پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان

پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان : درباره الکل ومواد مخدر با کودکان خود گفت و گو کنید

در این روزها مسئله مصرف مواد مخدر یکی از مهم ترین مشکلاتی است که سلامت جوانان شما را از نظر جسمی و روحی تهدید می کند. این مقاله برخی از یافته های جدیدترین تحقیقات انجام شده در این زمینه را ارائه می کند. بهترین راه این است که از یک سن مناسب، مواد مخدر و خطرهای آن ها را به فرزندانتان بشناسانید و به آن ها در مورد دام هایی که در مسیرشان به سوی آینده گسترده شده، هشدار دهید. مقوله مواد مخدر می تواند برای نوجوانان خیلی گیج کننده و مبهم باشد. اگر مواد مخدر این قدر خطرناک اند، پس چرا به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرند؟ چرا تلویزیون، موسیقی، فیلم ها و تبلیغات استفاده از مواد مخدر را این قدر راحت نشان می دهند؟ ما باید به کودکانمان کمک کنیم تا واقعیت را از قصه تشخیص بدهند و اکنون برای این کار چندان زود نیست. امروزه فرزندان ما از سنین بسیار پایین شروع به کنجکاوی در مورد مواد مخدر می کنند. پس برای پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان بیایید شروع کنیم!

پیشگیری از اعتیاد در کودکان

به دقت گوش کنید.

ارزیابی های انجام شده در مورد دانش آموزان نشان می دهند که وقتی والدین به احساسات و نگرانی های فرزندانشان توجه می کنند، فرزندان آن ها در صحبت با والدینشان احساس راحتی می کنند و احتمال بیش تری وجود دارد که از مواد مخدر مصون بمانند.

ایفای نقش “نه گفتن”

نقش ها و روش هایی را با فرزندنتان تمرین کنید که در آن ها او می تواند از همراهی با دوستانش امتناع کند، بدون این که به یک طردشده اجتماعی تبدیل بشود. چیزهایی مثل این نقش را با او تمرین کنید: ” بیا باهم یک بازی کنیم. فرض کن تو دوستانت بعد از مدرسه در خانه دوستت “بابک” هستید و آن ها مقداری مواد مخدر یا مشروب الکلی در یخچال پیدا می کنند و از تو می خواهند که به آن ها ملحق شوی و از آن مواد استفاده بکنی. قانون خانواده ما این است که بچه ها اجازه ندارند مواد مخدر استفاده کنند، خوب! در چنین شرایطی تو به دوستانت چه خواهی گفت؟”

اگر فرزند شما پاسخ خوبی داد او را تحسین کنید. اگر نتوانست، چند پیشنهاد او بدهید، مثلاً: “اگر کسی در این جمع صحبت از مشروب و مواد مخدر کند، من این جا را ترک خواهم کرد.”

پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان : تشویق به انتخاب کردن

به فرزندتان فرصت های بیشتری بدهید تا یک تصمیم گیرنده مطمئن باشد. یک کودک هشت ساله قادر است تصمیم بگیرد که آیا می خواهد عده زیادی از دوستانش را به جشن تولدش دعوت کند فقط یکی ، دو دوست صمیمی را؟ هم چنین یک نوجوان دوازده ساله می تواند به گروه موسیقی ملحق شود یا به تیم مدرسه بپیوندد.

هرچه فرزند شما در گرفتن انواع تصمیم های خوب ماهرتر بشود، هم شما و هم او احساس امنیت بیشتری خواهید کرد، زیرا هنگامی که موقعیت و فرصت مصرف الکل و مواد مخدر فراهم شود، فرزندتان توانایی لازم را برای گرفتن تصمیم درست خواهد داشت.

پست مرتبط با پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان : مصرف مواد در کودکان و نوجوانان

برای پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان به فرزندتان اطلاعاتی درخور سنش بدهید.

اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی که به بچه ها می دهید متناسب با سن و موقعیت آن هاست. وقتی کودک شش یا هفت ساله شما در حال مسواک کردن دندان هایش است می توانید بگویید: “کارهای زیادی هست که ما انجام می دهیم تا بدنمان را سالم نگه داریم، مثل مسواک زدن. اما کارهای زیادی هم هست که نباید انجام دهیم زیرا به بدنمان آسیب می رسانند، مثل سیگار کشیدن یا دارو خوردن هنگامی که بیمار نیستیم.”

اگر شما با کودک هشت ساله خود در حال تماشای تلویزیون هستید و نام مشروبات الکلی در یک برنامه آورده می شود، شما می توانید بگویید: “می دانی مشروبات الکلی چیست؟ ماده بسیار بدی است که به سلامت انسان صدمه می رساند.”

اگر کودکتان سؤالات بیشتری دارد، به او پاسخ دهید، اگر نه، او را رها کنید. اظهارات کوتاه و ساده ای مثل این، اگر مطمئن شوید که فرزندتان آن را دریافت کرده است، کفایت می کند. می توانید به فرزند بزرگ ترتان هم همین پیام را منتقل کنید، ولی مقداری اطلاعات خاص در مورد مواد مخدر هم به آن اضافه کنید. برای مثال می توانید برای نوجوان دوازده ساله تان توضیح دهید که ماده مخدر چه شکلی است و چگونه بر بدن اثر می گذارد.

یک موضع خانوادگی مشخص در برابر مواد مخدر اعلام کنید.

خوب است بگوییم: “ما استفاده از هر نوع مواد مخدر را ممنوع می کنیم و بچه ها در این خانواده اجازه ندارند نوشیدنی الکلی مصرف کنند. تنها زمانی که اجازه دارید از دارو استفاده کنید وقتی است که شما بیمارید و پزشک یا پدر و مادر به شما دارو می دهند. ما این قانون را ایجاد کرده ایم چون خیلی دوستتان داریم و می دانیم که مواد مخدر به بدنتان آسیب می رسانند و شما را شدیداً بیمار می کنند و حتی ممکن است کشنده باشند. خوب، کسی سؤالی ندارد؟

پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان : یک الگوی خوب باشید

بچه ها آن چه را که انجام می دهید با آمادگی بیش تری می پذیرند تا گفته های شما را. پس، رفتار شما باید اعتقادات شما را منعکس کند.

خصوصیات یک دوست خوب را به بحث بگذارید.

از آن جا که اصرار همسالان در هنگام درگیری نوجوانان با مسئله مواد مخدر بسیار مهم است، اگر در مورد خصوصیات یک دوست خوب با فرزندتان حرف بزنید، نتیجه خوبی خواهد داشت. به یک کودک هشت ساله می توانید بگویید: “دوست خوب کسی است که از همان بازی ها و فعالیت هایی لذت می برد که تو از آن ها لذت می بری وکسی است که از بودن او کنارت شاد می شوی.”

یک نوجوان یازده یا دوازده ساله می تواند بفهمد که دوست کسی است در ارزش ها و تجارب با او مشترک است، به تصمیماتش احترام می گذارد و به احساساتش توجه می کند. وقتی این مفاهیم را القا کردید، حالا نوجوانتان خواهد فهمید دوستانی که او را به مصرف مواد مخدر یا الکل ترغیب کنند، اصلاً دوست نیستند. علاوه براین، مهارت هایی مانند سهیم شدن و سهیم کردن، همکاری و همیاری، مشغولیت های تفریحی، فعالیت های سالم (مثل ورزش های تیمی) به نوجوانان کمک می کند تا دوستی های خوب را ایجاد کرده، به آن ادامه دهند، دوستی هایی که شانس مصون ماندن فرزندتان را از مواد مخدر افزایش می دهند.

پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان : عزت نفس ایجاد کنید.

کودکانی که در مورد مواد مخدر احساس خوبی دارند، خیلی کم تر از سایرین ممکن است به مواد ممنوعه روی آورند تا خود را بالا کشند. ما به عنوان والدین، کارهای بسیاری می توانیم انجام بدهیم تا “تصور از خود” را در فرزندمان ارتقا ببخشیم.

چند نکته مرتبط با پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان

  • برای هرکاری که خوب انجام می شود، کودک و نوجوان را بسیار تحسین کنید.
  • اگر لازم است از فرزندتان انتقاد کنید در مورد خود عمل صحبت کنید نه در مورد شخص او. اگر پسر بچه شما یکی دو مسئله ریاضی را اشتباه حل کرد، بهتر است بگویید: “فکر می کنم اشتباه جمع زده ای، بیا دوباره امتحان کنیم.”
  • کارهای کوچک و قابل انجام را در خانه به او واگذار کنید. یک کودک شش ساله می تواند بشقاب خود را بعد از شما به کنار ظرف شویی بیاورد. یک نوجوان دوازده ساله قادر است تعدادی از کارهای خود را شخصاً انجام بدهد. اجرای وظایفی مانند این ها و تحسین شدن به خاطرشان به فرزندتان کمک می کند احساس خوبی در مورد خودش داشته باشد.
  • زمانی اختصاصی برای جوانتان صرف کنید. حداقل پانزده دقیقه بدون مزاحمت برای فرزندتان در هر روز در نظر بگیرید تا با او حرف بزنید، بازی کنید یا باهم قدم بزنید. بگذارید او بداند که برایش ارزش قائل هستید.
  • به او بگویید “دوستت داریم”. هیچ چیز نمی تواند احساسی بهتر از این در فرزندتان ایجاد کند.

پیام را تکرار کنید.

اطلاعات و درس هایی را که در مورد مواد مخدر به فرزندتان می دهید باید مرتباً تکرار کنید. پس فراموش نکنید که به سؤالات فرزندتان، هر زمانی که پرسیده شوند، پاسخ دهید. بنابراین می توانید در فرصت هایی که پیش می آید گفت و گو را آغاز کنید.

هنگامی که به چیزی شک کردید کمک بخواهید.

اگر کودک شما کناره گیر و منزوی شده است، وزن از دست می دهد، چشمان بی حال دارد، یا اگر به نظرتان می رسد که داروهای کابینت خیلی سریع مصرف می شوند، فرزندتان دچار افت تحصیلی شده و به شدت بد خلق شده است، با فرزندتان حرف بزنید و از سازمان های مربوط کمک بخواهید.

در این قسمت سؤالاتی که ممکن است توسط کودکتان پرسیده شود، آورده شده و پاسخ هایی هم پیشنهاد گردیده است. چرا بعضی  از مردم  داروهای بد و غیرقانونی مصرف می کنند؟

دلایل زیادی وجود دارد. شاید مردم نمی دانند این مواد چقدر خطرناک اند، یا شاید احساس بدی در مورد خود دارند و نمی توانند با مشکلاتشان کنار بیایند. شاید پدر و مادری ندارند که بتوانند با آن ها حرف بزنند. تو فکر می کنی چرا آن ها این کارها را می کنند؟ چرا بعضی داروها برای ما خوب است و بعضی ها بد؟ وقتی بیمار می شوی داروهایی که پزشک تجویز می کند به تو کمک خواهند کرد بهبود پیدا کنی. ولی اگر این داروها را وقتی سالم هستی مصرف کنی، ممکن است سلامتی ات را به خطر بیندازند. هم چنین بعضی مواد هستند مثل حشیش و تریاک که برای ما اصلاً خوب نیستند. پس برای رعایت شرط احتیاط، هیچ وقت هیچ دارویی را مصرف نکن، مگر در مواردی که پدر، مادر یا پزشک به تو می گویند که خطری ندارند (منبع : نشریه پیوند).

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *