درمان افکار خودکشی : روش مشاوره با افرادی که افکار خودکشی دارند

درمان افکار خودکشی

۱.  درمان افکار خودکشی :  برای افزایش توان تشخیص و بیان افکار و احساسات مراجع، با برقراری تماس چشمی مداوم ، گوش دادن فعال، احترام مثبت غیرمشروط، و پذیرش صمیمانه، اعتماد مراجع را جلب کنید.

۲.  درمان افکار خودکشی :  سوابق دوره های قبلی تفکر و اقدام به خودکشی مراجع را بررسی کنید.

۳.  درمان افکار خودکشی :  فرآیند مقابله مراجع با افکار خود تخریبگر از گذشته تا به امروز را مورد بررسی قرار دهید.

۴.    سوابق خانوادگی مراجع را برای یافتن هر نوع مدرکی دال بر اختلال های عاطفی و اقدام به خودکشی، مورد بررسی قرار دهید.

۵.    مراجع تعهد کند درصورت تشدید تمایل به خودکشی و قبل از این که آسیبی به خود وارد آورد، به مشاور، مرکز فوریت های بیمارستانی یا خطوط تلفنی بحران، تماس برقرار کند. تلفن های ۲۴ساعته کمک های فوری زمان بحران را دراختیارش قرار دهید.

۶.    قرارداد اقدام پیشگیرانه را پس از توافق کامل با مراجع با هم اتاقی، خانواده و یا افراد مهم دیگر، درمیان بگذارید.

۷.    چنانچه تشخیص داده شود مراجع در مرحله خطر و آسیب های کنترل ناپذیر است، ترتیب بستری شدنش در بیمارستان را بدهید.

۸.    ترتیبی بدهید که هرگونه دارو، مواد یا وسیله بالقوه خطرزا، از اتاق جمع آوری شود. درصورت امکان سعی کنید که این کار به کمک هم اتاقی یا اعضای خانواده انجام گردد.

۹.    برای برآورد شدت افسردگی، میزان خطر و احتمال خودکشی، و نیاز به مداخله های روان شناختی و دارویی، مراجع را به یک روان پزشک ارجاع بدهید، و بر ادامه همکاری او تا تکمیل روند ارزشیابی و مداخله توسط روان پزشک نظارت کنید.

۱۰.    از مراجع بخواهید دلایل تأیید کننده و رد کننده خودکشی و پیامدهای آن را فهرست کند.

۱۱.    از مراجع بخواهید چکیده شرح حال خود را از ابتدای کودکی بنویسد. باید در این شرح حال بر رویدادهایی انگشت گذاشته شود که به احساس افسردگی فعلی وی در رابطه با خودکشی انجامیده است.

۱۲.    از مراجع بخواهید تصویری از خود در بحبوحه شرایط بحرانی ارائه کند، این تصویر را مورد تحلیل و تفسیر قرار دهید.

۱۳.    مراجع را در تشخیص موفقیت ها و منشأ عشق و علاقه او در زندگی، یاری کرده، از او بخواهید فهرستی از جنبه های مثبت زندگی خود را تهیه کند.

۱۴.    مراجع را در تشخیص خودگویی های تحریف شده و منفی که دلیل یا واسطه افکار خودکشی یا خودآسیبی است(برای مثال: “کسی برای مرده یا زنده بودن من اهمیتی قائل نیست”، “درصورتی که مرده ام را ببینند، آن وقت به خاطرنحوه رفتارشان با من تأسف خواهند خورد” یا “کارها هرگز بهتر نخواهد شد”) یاری کنید.

۱۵.    از مراجع بخواهید افکار خودتخریبی(برای مثال: نومیدی، بی پناهی، بی ارزشی، فاجعه سازی یا افکاری که آینده را منفی پیش بینی می کند) را هر روز یادداشت کند، هر فکر را از باب درستی آن به چالش بکشد و هر تفکر ناکارآمدی را با افکار واقع گرایانه، جایگزین کند.

۱۶.    مراجع را در استفاده از ابزار جرأت مندی در زندگی ترغیب و او را به خاطر موفقیت هایش تشویق کنید و در مورد شکست هایش به او رهنمود بدهید.

۱۷.    به مراجع واکنش های مقابله (سازگارانه) با خودکشی(مانند: گفتگو با هم اتاقی ها، پیاده روی، دویدن یا فعالیت های جسمانی دیگر) را بیاموزید.

۱۸.    مراجع را در یادگیری راهبردهای اجتناب از افکار خودکشی، (مانند: فعالیت های ورزشی بیشتر، پرداختن به فعالیت های تحصیلی، برنامه های کلاسی، مشارکت بیشتر در فعالیت های اجتماعی، شرکت در فعالیت های فوق برنامه و یا ابراز هرچه بهتر و بیشتر احساسات) یاری دهید و کاربست این راهبردها را تشویق و برتداوم آن نظارت کنید.

۱۹.    مراجع را در تشخیص باورهای غیرمنطقی که سد راه مقابله مؤثر با احساس خودکشی و یا احساس خودآسیبی است(مانند: “مرگ برای من بهتر است، راهی جز مرگ برای خلاص از این رنج نیست”) یاری کنید.

۲۰.    برای تشخیص عوامل خانوادگی که به خیال پردازی درمورد خودکشی دامن می زند، به تشکیل جلسات خانواده درمانی اقدام کنید.

۲۱.    بیدارشدن سروقت و شرکت در فعالیت های معمول روزانه را مورد تشویق قرار دهید.

۲۲.    الگوی خواب مراجع را زیرنظر بگیرید و روش های بازخورد زیستی، تنظیم خواب و سایر روش های کنترل بدن را برای تسهیل خواب  راحت و ترمیمی به وی بیاموزید.

۲۳.    برای افزایش احساس مثبت درباره جنبه های زندگی مراجع خودگویی های واقع گرایانه و مثبت(مانند: “من شخص هوشمندی هستم که مشکلاتی دارم، ولی به خوبی قادر به فراگیری روش های جدید مقابله مؤثر با مشکلاتم هستم” یا”گاهی به نظر می رسد کارها هرگز بهتر نخواهد شد، ولی با کمک و حمایت و جدیت شدنی است”) را به او بیاموزید.

۲۴.    امید مراجع را نسبت به آینده مدنظر داشته و تقویت کنید.

پست مرتبط با درمان افکار خودکشی : کارگاه پیشگیری و مداخله در خودکشی

درمان افکار خودکشی

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *