پرسشنامه نگرشهای فرهنگی هافستد
پرسشنامه نگرشهای فرهنگی هافستد
مطالعه کلاسیک هافستد در مورد ابعاد ارزشهای فرهنگی، به طور خاص بر ارزشهای مربوط به کار تمرکز میکند. هافستد یک روانشناس اجتماعی هلندی است که معتقد است افراد برنامههای ذهنی خود را دارند که در خانواده، در اوایل دوره کودکی آنها بوجود میآید و در مدارس و سازمانهای تقویت میشوند. این برنامههای ذهنی حاوی مولفه فرهنگ ملی میباشند و به وضوح در ارزشهای مختلف که در میان افراد کشورهای مختلف وجود دارد، بیان میشوند. اطلاعات استفاده شده برای توسعه مدل هافستد از تحقیقات کارمندان شرکت ای بی ام که در سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ توسط بیش از ۱۱۶۰۰۰ کارمند در ۶۲ کشور از جمله ایران انجام شده است، بدست آمده است.
هافستد در مطالعات خود دریافت که:
– ارزشهای کاری جهانی نیستند.
– ستادهای مرکزی شرکتهای بین المللی نرمها و هنجارهای مشابهی را برای تمام زیر مجموعه های خود تجویز می کنند.
– ارزشهای محلی شیوه تفسیر ارزشها دیکته شده از ستادهای مرکزی را تعیین می کند(میت و اندروز، ۲۰۰۹-۳۵).
موضوع مرتبط : پرسشنامه ارزش
هافستد متوجه شد که فرهنگ ملی به جای اینکه درون سازمان، شغل، پیشینه کاری، یا جنسیت را توضیح دهد، بیشتر تفاوتها را در ارزشها و گرایشهای کاری شرح میدهد. وی ابتدا چهار بعد ارزشی را برای توضیح این تفاوتها در میان فرهنگها توضیح داده که بعدا ً یک بعد دیگر نیز به آن اضافه میکند:
فردگرایی در برابر جمع گرایی
فاصله قدرت
خود داری از تردید و دودلی
مردخوبی در مقابل زن خویی
بلند مدت در مقابل کوتاه مدت
خودداری افراطی و بی قیدی
هافستد با استفاده از میانگین امتیازها برای هر کشور، توصیفات ملی را برای توضیح تفاوتها در رفتارهای کاری بیان کرده است.