پرسشنامه احساس غربت

پرسشنامه احساس غربت

Homesickness Scale

غربت اصطلاحی است که برای تعریف احساسی در انسان‌ها هنگام دوری از وطن یا خانه به کار می‌رود. غربت همان دلتنگی برای میهن یا خانه است یا دلتنگی برای اشیایی که روزی به انسان تعلق داشتند، ولی اکنون در دسترس او نیستند. لغتنامهٔ دهخدا غربت را دوری از وطن و خانمان معنی می‌کند و به عنوان شاهدی برای این لغت، این شعر را از سعدی می‌آورد:

سر که به کشتن بِنَهی پیشِ دوست بِه که به غربت بنهی در دیار

احساس غربت در انسان زمانی رخ می‌دهد که به شهری دور سفر کرده و برای مدت طولانی از خانه، میهن و کاشانهٔ خود دور شده‌باشد. این احساس معمولاً هنگامی که محیط فرهنگی شهر مقصد با فرهنگ موطن شخص متفاوت باشد بسیار تشدید می‌شود. غربت در برخی مواقع با ترس و احساس درماندگی آمیخته می‌شود. از مثال‌هایی برای احساس غربت که تقریباً تمامی انسان‌ها تجربه کرده‌اند، روز اول مدرسه، مسافرت تفریحی گروهی بدون خانواده یا ورود به یک محیط کاری برای اولین بار را می‌توان نام برد. همچنین ورود به پادگان نیز برای سربازان این احساس را به وجود می‌آورد.

هر ساله دانشجویان زیادی خانه را به قصد ورود به دانشگاه ترک می کنند.این امر به همان اندازه که برای فرد فرصت های جدید به همراه می آورد، وی را با چالش ها و فشارهایی مثل احساس غربت روبرو می کند.مطالعه این پدیده در جامعه دانشجویی ایران نیازمند ابزاری برای سنجش است.

پرسشنامه احساس غربت دارای ۳۶ ماده است که ۵ بعد دلتنگى براى خانواده میل برگشت به موطن، سازگارى، احساس تنهایی و دلتنگى براى افراد و محیط آشنا را می سنجد. پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت )از هرگز تا خیلی زیاد( تنظیم شده است و نمرهگذاری آن از ۱ تا ۵ است.

خرده مقیاس های پرسشنامه احساس غربت :

۱- دلتنگی برای خانواده

۲- میل برگشتن به وطن

۳- احساس تنهایی

۴- ناسازگاری با محیطهای جدید

۵- دلتنگی برای دوستان صمیمی

دانلود پرسشنامه احساس غربت به همراه مقالات پژوهشی مرتبط

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *