می‌کند که او را برای حرفه‌های خدماتی آماده می‌سازد یا رشته‌هایی را مطالعه می‌کند که بعدا بتواند به فرزندانش در انجام دادن تکالیف کمک کند. کهن الگو دیمیتر در دوران تحصیل در یاری رساندن به دانشجویی خارجی که احساس غربت می کند و یا در کمک به معلولین جسمی و نیز کسانی که خجالتی‌اند، از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزد.

شغل و حرفه شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

سیرت مادرگونه زنی با کهن الگو دیمیتر او را مستعد حرفه‌های خدماتی و پرورشی می‌کند. کهن الگوی دیمیتر جذب مشاغل سنتی زنانه از قبیل آموزش، خدمات اجتماعی و پرستاری می‌شود. کهن الگو دیمیتر در این مشاغل بسیار موفق و اثرگذار است. کهن الگوی دیمیتر در این مشاغل پیشرفت می‌کند و عاشق کار خود است و از لحظه لحظه شغل خود لذت میبرد و هر بار با انرژی مضاعفی در کار خود حاضر می‌شود. افرادی که آزادانه مشاغلی مثل توانبخشی، روان‌درمانی و متخصصین اطفال را انتخاب کرده‌اند همگی بدون شک دارای انرژی کهن الگو دیمیتر بوده‌اند.

آموزش و مشاوره
پرستاری و مددکاری
شغل‌های خدماتی
بی علاقه به شهرت و مقام
حامی دیگران در محل کار

شخصیت آرکیتایپی دیمیتر با زنان و مردان

زنی با کهن الگوی دیمیتر هرگز به خاطر مردان و یا دستیابی به اهداف خود از در رقابت با زنان دیگر برنمی‌آید. تنها انگیزه حسادت در کهن الگوی دیمیتر نداشتن فرزند است. کهن الگو دیمیتر خود را در مقایسه با زنان هم سنی که مادر هستند تحقیر شده می‌پندارند. زنی با کهن الگو دیمیتر غالباً دوستی‌های پایداری با زنان شبیه به خود دارند. برای حمایت عاطفی و کمک مالی بیشتر به دوستان مونث خود می‌کند تا به همسرش. زنی با کهن الگوی دیمیتر مردانی را به خود جلب می‌کند که به جنبه مادرانه آنها گرایش داشته باشد. زنی با کهن الگوی دیمیتر بالا خود انتخابگر نیست و صرفا به نیازهای مرد پاسخ می‌گوید و حتی گاهی اوقات از سر ترحم به سوی او کشیده می‌شود. زنی با کهن الگو دیمیتر از مرد خود انتظارات زیادی ندارد و اغلب مردان را به چشم “پسر بچه” می‌بیند.

ازدواج شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

برای کهن الگو دیمیتر بعضا شوهرش نیز مانند یکی از فرزندان اوست و به همان سبک و سیاق و روش با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و رفتار می‌کنند. برای زنی که تحت نفوذ کهن الگوی دیمیتر است، امیال و کردار جنسی اهمیت چندانی ندارد. شخصیتی است صمیمی، مهربان و زنانه که بیش از حس و انگیزه جنسی، آغوشی گرم و مهربان دارد.

من مردی رو میپسندم که قدردان زحمات و حمایتهایی که از او میکنم باشه…نمیخوام برام کار خاصی بکنه و مِنَّتی روی سرم داشته باشه…همین که فداکاریهای مادرگونه ی منو ببینه و ازم سپاسگذار باشه برام کافیه…تمایل من برای بخشیدن بیشتر از دریافت کردنه.

رابطه با فرزندان در شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

برای زنی با کهن الگو دیمیتر هر چقدر بچه کوچکتر، ناتوان تر و پر خورتر باشد، انرژی دیمیتری و مادرانه آنها را بیشتر تخلیه می‌کند. بارداری برای آنها بسیار زیباست. اینکه مادری با کهن الگو دیمیتر بتواند تاثیری نیکو بر فرزندان خود بگذارد و در نتیجه مورد لطف و ستایش آنها قرارگیرد، مشروط به این است که او با کدام جنبه کهن الگو دیمیتر همسانی کند. با کهن الگوی دیمیتر “پیش از ربوده شدن” دختر و یا کهن الگوی دیمیتر “پس از ربوده شدن” دخترش. قبل از واقعه ربوده شدن پرسفون ، دیمیتر به محیط و جهان اطراف خود اعتماد داشت و بدون دل نگرانی به زندگی می پرداخت (همان طور که پرسفون با خیال راحت در چمنزار مشغول بازی بود). اما پس از ربوده شدن دختر، دیمیتر خشمگین و افسرده شد، کوه المپ را ترک کرد و از بازی زندگی دست شست.

میانسالی فرد با شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

دوران میانسالی برای زنی با کهن الگو دیمیتر بسیار مهم است، زیرا اگر تا آن زمان بچه دار نشده باشد، تمام حواس دیمیتر متوجه این واقعیت است که دیگر وقت چندانی برای زایش ندارد. میانسالی برای آن دسته از زنان با کهن الگوی دیمیتر که مادر هم هستند اهمیت به سزایی دارد، حتی اگر آنها به اهمیت این دوران در شکل دادن به بقیه سالهای زندگی واقف نباشند. در این سالها فرزندان دیمیتر در حال رشدند و با هر گامی که به سوی خودمختاری برمی‌دارند، توانایی دیمیتر را در کم کردن این وابستگی به بوته آزمایش می گذارند.

کهنسالی فرد با شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

زنانی با کهن الگو دیمیتر در واپسین سالهای زندگی خود به دو گروه تقسیم می‌شوند. بسیاری از دیمیترها در این مرحله زندگی بسیار خرسند و راضی و چون گذشته فعال و مشغولند. زندگی برایشان پر از آموزش و تجربه بوده و حال به دلیل واقع بینی و دست و دلبازی مورد احترام دیگران هستند. زنانی با کهن الگو دیمیتر که خود را مظلوم می‌انگارند، سرنوشتی متفاوت با گروه اول دارند. علت اصلی ناخرسندی آنها غالباً نومیدی‌ها و نیز آرزوهای برآورده نشده دوران میانسالی است. در این مرحله، آنها با کهن الگو دیمیتر غمگین و خیانت شده که در معبدش به عزا نشسته و به هیچ چیز اجازه زندگی و بقا نمی دهد، احساس نزدیکی می کنند. این زنان با کهن الگوی دیمیتر از سالهای نهایی زندگی خود بهره‌ای نمی‌برند و با گذشت روزگار تلخکام‌تر می شوند.

نقاط ضعف شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

الف- وابسته شدن به بچه و دیگران
ب- اضطراب زیاد برای بچه‌ها
ج- فداکاری زیاد و توقع جبران از دیگران
د- کمبود اعتماد به نفس

نقاط قوت شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

الف- کدبانوگری
ب- توجه به خانواده
ج- هنرمندی

روش جذب شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

برای به دست آوردن دیمیتر به او محبت کنید و او را مملو از جملات عاشقانه کنید. از هنرمندی و مهربانی او تعریف کنید. به او ثابت کنید که در کنارش می‌مانید. انتظار کارهای بزرگ از او نداشته باشید و آرامش او را به هم نزنید. اگر کم کم او را راهنمایی کنید اعتماد به نفسش بالا می‌رود.

دستورالعمل‌هایی برای شخصیت آرکیتایپی دیمیتر

الف- توانایی نه گفتن خود را بالا ببرید
ب- بر اعتماد به نفس خود کار کنید
ج- تلاش کنید وابستگی خود را به دیگران کم‌تر کنید
د- بیشتر از این به خودتان توجه کنید

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *