کارگاه آموزشی گشتالت درمانی دانلود فایل صوتی

کارگاه آموزشی گشتالت درمانی دانلود فایل صوتی

 

مشخصات فایل کارگاه آموزشی گشتالت درمانی

فرمت فایل:  mp3

زمان: ۳ ساعت

 

در گشتالت درمانی می توان از چندین روش، مثل بهره گرفتن از زبان، بازی و خیالپردازی استفاده کرد تا جریان صحبت در طول مشاوره بر محور زمان حال بچرخد. نگارندگان، بعضی از تکنیک های زیر را در مورد کودکان پنج تا دوازده ساله و نیز نوجوانان و بزرگسالان به کار برده اند.

اول شخص مفرد. درمان جویی را که هنگام صحبت از ضمیر کلی تو یا شما استفاده می کند تشویق کنید از ضمیر من استفاده کند. برای مثال اگر درمانجو می گوید« می دانی که آدم چه وضعی پیدا می کند که وقتی درس ریاضی ات را بلد نیستی و معلم هم به تو پیله می کند.» وقتی در جمله بالا ضمیر من به جای ضمیر تو قرار می گیرد، جمله این معنا پیدا می کند که « نمی دانم آدم چه وضعی پیدا می کنه وقتی درس ریاضی ام را بلد نیستم و معلم هم به من پیله می کند.» وقتی درمانجو استفاده از این جانشینی ها را تمرین می کند( یعنی ضمیر من را به جای ضمیر تو استفاده می کند) گویی دارد کفش هایی را پایش می کند تا ببیند اندازه اش است یا نه. به طور کلی، استفاده از ضمیر اول شخص مفرد من به کودکان کمک می کند تا در قبال احساسات، افکار و رفتارهایشان مسئولیت بپذیرند.

جانشین کردن« نخواهم» به جای « نمی توانم». در این تکنیک نیز درمان جو به جای جمله ای نظیر « نمی توانم در درس ریاضی قبول شوم» جمله زیر را به کار می برد، « درس ریاضی قبول نخواهم شد.» با جانشین سازی چنین جملاتی نیز مسئولیت بیشتری متوجه درمانجو خواهد بود.

جانشین کردن«چه» و «چگونه» به جای « چرا». باید هنگام صحبت با درمانجو جملاتی را به کار برد، همچون جملات زیر: « درباره کاری که الان کردی چه احساس داری؟» « در ضمن صحبت درباره رفتارت با پایت چه کار می کنی؟»

صحبت نکردن در غیبت کسی دیگر. اگر قرار است کودک درباره کسی که در اتاق حضور ندارد صحبت کند، صحبت های کودک، ضمن آنکه در زمان حال صورت می گیرد، باید خطاب به صندلی خالی ( فرد فرضی) ایراد شود. برای مثال، کودک می تواند خطاب به یک صندلی خالی بگوید:« فکر می کنم رفتارت با من منصفانه نیست، خانم کلارک. ای کاش با من نیز مثل بقیه بچه ها خوب رفتار می کردی.» آنگاه کودک می تواند به طرف صندلی خالی دیگر برود و به جای خانم کلارک خودش جواب بدهد. « جوان، اگر سعی می کردی در طول کلاس به جای اذیت و آزار به من کمک کنی، با تو مهربان تر می بودم.» این گفتگوی دو جانبه بین جوان و خانم کلارک همین طور ادامه می یابد تا کودک همه گله ها و شکایت های خود و پاسخ های احتمالی خانم کلارک را پایان ببخشد. گفتگوی رودرور( شخص با شخص) نه تنها باعث طرح موضوعات در زمان حال می شود، بلکه آگاهی کودک را نیز از مشکل موجود افزایش می دهد. مزایای جنبی این کار نیز آن است که مشاور بهتر می تواند موقعیت را پیش خود تصویر کند و کودک نیز که بعداً می خواهد درباره این مشکل با معلم به بحث بپردازد، فرصت تمرین پیدا می کند. نتیجه دیگر چنین گفتگویی آن است که تأثیر معلم و نقش او در ایجاد تعارض نیز ممکن است روشن شود.

تغییر جملات سؤالی به جملات خبری. این روش به کودکان کمک می کند تا در بیان افکار و احساساتشان دقیق تر و مستقیم تر عمل کنند. برای مثال، کودک به جای سؤال« فکر نمی کنید دیگر نباید دور و بر آن بچه ها بروم؟» بهتر است جملات خبری زیر را به کار ببرد، « فکر می کنم دیگر نباید دور و بر آن بچه ها بروم» یا « فکر می کنم از من می خواهید دیگر دور و بر آن بچه ها نروم.» پرز معتقد بود بیشتر سؤال ها تصنعی و ساختگی اند، به این معنا که آنها در واقع جملات خبری تغییر شکل یافته ای هستند…..

 

کارگاه آموزشی گشتالت درمانی


صفحه اصلی دانلود کارگاه ، کتاب ، پرسشنامه ، ویدئوهای آموزشی ، پاورپوینت و نرم افزار


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *