مراقبت از سالمندان قسمت دوم : مراقبت روانی و پرداختن به مقاومت

مراقبت از سالمندان

قسمت دوم: مراقبت روحی از سالمندان

مراقبت از سالمندان

به سالمند احترام بگذارید.

همیشه به سالمند احترام بگذارید. اگر چه ممکن سن آنها بالا باشد و سلامتی خود را از دست داده باشند اماهنوز انسان هایی هستند که دارای احساس و ایده میباشند. از روی شرایط جسمی آنها در موردشان قضاوت نکنید. کهنسالی فقط بخشی از این چرخه است: تولد؛ بچگی؛ نوجوانی, بزرگسالی و پیری. به آنها و زندگیشان احترام بگذارید.

-از سوگند خوردن یا واژه هایی که ممکن است نامناسب باشند خودداری کنید. آنها در محیط و زمان متفاوتی بزرگ شده اند و ممکن است با برخی از رفتارها یا حرفهای شما کنار نیایند.

مراقبت از سالمندان

به سالمندتان کمک کنید که با فقدان استقلال کنار بیاید. آنها را تشویق کنید که روابط دوستانه خود را حفظ کنند, فعال بمانند, علایق جدید خود را بسط داده و با اعضائ دیگر خانواده در تماس باشند. برایش توضیح دهید که فقدان استقلال نشان سقوط شخص نیست بلکه فقط بخشی از چرخه زندگی است.

مراقبت از سالمندان

مراقبت از سالمندان

تشویقشان کنید که داوطلب باشند. یکی از مطالعات اخیر نشان داد که سالمندانی که داوطلب هستند معمولا شادتر و سالمتر میباشند. این یافته به طور خاص درمورد سالمندانی صدق میکند که دارای شرایط مضمن می باشند. احساس ارشمند بودن و نیاز به داوطلبی می تواند سلامت روحی و نهایتا سلامت کلی سالمند عزیز را ارتقاء دهد.

می توان منافع سالمند را با صرف ۲ الی ۳ ساعت در هر هفته تمرین داوطلبی صرف کنید.

مراقبت از سالمندان

به کرات از آنها دیدن کنید. دیدار از سالمندان می تواند ارتباط عاطفی ایجاد کرده و سلامت روحی سالمند را ارتقاء دهد. دیدار همچنین به شما فرصتمی دهد که سلامتی و وضعیت روحی سالمند را چک کنید. می توانید ببینید که آیا آنها در حال آب دهی به گیاهان, بازکردن ایمیل خود می باشند کبودی و آثار کوفتگی در جسمشان مشاهده میشود یا نه. همه اینها دال بر این است که آنها نیازمند مساعدت بیشترند.

مراقبت از سالمندان

بگذارید مقداری از وسایل شخصی خود را بیاورند. اگر در حال رفتن به مرکز سالمند یا خانه سالمندان هستند بگذارید مقداری از وسایل شخصی خود را همراه بیاورند. این باعث می شود که آنها در مکان جدید احساس راحتی بیشتری کرده و و با شرایط جدید بهتر کنار بیایند.

مراقبت از سالمندان

علایق مشترک خود و سالمند را پیدا کنید. برخی از افراد جوان ممکن است اشتباها تصور کنند که نمیشود با افراد سالمند ارتباط برقرار کرد. اما به خاطر داشته باشید که آنها ممکن است احساس کنند که نمیتوانندبا شما ارتباط برقرار کنند. سعی کنید دید خود را باز کنید تا بفهمید چه چیزی به آنها لذت می دهد.اگر نمیتوانید علایق مشترک بین خود و سالمند پیدا کنید, حداقل میتوانید هیجان مشترک بین خود و او پیدا کنید. شما میتوانید با آنها از طریق یک دست ورق بازی مثل بریج لذت ببرید.

مراقبت از سالمندان

سعی کنید در مراقبت از سالمندان همه چیز تا حد امکان دست نخورده باقی بماند. بسیاری از سالمندان با تغییر میانه خوبی ندارند. خصوصاً هنگامی که از خانه خود به مکان دیگر می روند. سعی کنید همه چیز را به همان حالتی که بوده حفظ کنید. برای مثال حیوان خانگی آنها را به خانه جدید یا حتی مرکز سالمندان بیاورید.

مراقبت از سالمندان

کاری کنید که در خانه جدید احساس خوشایندی بکنند. وادارشان کنید تا در فعالیتهای مرکز سالمندان از جمله آنهایی که در منزل خود داشتند شرکت کنند. تشویقشان کنید که شرکت کنندگان فعال در محیط شان باشند.

-میتوانید تشویقشان کنید که بیرون بروند و پیاده روی کنند یا فعالیتهای دیگر داشته باشند. این میتواند کمکشان کند که شادتر شوند خصوصا اگر از افسردگی رنجورند.

-حتی میتوانید با دادن هدیه و برگزار کردن مهمانی و درگیر کردن آنها در چنین فعالیتهایی آنها را غافلگیر کنید.

مراقبت از سالمندان

به داستانها و حکایت های آنها گوش بدهید. ممکن است ببینید که آنها علاقمند و سرحال هستند و حتی میتوانند مسائلی از زندگی خود را حل و فصل کنند. سالمندان دارای یک عمر تجربه قابل تأمل میباشند و شما میتوانید با استفاده از این تجربیات زندگی خود را توسعه دهید. زیبایی را در قصه های آنها پیدا کنید و از آنها یاد بگیرید.

-این میتواند پیوند بین شما را عمیق کرده و به آنها نیز کمک کند تا پیوند خود را با جهان پیرامون بیشتر احساس کنند.

 

قسمت سوم مراقبت از سالمندان : مقابل با مقاومت

آمادگی برای رویارویی با مقاومت سالمندان را داشته باشید. مقابله یکی از رایج ترین چالشها در هنگام رویارویی با سالمندان است. سالمند عزیزتان ممکن است احساس فقدان استقلال-جسمی یا روحی- کند. این میتواند به احساس عجز, آسیب پذیری, گناه یا خشم منجر شده و سبب مقاومت در پذیرفتن مراقبت شما میشود.

-همچنین ممکن است فکر کنند که پذیرفتن کمک نشان ضعف است. لذا ممکن است لجاجت کنند یا درباره مشلات جسمی و هزینه ها نگران باشند.

ممکن است شخص سالمند در حال تجربه از دست دادن حافظه نیز باشد که ممکن است سبب شود آنها دلیل نیاز به مراقبت از خود را فراموش کنند.

-فنون شناخته شده برای پرداختن به مقاومت ممکن است برای سالمندانی که دچار زوال عقل شده باشند مناسب نباشند.

تعیین کنید که سالمند چقدر به کمک شما نیازمند است. نوع و میزان کمکی که سالمند نیاز دارد را ارزیابی کنید. صادقانه تلاش کنید که نوع خدمات و کمکی که سالمند نیاز دارد را مشخص کنید.

زمانی که شما و سالمند با یکدیگر راحت هستید, با هم صحبت کنید. زمانی را انتخاب کنید که شما و شخص سالمند هر دو برای گفتگو راحت هستید. این باعث میشود که شما و سالمند هردو صادقانه به یکدیگر گوش بدهید و با هم صحبت کنید.

از سالمند بپرسید که چه چیزهایی را ترجیح میدهند. ممکن است با درخواست کمک به آنها احساس فقدان آزادی و استقلال به آنها دست بدهد و لازم است آرزوهای و خواسته های آنها را در نظر بگیرید. از آنها بخواهید به شما بگویند که اولیت آنها برای انتخاب اعضاء خانواده یا نوع خدمات چیست. ممکن است نتوانید تمام خواسته های آنها را برآورده کنید اما لازم است به آنها گوش بدهید و خواسته آنها ملاحظه کنید.

–اگر سالمند شما دارای مشکل مفاهمه است سعی کنید توضیحات خود را ساده کنید تا بتوانند حرف شما را بفهمند.

هنگام صحبت کردن با سالمندان, از اعضای دیگر خانواده درخواست کمک کنید. ممکن است آنها بتوانند سالمند را وادار کنند تا مددکاری شما را بپذیرند.

صبور و تلاشگر باش. ممکن است متقاعد کردن سالمندان برای پذیرفتن کمک شما, زمان بر باشد و نیاز به تلاش زیادی داشته باشد. اگر تمایلی به بحث کردن درمورد موضوع ندارند دوباره سعی کنید و عقب نشینی نکنید.

پیشنهاد آزمایش. اگر آنها هنوز در برابر ایده نیاز به کمک مقاومت میکنند شما به آنها پیشنهاد توافق آزمایشی بدهید تا آنها یک تصمیم نهایی را یکباره نگیرند. اینکار به آنها فرصت میدهد تا روند کار را ببینند و به منفعت دریافت کمک پی ببرند.

با لحن مثبت درمورد مراقبت صحبت کنید. شما میتوانید مراکز مراقبت را مثل کلوب توصیف کنید و مراقب را به عنوان یک دوست معرفی کنید تا سالمند بتواند مراقبت را به عنوان یک تجربه مثبت ببیند.

نیازهای خود را توضیح دهید. به سالمند بگویید که چطور مراقبت میتواند به شما کمک کند تا زندگی راحتتری داشته باشید. برخی اوقات، سالمندان ممکن است درباره باری که بر دوش شما گذاشته اند احساس گناه کنند. اما اگر به انها بگویید که اینکار چقدر به شما کمک میکند ممکن است تمایلشان برای مراقبت بیشتر شود.

-به سالمند یادآوری کنید که شما لازم است در برخی مسائل مداخله کنید.

-اگر نمیتوانید از خودتان مواظبت کنید؛ بسیار مشکل است که از کس دیگری هم مواظبت کنید.

با احتیاط عمل کنید. احتمالا نتوانید درمورد همه چیز توافق کنید. موضوع هایی را انتخاب کنید که دوست دارید درموردشان بحث شود و از درگیری اجتناب شود. بر روی مسائل مرتبط با مراقبت از سالمند تمرکز کنید.

اشاره کنید که مراقبت واقعاً میتواند سالمندتان را قادر کند که برای مدت طولانی مستقل بماند. پذیرفتن کمک و یاری ممکن است سالمندان را قادر کند که تا مدت زمان ممکن در منزل خود بمانند.

مراقبت از سالمندان

 مقالات متنوع روانشناسی در روان راهنما

توجه : لینک دانلود فایلها بلافاصله پس از خرید ظاهر میشود و به ایمیل شما هم ارسال میشود(پوشه هرزنامه یا spam را چک کنید). در صورتی که پس از خرید با مشکل دانلود در مرورگر گوگل کروم مواجه شدید از این راهنما استفاده کنید. ترجیحا از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید (پسورد فایلها: ۱۳۵۷ و یا www.ravanrahnama.ir) ravanrahnama این مجموعه را ببینید bookh

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *