شخصیت آرکیتایپی پرسیفون (پروسرپینا)بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی پرسیفون (تیپ آرکی تایپی پرسیفون) persephone را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی پرسیفون نماد دخترِ مادر

شخصیت آرکیتایپی پرسیفون (پروسرپینا)

مطابق افسانه‌ اسطوره ها، پرسفون دخترک معصوم، ساده و جوان، زئوس و دیمیتر بود. یک روز که او در دشت مشغول چیدن گل بود، یک گل نرگس زیبا را از زمین بیرون کشید که ناگهان زمین شکافته شد و هادس ، فرمانروای جهان زیرین، بطور رعد آسایی با ارابه طلایی اش که توسط چهار اسب وحشی و قوی جثه سیاه کشیده می شد، از شکاف زمین بیرون آمده و پرسفون را در حالی که جیغ می‌زد ربود و پرسیفون را با خودش به عمق جهان زیرین برد. این امر با اجازه خود زئوس انجام شده بود و پرسفون به اجبار به همسری هادس درمی آید.

کهن الگو پرسفون نمونه شخصیت بارزی نیست. اگر پرسفون شکل دهنده ساختار ناخودآگاه زن باشد، آن زن تمایلی به فاعل بودن ندارد، بلکه تحت تاثیر اعمال دیگران است، به عبارت دیگر، پرسفون کرداری همساز با میل دیگران و ذهنیتی پذیرا دارد. جنبه جوانی و دوشیزگی پرسفون ، به زن ظاهری همیشه جوان می بخشد. کهن الگو پرسفون دارای دو جنبه است: یکی پرسفون دوشیزه و دیگری پرسفون ملکه جهان زیرین . زنان می توانند تحت تاثیر یکی از این دو جنبه کهن الگو پرسفون باشند. از یکی به دیگری تحول یابند و یا اینکه همزمان هر دو جنبه دختر و ملکه را در درون خود به معرض نمایش گذارند.
پرسفونه الهه دنیای زیرین، و معمولا درون گرا (قطب مخالف هرا) با قدرت کنترل کامل دنیای درون خود است. او بر خلاف آتنا، دخترِ مادر است.
پرسفون در سنین بالا هم همان جذابیت های دخترانه را دارند و گویی خیلی دیر پیر می شوند. از بالا رفتن سن خیلی وحشت دارند و خود را همچنان دختر کوچک مادر می دانند.
زن نوع پرسفون بیشتر به طبیعت معنوی و غیر مادی شریک زندگیش گرایش دارد تا جسم او. ممکن است او به طور ناخودآگاه جذب روابط مخرب شود و یا بطور بالقوه شریک زندگیش را تحت کنترل قرار دهد. بعنوان اقدامی حمایتی ناخودآگاه ممکن است یک شریک زندگی جوان تر و بدون تهدید را جاگزین کند و نقش مادر وی را بازی کند.پرسفون الهه دختر است و در سنین بالا هم جذابیت های دخترانه را دارد.

این زن چندان سیاست های زنانه را نمی داند. او به خاطر ترس از دست دادن دیگران ممکن است ضربه بخورد.. برای رفع نیاز های خود به جای اقدام به دستکاری و راه های غیر مستقیم و اشتباه، “نه” می گوید. او از کشمکش و ناسازگاری اجتناب می کند.

ممکن است پرسفون به خاطر وابستگی ها و رهاشدن از جانب دیگران دچار حس طردشدن و یا افسردگی شود.

او در برخورد با مکان ها و شرایط ناآشنا دچار استرس می شود و دوست دارد در مکان های آشنا کار کند.
زن تیپ پرسفون ارتباط آگاهانه با مرد درون خود (آنیما) را گسترش می دهد. در تعاریف یونگی، آنیموس یک زن بالغ پرسفون (زن درون)، گسترش دهنده ماهیت عمل و جسارت اوست.

زن پرسفونی می تواند شغل هایی نظیر شفا دهنده، درمان گر، گیاه شناس، طالع بین، نویسنده، عکاس، موسیقی دان و باغبانی داشته باشد.

او نیاز دارد تا زمانی را به تنهایی بگذراند تا انرژی خود را احیاء کند. زیرا ارتعاشات و هیجانات اطراف او را در خود فرو می برد. موسیقی، طبیعت و تجربیات عرفانی او را پر انرژی می کنند.
به عنوان یک مادر، پرسفون بصورت حسی با فرزندان خود ارتباط برقرار می کند. راه های فیزیکی و ظاهر آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش کهن الگو پرسفون

پذیرا بودن کهن الگو پرسفون ، کیفیتی است که بسیاری از زنان باید آن را در خود پرورش دهند. این ویژگی کهن الگو پرسفون به ویژه در مورد زنان آتنایی و آرتمیسی صادق است، زیرا آنها عادت کرده اند هدف خود را شناسایی و برای رسیدن به آن قاطعانه عمل کنند. بنابراین در وضعیتی که نمی دانند چه زمانی و چگونه باید اقدام کرد و یا زمانی که اولویتها نامشخص هستند، با مشکل روبرو می شوند. در این شرایط باید بردباری پرسفون را فراگرفته، اجازه دهند شرایط تغییر کند و در فرصت مناسب که شرایط به وضوح و روشنایی رسید اقدام کنند.

چالش های والدین کودک با شخصیت آرکیتایپی پرسیفون

دختری با کهن الگوی پرسفون معمولا دختر کوچولوی مامانش است و الگوی ارتباطی دیمیتر و پرسفون در موردش صدق می کند. مادر با انتخاب لباسها، دروس و حتی دوستان برای دخترش، بدون در نظر گرفتن نیازهای واقعی دختر، همان را می خواهد و فراهم می کند که خود می خواسته و یا کمبود آن را حس می کرده است. دختر پرسفونی نیز واکنشی در مخالفت با خواست مادر نشان نمی دهد، زیرا دختری که کهن الگوی پرسفون دارد، ذاتا پذیرا و مطیع است و می خواهد رضایت دیگران را جلب کند.

دوران کودکی فرد با شخصیت آرکیتایپی پرسیفون

پرسفون کوچک، دختربچه‌ای است، مطیع، آرام و ملوس و علاقمند به رنگ صورتی و لباسهای چین دار شبیه لباس عروسک‌ها. معمولا دختری با کهن الگوی پرسفون مودب و خواهان رضایت دیگران است. به همین خاطر به اوامر دیگران گوش می دهد و لباسهای انتخابی دیگران را به تن می کند. مادر دلواپس از کودکی، از دختر خود چون عروسکی شکننده مراقبت می کند. دختری با کهن الگو پرسفون معمولا محتاط است.

دوران بلوغ فرد با شخصیت آرکیتایپی پرسیفون

دختری با کهن الگو پرسفون در دوران دبیرستان کمابیش ادامه مرحله کودکی اوست. اگر در کنار مادری “عقل کل” رشد یافته باشد، مادر در همه امور پرسفون از قبیل خرید و انتخاب لباس و حتی نوع دوستان، علایق دخالت می کند و توقع دارد دختر جزئیات دوستیها و فعالیتهایش را با او درمیان گذارد.

دوران تحصیل فرد با شخصیت آرکیتایپی پرسیفون

اگر خانواده تامین مالی کند و انتظار داشته باشد که فرزندش به دانشگاه برود، دختر با کهن الگوی پرسفون به دانشگاه میرود. برای دختر با کهن الگو پرسفون ، تحصیل بیشتر گذران وقت است تا آمادگی برای فن و حرفه آینده. پرسفون در انجام تکالیف با مشکل مواجه می شود، زیرا حواسش به آسانی پرت می شود. شاید رشته تحصیلی خود را به تناوب تغییر دهد و سرانجام هم رشته ای را انتخاب کند که راحت تر به نظر می آید.

شغل و حرفه فرد با شخصیت آرکیتایپی پرسیفون

از آنجایی که خیلی زود هر چیزی دل کهن الگو پرسفون را می زند دائماً شغل عوض می‌کند و نمی تواند در یک کار به طور مداوم بماند. معمولاً هم وارد کاری می شوند که صاحب کار، آشنا و یا فامیل نزدیک باشد تا هر وقت دوست داشت بیاید و هر وقت دوست داشت برود و هر وقت دلش خواست مرخصی بگیرد. از آنجایی که دوست ندارد زیر بار مسئولیت برود حتی کارهایی که جزء وظایفشان می باشد را فراموش می کند و یا حوصله انجام آن را ندارد.

مدام شغل خود را تغییر می‌دهد.
در صورت مشخص بودن وظایفش در کارش موفق است.
معمولاً از زیر کارها شانه خالی می‌کند.
اغلب مدرک دانشگاهی ندارد.

رابطه کهن الگوی پرسفون با زنان و مردان

زنی با کهن الگو پرسفون رابطه بسیار راحتی با همسالان همانند خود دارد. در دبیرستان و دانشگاه در جمع دختران هم مسلک خود می پلکد، غالبا تجاربش همراه با دختران دیگر است و هیچ گاه به تنهایی عمل نمی کند. از آن جایی که در تمامی عمر با پرسفون همچون عروسکی شکننده رفتار شده است، در دوستان همسن و نیز زنان مسن‌تر غریزه مادری را بیدار می کند و آنها را به ابراز محبت و مراقبت از خویش راغب می‌سازد. زن پرسفون در رابطه با مردان، همچون دختر بچه‌ای فاقد اعتماد به نفس و با ذهنیتی دخترانه است.

ازدواج شخصیت آرکیتایپی پرسیفون

ازدواج پدیده‌ای است که معمولا برای زنی با کهن الگوی پرسفون اتفاق می‌افتد. پرسفون تحت تاثیر اصرار و یقین مرد و فشار باورهای فرهنگی تن به ازدواج می‌دهد. زن با کهن الگو پرسفون ذاتا شخصیت زنانه سنتی دارد. در مقابل شخصیت قوی تر تسلیم می شود. پرسفون رقابت جو نیست. مرد او را انتخاب می‌کند و نه او مرد را. زنی با کهن الگوی پرسفون در رابطه با جنس مخالف تبدیل به کودک می شود و می خواهد که سرویس بگیرد.

از زبان پرسفون : من مردی رو دوست دارم که قویتر و محکمتر از من باشه تا بتونم کامل به او تکیه کنم…بتونه دنیای عمیق ِ درون منو درک کنه .بتونه راهنمای مادی و  معنوی من باشه و درست و غلط پدیده ها رو بمن نشون بده…وسعت فکرش و استحکام شخصیتش برای من جذاب باشه و با مغناطیس وجودش، منو محو خودش کنه…منو ازین غُربت و تنهایی که تو خانواده و جامعه دارم نجات بده…چیزای دیگه مثل پول و مقام و شهرت و سن و سال و یا حتی جذابیتهای ظاهری برای من از الویت اول برخوردار نیستند.بدون او من دچار اضطراب، کمبود ِ اعتماد به نفس و تزلزل شخصیتی میشم.من از خودم سبک و سلیقه ای ندارم و هر چیزی رو که او دوست داشته باشه منم همونو دوست خواهم داشت.من او را بعنوان سرور  خود خواهم پذیرفت.

فرزندان فرد با کهن الگوی پرسفون

زن با کهن الگو پرسفون مادر خود را مادر واقعی می داند و خود را دختری می‌بیند که ادای مادر بودن در می آورد. پرسفون در تربیت و رسیدگی به فرزندانش احساس ناتوانی و بی عرضگی می‌کند. از آنجایی برای زن با کهن الگوی پرسفون استفاده از قدرت در روابطش امری غریب است، نمی تواند برای فرزندانش حد و مرز قائل شود، تسلیم خواسته هایشان شده و قادر به محدود کردن آنها نیست.

میانسالی فرد با کهن الگوی پرسفون

زن با کهن الگو پرسفون کمتر از سن واقعی به نظر می‌آید و همه از شنیدن سن واقعیشان تعجب می‌کنند. علاوه بر ظاهر، روح پرسفون هم جوانتر از سنش است. معمولاً در سنین بالا پرسفون می‌خواهد به جوانی برگردد، مدل مو و لباس جوانانه و حتی جراحی زیبایی، خلاصه هر کاری می کند تا جوانتر جلوه کند. به شدت از پیری وحشت دارد و از آن گریزان است و حتی نمی تواند فکر کند که در پیری به چه صورت می شود. برای چنین زنی خطر افسردگی هرگز دور از امکان نیست.

کهنسالی فرد با شخصیت آرکیتایپی پرسیفون

بدترین حالت برای زنی با کهن الگوی پرسفون این است که از میانسالی در چنگال عمیق افسردگی گرفتار باشد و این موضوع تا کهن سالی همراهش باشد. در این حالت پرسفون خود را مغلوب حس کرده و دور از واقعیت در بعد عالم زیرین باقی بماند. ولی اگر زنی با کهن الگو پرسفون در روند زندگی از مرحله دوشیزگی به ملکه‌ای تحول یافته باشد، از آنجا که تجارب معنوی و عرفانی داشته، در سنین بالا به هیات ملوکانه زنی عاقل در می آید که از اسرار و رموز زندگی و مرگ آگاه است و از مرگ هراسی ندارد. اگر پیوند خود را با پرسفون جوان حفظ کرده باشد، بخشی از وجودش از نظر روحی تا ابد جوان می ماند.

ضعف‌های شخصیت آرکیتایپی پرسیفون

الف- عدم تصمیم گیری قاطع
ب- وابسته بودن
ج- عدم شناخت توانمندی‌های خود

نقاط قوت تیپ شخصیتی پرسفون

الف- توان یادگیری بالا
ب- توان تطبیق پذیری بالا با شرایط
ج- علاقه به یادگیری

روش جذب تیپ شخصیتی پرسفون

پرسفون دختری است که اغلب دنبال حامی می‌گردد. به همین خاطر به‌دنبال مرد یا زن بزرگتر و قوی‌تر از خودش است.

در برخورد با پرسفون جملات حمایت کننده بسیار تاثیرگزار است.
البته ممکن است حمایت زیاد باعث وابستگی او شود به همین سبب سعی کنید توانمندی‌های پرسفون را به او گوشزد کنید تا خودش هم به دنبال کارهایش باشد.
جسارت پرسفون و اعتماد به نفسش را بالا ببرید تا بتواند استقلال خود را بیشتر کند.

دستورالعمل‌هایی برای تیپ شخصیتی پرسفون

الف- اعتماد به نفس خود را تقویت کنید
ب- استقلال خود را تقویت کنید
ج- تلاش کنید به کسی برای راهنمایی گرفتن وابسته نشوید
د- تکنیک‌های برخورد با افراد را یاد بگیرید

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *