دیسک : تیپهای شخصیتی بر اساس الگوی رفتاری و تیپ شناسی DISC

دیسک و الگوی رفتاری را در روان راهنما مطالعه کنید

تیپ شناسی بر اساس الگوی دیسک DISC اولین بار در سال ۱۹۲۸ توسط “ویلیام مولتون مارستون” ارائه شد که تحول عظیمی را در دنیای روانشناختی ایجاد کرد. مارستون در این ایده ۴ نوع سبک شخصیتی را بیان کرد که هر کدام از آنها به صورت غالب یا نسبی در افراد دیده می شود. همچنین این ۴ موارد از کودکی بسته به نوع محیط زندگی و روابط با افراد مختلف شکل می گیرد که در انتها آینده رفتاری فرد را تشکیل می دهد.

الگوی شخصیتی دیسک چیست؟

الگوی شخصیتی دیسک بر تفاوت‌های رفتاری افراد متمرکز است. تفاوت‌هایی که بعضا موجب اختلافات و دشواری‌هایی در زندگی می‌شود. به کمک الگوی شخصیتی دیسک می‌توانیم متوجه شویم، در برخوردهایی که با دیگران داریم، چگونه در نظرشان جلوه می‌کنیم و آنها چه درکی نسبت به ما پیدا می‌کنند. چیزی که در تمام تحلیل‌های شخصیتی و رفتاری مطرح می‌شود، این است که هیچ تیپ شخصیتی بر دیگری ارجحیت ندارد و همه ما با اختلاف‌ها و تفاوت‌های متعددی که با هم داریم به شکل گرفتن رویدادهای این جهان کمک می‌کنیم. در الگوی شخصیتی دیسک به ۴ گروه‌بندی کلی اشاره می‌شود:

D یا تسلط (Dominance)

I یا نفوذ (Inflence)

C یا موشکافی (Conscientiousness) 

S یا ثبات (Steadiness).

این تقسیم‌بندی تا حد زیادی باعث، پیش‌بینی رفتارهای دیگران می‌شود. بنابراین در موقعیت‌های مختلف نظیر: ارتباط با همکار و رئیس، جنس مخالف، خانواده و… می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد. البته یادتان باشد که مطالعه سطحی و آگاهی نسبی درباره موضوعات مختلف، لزوما نمی‌تواند ما را مجهز به قدرت پیش‌بینی قطعی نسبت به رفتار دیگران کند. برای اینکه بتوانیم از الگوی شخصیتی دیسک یا هر الگوی دیگری به خوبی استفاده کنیم باید درباره آن دقیق‌تر مطالعه داشته باشیم.

تیپهای شخصیتی دیسک : تیپ شخصیتی D

افرادی که در الگوی شخصیتی دیسک در گروه D قرار می‌گیرند، اشخاصی موفق، پرتلاش و مسلط هستند. این افراد بسیار نیرومند و با اراده در مسیر رسیدن به خواسته‌های‌شان قدم می‌گذارند. داشتن تیپ شخصیتی D باعث می‌شود تا فرد، بسیار هدفمند ظاهر بشود و از تصمیم‌گیری سریع نهراسد. به خاطر همین سرعتی که در تصمیم‌گیری وجود دارد، گاهی‌اوقات امکان اشتباه کردن هم موجود است. اما فردی که دارای این تیپ شخصیتی است، آن‌قدر به خود اعتماد دارد که از چنین اشتباهاتی احساس گناه نمی‌کند و به مسیر خود ادامه می‌دهد. این افراد در تیم، موجب ایجاد انگیزه و هدف‌مندی می‌شوند. میل و سرعت آنها در رسیدن به پیروزی، گاهی‌اوقات باعث ایجاد این حس در دیگران می‌شود که کمی خودخواه هستند.

خصوصیات ویژه :

کلی نگر هستند
کلامی صریح و رک دارند
به چالش علاقه دارند
اصل مطلب برایشان مهم تر است

افراد معروف تیپ D

  • سایمون کاول
  • الک بالدوین
  • ونوس ویلیامز

نحوه تدریس D

•       افراد D  دوست دارند که برای متقاعد کردن دیگران، تحقیقات را به چالش بکشند.
•        آن ها تمایل دارند که بسیار موثر و قوی باشند.
•        مدرسین D، انظباط دهندگان قدرتمندی هستند.
•        آن ها که اغلب اقتدارگرا هستند لازم است بینش هایشان اندکی ملایم تر باشند.
•       آن ها بایستی وقف کردن خود به تدریس را با مردم گرایی بیشتر تعدیل کنند.

ویژگی های مدرسین D

•       افرادی فعال و تکلیف گرا هستند .
•       آن ها با خود و دیگران ، رو راست  هستند.
•        آن ها اغلب اگر باور کنند که تصمیمی غیرعاقلانه است آشکارا دیگران را به چالش می کشند.
•        لازم است آن ها با محبت تر و مهربان تر باشند.
•        تصمیم گیریشان اغلب دقیق است.
•        آن ها تمایل دارند بیشتر مقابله کنند، نه این که منتظر بمانند که افراد با آن ها رو به رو شوند.
•        وقتی مردم پاسخ های صادقانه و سرراست می خواهند آن ها مشاوران بزرگی هستند.

حوزه های رشد D

مدرس D می بایست :
•          بکوشد تا یک شنونده فعال باشد
•          به نظریات دیگر اعضای تیم توجه کند تا زمانی که همه به یک هم رایی برسند.
•           کم تر کنترل کننده و سلطه جو باشد
•          برای احساسات، عقاید و خواسته های دیگران ارزش بیشتری قایل باشد
•           برای روابط فردی انرژی بیشتری صرف کند
•           پشتیبانی خود از دیگر اعضای تیم را نشان بدهد
•           برای توضیح چراها، گفته ها و پیشنهادات خود وقت صرف کند
•          دوستانه تر و سهل الوصول تر باشد

سبکهای یادگیری D

یادگیرنده حرکتی

•          دوست دارد که احساس کند تحت کنترل یادگیری است. ارائه قوی و احساسی و نه حساس و غیرعاقلانه را دوست دارند. به قدرتی که او را وادار سازد شخصا با یادگیری رابطه برقرار کند بهترین پاسخ را می دهد.

یادگیرنده دیداری

•          می خواهد پیشرفت و نتایج را ببیند. به دیدنی های عملی بهترین پاسخ را می دهد. درس هایی که تحرک داشته یا نشان داده شوند را بهتر از درس های کتبی یا شفاهی یاد می گیرد. یادگیری گروهی متواتر با مثال را دوست دارد.

یادگیرنده شنیداری

•          به چالش ها و ارتباطات بی پرده بهتر گوش می دهد. می خواهد حقایق پایه و خلاصه شده را گوش دهد. دوست ندارد به داستان های طولانی اقتباسی گوش دهد. به نکات جدی بهترین پاسخ را می دهد. وقتی دروس مستقیم و مطالبه کننده باشند بیشترین توجه را دارد.

تیپهای شخصیتی دیسک : تیپ شخصیتی I

کسی که در گروه و تیپ شخصیتی I  قرار می‌گیرد، بسیار اجتماعی است و درباره موضوعات مختلف از شور و شوق زیادی برخوردار است. این فرد پرشور، میلی به پرداختن به جزئیات ندارد و در مقابل، دیدگاه‌هایی کلان را برای رسیدن به هدف در نظر می‌گیرد. افراد با این تیپ شخصیتی، دوست دارند که مورد توجه و علاقه دیگران باشند به همین خاطر در تصمیم‌گیری‌ها از دیگران هم کمک می‌گیرند تا محبوبیت‌شان دوچندان بشود. خلاقیت افراد پرنفوذ این گروه از الگوی شخصیتی دیسک زیاد است و معمولا در بحث‌ها و مکالمات، گُل مجلس هستند. کسی با این ویژگی‌ها به راحتی می‌تواند به رهبری پرنفوذ و الهام‌بخش بدل شود. تفاوتی که تیپ شخصیتی I با D دارد، در این است که آنها بر خلاف گروه قبلی، به محبوبیت میان دیگران علاقه و توجه زیادی دارند به همین خاطر است که کمتر دچار تک‌روی می‌شوند.

خصوصیات ویژه

مثبت و خوش بین هستند
مشارکت می کنند
انرژی بالایی دارند
حذف شدن آنها را بهم می ریزد

افراد معروف تیپ I

  • رابین ویلیامز
  • ویل اسمیث
  • بیل کلینتون

دیسک : تیپهای شخصیتی بر اساس الگوی رفتاری و تیپ شناسی DISC

نحوه تدریس   I

•       افرادی الهام بخش و با استعداد تدریس کردن می باشند .
•       آن ها بهترین داستان ها را می گویند و از مثال های  روشنی استفاده می کنند.
•       مهارت های کلامی آن ها، مطالعات مجذوب کننده ای ایجاد می کند اما آن ها تمایل دارند کلاس های طولانی داشته باشند.
•       مدرسین I لازم است ، بیشتر برای زمان وظیفه شناس شوند.
•       آن ها همچنین برای فهم یک نکته، متن را طولانی تر می کنند.
•        آن ها که نگران این هستند که دیگران در مورد آن ها چه فکر می کنند، اغلب برداشت های خوبی از خود به جای می گذارند.
•        به علت توانایی شگرفی که برای برقراری ارتباط دارند، آن ها به خود می بالند. مدرسین I در میان جذاب ترین مربیان هستند

ویژگی های مدرسین I

•       آن ها برای در میان گذاشتن بینش ها و نگرانی هایشان در مورد درست و نادرست هیجان زده می شوند
•        آن ها بسیار بیانگر بوده، بسیار صحبت می کنند و اغلب قضاوت بسیار خوبی را نشان می دهند.
•       آن ها لازم است از مهارت های کلامی خود محافظت کنند و بیاموزند که بیشتر گوش دهند.
•        آن ها  وقتی موضوعی را به اشتراک می گذارند، عملکردشان اغلب شگفت آور می شود.

حوزه های رشد I

مدرس I  می بایست :
•       قبل از اتخاذ تصمیم، مزایا و معایب آن را ارزیابی کند، کم تر تکانشی باشد
•       بیشتر نتیجه گرا باشد
•        کنترل بر اعمال، کلمات و احساسات خود داشته باشد
•       بیشتر بر جزییات و حقایق تمرکز کند
•        به خاطر داشته باشد که سرعت خود را به خاطر دیگر اعضای تیم کندتر کنید
•        کم تر صحبت کند، بیشتر گوش کند
•        نظریات دیگر اعضای تیم را در نظر بگیرد و ارزیابی کند
•        بر انجام کامل تکالیف تمرکز کند

سبکهای یادگیری I

یادگیرنده حرکتی

•          می خواهد بخشی از درس را احساس کند. یک رابطه احساسی با ارائه دهنده و نکته درس را دوست دارند. در یک گروه که بتواند احساساتش را بیان کند، بیشترین یادگیری را دارد. ارتباطات صمیمی نیاز دارد.

یادگیرنده دیداری

•          می خواهد درس را از طریق نمایش یا نقش بازی کردن ببیند. دوست دارد با برون ریزی یا تجسم درس، مشارکت کند. وقتی می تواند خود را در درس به تصویر بکشد بهتر یاد می گیرد. در جستجوی تصوراتی است که درس را توضیح می دهند.

یادگیرنده شنیداری

•          به ارتباطات مشتاقانه و هیجان انگیز بهتر پاسخ می دهد. دوست دارد عبارات و توضیحاتی که درس را زنده می سازد، بشنود. لازم است یادگیری تاثیرگذاری بشنود که خوش بینی را ترویج می کند. از طریق داستان های خنده دار، درس را بهتر می شنود.

تیپهای شخصیتی دیسک : تیپ شخصیتی S

یکی دیگر از تیپ‌های الگوی شخصیتی دیسک، تیپ S  یا افراد باثبات است. این دسته از افراد، رفتاری به شدت باثبات، دقیق و محتاط دارند. رویکردهای آنها در زندگی مبتنی بر حفظ آرامش و پرهیز از رویارویی با چالش‌ها و تغییرات است. به همین خاطر سرعت‌شان در تصمیم‌گیری‌ها نیز به نسبت دیگر تیپ‌های شخصیتی بسیار پایین است. روحیه تعاون و همکاری در این افراد زیاد است و در مواقع سختی می‌توانند حامیان بسیار قوی و خوبی باشند. افراد حاضر در این گروه شخصیتی به خاطر میزان ثباتی که در رفتارها و تصمیمات‌شان دارند، نسبت به سایر افراد قابل‌پیش‌بینی‌تر هستند.

خصوصیات ویژه

شخصیتی آرام دارند
حمایت گر هستند
استرس و اضطراب آنها را تحت فشار می گذارد
بسیار متواضع هستند

افراد معروف تیپ S

  • دیوید بکهام
  • مهاتما گاندی
  • پرنسس کیت میدلتون- دوشس کمبریدج

نحوه تدریس S

•       افرادS  با رویکرد تدریس، محققان منظمی هستند.
•       آن ها دوست دارند قدم به قدم به طور یکنواخت تدریس نمایند.
•        تعلیم ساده اما بینش آفرین آن ها اغلب فاقد هیجان است.
•       مدرسین S دوستان وفادار و با ایمانی هستند
•       آن ها باید بکوشند که بیشتر علاقه مند به نتایج باشند تا روابط و الهام.
•       آن ها که نگران هماهنگی و دقت هستند می توانند بیش از حد شیرین بوده و به کندی دلیل این که چرا چیزی درست است را بیان کنند. شما می توانید برای توضیحات کامل روی معلمان S حساب کنید.

ویژگی های مدرسین S

•       آن ها در مورد اکثر چیزها سخت گیر و قوی نیستند اما بینش های منحصربه فردی در مورد درست و نادرست دارند.
•       آن ها اغلب به علت شیوه صادقانه و با ایمان برخورد با مشکلات، توسط دیگران مورد جستجو قرار می گیرند.
•        آن ها نسبت به اکثر مردم آرام تر هستند اما وقتی نظراتشان را در میان می گذارند مردم شگفت زده می شوند. آن ها فروتن هستند و لازم است بیشتر صحبت کنند.

حوزه های رشد S

مدرس S   می بایست :

•          بیشتر پذیرای تغییرات باشد
•           در تعاملات خود مستقیم تر باشد
•           بر اهداف کلی تیم و نه روندهای خاص تمرکز کند
•           به طور سودمندی مقابله کند
•          سرعت را برای رسیدن به اهداف افزایش بدهد
•           ابتکار بیشتری نشان بدهد
•           در بیان تفکرات، نظریات و احساسات کار کند

سبکهای یادگیری S

یادگیرنده حرکتی

•          می خواهد وقتی یاد می گیرد احساس راحتی و امنیت داشته باشد.
•           به یادگیری بدون هیجان یا چالش بهتر پاسخ می دهد.
•           دوست دارد که همه به طور هماهنگ و با هم به عنوان یک خانواده یاد بگیرند.
•          لازم است درس را به روش فردی و خصوصی احساس کند.

یادگیرنده دیداری

•          می خواهد درس را از طریق زندگی ارائه دهند و واقعا تجربه کند.
•           با تجسم کردن درس به صورت بخشی از یک گروه کوچک بهتر یاد می گیرد.
•          محیط های دیداری یکنواخت و پایدار را دوست دارد.

یادگیرنده شنیداری

•          به ارائه های شیرین و ملایم بهتر گوش می دهد.
•           ارتباطات قوی و سریع را دوست ندارد.
•          به کلمات پشتیبانی کننده و امنیت گرا بهتر پاسخ می دهد.
•           دوست دارد درس ها را در گروه های کوچک بشنود.
•           می خواهد کلماتی بشنود که درس را خوب، دلپسند و مورد توجه می سازد.

تیپهای شخصیتی دیسک : تیپ شخصیتی C

الگوی شخصیتی دیسک، گروه دیگری از افراد را نیز معرفی می‌کند: افراد با تیپ شخصیتی C. این اشخاص همان کسانی هستند که به شدت به جزئیات هر چیزی اهمیت می‌دهند. آنها موشکافانه به دنبال اجرای درست هر کاری در همان بار اول هستند و دقتی فوق‌العاده در انجام مسئولیت‌های‌شان به کار می‌گیرند. موشکافی و دقت آنها بعضا باعث کاهش سرعت‌شان در تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات می‌شود. علیرغم احترامی که Cها برای دیگران قائل هستند، به کار فردی بیش از کارهای گروهی علاقه دارند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولا به مغز متفکر تیم بدل می‌شوند زیرا به راحتی و دقت می‌توانند تجزیه و تحلیل مسائل را به عهده بگیرند.

خصوصیات ویژه

تحلیلگر قهاری هستند
جزئی نگرند
از اشتباه می ترسند
استقلال مالی و روانی امری مهم در زندگی آنهاست

افراد معروف تیپ C

  • آلبرت انیشتین
  • بیل گیتس
  • کاندولیزا رایس

الگوی رفتاری دیسک : تیپ شخصیتی C

نحوه تدریس  C

•       آن ها محققان بزرگی هستند.
•       آن ها که مصمم به کشف عمق حقیقت می باشند می توانند به حد افراط درس دهند و بیش از حد به حقیقت متکی شوند.
•       مردم مدرسین C را شایسته اما خسته کننده می یابند.
•       مدرسین C به عنوان متفکران انتقادی می توانند طعنه زنندگان خوبی باشند.
•        مدرسین C وقتی حساس، هیجان زده و صبور باشند، مربیان بزرگی می شوند.

ویژگی های مدرسین  C

•          آن ها تصمیم گیرندگان محتاط و کند که در نتیجه  قضاوت خوبی دارند می باشند.
•          آن ها بسیار تحلیلی بوده و به درست و نادرست حساس می باشند.
•           آن ها چندان برون گرا یا بیانگر نیستند.
•           آن ها ترجیح می دهند که تحقیق کنند و برای کشف عمق ، حقیقت را کنکاش کنند.
•          آن ها جزییات فراوانی از نظراتشان را با افرادی که از آن ها سوال کنند در میان می گذارند.
•          آن ها تمایلی ندارند که به صورت داوطلبانه نظر خود را بیان دارند و اغلب بی توجه به نظر می رسند.
•           آن ها باید اشتیاق و علاقه خود به افراد را افزایش دهند.

سبکهای یادگیری C


یادگیرنده حرکتی

•          می خواهد به این نتیجه برسد که درس شفاف و قابل درک است.
•          وقتی با ابزارهای احساسی و عقلانی درس داده می شود بهتر یاد می گیرد.
•           تعادل بین حقایق و احساسات را می خواهد.
•          دوست دارد از طریق ارائه های خودمانی و در اینحال خردمندانه یاد بگیرد. لازم است احساس کند که درس منطقی است.

یادگیرنده دیداری

•          می خواهد درس را ببیند نه این که فقط در مورد آن بشنود.
•           تجسم حقایق را دوست دارد. وقتی درس های تحقیق شده ارائه می شوند، بهتر یاد می گیرد.
•          لازم است  تصاویر و نمودارهایی در درس وجود داشته باشد.

یادگیرنده شنیداری

•          به کلمات شفاف و دقیق بهتر گوش می دهد.
•          دوست دارد درس هایی را بشنود که چرا، چه، چه وقت و چه گونه را توضیح می دهند.
•          می خواهد ارتباطات صحیح و شایسته را بشنود.
•          علاقه ای به نمایش ندارد اما دوست دارد حقایق را بشنود. با توضیحات کامل بهتر یاد می گیرد.

حوزه های رشد C

مدرس C  می بایست :
•          بر انجام کارهای درست و نه فقط انجام درست کارها تمرکز کند
•          کم تر از ایده ها و روش های دیگران انتقاد کند
•          برای انجام اهداف تیم سریع تر پاسخ بدهد
•           برای ایجاد رابطه با دیگر اعضای تیم بکوشد
•           قاطع تر باشد
•           کم تر بر حقایق و بیشتر بر افراد تمرکز کند
•           همراه با دیگر اعضای تیم، ریسک کند

مراحل الگوی رفتاری دیسک

مرحله اول شناخت چهار لایه  D ، I ، S و C می باشد که بسیار ساده و سطحی است و عمده منابع به این چهار سطح پرداخته اند.
مرحله دوم شناخت پانزده الگوی رفتاری و ترکیب چهار لایه دیسک می باشد. که عمدا انسانها بیش از دو لایه دارند.
مرحله سوم شناخت کدهای رفتاری یا درصد های چهار لایه  D ، I ، S و C می باشد که بیش از ۶۰۰۰ حالت مختلف دارد .
مرحله چهارم شناخت و درک گراف‌های الگوی طبیعی و الگوی تطبیق یافته افراد و تحلیل فاصله ها و تفسیر لایه ها و کشف استرس‌های فرد است که نیاز به درک عمیق دیسک و تحلیل صدها نفر در فرایند آموزش یا مصاحبه می باشد.

تیپهای شخصیتی دیسک  و تشریح ۱۵ الگوی ترکیبی مزاج

 (High “D”)

۱. الگوی اجرایی در دیسک

 مزاج صفراوی و دموی (D-I)

کسانی که گرایش آن ها اجرایی است بسیار کم صبر هستند و اغلب اوقات دیدگاه برنده/بازنده به زندگی دارند. آن ها اهل عمل بوده واز رویکردهای  مستقیم استفاده می کنند تا به نتیجه هایی سریع دست پیدا کنند، ولی با این وجود علاقه مندی شان به مردم را نشان می دهند. آن ها بسیار هدفمند و نتیجه گرا هستند و همچنین بسیار پی گیر برای به ثمر رساندن ایده های شان هستند. آنان می خواهند که مسئول باشند چرا که از اعتماد به نفس بالای خویش در توانایی تصمیم گیری آگاه هستند. آن ها از انرژی بی حد وحصر برخوردارند و نیاز به فعالیت و حصول نتیجه دارند در غیر این صورت بی علاقه و بی حوصله خواهند شد.
نیازمند چالش های روزانه هستند و دیگران نیز تمایل به شنیدن آن ها و صورت بخشیدن به ایده ها و برنامه های آن ها دارند.
این زیرکان همه کاره مشتاق، بسیار رقابتی و آماده به انجام کار هستند. برای آن که به نهایت انگیزش برسند نیاز به آزادی، فرصتی برای پیشرفت و اطلاعات برای رسیدن به هدف و نتیجه گیری دارند. داشتن قدرت و توانایی اجرایی از علایق آن هاست.
خلق صفراویی و  عصبانی  برای رسیدن به اهداف شان که فکر می کنند درست است کمک کننده است.
می توانند شرایط شکست را قبول کنند و تمایل به کینه توزی ندارند و به هیچ وجه ضعیف بودن را نمی پسندند.

۲. الگوی محرک (D-I)

 مزاج صفراوی و دموی

محرک ها می توانند بسیار کم صبر باشند و اغلب موقعیت برنده/بازنده را برای زندگی انتخاب می کنند. آن ها اهل عمل هستند و از مسیرهای مشخص و در برخی موارد اجباری برای رسیدن هرچه زودتر به نتیجه بهره می گیرند ولی با این وجود علاقه به مردم را نشان می دهند. آن ها بسیار هدفمند و نتیجه گرا هستند و می توانند برای پیشرفت اهداف و حصول نتیجه ی دلخواه شان متوصل به جبر شوند. آن ها می خواهند که مدیر و مسئول باشند چرا که باور دارند اعتماد به نفس لازم برای تصمیم گیری در اختیار آن هاست. انرژی فراوان دارند و نیاز مبرم آن ها برای فعالیت و دستیابی به نتیجه غیرقابل انکار است و البته در غیر این صورت بی علاقه و بی حوصله خواهند شد. این خلق عصبانی مشتاق، خود شروع کننده و بسیار اهل رقابت است. برای رسیدن به اوج انگیزش نیاز به آزادی فرصتی برای پیشرفت و اطلاعات دارند. داشتن قدرت از علایق آن هاست. خلق صفراوی  و عصبانی برای آنچه که فکر می کنند راهی است درست برای رسیدن به اهداف شان ولی آن ها می توانند شرایط لحظه ی شکست را قبول کنند و تمایل به کینه توزی ندارند. آن ها به هیچ وجه ضعیف بودن را نمی پسندند.

۳- الگوی هدایت کننده

مزاج صفراوی و بلغمی (D-S)

 الگوی هدایت کننده ها، این افراد، افرادی مشخص، غیر احساساتی و فردگرا می باشد. آن ها بسیار عملگرا هستند. آن ها از راه هایی بسیار دقیق صریح و پافشاری برای رسیدن به هدف شان بهره می گیرند. آن ها می خواهند که مدیر و مسئول باشند چرا که باور دارند اعتماد به نفس لازم برای تصمیم گیری در اختیار آن هاست. معمولا آن ها اهداف شخصی عمیقی دارند و شاید اهداف شان را از هزینه ی سازمان دنبال کنند. آن ها نیاز دارند که نقشه ی راه (تصویر کلان) را قبل از شروع به کار و مثمر ثمر بودن بدانند. آن ها به دلیل ماهیت استقلال طلبانه شان  اغلب تمایل به کار تیمی ندارند. برای آن که به نهایت انگیزش برسند نیاز به آزادی، فرصتی برای پیشرفت و اطلاعات برای رسیدن به هدف و نتیجه گیری دارند. داشتن قدرت و توانایی اجرایی از علایق آن هاست. آن ها به هیچ وجه ضعیف بودن را نمی پسندند.

این را بخوانید : کدام تیپ با کدام تیپ ازدواج کند بهتر است؟

۴. الگوی استراتژیک در دیسک

مزاج صفراوی و سودایی (D-C)

استراتژیست ها نسبت به سایر الگوها بیشتر درگیر جزئیات هستند. آغازگر تغییرات هستند. آن ها معمولا از فکری بکر در طول برنامه عمل می کنند. ایده ها را خلق می کنند. آن ها معمولا از راه های مستقیم و مشخص و قوی و موکد و روش های پافشارانه برای رسیدن به ایده های شان بهره می گیرند. می خواهند که مدیر و مسئول باشند چرا که باور دارند اعتماد به نفس لازم برای تصمیم گیری در اختیار آن هاست و می توانند بهترین مسیر را بیابند. دوست دارند که مشکلات را حل کرده و تصمیم گیری کنند. و در حقیقت بسیار سریع و کامل برای رسیدن به این مهم تلاش می کنند. به خوبی روی اهداف فکر می کنند و در تلاش برای رسیدن به آن ها مستقل هستند. برای عملکردی موثر دقیقا باید بدانند که از آن ها چه انتظاراتی می رود. می توانند بسیار قوی و حساس باشند. با قدرت سخن می گویند و همیشه تولیدکننده هستند. وقتی روی پروژه ای متمرکز هستند حساسیت را به نمایش می گذارند. استراتژی که نشان می دهند ناشی از بینش نافذ آن هاست. برای آن که به نهایت انگیزش برسند نیاز به آزادی، فرصتی برای پیشرفت و اطلاعات برای رسیدن به هدف و نتیجه گیری دارند. داشتن قدرت و توانایی اجرایی از علایق آن هاست. آن ها به هیچ وجه ضعیف بودن را نمی پسندند.

۵. الگوی مذاکره کننده در دیسک

 (High “I”) مزاج دموی و صفراوی

خلق مذاکره کننده نسبت به دیگر خلق ها بسیار اظهار کننده تر هستند. آن ها به راحتی دیگران را دست کاری می کنند. آن ها بسیار پر انرژی بوده و به خوبی با مردم و از طریق مردم کار راه به پیش می برند. این فرد تمایل به روابط خارجی با دیگر افراد دارد و توانایی کسب احترام و اعتماد به نفس در ارتباط با افراد را دارهستند.

 در تلاش هستند که کسب و کار را از راه های دوستانه انجام دهند در حالی که برنامه را به سمت جلو هل می دهند تا برد نصیب شان شود و نقطه نظرات شان به ثمر نشیند. قادر به هماهنگی حوادث و اتفاقات هستند و تمایل دارند مسئولیت ها را واگذار و تقسیم کنند.

وقار و اعتماد به نفس در اکثر موقعیت ها مخصوصا موقعیت های اجتماعی از ویژگی های آن هاست. کاهش فعالیت و فعالیت های اجتماعی آن ها را خسته و بی حوصله خواهد کرد. با جزئیات، سازماندهی و قوام و ثبات با سختی مواجه اند. ترجیح می دهند دیگران اطلاعات را در اختیارشان بگذارند تا تصمیم های شان را اتخاذ کنند جای آن که خود تحقیق و بررسی نمایند. با دیگران بسیار خوب کار می کنند و می توانند رهبران خوبی باشند. بسیار خوش بین هستند اما در پیگیری و دنبال کردن  مسیر ضعیف هستند.

برای دستیابی به اوج انگیزه نیاز به آزادی بیان، به رسمیت شناخته شدن، معاشرت با مردم، پذیرفته بودن و دور بودن از جزئیات هستند.

۶. الگوی بازاریاب در دیسک

مزاج دموی و صفراوی (I-D)

    بازاریاب ها مشتاق تر از سایر خلق ها هستند. بسیار هیجان زده می شوند. این افراد با اعتماد به نفس و بسیار پرانرژی هستند که بسیار خوب در کنار مردم و از طریق آن ها می توانند کار کنند. این فرد تمایل به روابط خارجی با دیگر افراد دارد و توانایی کسب احترام و اعتماد به نفس در ارتباط با افراد را داراست. در تلاش هستند که کسب و کار را از راه های دوستانه انجام دهند در حالی که برنامه را به سمت جلو هل می دهند تا برد نصیب شان شود و نقطه نظرات شان به ثمر نشیند. به راحتی ایده های خود و دیگران را به پیشرفت و ترقی می رسانند. وقار و اعتماد به نفس در اکثر موقعیت ها مخصوصا موقعیت های اجتماعی از ویژگی های آن هاست. کاهش فعالیت و فعالیت های اجتماعی آن ها را خسته و بی حوصله خواهد کرد. با آگاهی از زمان ( مقید بودن به زمان )، نظم و تمرکز روی جزئیات مشکل دارند.

 به جای تحقیق و تفحص برای تصمیم گیری ترجیح می دهند دیگران برای شان اطلاعات لازم را جمع آوری کنند. بسیار خوش بین هستند اما در پیگیری و دنباله ی مسیر ضعف دارند. برای دستیابی به اوج انگیزه نیاز به آزادی بیان، به رسمیت شناخته شدن، درگیری با مردم، پذیرفته بودن و آزادی از جزئیات هستند.

۷. الگوی ارتباطی در دیسک

مزاج دموی و بلغمی (I-S)

 این افراد ارتباط محور هستند و از بین سایر دموی مزاج ها در برقراری ارتباط قوی تر هستند. آن ها بسیار قابل دسترس هستند و بر روابط پایدار اهمیت بالایی قرار می دهند. با گرمی، همدلی و درک خود بیشتر مردم را تحت تاثیر قرار می دهند.

این افراد بیشتر در ارتباطات غیر رسمی هستند. به دلیل شنوای خوب بودن و درک بالا مردم به صحبت کردن و بیان مشکلات شان با آن ها تمایل نشان می دهند.

بچه ها و کودکان به تعامل به این افراد علاقه دارند. با وجود این که جزئیات و نظم برای آن ها سختی ایجاد می کند ولی باز هم آن ها قادر به انجام اعمالی با این شرایط هستند. با دیگران به خوبی کار می کنند. بسیار خوش بین و انطباق پذیرند. برای دستیابی به اوج انگیزه به آزادی بیان، موقعیت برای ایجاد روابط و خدمت به دیگران نیازمندند.

۸. الگوی عملکرد در دیسک

مزاج دموی و سودایی (I-C)

الگوی مجری نسبت به سایر  دموی مزاج ها رسمی تر است. آن ها بسیار نگران این هستند که تاثیر مطلوبی روی دیگران بگذارند و اینها از طرف دیگران مورد پذیرش قرار گیرند. آن ها تمایل دارند که تصویر آگاهانه به نمایش گذارند و تلاش دارند که فعالانه دست آوردهای شان را به رسمیت بشناسند. آن ها همیشه به بهترین شکل منظم هستند اما ممکن است خیلی استوار و پیگیر و دنبال کننده نباشند. اطلاعات درباره ی شغل شان برای شان بسیار حائز اهمیت است بنابراین ممکن است بسیار سوال کنند. بهترین عملکرد از این گروه شخصیتی زمانی دیده می شود که برنامه ای شامل جزئیات دارند. برای دستیابی به اوج انگیزه نیاز به امنیت، آزادی بیان، برقراری ارتباط با مردم و فرصت برای خلاق بودن نیاز دارند. همچنین آن ها به اطلاعات، زمان برای فکر کردن قبل از فعال بودن در برنامه دارند. ممکن است برای پذیرفتن و ایفای نقش بی میل باشند تا زمانی که اعتماد به نفس کامل بیابند که شکست نخواهند خورد. اگر از این مهم مطمئن نباشند اقدام نخواهند کرد.

۹. الگوی بازرس در دیسک

مزاج بلغمی بالا

مزاج بلغمی و صفراوی (S-D)

الگوی بازرس از سایر الگوها ساعی و کوشاتر، تعیین کننده تر و غیراحساساتی تر هستند. این پافشاری فردی یک روی کرد فریب آمیز شدید را به همراه دارد. این افراد  ظاهری به شدت کم اثر نمایش می دهند تا دخالت آن ها در کار به وضوح دیده نشود. آن ها خونسرد هستند و پایدار هستند..آن ها به خاطر عزم راسخ و سرسختی در تصمیم شان موفق هستند. پس از شروع کار در هر زمینه ای آن ها بسیار سرسخت هستند و برای رسیدن به مقاصدشان به سختی خواهند جنگید. آن ها بسیار مستقل، سوال کننده و کامل برای رسیدن به هدف شان هستند و مسیرشان را به درستی طی خواهند کرد. می خواهند که خودشان اقدام به کار کرده و سرعت شان را تنظیم کنند. زمانی که ذهن شان را برای چیزی برنامه ریزی کردند دیگر جایی برای اعمال تغیرات بیشتری نیست و روش عملکرد آن ها تغییری نخواهد کرد. می توانند بسیار سرسخت و لجوج و ستیزه گر باشند. به دنبال مسیرهای چالش انگیز بدون نظارت مستقیم و نزدیک هستند. انجام یک کار فنی و تکنیکی برای آن ها به کار با مردم ارجحیت دارد.

۱۰. الگوی هماهنگ

مزاج بلغمی – دموی (S-I)

 الگوی هماهنگ کننده دوستانه تر از سایرین است. این ها بسیار در پذیرش دیگران هستند و آن ها را تحمل می کنند. این شخص بسیار انطباق پذیر است و به آسانی با محیط کار و همچنین فضای دوستانه همراه می شود نیاز به برخی مشارکت های اجتماعی دارند. آن ها وفادار، سازگار و بسیار قابل اعتماد هستند. اغلب وقتی که بیمار هستند کار می کنند. بسیار ذهن مستقل و رهایی دارند و می خواهند که خودشان وارد عمل شوند و سرعت را خود تنظیم کنند. با تجربه کردن می آموزند. هنگامی که ذهن شان برای عملی برنامه ریزی شد، به روی روش های نوین بسته خواهند شد. می توانند کارهای طبق روال عادی را انجام دهند اما در عین حال نیاز به فعالیتی در طی روز خواهند داشت. نه گفتن برای این گروه بسیار دشوار است و معمولا بیش از حد توان شان مسئولیت بر دوش می گیرند. صدای آرام و دلپذیر و نرم دارند.

۱۱. الگوی کمک کننده در دیسک

مزاج بلغمی – سودایی (S-C)

کمک کننده ها نسبت به سایر الگو ها خلقی استوارتر و ثابت قدم تر هستند. بسیار عادی، دارای قابلیت انطباق بالا و منفعل هستند. صبر و حوصله، کنترل بر خویش و شخصیت آرام و آهسته از مشخصه های این افراد مهربان و آسان گیر است. این فرد مصمم و ثابت قدم است و برای دستیابی به هدف رویکرد فریب آمیز شدید در پیش می گیرد. با حالت شدت کم در کارها اثرات کمی از خود باقی می گذارند که به راحتی قابل دیدن نیست. آن ها آرام، مقاوم و پایدار هستند. به خاطر پافشاری شان موفقند. همیشه کار را تمام شده بدانید اگر آن ها شروعش کرده باشند. آن ها مستقل، سوال کننده و کامل هستند و کار را به نحو احسن و کامل دنبال خواهند کرد. می خواهند که خودشان کار را انجام دهند و سرعت خود را اعمال کنند. بسیار عاشق خانواده، مادیات و دوستان هستند. هنگامی که ذهن شان برای عملی برنامه ریزی شد، به روی روش های نوین بسته خواهند شد. ترجیح می دهند که کارهای فنی و تکنیکی انجام دهند با تعداد محدودی از افراد.با اعتدال محاسبه شده به یک هدف دست پیدا می کنند. همواره دوست دارند به کسانی که به نحوی دوست آن ها هستند کمک کنند.

۱۲. الگوی آموزش دهنده در دیسک

 (High “C”) مزاج سودایی و صفراوی (C-D)

مربی ها بسیار موکد تر و قوی تر از سایر الگو ها هستند. آن ها سازمان یافته و متفکران دقیق هستند. و روش تولیدکنندگی را در کسب و کار و زندگی شخصی خود دنبال می کنند.آن ها توجه زیادی به جزئیات دارند و برای انجام شدن کارها به شیوه ی کاملا درست از اجبار استفاده می کنند با توجه به استانداردهایی که برای خود تعیین کرده اند. بسیار حساس و با وجدان هستند. آن ها کاملا دیپلماتیک رفتار می کنند به جز زمانی که از معیارهای شان فاصله گرفته اند و از نظر آن ها در کار تخطی شده است. در این زمان می توانند بسیار سخت گیر برای دنبال کردن راه درست شان باشند. از لحاظ اجتماعی فعال نیستند و ترجیح می دهند که در فضای خصوصی و جدای از مردم کار را دنبال کنند. در روابط با مشکل مواجه اند چرا که نرمش ندارند و در ارتباط برقرار کردن با دیگران آزاردهنده اند.

آهسته تصمیم می گیرند چرا که برای جمع آوری داده ها و اطلاعات به زمان نیاز دارند تا جایی که مطمئن باشند تصمیم شان بهترین راه برای رفتن است. برای رسیدن به اوج انگیزه به محیطی با زیرساخت مشخص، قوانین روشن و روش معین، زمان برای نظم بخشیدن، جمع آوری اطلاعات و تفکر و آزادی برای اتخاذ تصمیم و طرح برنامه ی خاص خود را دارند.

۱۳. الگوی آرمانگرا در دیسک

مزاج سودایی، بلغمی و صفراوی (C-S-D)

آرمان گراها بسیار منحصربه فردند چرا که خلق بد تاثیر بسزایی در رفتار آن ها دارد. ترکیبی از مزاج سودایی، بلغمی و صفراوی ایده آل های آن ها را به سمت کمال مطلق سوق می دهد. آرمان گراها سیستماتیک و متفکران دقیق هستند و این شیوه را در کسب کار و زندگی شخصی خود دنبال می کنند. به جزئیات دقت دارند. و فشار می آورند تا همه چیز به طور صحیح  و طبق استانداردهای آنان انجام شود. بسیار با وجدان هستند و با دقت و حراست کامل رفتار می کنند. گاهی غیر واقعی هستند.. آن ها کاملا دیپلماتیک رفتار می کنند به جز زمانی که از معیارهای شان فاصله گرفته اند و از نظر آن ها در کار تخطی شده است. می توانند بسیار سخت گیر باشند. از لحاظ اجتماعی فعال نیستند و حریم خصوصی را ترجیح می دهند. در روابط با مشکل مواجه اند چرا که نرمش ندارند و در ارتباط برقرار کردن با دیگران آزار دهنده اند. آهسته تصمیم می گیرند چرا که برای جمع آوری داده ها و اطلاعات به زمان نیاز دارند تا جایی که مطمئن باشند تصمیم شان بهترین راه برای رفتن است. برای رسیدن به اوج انگیزه به محیطی با زیرساخت مشخص، قوانین روشن و روش معین، زمان برای نظم بخشیدن، جمع آوری اطلاعات و تفکر و آزادی برای اتخاذ تصمیم و طرح برنامه ی خاص خود را دارند.

۱۴. الگوی دیپلماتیک در دیسک

مزاج سودایی و دموی (C-I)

دیپلمات ها دوستانه تر از سایر سودایی ها هستند. جاه طلبی های شخصی بسیار زیادی دارند. یک متعادل سیستماتیک و متفکر دقیق هستند که می خواهند این شیوه را در کسب و کار و هم در زندگی خود به پیش ببرند. این افراد به جزئیات توجه دارند و دوستانه هستند.

دوست دارند همه چیز را دقیق طبق دستور از پیش تعیین شده انجام دهند. بیش از حد و بسیار با وجدانند. پس از  نشستن های طولانی نیاز به تحرک دارند.  این ها کار بلد و مولد هستند که با هر کسی می توانند کار کنند. می توانند بسیار حساس باشند به خصوص به هنگام انتقاد. آهسته تصمیم می گیرند چرا که برای جمع آوری داده ها و اطلاعات به زمان نیاز دارند تا جایی که مطمئن باشند تصمیم شان بهترین راه برای رفتن است به خصوص زمانی که می خواهند وارد پروژه ای جدید شوند. برای رسیدن به اوج انگیزه به محیطی با زیرساخت مشخص، قوانین روشن و روش معین، زمان برای نظم بخشیدن، جمع آوری اطلاعات و تفکر و آزادی برای اتخاذ تصمیم و طرح برنامه ی خاص خود را دارند. و همچنین نیاز به برقراری رابطه های اجتماعی دارند.

۱۵. الگوی تحلیل گر در دیسک

مزاج سودایی و بلغمی

 تحلیل گرها وظیفه شناس تر و دارای حریم خصوصی بیشتری نسبت به سایر سودایی مزاج ها هستند. از مردم تندخو و عصبانی کناره گیری می کنند. در یک محیط سازمان یافته با توجه به جزئیات بسیار خوب عمل می کنند. یک متعادل سیستماتیک و متفکر دقیق هستند که می خواهند این شیوه را هم در کسب و کار و هم در زندگی خود به پیش ببرند. آهسته تصمیم می گیرند چرا که برای جمع آوری داده ها و اطلاعات به زمان نیاز دارند تا جایی که مطمئن باشند تصمیم شان بهترین راه برای رفتن است به خصوص زمانی که می خواهند وارد پروژه ای جدید شوند. در پیش بینی کردن وقوع مشکلات بسیار خبره اند ولی در تصمیم گیری برای اقدام به خوبی عمل نمی کنند. به بهترین نحو عمل می کنند وقتی برنامه ای برای آنها تدوین شده باشد. برای رسیدن به اوج انگیزه به محیطی با زیرساخت مشخص، قوانین روشن و روش معین، زمان برای نظم بخشیدن، جمع آوری اطلاعات و تفکر و آزادی برای اتخاذ تصمیم و طرح برنامه ی خاص خود را دارند.

bookh این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *