نرم افزار حافظه فعال دیداری فضایی کوتاه مدت (ویژه گوشی اندروید)

نرم افزار حافظه فعال دیداری فضایی کوتاه مدت را در روان راهنما دانلود کنید

حافظه کوتاه مدت و حافظه فعال، مفاهیمی نظری هستند که به ترتیب برای ذخیره سازی اطلاعات و ذخیره سازی مضاعف اطلاعات و تغییرات اعمالی بر اطلاعات، مورد استفاده قرار می گیرند (ابن و همکاران، ۲۰۱۲). اگرچه این دو اصطلاح به لحاظ مفهومی بایکدیگر متفاوت هستند، اما در بسیاری از مطالعات این تفاوت ها چندان مورد توجه قرار نگرفته و این دو اصطلاح در جای یکدیگر به کار می روند.

علیرغم اینکه هرکدام از این دو مفهوم دارای کارکردهای شناختی متفاوتی هستند، اما هنوز مطالعات همبستگی نتوانسته اند این دو مفهوم را از نظر سازه شناسی از یکدیگر تفکیک کنند و مطالعات همچنان شواهد محکمی از همپوشی زیاد یا حتی کامل این دوم مفهوم ارائه می دهند (رادیک و همکاران، ۲۰۱۲).

دیدگاهی که از مطالعات بیولوژیکی حاصل می شود تاحدودی تفاوت های این دو مفهوم را روشن تر کرده است، اما شاید بهترین روش برای بررسی تفاوت بین دومفهوم، استفاده از ابزارها و اندازه گیری های این دو مفهوم باشد که به ترتیب شامل تکالیف ساده و پیچیده هستند؛ بارِ شناختی که در اثر اجرای این تکالیف توسط مولفه هایی نظیر توجه و پردازش اطلاعات منعکس می گردد، قادر خواهد بود تفاوت ها و شباهت های این دو مفهوم را روشن تر کند (ابن و همکاران، ۲۰۱۲؛ ردیک و همکاران، ۲۰۱۲).

حافظه کوتاه مدت، به یک نوع سیستم شناختی اشاره دارد که برای نگهداری و ذخیره رویدادهای حسی، رویدادهای حرکتی و اطلاعات شناختی از قبیل اعداد، کلمات، اسامی یا سایر اشکال دیگر در یک بازه زمانی کوتاه، مورد استفاده قرار می گیرد (کلب و ویشو، ۲۰۰۹)؛ بر مبنای این سیستم هر فردی قادر است ۷ آیتم/بخش (از دیدگاه میلر، ۱۹۵۶) یا ۴ آیتم/بخش (کوان، ۲۰۰۱) از اطلاعات ارائه شده را ذخیره کند.

در مقابل حافظه فعال یا حافظه کاری بواسط مدل معروف به «مدل هم آوایی» بدلی و هیچ (۱۹۷۴)، شناخته شده است. حافظه فعال دارای ویژگی های ذاتی بیشتری نسبت به حافظه کوتاه مدت می باشد.

برمبنای مطالعاتی که در روانشناسی تجربی صورت گرفته است، حافظه فعال در واقع نوعی فضا یا گنجایش یا ظرفیت محدودی فرض می شود که به عنوان وجه اشتراکِ ادراک، به یاد سپاری در حافظه بلند مدت و به یاد آوری جهت کنش، عمل می کند (بدلی، ۲۰۰۳). به عبارت دیگر ادراک اطلاعات ورودی، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات و به یادآوری آنها جهت انجام یک فعالیت را حافظه فعال برعهده دارد؛ بنابراین حافظه فعال در امر یادگیری، کارکرد بسیار مهمی دارد

حافظه فعال، ذخیره سازی موقتی و دست کاری اطلاعات لازم برای تکالیف شناختی پیچیده از قبیل فهم زبان، ، یادگیری و استدلال را فراهم می کند. بدلی مفهوم یکپارچه و متحدالشکل حافظه کوتاه مدت را با مفهوم پیچیده تری از حافظه فعال چند مؤلفه ای، جا به جا کرده و مدل خود از حافظه فعال را مطرح ساخت.

براساس این مدل، حافظه فعال سه جزء دربر دارد

۱- حلقه ی آوایی  که مسئول نگهداری و ذخیره سازی اطلاعات کلامی و شنیداری است. این زیر سیستم ، برای فراگیری زبان بسیار لازم است

۲- الگوی دیداری- فضایی  که اطلاعات دیداری – فضایی را ذخیره می کند

۳- مجری مرکزی که یک سیستم نظارتی است و برای کنترل و تنظیم کردن فرایندهای شناختی به کار میرود. این بخش موجب جلب توجه به سمت محرک میشود و مواردی که باید ذخیره شوند را مشخص مینماید.

الگوی دیداری – فضایی مسئول ذخیره سازی غیر فعال اطلاعات فضایی و مرتبط با سمت راست یا دو طرفه بخش آهیانه ای مغز (ناحیه ۷ برودمن) در داخل گذرگاه خلفی است . این الگو مسئول ذخیره سازی کوتاه مدت اطلاعات بینایی و فضایی از قبیل حافظه برای اشیا و مکانها است

نرم افزار حافظه فعال دیداری فضایی کوتاه مدت در واقع از ابزار بلوک های کرسی برای سنجش حافظه استفاده میکند.

نرم افزار سنجش حافظه فعال کوتاه مدت دیداری فضایی (ویژه گوشی اندروید)

تکلیف کورسی بلاک یا بلوک های کورسی  یک تست روانشناختی است که حافظه کاری کوتاه مدت بینایی – مکانی را ارزیابی می کند. این تکلیف شامل تقلید از توالی روشن شدن محرکها در حداکثر نه محرک است. توالی به صورت ساده شروع شده، و به دو و سه و چهار و …. محرک پشت سرهم تبدیل میشود که در هر مرحله، این توالی سخت تر میشود. جایی که آزمونده نتواند توالی را به درستی به یاد  آورد، آستانه کرسی شناخته میشود. این آستانه به طور متوسط در مورد افراد عادی حدود ۵-۶ است.

دو نسخه از این تکلیف وجود دارد که در حالت عادی آن، کرسی بلاک رو به جلو (Forward corsi-block) نامیده میشود و اگر از آزمونده بخواهیم که توالی را از انتها به ابتدا بزند، کرسی بلاک رو به عقب (Backward Corsi-block) نامیده میشود.

لازم به ذکر است از این تست میتوان برای تقویت حافظه کاری نیز استفاده کرد . برای این کار باید به صورت یک بازی با آن برخورد کرد و در فواصل مختلف این تکلیف را انجام داد.

دانلود نرم افزار نرم افزار حافظه فعال دیداری فضایی کوتاه مدت

نرم افزار حافظه فعال دیداری فضایی کوتاه مدت

مقالات متنوع روانشناسی را در روان راهنما بخوانید


صفحه اصلی دانلود کارگاه ، کتاب ، ویدئوهای آموزشی ، پاورپوینت و نرم افزار


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

۲ پاسخ‌ها

  1. محمد گفت:

    سلام. این فایل را من خریدم اما مشکل داره و باز نمیکنه . لطفا فایل درست را بهم بدید

  2. محمد گفت:

    پاسخگو باشید و سریعا رسیدگی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *