آزمون مازهای پورتئوس برای تشخیص هوشی غیر کلامی

آزمون مازهای پورتئوس یک آزمون هوشی غیر کلامی است. در این آزمون، فرد باید کار را با مازهای ساده شروع کند و در گام های بعدی مازهای پیچیده تری را تکمیل نماید. برای تکمیل هریک از مازها آزمودنی باید راه ورودی تا خروجی ماز را با مداد رسم کند.

برای موفقیت در این آزمون، فرد باید بتواند لحظاتی قبل از حرکت دادن مداد روی ماز، مسیر صحیح را شناسایی نموده و نقشه گردشهایش به چپ یا راست را در ذهن نگه دارد. به همین دلیل این آزمون را آزمون برنامه ریزی ذهنی بحساب می آورند.

پرتئوس معتقد است این آزمونتوانایی پیش بینی و برنامه ریزی فرد را اندازه گیری می کند. اجرا و تفسیر این آزموننیازمند آموزش تخصصی است.

یکی از شرایط عمده و اساسی استفاده از یک آزموندر هر کشوری، استاندارد بودن آن آزمون است بدین معنی که آزمون باید با شرایط خاص فرهنگی آن کشور انطباق داشته باشد تا نتایج حاصل از استفاده از این آزمونبخصوص ، قابل اعتماد باشد.

دستورالعمل آزمون مازهای پورتئوس

۱- آزمایش کودکان کوچکتر از ۶ سال با ماز ۳ سالگی شروع می شود.

۲- آزمایش کودکان ۶ سال یا بزرگتر، جز درمواردی که احتمالا نقص عقلی وجود داردبا ماز ۵ سالگی شروع می شود.

۳- در مورد کودکان ۶ سال یا بزرگتر، ترسو یا کمرو یا افراد روستائی یا درهر موردی که فهم زبان دستورالعمل آزمون برای آزمودنی مشکل باشد می توان از مازهای ۵ و۶ سالگی برای تمرین آزمودنیها استفاده کرد.

۴ – در ماز۷ سالگی کسی که جز آزماینده وآزمودنی نباید در اطاق آزمایش باشد اما در موارد بسیار نادر مثلادر آزمایش بزرگسالان وکودکانی که بیش از حد کمرو یا مضطرب یا پریشان هستند میتوان به یکی از والدین یا دوستان آزمودنی اجازه داد که تا پایان، ،آزمایش در اطاق بماند به شرط اینکه در جایی در اطاق بنشیند که نتواند حرکات آمودنی را در موقع آزمایش مشاهده کند. این قبیل افراد در جریان آزمایش باید صحبت یا اظهار نظر ننمایند.

دانلود آزمون مازهای پورتئوس

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید آزمون ، دکمه دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود به ایمیلتان ارسال می گرد

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *