آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت

تست بندر گشتالت (آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت) به همراه تفسیر

تاریخچه تست بندر گشتالت

این آزمون در سال۱۹۳۸ توسط لورتا بندر loreta bender تدوین شد . کوپیتز koppitz آن را برای سنجش رشدی دیداری حرکتی کودکان ۵-۱۱ بکار برد.

کاربرد تست بندرگشتالت

این آزمون برای سنجش

ورود به دبستان ،تشخیص L.D،ارزشیابی مشکلات هیجانی،آسیب مغزی خصوصاً قطعه آهیانه ای راست به کار می رود

در شناسایی کودکان عقب مانده واختلال OCD و ADHD و حتی روان پریشی کاربرد دارد

برای سنجش ویژگیهای نوجوانان به کار می رود.

مهمترین محاسن آن اجرای سریع آزمون است و یکی از چهار آزمونی است که مورد استفاده ی گسترده قرار گرفته است.

آزمون بندر، علاوه بر کاربرد اصلی خود یعنی تشخیص آسیب مغزی، کاربرد‌های مهم دیگری هم دارد.

در مورد جامعه کودکان، برای سنجش آمادگی کودکان برای ورود به دبستان، پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی، ‌تشخیص کودکان دچار اختلال خواندن و ناتوانی یادگیری، ارزشیابی مشکلات هیجانی، مطالعه نارسایی‌های رشدی و همچنین به عنوان یک آزمون هوشی غیرکلامی به‌کار بسته شده است.

در مورد نوجوانان و بزرگسالان، آزمون بندر برای تشخیص آسیب مغزی و به عنوان یک آزمون فرافکن برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی مفید شناخته شده است.

بسیاری از کودکانی که دچار محرومیتهای اجتماعی هستند و در آزمونهای هوشی موفقیت کمتری دارند در آزمون بندر نتایج بهتری را نشان می دهند. اجرای آن بسیار سریع و ارزان است و بصورت فردی وگروهی می توان آنرا انجام داد.

اجرای گروهی برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی حدود ۱۵تا ۲۰دقیقه واجرای فردی آن به طور متوسط ۳تا۱۰ دقیقه وقت می گیرد.در عین حال تعبیر وتفسیر روانشناسی آن دشوار ومستلزم دانش وتجربه وسیع روانشناسی است. بهتر است از آزمون بندر به همراه یک آزمون مختصر کلامی به کار برده شود.

مشخصات آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت

آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت از ۹ طرح تشکیل یافته است که بر روی کارتهایی به ابعاد ۱۵*۱۰ سانتی متر ( ۶*۴ اینچ ) کشیده شده اند. اولین کارت با حرف A و بقیه کارتها از شماره ۱ تا ۸ مشخص شده اند.

این طرحها جزو طرحهایی بود که ورتایمر Wertheimer,M. ، یکی از بنیان گذاران گشتالت ، از آنها به منظور تحقیق درباره  قوانین ادراک بینایی ، استفاده می کرد.

آنچه از نظر ورتایمر حایز اهمیت بود درک سازمان بندی در طرح کلی و اختلال آنها بر اثر آسیبهای روانی بود

هدف لورتا بندر از کاربرد این طرحها به شکل آزمون دیداری – حرکتی این بود که در صورت امکان بتواند خصوصیتهایی را در ارتباط با بازآفرینی طرحها در مراحل مختلف رشد تمیز دهد و آن خصوصیتها را به شکل نوعی هنجار تلقی کند.

او جدولی مرکب از خطاهای شایع که کودکان ۳ تا ۱۱ ساله ، در ترسیم این طرحها از خود نشان می دهند ، ارائه کرده است . این خطاها را می توان تابعی از فرایند رشد درونی به حساب آورد .

به نظر بندر این جدول در ارزیابی هنجارهای رشدی سطح عقب ماندگی ذهنی و فرآیند برگشت قابل استفاده است .

این رویکرد بر اساس این فرض استوار است که در سطح معینی از رشد یعنی حدود ۱۰ سالگی کودک به طور طبیعی توانایی لازم را برای رونگاری تقریباً درست این طرحها پیدا می کند و پس از آن چندان تغییری در این توانایی اتفاق نمی افتد .

حال اگر فرد بزرگسالی خطاهای معنی داری در رونگاری این طرحها از خود نشان دهد ، باید یک اشکال یا اختلال کارکردی یا عضوی در مغز وجود داشته باشد .

دانلود پکیج آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت شامل :

  • کارتهای آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت
  • معرفی آزمون بندر گشتالت
  • روش اجرا ، نمره گذاری و تفسیر آزمون بندر گشتالت برای تشخیص ویژگیهای شخصیتی و هیجانی
  • روش اجرا ، نمره گذاری و تفسیر آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت برای ارزیابی هوش کودک
  • روش اجرا ، نمره گذاری و تفسیر آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت برای سنجش رشد دیداری حرکتی کودک
  • روش اجرا ، نمره گذاری و تفسیر تست بندر گشتالت برای سنجش آسیب شناسی عضوی مغز
  • ۸ عدد مقاله پژوهشی مرتبط با آزمون بندرگشتالت
  • پاورپوینت  آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت
۲۸۰,۰۰۰ ریال – خرید

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید آزمون ، دکمه دریافت فایل نمایان میشود

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


bookh این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *