پرسشنامه آمادگی افراد برای ابتلا به اعتیاد

پرسشنامه آمادگی افراد برای ابتلا به اعتیاد

تحقیقات زیادی در این زمینه که چه کسانی احتمال گرایش به اعتیاد بیشتری دارند انجام شده و نشان داده است افرادی که در نزدیکان و خانواده ی خود سابقه اعتیاد داشته اند گرایش بیشتری به اعتیاد دارند. البته این به معنی این نیست که همه ی افراد معتاد در خانواده هایی که سابقه اعتیاد داشته اند به دنیا آمده اند و بزرگ شده اند.

دسته ی دوم افرادی که در معرض خطر ابتلا به اعتیاد قرار دارند، کسانی هستند که تیپ شخصیتی کنجکاوی هستند که مدام دنبال تجربه های جدید هستند همچنین افرادی که از نظر شخصیتی پرخاشگر، خودشیفته و ناسازگار با اجتماع هستند و افراد زود رنج و احساساتی در صورتی که در شرایط اعتیاد قرار بگیرند احتمال زیادی درخصوص معتاد شدن آنها می رود، چرا که آنان برای برطرف ساختن نیاز های روانی خود، خود را مجبور به مصرف مواد مخدر می دانند.

با وجود همه ی مواردی که گفته شد، نمی توانیم به طور قطع بگوییم همه ی افرادی که گفتیم حتما معتاد می شوند و افرادی که در این فهرست نبودند به طور کامل از مسیر اعتیاد دور می شوند

مقیاس آمادگی به اعتیاد توسط وید و بوچر (۱۹۹۲) ساخته شد و تلاش هایی در جهت تعیین روایی آن در کشور ایران صورت گرفته است. این پرسشنامه، مقیاس ایرانی آمادگی به اعتیاد است که با توجه به شرایط روانی – اجتماعی جامعه ایرانی توسط زرگر (۱۳۸۵)، ساخته شد (به نقل از زرگر، نجاریان و نعامی، ۱۳۸۷).

این پرسشنامه از دو عامل تشکیل شده و دارای ۳۶ ماده به اضافه ۵ ماده دروغ سنج می باشد. نمره گذاری هر سوال بر روی یک پیوستار از صفر (کاملا مخالفم) تا ۳ (کاملا موافقم) می باشد. البته این شیوه نمره گذاری در سوالات شماره ۶، ۱۲، ۱۵، ۲۱ معکوس خواهد شد.
این پرسشنامه دارای عامل دروغ سنج می باشد که شامل سوالات شماره ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۲۱ و۳۳ می شود. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه باید مجموع امتیازات تک تک سوالات (به غیر از مقیاس دروغ سنج) را با هم جمع نمود. این نمره دامنه ای از ۰ تا ۱۰۸ را خواهد داشت. نمرات بالاتر به معنی آمادگی بیشتر فرد پاسخ دهنده برای اعتیاد می باشند و برعکس.

دانلود پرسشنامه آمادگی افراد برای ابتلا به اعتیاد

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید ، دکمه دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود به ایمیلتان ارسال می گرد

مطالب مرتبط

کارگاه تخصصی پیشگیری و درمان اعتیاد

ویدئوی آموزشی پیشگیری و درمان اعتیاد ویژه متخصصین

ویدئوی آموزشی پیشگیری از اعتیاد ویژه والدین و مربیان

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *