روش نوشتن رفرنس و منابع تحقیق (دانلود پاورپوینت)

روش نوشتن رفرنس و منابع

روش استناد به منابع چاپی  و الکترونیکی چگونه است ؟

استناد فرایندی ذهنی و فرهنگی و در عین حال عملی اجتماعی است. فهرست منابع مورد استناد نیز از مهم‌ترین اجزاء همه آثار تحقیقی و تألیفی است. مقاله علمی به تنهایی وجود ندارد بلکه ساخته و پرداخته متون آن موضوع است (زایمن، ۲۰۰۵).
تاریخچه استناد معادل با تاریخچه علم است. بدیهی است که هیچ کس نمی‌تواند به طور مستقل و بی‌نیاز از دانش تولید شده دیگران مبادرت به تولید دانش جدیدی کند. لذا می‌توان گفت که بهره‌گیری از آثار دیگران برای تولید اثری جدید، پیشینه‌ای به قدمت علم دارد و استناد به این آثار، هم عمر تألیف است (حری، ۱۳۸۱، ص ۹۷). اولین کتابشناسی که فهرست کتاب‌ها را برحسب نویسنده ارائه کرده، یوهانس ترتیمیس (Johnnes terithemius) در قرن پانزدهم بوده است.
در دهه ۱۹۴۰ پاستل هدف استناد کردن را اعتبار بخشیدن به بیان واقعیتی دانست که نقل قول شده است. در سال ۱۹۵۷، رابرت مرتن، جامعه‌شناس، استنادهای کتابشناسی را به عنوان نمادی برای رعایت مالکیت معنوی آثار برشمرد.

دلایل نوشتن منابع 

عمده‌ترین دلایل استناد را گارفیلد (۱۹۹۶) در پانزده مقوله، به شرح زیر، بیان کرده است:

۱. تجلیل از پیشکسوتان

۲. اعتبار بخشی به آثار مرتبط (تجلیل از همکاران). به نظر می‌رسد منظور استناد افراد معتبر به آثار همترازان خود و حتی کسانی است که در مرتبه علمی پایین‌تری قرار دارند. بدیهی است استناد افراد موثق و معتبر، موجب اعتباربخشی به آثار مورد استناد می‌شود.

۳. شناسایی روش پژوهش ، ابزارها، و جز آن

۴. ارائه زمینه‌های مطالعاتی

۵ . اصلاح‌ اثر خود

۶ . اصلاح اثر دیگران

۷. نقد آثار پیشین

۸ . اثبات ادعا

۹. آگاه‌سازی محققان از آثار در دست انتشار

۱۰. هدایت مخاطبان به آثاری که به طور نامطلوبی انتشار یافته و نمایه‌سازی شده‌اند یا مورد استناد قرار نگرفته‌اند.

۱۱. سندیت‌بخشی به داده‌ها و مقوله‌های مسلم، بدیهیات و جز آن

۱۲. رسمیت‌بخشی به آثار بنیادی که در آنها اندیشه یا مفهومی بدیع مورد بحث قرار گرفته است.

۱۳. شناسایی آثار بنیادی که به تبیین مفاهیمی چون بیماری هوجکین، قانون پارتو، واکنش فریدل ـ کرافتز و غیره، مبادرت کرده‌اند.

۱۴. انکار آثار یا اندیشه‌های دیگران (دعاوی منفی)

۱۵. منازعه با دعاوی دیگران (تجلیل منفی)

 

 

دانلود پاورپوینت روش نوشتن رفرنس و منابع

تعداد اسلاید : ۳۰

دانلود فایلهای روانشناسی

اگر از گوشی موبایل استفاده میکنید برای دانلود، انگشت خود را روی تصویر بالا چند لحظه نگه دارید و گزینه بارگیری پیوند را انتخاب کنید

مطالب مرتبط

دانلود راهنمای شیوه نگارش مقاله نویسیAPA

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *