مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان

مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان

مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان دنباله منطقی مقیاس های هوش وکسلر – بلویو است که برای اندازه گیری هوش جوانان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گرفته است . در واقع اکثر این مقیاسها از فرم ۲ مقیاسهای قبلی استخراج شده است و برای اینکه مقیاس از سن ۵ سا لگی قابل استفاده باشد سوالاتی به اول آزمونهای قبلی اضافه گردیده.

در این مقیاس از مفهوم سن عقلی ( سن عقلی یعنی سطح معینی در نتایج یک آزمون ) چشم پوشی شده است . اما مفهوم ضریب هوشی همچنان حفظ شده است . هر کودک تست شده یک ضریب هوشی به دست می آورد که در سنی که دارد ، نمره نسبی هوش او را نشان می دهد . این ضریب هوشی را ضریب هوشی استاندارد می نامند ، زیرا مقداری را نشان می دهد که هر آزمودنی به اندازه آن از نتیجه متوسط افراد گروه سنی خود انحراف پیدا می کند .

نظریه ضمنی در هوش آزمای وکسلر برای کودکان این است که هوش نمی تواند جدا از بقیه شخصیت باشد ، و تلاشی از روی عمد انجام گرفته تا عوامل دیگری که در هوش کلی فرد دخالت دارند بحساب آیند . این تلاش در آن واحد در ترکیب مقیاس و امروز ، در وزنهای برابر . که به همه آزمونها داده شده است ، منعکس می شود .

هیچ تلاشی برای تهیه آزمونهایی که بتوانند  « استعدادهای اولیه » را اندازه بگیرند یا آنها را بر حسب اهمیت نسبی آنها طبقه بندی کنند به عمل نیامده است در استاندارد کردن این مقیاس از ۱۲ آزمون استفاده شده اما به منظور کوتاه کردن آزمایش مقیاس را به ۱۰ آزمون تقلیل داده اند . دو آزمونی که در محاسبه جدولهای ضرایب کنار گذاشته شده عبارتند از حافظه عددی در قسمت کلامی و مازها یا رمز نویسی در قسمت غیر کلامی البته آزماینده می تواند همه آزمونها را اجرا کند ولی در آن صورت لازم است نمره کل بدست آمده به ارزش منطبق بر ۱۰ آزمون تبدیل شود .

آزمونهای کنار گذاشته شده به عنوان آزمونهای تکمیلی به حساب می آیند که اگر وقت کافی باشد میتوان آنها را اضافه کرد . یا اگر آزماینده به عللی ، به نتیجه یک آزمون اعتماد نکند ، می تواند آنها را به عنوان یک آزمون جانشین مورد استفاده قرار دهد . البته این جانشینی نمی تواند به بهانه این که آزمودنی در یکی از آزمونها نتیجه خوبی کسب نکرده است ، انجام گیرد . به دلیل وجود دشواریهای متعدد درجه بندی مقیاس به جای ۱۱ گروه سنی ، روی ۵ گروه سنی ، ( ۶ . ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۴ ساله ) انجام گرفته است .

ملاحظات کلی مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان

  1. مقیاس حاضر اصولا برای کودکانی ساخته شده که در سن تحصیلی هستند .
  2. در صورت لزوم می توان دستور العملی را تکرار کرد اما نباید آن را توضیح داد یا به جملات کوتاهتر تجزیه کرد .
  3. برای افزایش دقت نمره گذاری و برای درک بهتر پاسخ های آزمودنی ، آزماینده می تواند در مورد بعضی از سوالات از آزمودنی توضیح بخواهد .
  4. تجربه نشان داده که آزمون « اطلاعات عمومی » شروع خوبی را به همراه می آورد . اما اگر آزمودنی خیلی هیجانی باشد یا در تلفظ کلمات دشواریهایی نشان دهد . بهتر است که آزمایش با یکی از آزمونها غیر کلامی ، مثلا مکعب ها یا الحاق فطعات شروع شود .
  5. مراحل نمره گذاری به ترتیب زیر است :

الف ) تصحیح آزمونها و به دست آوردن نمره خام

ب) تبدیل نمرات خام به نمرات استاندارد با توجه به سن

ج) به دست آوردن نمره کلامی از مجموع پنج نمره استاندارد مربوط به پنج آزمون کلامی و به دست آوردن نمره غیر کلامی از پنج آزمون غیر کلامی و سرانجام به دست آوردن نمره کل از مجموع نمرات کلامی و غیر کلامی

د) تبدیل نمرات استاندارد کلامی ، غیر کلامی و کل به ضرایب هوشی استاندارد .

توجه :

اگر ۶ آزمون اجرا شده باشد باید مجموع ۶نمره استاندارد را در  ضرب کرد .

اگر ۴ آزمون اجرا شده باشد باید مجموع ۴نمره استاندارد را در  ضرب کرد .

اگر ۳ آزمون اجرا شده باشد باید مجموع ۳نمره استاندارد را در  ضرب کرد .اما شیوه اخیر کمتر توصیه شده است .

زیرا در این شرایط ارزش ضریب هوشی به دست آمده اعتبار

زیادی نخواهد داشت .

ضریب هوشی استاندارد طبقه بندی
۱۳۰ و بیشتر خیلی باهوش
۱۲۹-۱۲۰ باهوش
۱۱۹-۱۱۰ بهنجار قوی
۱۰۹-۹۰ متوسط
۸۹-۸۰ بهنجار ضعیف
۷۹-۷۰ مرزی
۶۹ و کمتر کودن

مقیاس­های ۳ گانه وکسلر

مقیاس کلی تست هوش وکسلر

  • این مقیاس از مجموع نمرات تراز شده دو مقیاس کلامی و عملی به دست می­آید.
  • این هوشبهر می­بایست در وهله نخست مورد توجه قرار بگیرد زیرا بستر و پایه ارزیابی سایر توانایی­های شناختی فرد را شکل می­دهد.
  • این مقیاس دارای بیشترین اعتبار و روایی است.
  • این مقیاس موقعیت نسبی فرد را در مقایسه با همسالانش نشان می­دهد
  • براورد کلی از توانایی های ذهنی فرد نشان می­دهد.

مقیاس کلامی(۶ خرده مقیاس)

خرده آزمونهای کلامی وکسلر عبارتند از: اطلاعات عمومی، فراخنای ارقام، گنجینه لغات، محاسبات، درک و فهم و تشبهات. این خرده‌آزمون ها موارد زیر را می‌سنجند:

۱) توانایی کار کردن با نمادهای انتزاعی

۲)میزان بهره‌گیری از زمینه آموزش قبلی

۳)توانایی‌های حافظه سیالی- کلامی

۴) مهارت­های ادراکی

خرده مقیاس های کلامی وابسته به فرهنگ اند و از نفوذ فرهنگی اثر پذیرند. اگر ازمودنی در مقیاس کلامی ۱۲ نمره یا بیشتر در مقایسه با مقیاس های عملی کسب کند بیانگر:

سطح تحصیای نسبتا بالا، تمایل به بیش اموزی، کندی روانی – حرکتی ناشی از افسردگی، تامل گرایی، ضعف هماهنگی دیداری حرکتی است.

عامل سن و تحصیلات موجب افزایش نمرات مقیاس کلامی بر عملی می شود.

مقیاس عملی(غیر کلامی/ عملکردی)۷ خرده مقیاس

خرده آزمون های غیرکلامی وکسلر عبارتند از: تکمیل تصاویر، تنظیم تصاویر، طراحی با مکعبها، الحاق قطعات و رمزگردانی (رمزنویسی). این خرده آزمون های موارد زیر را می‌سنجند:

۱)استعداد کارکردن در موقعیت­های عینی

۲) مهارتهای ادراکی (ازجمله دیداری)،

۳)توانایی کار کردن سریع

۴) توانایی یکپارچه کردن محرک ادراکی به پاسخ حرکتی.

این خرده مقیاس ها نسبت به مقیاس کلامی کمتر از زمینه های آموزشی و فرهنگی اثر پذیرند. افرادی که در ایم مقیاس نمره بالتری کسب میکنند احتمالا اهل عمل اند تا تفکر، پیشرفت تحصیلی کمتر علاقه دارند، توانایی بالایی در حل مسائل فضایی دارند و برون ریز هستند.

دانلود فایل کامل آیتم ها ، روش اجرا ، نمره گذاری و تفسیر مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. Mehri Porki گفت:

    سلام وقت بخیر،
    من مقیاس هوشی وکسلر کودکان ،رو خریداری کردم ولی دانلود نشد،
    میشه راهنمایی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *