پرسشنامه استرس شغلی اسیپو

پرسشنامه استرس شغلی اسیپو در سال ۱۹۸۷ توسط اسیپو و اسپوکان (Osipow & Spokan, 1987) برای ارزیابی استرس فرد در محیط کاری ساخته شده است. از  مقیاس استرس شغلی Osipow جهت بررسی و سنجش استرس های شغلی ناشی از نقش های شغلی استفاده می شود. هدف تست استرس شغلی Osipow، تعیین شدت و تفاوت شدت استرس های ناشی از نقش شغلی در کارکنان مختلف سازمانی است.

ابعاد و مولفه های پرسشنامه استرس شغلی Osipow

۱- بعد بارکاری نقش (role workload) وضعیت شخص را نسبت به تقاضاهای محیط کار مورد بررسی قرار می دهد.

۲- بعد بی کفایتی نقش (Incompetent of role) تناسب میزان مهارت، تحصیلات و ویژگی های آموزشی و تجربی فرد را با نیازهای محیط کار ارزیابی می کند.

۳- بعد  دوگانگی نقش (role ambiguity) آگاهی فرد از اولویت ها، انتظارات محیط کار و معیارهای ارزشیابی را ارزیابی می کند.

۴- بعد محدوده نقش (role boundary) تضادهایی را که فرد از نظر وجدان کار و نقشی که از او در محیط کار انتظار می رود را مورد ارزیابی قرار می دهد.

۵- بعد  مسئولیت (responsibility) احساس مسئولیت فرد از نظر کارآیی و رفاه دیگران در محیط کار را می سنجد.

۶- بعد محیط فیزیکی (physical environment) شرایط نامساعد فیزیکی محیط کار که فرد در معرض آن قرار دارد را بررسی می کند.

نحوه نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه استرس شغلی اسیپو Osipow

مقیاس استرس شغلی اوسیپو (Osipow job stress questionnaire) شامل ۶۰ عبارت می باشد و نمره گذاری مقیاس  استرس شغلی اوسیپو بر اساس یک مقیاس لیکرتی ۵ درجه ای بین یک (هیچگاه) تا پنج (بیشتر اوقات) نمره گذاری می شود. در  پرسشنامه استرس شغلی Osipow، هر چه فرد نمره کمتری کسب نماید، دارای استرس کمتری است. هدف پرسشنامه اسیپو – اسپوکان، سنجش میزان استرش شغلی افراد و مقایسه سطح استرس شغلی گروه های پژوهشی مختلف می باشد.

دانلود پرسشنامه استرس شغلی اسیپو

دانلود فایلهای روانشناسی
با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


 

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *