پرسشنامه افسردگی کودکان ماریاکواس (CDI)

پرسشنامه افسردگی کودکان ماریاکواس

نشانه ها و علایم افسردگی کودکان :

تحریک پذیری و عصبانیت

غم و استیصال مداوم

انزوا و گوشه گیری اجتماعی

افزایش حساسیت به طرد شدن از جانب دیگران

تغییر در اشتها، چه به صورت کاهش و چه به صورت افزایش اشتها

تغییر در میزان خواب کودک چه به صورت کم خوابی و چه به صورت خواب بیش از اندازه

فریاد کودک به صورت طغیان و گریه کردن

مشکل در تمرکز کردن

خستگی و کاهش انرژی

شکایت های جسمانی کودک مثل دل درد و سر درد که به درمان پزشکی پاسخ نمی دهد

کاهش توانایی عملکرد در طول فعالیت های خانه، مدرسه و …

کاهش عملکرد در بازی با دوستان و لذت نبردن از تفریح

احساس گناه و بی ارزشی

مشکل در تفکر و تمرکز

افکار خودکشی و اندیشیدن به مرگ

البته باید بدانید که همه ی این علایم در همه کودکان دیده نمی شود. در حقیقت علایم مختلف در زمان های مختلف و تحت شرایط  خاصی پدیدار می شوند. مثلا ممکن است برخی کودکان در محیط های خاصی با وجود افسردگی به عملکرد و رفتار منطقی خود ادامه دهند ولی برخی دیگر از تغییرات قابل توجه رفتاری و خلقی رنج برند. مثلا برخی کودکان در تکالیف مدرسه دچار مشکل می شوند و علاقه ی خود به مدرسه را از دست می دهند و افت می کنند. گاهی می توان این تغییرات را در ظاهرشان دید. ظاهر ژولیده و بی حال آن ها در صورت داشن علایم دیگر افسردگی می تواند ناشی از افسردگی شان باشد.

وقتی سن آنان بالاتر از ۱۲ سال هست حتی می توان مصرف مواد مخدر و الکل را در آن ها شاهد بود. البته در کودکان کمتر از ۱۲ سال مصرف مخدر یا خود کشی نسبتا نادر است. جوانان معمولا تلاش برای خودکشی می کنند مخصوصا وقتی که ناراحت و عصبانی هستند. دختران بیشتر تظاهر به خودکشی می کنند ولی پسران بیشتر تلاشی واقعی در جهت خودکشی دارند.

کودکانی که در تاریخچه خانواده خود والدین الکلی یا معتاد داشته اند یا قربانی خشونت های خانگی یا تجاوز جنسی و جسمی ( کتک خوردن ) بوده اند در معرض ریسک بالای خودکشی قرار دارند.

پرسشنامه اعتماد سازمانی کاناواتاناچی و یوپست مرتبط با پرسشنامه افسردگی کودکان :  مقیاس افسردگی ، اضطراب ، استرس

کدام کودکان دچار افسردگی می شوند؟

حدود دو و نیم درصد کودکان امریکایی دچار افسردگی هستند البته این مقاله ای که ترجمه کرده ایم، مربوط به سال ۲۰۱۴ هست یعنی یک سال قبل. در ایران هم روانپزشک محترم فوق تخصص کودک و نوجوانی گفته بودند که طبق تحقیقات ایشان بین دو و نیم تا پنج درصد افسردگی بین کودکان رایج است.

افسردگی در کودکان زیر ده سال پسر بیشتر است. در سن ۱۶ سالگی و بالاتر دختران بیشتر افسرده اند.

چه چیزی باعث افسردگی در کودکان است؟

مانند بزرگسالان، افسردگی در کودکان هم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. به عنوان مثال عوامل مربوط به سلامتی جسمی، حوادث زندگی، تاریخچه ی خانواده، محیط زندگی، آمادگی ژنتیکی، اختلال هورمون یا انتقال دهنده های عصبی و … افسردگی حالت خلقی گذار نیست و حتما به درمان نیاز دارد.

می توان از افسردگی کودکان جلوگیری کرد؟

کودکانی که والدین افسرده دارند بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. فرزندان والدینی که از افسردگی رنج می برند، افسردگی زودرسی دارند نسبت به کودکانی که والدین افسرده ندارند.

کودکانی که خانواده های بحران زده ای دارند یا کودکانی که سوء مصرف الکل یا مخدر داشته اند در معرض ریسک بزرگی برای افسردگی قرار دارند.

پرسشنامه افسردگی کودکان ماریاکواس (CDI) یک ابزار خود گزارشی ۲۷ آیتمی است که جهت ارزیابی نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان استفاده می شود.آیتم های این پرسشنامه که از پرسشنامه افسردگی بک برگرفته شده است هر نشانه ای را که می تواند مختص افسردگی دوره کودکی باشد ارزیابی می کند: به عنوان مثال خلق پایین،خود ارزیابی ضعیف، و مشکلات بین فردی . CDI شامل ۵ خرده مقیاس می باشد که عبارتند از: خلق منفی،مشکلات بین فردی،احساس بیهودگی ، فقدان احساس لذت و عزت نفس پایین. CDI با سایر پرسشنامه های مرتبط با افسردگیدوره کودکی و نوجوانی از جمله مقیاس افسردگی نوجوانان رینولدز همبستگی دارد.

شماری از پژوهش ها نشان دادند که نمره کودکان افسرده به طور معناداری بالاتر از کودکان غیر افسرده در گروه کنترل می باشد. برخی شواهد نیز نشان دادند که این ابزار با وجود اینکه بیشترین کاربرد آن بررسی افسردگی در مطالعات همه گیرشناسی می باشد، به تغییرات نیز حساس است. نسخه ۱۰ آیتمی CDI نیز جهت بررسی وجود یا عدم وجود افسردگی در کودکان تهیه شده است.

دانلود پرسشنامه افسردگی کودکان

توجه:

کاربر گرامی ، بلافاصله پس از خرید ، دکمه دریافت فایل نمایان شده و نیز لینک دانلود پرسشنامه افسردگی کودکان به ایمیلتان ارسال می گرد

مطالب مرتبط با پرسشنامه افسردگی ماریاکواکس

با ما در روان راهنما همراه باشید


صفحه اصلی دانلود پرسشنامه استاندارد ، آزمونهای روانی ، تست و مقیاس


 

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *