مقیاس رشد اجتماعی وایلند

مقیاس رشد اجتماعی وایلند : رشد اجتماعی کودک مانند سایر جنبه های رشدی او بتدریج گسترش پیدا می کند و تقریباً همه فعالیت های او تحت تأثیر اطرافیانش قرار می گیرند.

رشد و تکامل اجتماعی کودک با سایر مظاهر رشد و تکامل وی هماهنگ و کاملاً مربوط است. چنانکه نشانه های نخستین رشد هوشی کودک را در ارتباط با او افراد دیگر می توان مشاهده کرد.

کودک در ماههای اول زندگی می تواند اشخاص و اشیاء را از هم تمیز دهد. سپس رشد پیدا می کند و مادرش را از دیگران تشخیص می دهد. در واقع، رشد و نمو مهارتهای حرکتی و استعدادهای هوشی همگی به رشد و تکامل اجتماعی کمک می کنند.

مقیاس رشد اجتماعی وایلند

مقیاس رشد اجتماعی وایلند یکی از مقیاس های تحولی است که با میزان توانایی فرد در برآوردن نیازهای عملی خود و قبول مسئولیت سر و کار دارد.

گرچه این مقیاس گستره  سنی تولد تا بالاتر از ۲۵ سالگی را در بر می گیرد و تا دوازده سالگی برای هر سال ، سوالهای مجزا دارد ، اما از دوازده سالگی به بعد بین ۱۲ تا ۱۵ سالگی ، ۱۵ تا ۱۸ سالگی ، ۱۸ تا ۲۰ سالگی ، ۲۰ تا ۲۵ سالگی و ۲۵ سالگی به بالا سوالات مشترک دارد. با این حال معلوم شده است که کارآمدی آن در سنین پایین تر و به ویژه در گروه های عقب مانده ذهنی به حداکثر میرسد.

این مقیاس دارای ۱۱۷ ماده است که به گروه های یک ساله تقسیم شده اند. در هر ماده اطلاعات مورد نیاز نه از طریق موقعیت های آزمون بلکه از راه مصاحبه با مطلعین یا خود آزمودنی به دست می آید. اساس مقیاس  بر این امر استوار است که فرد در زندگی روزمره توانایی چه کارهایی را دارد.

ماده های مقیاس را می توان به هشت طبقه تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  • خودیاری عمومی
  • خود یاری در غذا خوردن
  • خودیاری در لباس پوشیدن
  • خود فرمانی
  • اشتغال
  • ارتباط زبانی
  • جابجایی
  • اجتماعی شدن

مقیاس وایلند روی ۶۲۰ نفر (شامل ۱۰ مرد و ۱۰ زن) در هر یک از گروه های سنی از تولد تا ۳۰ سالگی، هنجاریابی شده است.

ضریب پایانی با بازآزمایی ۱۲۳ نفر ، ۰/۹۲ گزارش شده است.

دانلود مقیاس رشد اجتماعی وایلند

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید ، دکمه ی دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود به ایمیلتان ارسال می گردد.
با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *