شخصیت آرکیتایپی آرس (مریخ) بر اساس تیپهای کهن الگویی شینودا بولن

شخصیت آرکیتایپی آرس ares (تیپ آرکی تایپی مریخ) را در روان راهنما مطالعه کنید

نظریه کهن الگوهای اساطیری یا آرکتایپ‌ها (Archetype) اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ روانپزشک و متفکر سوئیسی مطرح شد. یونگ پس از تحلیل ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی به منظور مشخص کردن انواع تیپ‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری، نظریه  آرکتایپ‌ها را ارائه داد. وی معتقد بود که انسان‌ها بر طبق الگوهای از پیش تعیین شده که ریشه در ناخودآگاه فردی و جمعی دارند، رفتار می‌کنند.

دکتر «جین شینودا بولن» روان‌پزشک آمریکایی – ژاپنی و تحلیل‌گر یونگی بر اساس اسطوره‌شناسی هلنیزم مردم را به پانزده تیپ شخصیتی تقسیم کرده‌است.

کهن الگوی اسطوره ای زنان (women Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان زنانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هفت الگوی رفتاری برای زنان، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

آفرودیت (ونوس)
پرسفون
هستیا
هرا
آتنا
دیمیتر (سرس)
آرتمیس

کهن الگوی اسطوره ای مردان (Men Archetypes) الگوی ناخودآگاه انرژیهای روان مردانه است.

در نظریه کهن الگوی اسطوره ای هشت الگوی رفتاری برای مردان ، به شرح زیر در نظر گرفته شده است

زئوس
آپلو
پوزیدون
هرمس
هادس
آرس
هفائستوس
دیونیسوس

شخصیت آرکیتایپی آرس نماد جنگ

شخصیت آرکیتایپی آرس (مریخ)

آرس که رومی ها او را مارس یا مریخ می نامند، نماد جنگ بود. یونانیان در میان نمادهای المپی ، به دلیل خرد ستیزی و واله و شیدا بودن آرس ، کمترین احترام را به آرس می گذاشتند. در بین یونانیان اسطوره آرس نماد حرص کنترل ناپذیر به نبرد و خونریزی و دوستدار جنگ و نبرد است، اما اسطوره آرس در میان رومیان دارای ارج و قرب فراوانی است و از نظر شان و اهمیت، بعد از ژوپیتر یا زئوس قرار دارد. برای آنان اسطوره آرس حامی جامعه و پدر پایه گذاران روم بود.

کهن الگوی آرس به احساسات و واکنشهای لحظه ای مربوط می شود. در این کهن الگو هیجانات و احساسات موجب رفتارهای ناگهانی می شود. فرد آرس به هنگام خشم و عصبانیت رفتاری غریزی و آنی دارد و به عواقب کارهایش فکر نمی کند.

شخصیت آرس مرد پرهیجانی است که گاه بدون هیچ تفکری خود را به خطر می‌اندازد. آرس بلندپرواز گاهی آن‌چنان هیجانی می‌شود که متوجه خطرات احتمالی اطراف خود نیست. او مرد امدادرسانی است که در حوادثی که اتفاق می‌افتد برای نجات دیگران پیش‌قدم می‌شود.
آرس مرد جنگجویی است که انرژی زیاد دارد و معمولا اهل زد و خورد است. او رفیق باز است و برای رفقای خود سنگ تمام می گذارد اما وقتی از آن ها خیری نمی بیند ناراحت می شود و تاسف می خورد که چرا آن ها بی مرام هستند.
آرس ها در جمع‌ها تلاش می‌کنند خود را نشان دهند ، فعال و به شدت عاطفی هستند ، قبل از عمل فکر نمی کنند. رفیق باز، اهل مرام ومعرفت و بسیار لوطی منش هستند ، اهل کل کل کردن و شرط بندی هستند . هنگام درگیری‌ها و عصبانیت ، فحش می دهند و سریع کتک کاری می کنند. به طور کلی خیلی زود از کوره در می روند و قادر نیستند که از مهارت‌های کلامی برای تغییر جهت دعوا استفاده کنند.

عاشق هیجان و کارهای با ریسک بالاهستند ، کارهایی مثل موتور سواری و شیرین کاری کردن با موتور ، بادی گارد بودن، آتش نشان بودن و بدلکاری و .. .
دست فرمان آن‌ها در رانندگی بسیار خوب است، بسیار مهیج و شاید به نظر دیگران خطرناک رانندگی کنند ولی خودشان می دانند که چه کاری می کنند و با مهارت و تبحر یک راننده حرفه ای رانندگی می کنند. البته در بسیاری از موارد زیان‌های جبران‌ناپذیری متحمل ‌می‌شوند. اغلب عاشق ماشین هستند و بسیار به آن رسیدگی می کنند و آن را تمیز نگه می دارند.البته به خاطر هیجان زیاد معمولا ضربه های بدنی و تصادفات زیادی را تجربه می کنند.
این افراد دارای بدنی قوی و نیرومند هستند ، گاهی وقت‌ها بدون این‌که خودشان بفهمند، عضلاتشون منقبض و انگشتانشان مشت می شود . به هیکل و اندامشان خیلی اهمیت می دهند و همیشه تناسب اندام خودشان را حفظ می کنند.


مطلب مرتبط  : دانلود نرم افزار تست شناسایی تیپهای کهن الگویی یا آرکی تایپی


پرورش کهن الگوی آرس

کودک آرس که پدرش هرگز با او کشتی نگرفته و بازی نکرده است ویژگیهای آرس را در وجودش سرکوب می کند. این کودک خصوصیات در لحظه عمل کردن و قابلیت‌های فیزیکی اش را سرکوب می کند. آرس سرکوب شده خود را به صورت گرفتگی عضلات ، فشارخون بالا ، یبوست و یا اسهال نشان می دهد.

چالش والدین کودک با انرژی اسطوره آرس

از آنجایی که فرزند آرسی پرانرژی است و در کارهایش احتیاط نمی کند، معمولا سر و کله زدن با کودکی که انرژی آرس دارد سخت است. به همین دلیل کودک با کهن الگوی آرس به پدر و مادری صبور نیاز دارد که او را دوست داشته باشد. کودک با کهن الگو آرس حرف های پدر و مادر را به سادگی فراموش می کند و به این دلیل تنبیه می شود. این نوع پدر و مادرها رفتارهای فرزندان آرسی را نافرمانی می دانند.

دوران کودکی افراد با شخصیت آرکیتایپی آرس

کودک با کهن الگو آرس بسیار پرانرژی و خستگی ناپذیر است. کودک  با کهن الگوی آرس خندیدن از ته دل و بازی های فیزیکی را دوست دارد و اگر در این میان آسیبی ببیند، واکنش او به این آسیب نیز از ته دل خواهد بود. معمولا چنین کودکی نسبت به کودکان دیگر بیشتر زخمی می شود. کهن الگو آرس از کودکی اهل زد و خورد و دعوا با همسالان خود است. وقتی در یک زد و خورد شرکت دارد احساس غرور می کند و از وسط دعوا بودن، لذت می برد.

دوران بلوغ فرد با شخصیت آرکیتایپی آرس

در دوره بلوغ ترشح هورمونهای مردانه ویژگیهایی مثل تصمیمات لحظه‌ای، خشم، هیجانات و شور جنسی را چند برابر می کند. فرد با انرژی آرس بدون تفکر عمل می کند و احساساتش را به همه نشان می دهد، دوستان فرد با کهن الگو آرس در این دوره بسیار مهم و تاثیرگذارند. فرد با کهن الگو آرس ممکن است به دنبال فوتبال و بسکتبال و به طور کلی ورزشهای پرتعرق و رقابتی برود یا ممکن است این انرژی را در فعالیت های پر هیجان مثل اتومبیل رانی، کوهنوردی و یا سایر فعالیت‌های هیجان انگیز تخلیه کند. همچنین ممکن است انرژی آرس فرد را به گروه های بزهکار بکشاند.

دوران تحصیل شخصیت آرکیتایپی آرس

آرس زیاد اهل درس نیست، بیشتر در عرصه ورزش و ارتش فعالیت دارد. دبیرستان یا دانشگاه می تواند باعث موفقیت یا شکست زودرس نوجوان با کهن الگو آرس شود. در مدرسه بچه ها شخص با کهن الگوی آرس را سپر بلای خود می کنند و اگر این الگو تثبیت شود، در بزرگی هم تداوم پیدا می کند. احتمالا جوان آرسی با نیمه تمام رها کردن تحصیلات، موسیقی یا ورزش، شانسهای زیادی را از خود دریغ خواهد کرد.

شغل و حرفه فرد با شخصیت آرکیتایپی آرس

فرد با انرژی آرس کار بدنی و مسؤولیت‌هایی را دوست دارد که در ضمن انجام آنها، فعالیتهای عضلانی و ماهیچه ای داشته باشد، حتی کارهایی که متضمن کمی خطر کردن باشد. مشاغلی که در آنها ریسک وجود دارد، مورد علاقه کهن الگو آرس است. کهن الگو آرس حوصله کارهای تئوری و برنامه ریزی و دنبال کردن اهداف طولانی مدت را ندارد. فرد با انرژی آرس از کار کردن با مردان دیگر لذت می برد و نسبت به سایرین وفاداری برادرگونه دارد. آرس درآمد خوبی دارد، اما اهل پس انداز نیست و به سرعت و به راحتی درآمدش را خرج می کند.

·        پیوستن به ارتش

·        ورزشکار حرفه‌ای

·        بی علاقه به برنامه ریزی

·        همیشه به دنبال درگیری‌های فیزیکی

·        زیر پا گذاشتن قوانین

·        نداشتن حس آینده نگری

شخصیت آرکیتایپی آرس با مردان

مردی با کهن الگوی آرس دوست دارد زمان زیادی را با دوستان مرد خود بگذراند، بازی و ورزش کند یا دسته جمعی به تماشای مسابقات ورزشی مشغول شوند. اصلا به صحبت های عمیق فلسفی علاقه ای ندارد. موضوع های مورد علاقه‌ی کهن الگو آرس زنان و ورزش هستند.

شخصیت آرکیتایپی آرس با زنان

در داستانهای اسطوره‌ای، آرس و آفرودیت عاشق و معشوق یکدیگر بودند. کهن الگوی آفرودیت مناسب ترین کهن الگو برای رابطه با مرد آرس است. هر دو طبیعتی حسی و پر شور دارند. آفرودیت و آرس در لحظه، اینجا و اکنون زندگی می‌کنند. کهن الگو آفرودیت و کهن الگو آرس به خوبی همدیگر را درک می کنند و نسبت به هم بردبار هستند. زنان با انرژی آتنایی و هرایی ، یعنی زنانی که در مردان به دنبال ثروت، قدرت و شهرت هستند و نیز زنانی که امنیت و ثبات می خواهند، نمی توانند همسرانی مناسب برای مردی با کهن الگوی آرس باشند. این زنان به سرعت از آنها فاصله می گیرند.

ازدواج شخصیت آرکیتایپی آرس

مرد با کهن الگو آرس هرگز برای ازدواج برنامه ریزی نمی کند و در عین حال از ازدواج فرار هم نمی کند. کهن الگو آرس به پیامدهای درازمدت ازدواج فکر نمی کند. ممکن است بلافاصله پس از تمام کردن دبیرستان ازدواج کند و بلافاصله پس از ازدواج، صاحب فرزند شود. مرد با انرژی آرس که در سنین کم ازدواج می کند ممکن است بعدها جذب زنی شود که با ویژگیهای آرسی او سازگاری بیشتری دارد.

فرزندان شخصیت آرکیتایپی آرس

معمولا به صورت اتفاقی صاحب فرزند می شوند. پدری با کهن الگوی آرس ممکن است نتواند از نظر احساسی یا حتی مالی از فرزندانش حمایت کند و در زندگی خانوادگی حضوری پررنگ داشته باشد. ولی اگر مردی با کهن الگو آرس در زندگی فرزندان خود حضور داشته باشد، حضوری پررنگ دارد. طبیعت در لحظه بودن اسطوره آرس باعث می شود بتواند به خوبی به فرزندانش حس پدر داشتن را منتقل کند. مردی با کهن الگو آرس فردی است دست و دلباز، البته اگر چیزی برای بخشیدن داشته باشد!

میانسالی شخصیت آرکیتایپی آرس

نوع زندگی فردی با کهن الگوی آرس در میانسالی بستگی شدیدی به طبقه اجتماعی‌ای دارد که در آن زندگی می کند. زندگی در خانواده های جاه طلب برای مردی با کهن الگوی آرس یک تراژدی به حساب می آید. مردی با انرژی آرس در این خانواده ها تحقیر می شود. مرد با کهن الگو آرس که در خانواده‌ای اهل تجارت به دنیا آمده است، در میانسالی احساس خوبی درباره خود دارد.

کهنسالی شخصیت آرکیتایپی آرس

بسیاری از مردان با کهن الگوی آرس به سالهای پایانی زندگی نمی رسند. ممکن است آنها در سال های میانی در تصادف، درگیری یا جنگ کشته شوند. اگر کشوری که مرد با کهن الگو آرس در آن زندگی می کند درگیر جنگ باشد، احتمال کشته شدن او زیاد خواهد بود. مرد با انرژی آرس که در خانواده‌ی کارگری زندگی می کند خوش شانس‌تر است، چون در این دوره به بازنشستگی رسیده‌اند و تمامی اعضای خانواده از هم مراقبت و حمایت می کنند.

نقاط ضعف شخصیت آرکیتایپی آرس

الف- تصمیمات لحظه‌ای بدون تفکر
ب- فدا کردن نیازهای خود و خانواده برای دوستان
ج- عدم توجه به مسائل مالی و خرج‌های بی‌منطق
د- تاییدطلبی زیاد

نقاط قوت شخصیت آرکیتایپی آرس

الف- ذهن ثروتمند
ب- روابط اجتماعی بالا
ج- قدرت یادگیری بالا

دستوالعمل‌هایی برای شخصیت آرکیتایپی آرس

الف- همیشه قبل از تصمیمات آنی کمی توقف کنید
ب- با چند دوست تیپ آپولو مشورت کنید
ج- عدم موفقیت‌های خود را به دوستان و دیگران ربط ندهید
د- رفاقت را برای اهداف مشخص خود ادامه دهید و نه صرفا برای وقت تلف کردن
نیاز جامعه امروز به آرس
در جامعه‌ای که آرس نباشد امداد رسانی وجود ندارد و اگر کسی به کمک نیاز داشته باشد کمتر کسی داوطلب کمک می‌شود. آرس‌ها به جمع‌ها شور و نشاط می‌دهند و مجالس و برنامه‌های گروهی را پررونق می‌کنند.

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *